البرلمان الإيطالي يقر "تعديل ريجيني" لوقف تزويد مصر بقطع غيار حربية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
مصر اكبر من رضوخها للطلبان
اتمنى ان لا تتخذ الدول الاوربيه وتسلك نفس المنهاج الايطالي
ربما فرنسا مختلفه ولاكن يأمن شأنهم اجمع
مثر اخطئت بالتبرير واخطئت في توجيه الاتهام بالجاسوسيه دون ادله واثباتات
وايطاليا تمسكت بمقولة السياحه وغيره
ونعلم والكل يعلم ان الطليان كاذبون ولاكن الوقائع بصالحهم!
الله يعين مصر

مش جاسوس .. لكن كان يعتبر من النشطاء في منظمات المجتمع المدني و لو جاسوس كان هيحصل فيه مساومات بين الحكومة المصرية و ايطاليا زي الجاسوس الامريكي الاسرائيلي إيلان جرابيل

اللي بيفتي جاسوس بلاش كلام ملهوش لازمه.

خطا جهاز دوله فاسد ستتحمله مصر كلها
صراحه الى متى سيتم التراخى مع جرائم جهاز الشرطه المصريه

للاسف... إيطاليا بتلعب قمار معانا..و للأسف هي الخسرانة بسبب الجعجعة الفارغة.. . دة ميلانو وحدها احتلال مصري... ولا يقدرها يعملو شيء... قسما بالله كنت هناك قبل رمضان لمدة... مش حقول انو المصريين هناك متشعبين جواها بطريقة انا صدمت منها
بس موضوع ريجيني نفسه عندهم متغير جدا يعني هناك من الصحف اللي كان بيقول علية سلوكة مش سوي
ومنهم والأغلبية اللي حتى وضحت للإعلام المقرف بتاعنا انو كان على اتصال بالمخابرات الإنجليزية
بس احنا الي الان لم نستثمر النقاط دي لصالحنا
وبغض النظر.. إيطاليا ومعظم بلدان أوروبا في أسوأ حالاتهم الاقتصادية والمعيشية
العرب والاسيويين بالنسبة لهم فاتحة خير

للاسف... إيطاليا بتلعب قمار معانا..و للأسف هي الخسرانة بسبب الجعجعة الفارغة.. . دة ميلانو وحدها احتلال مصري... ولا يقدرها يعملو شيء... قسما بالله كنت هناك قبل رمضان لمدة... مش حقول انو المصريين هناك متشعبين جواها بطريقة انا صدمت منها
بس موضوع ريجيني نفسه عندهم متغير جدا يعني هناك من الصحف اللي كان بيقول علية سلوكة مش سوي
ومنهم والأغلبية اللي حتى وضحت للإعلام المقرف بتاعنا انو كان على اتصال بالمخابرات الإنجليزية

من غير خرافات .. ميلان فيها مهاجريين مصريين بيدخلوا عمله صعبه لمصر وممكن ايطاليا تتطردهم او تعاقبهم فى اى وقت يعنى مصر اللى خسرانه مش ايطاليا ... بص .. القوى هو اللى بيعاقب الضعيف - مش العكس

من غير خرافات .. ميلان فيها مهاجريين مصريين بيدخلوا عمله صعبه لمصر وممكن ايطاليا تتطردهم او تعاقبهم فى اى وقت يعنى مصر اللى خسرانه مش ايطاليا ... بص .. القوى هو اللى بيعاقب الضعيف - مش العكس
اولا إنا لا بخرف ولا اسمحلك بالاسقاط دة
وإذا كانت مش عارفين معلومات كتير عن الموضوع ده... ممكن نتناقش فية بأسلوب أفضل من كده
ثانيا كلمة مهاجرين دي كبيرة شوية ومش صحيحة بالمناسبه... واللي هناك دول مش بيدخلو عملة صعبة زي ما انت متخيل
وزي ماكتبت فوق... عاوز تصدقه براحتك مش عاوز برضوا براحتك بس في حدوث اللياقة وأدب الحوار

يعني ايه ميلانو احتلال مصري؟ في اقرب مشكلة هيتم احلال العمالية المصرية و الغير مصرية بالعمالة الايطالية بعد ازدياد نسبة البطالة بشكل كبير هناك بين الشباب خصوصا.

ده وصلت ان مهاجرين دول البلقان بيهربو من ايطاليا حاليا و بيتجهو لالمانيا و انجلترا و غيرها.

يعني ايه ميلانو احتلال مصري؟ في اقرب مشكلة هيتم احلال العمالية المصرية و الغير مصرية بالعمالة الايطالية بعد ازدياد نسبة البطالة بشكل كبير هناك بين الشباب خصوصا.

ده وصلت ان مهاجرين دول البلقان بيهربو من ايطاليا حاليا و بيتجهو لالمانيا و انجلترا و غيرها.

اسمع يا استاذي
انت كلامك متناقض
منين إحلال و في نفس الوقت مهاجرين البلقان بيهربو؟
ولا انت متعرفش انو الطليان نفسهم بيهربو من بلدهم لأمريكا وكندا؟
وميلان احتلال مصري... اه... المصريين هناك قادرين يعملوا لهم مشاكل الدنيا والآخرة لو حد فكر ييجي جانبهم ولا اتصعدت قرية ريجيني بطريقة مش محسوبة
ضيف كمان انو رئيس الوزراء بتاعهم اول واحد حط ايدة في ايد الرئيس بعد 30 يونيو :p
لايكون يسمح لنفسه ولو حتي احنا غلطانين انو يطلع غلطان... ;)
علفكرة... نظام خالف تعرف دة مش لايق:)

قضية ريجينى ليست قضية سياسية و لكن النظام حولها إلى قضية سياسية فى المقام الأول. أعتقد من باب أولى حصرها فى إطارها القانونى و تجريدها من أى ابعاد سياسية لتجنب الإحتكاك مع المجتمع الدولى. أخاف من تكرار سيناريو لوكيربى مع مصر و حصار العراقفى التسعينات. على النظام تفويت هذه الفرصة بعمل محاكمة و تقديم الجناة و مثولهم أمام القضاء و محاكمتهم فى مصر.

اولا إنا لا بخرف ولا اسمحلك بالاسقاط دة
وإذا كانت مش عارفين معلومات كتير عن الموضوع ده... ممكن نتناقش فية بأسلوب أفضل من كده
ثانيا كلمة مهاجرين دي كبيرة شوية ومش صحيحة بالمناسبه... واللي هناك دول مش بيدخلو عملة صعبة زي ما انت متخيل
وزي ماكتبت فوق... عاوز تصدقه براحتك مش عاوز برضوا براحتك بس في حدوث اللياقة وأدب الحوار

امال نسميهم ايه او مش مهاجرين لما معظم المصريين اللى فى ايطاليا هاجروا عن طريق مراكب السفر الغير شرعيه من غير اى ورق والحكومه الايطاليه قررت مترحلهمش ... او ممكن توصلفى ازاى المصريين اللى فