البرلمان الإيطالي يقر "تعديل ريجيني" لوقف تزويد مصر بقطع غيار حربية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
..ومادام جاسوس ، وتم تصفيته من قبل الاجهزه الامنيه المصريه ،ليه اللف والدوران من اساسه.. !!

وليه ما"تتجدعنوا" وتعلونها صريحه امام الطليان وامام العالم ..نعم نحن الحكومه المصريه قمنا بتصفية الجاسوس الحقير ريجيني ، لانه امر يدعو للفخر لانه حمايه للامن القومي ، ولابس فالحين تتشطروا على (ليليان داود).

هذا والله أعلم ..

مقوله انه جاسوس هى صيغه موجه للداخل المصرى لاقناع الشعب بمؤامره حروب الجيل التاسع او العاشر - نسيت الاسم ... لكن الحكومه مستحيل تستخدم نفس الصيغه فى الخارج لانها مش حقيقيه

مقوله انه جاسوس هى صيغه موجه للداخل المصرى لاقناع الشعب بمؤامره حروب الجيل التاسع او العاشر - نسيت الاسم ... لكن الحكومه مستحيل تستخدم نفس الصيغه فى الخارج لانها مش حقيقيه
طيب المهم هو مات دلوقتى وفرض علينا عقوبات والحكومه مش عايزة تحل المشكله الموضوع ممكن يوصل لحد فين ؟

تاني مرة بقولك ياريت اسلوبك دة متتكلمش بية هناك على الأقل معايا
ثانياً اما مش عاوز افتح قصة الهجرة غير الشرعية هناك... علفكرة إيطاليا مبتمشيش ناس بهجرة غير شرعية عندها الا لو اجرمت
بالمناسبة... ممكن اقولك حاجات لايمكن تصدقها... انت اخرك تصريحات مكتوبة ومعلش اللي عاش مش زي اللي قرا
في الاول و الاخير انا يهمني بلدي وطول ماهي كبسة نفس أعدائها من الداخل أو الخارج فدة أنشطة

استهدي بالله كده وعلى الأقل... موضوع راجين دة إي كل شرحتلك هم نفسهم منقسمين داخليا فية

ملحوظة... معلش مش كل واحد حضرتك بتكلمو ممكن يبقى سنة صغير او هاوي... فبلاش العنترية الزايدة :)
حضرتك فين العنتريه او الاسلوب اللى مش عاجبك
انا وضحت راييى بنقط محدده وانت بتلف وتدور وانا واحد بيحب بلده بس بيرفض التطبيل للخطا - هل دا جريمه ؟!

ثانيا انا لسه مستنى اعرف المصريين اللى فى ايطاليا هياثروا بالسلب على ايطاليا ازاى لانك لحد دلوقتى موضحتش السبب وكل اللى بتعمله انك بتقول اصل الاسلوب مش عاجبك او الناس نتعصبه وهى بتكلمك ...

جاسوس وتمت تصفيته ليكون انذار لمن ارسله ...... هل ستموت مصر غما ونكدا على هذا القرار وينهار الاقتصاد ويجوع الناس كما يريد امعات الاخوان وشمامين كولة يناير ؟؟؟
بالطبع لا
لنتفرج ونتعلم
:):)

جاسوس ؟ ريجيني هو طالب جامعي, لا أعلم لماذا تطلقون عليه جاسوس !

وهتاخد معلومات منه ازاى؟بالمحاكمه الى هتتم في روما ولا امام الكاميرات وبحضور السفير؟
ليييه...!!وانتم بلد منقوص السياده مثلا ولا ايه..!! ستر يامثبت العقل .

طيب المهم هو مات دلوقتى وفرض علينا عقوبات والحكومه مش عايزة تحل المشكله الموضوع ممكن يوصل لحد فين ؟
ايطاليا هتستمر فى فرض عقوبات تدريجيه عليك لحد ما تستجيب
السيناريو الاسوأ هو عقوبات من الاتحاد الاوروبى

قضية ريجيني امرها غريب !!
معقولة الى الان لم تحل القضية ولم يتم التوصل لخيط من خيوط الجريمة!

اظن ان هناك امر لا تريد الحكومه المصريه الافصاح عنه
القاتل معروف للجميع لاكن الدولة بتحميه للاسف ولا تعترف بما حدث

حضرتك بلدك مستعد يستقبل مهاجرين من ايطاليا او اي دولة اوروبيه بعد رجوع مهاجري ليبيا ؟

بص انا اعرف كتير عن ايطاليا و عن البلقان , و كلامي مش متناقض لأن الاقتصاد الايطالي بينزل بطريقة سيئه مع اسبانيا و البرتغال و فيه خروج جاليات و اعداد كبيره من ايطاليا لدول اوروبيه اخري و منادة باحلال العمالة المهاجرة بأيد عمل ايطالية.

ده غير مشكلة الانفصال اللي ممكن يحصل بين الشمال و الجنوب الممثل في البندقية و صقليه و غيره بسبب مشكلة الاقتصاد ايضا.

انا مش مختلف معاك نهائيا... وبعدين دة بياكدلك اننا واصلين جواهم وهم معندهومش ادني استعداد للغباوة في التعامل.... علفكرة
تاني مرة... انت مرة بتقول انو إيطاليا تمشي وكدة... وفي نفس الوقت اقتصادها منهار
مش حنختلف كتير... خلاصتها بالنسبة لي انو مصر ايدها في مصارينهم... احنا كل ده ومتكلمناش عن ايني وشركات العربيات ولا الأجهزة ولا ولا ولا ولا
كلو على دماغهم.... فرد عضلات يعني

ليييه...!!وانتم بلد منقوص السياده مثلا ولا ايه..!! ستر يامثبت العقل .
مهو ياباشا النظام عندنا ان احنا مش بتلاقى الدليل الا لما القضيه بتتقفل منتش واخد بالك والله احنا قرفنا من الحكومه والاعلام من الى بتعملو فينا محدش عارف حاجه

حضرتك فين العنتريه او الاسلوب اللى مش عاجبك
انا وضحت راييى بنقط محدده وانت بتلف وتدور وانا واحد بيحب بلده بس بيرفض التطبيل للخطا - هل دا جريمه ؟!

ثانيا انا لسه مستنى اعرف المصريين اللى فى ايطاليا هياثروا بالسلب على ايطاليا ازاى لانك لحد دلوقتى موضحتش السبب وكل اللى بتعمله انك بتقول اصل الاسلوب مش عاجبك او الناس نتعصبه وهى بتكلمك ...
انت راجل عسل والله
ممكن تلاقي ردي علي الأخ التاني فية حاجه من اللي انت عاوزة
خير ان شاء الله :)

قضية ريجينى ليست قضية سياسية و لكن النظام حولها إلى قضية سياسية فى المقام الأول. أعتقد من باب أولى حصرها فى إطارها القانونى و تجريدها من أى ابعاد سياسية لتجنب الإحتكاك مع المجتمع الدولى. أخاف من تكرار سيناريو لوكيربى مع مصر و حصار العراقفى التسعينات. على النظام تفويت هذه الفرصة بعمل محاكمة و تقديم الجناة و مثولهم أمام القضاء و محاكمتهم فى مصر.
كلامك..هو عين العقل والحكمه .

طيب قولا واحدا رجني لم يكن جاسوس هو ناشط وباحث مدني وكان موجود في الشارع في ذكري الثورة واحد متخلف شافة من المنتمين لنظرية المؤمرة وحرب الجيل العاشر قبض علية وعزبه بتفاني للحصول علي معلومات لاكن العيار تقل ومات
وبكل غباء رماه في الشارع وقال ان عربية خبطتة
طبعا الطب الشرعي اثبت غير ذلك
واستمرارا لمسلسل الغباء قتلو مجموعة من الغلابة في ميكروباص عشان يلبسوهم القضية وطلعو متعلقاتة الشخضية
دليل الاثبات علي انهم من قتلة بكل غباء غير متناهى
وفي فديو اتسرب لعملية تعزيبة كمان من داخل اجهزة الدولة

قضية ريجينى ليست قضية سياسية و لكن النظام حولها إلى قضية سياسية فى المقام الأول. أعتقد من باب أولى حصرها فى إطارها القانونى و تجريدها من أى ابعاد سياسية لتجنب الإحتكاك مع المجتمع الدولى. أخاف من تكرار سيناريو لوكيربى مع مصر و حصار العراقفى التسعينات. على النظام تفويت هذه الفرصة بعمل محاكمة و تقديم الجناة و مثولهم أمام القضاء و محاكمتهم فى مصر.

فعلا هذا ما أراه جر مصر باي طريقة كانت لحصارها اقتصادياً
والاهم الانتباه لهذا الامر بقوه

طيب قولا واحدا رجني لم يكن جاسوس هو ناشط وباحث مدني وكان موجود في الشارع في ذكري الثورة واحد متخلف شافة من المنتمين لنظرية المؤمرة وحرب الجيل العاشر قبض علية وعزبه بتفاني للحصول علي معلومات لاكن العيار تقل ومات
وبكل غباء رماه في الشارع وقال ان عربية خبطتة
طبعا الطب الشرعي اثبت غير ذلك
واستمرارا لمسلسل الغباء قتلو مجموعة من الغلابة في ميكروباص عشان يلبسوهم القضية وطلعو متعلقاتة الشخضية
دليل الاثبات علي انهم من قتلة بكل غباء غير متناهى
وفي فديو اتسرب لعملية تعزيبة كمان من داخل اجهزة الدولة

مصر لم تحسن التعامل ابدا بالقضيه ولا حتى بقضية الباث
الامور معقده تجاه مصر

ياسلام على دماغك والله لو انا جنبك كنت بوستك من راسك يارايق :cool:
للأسف انا مضطر اقولها... مصر اتلبت باولادها اكتر من أعدائها... دة طبعا باين في الموضوع ده.... ان كانو أولادها اصلا ;)

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى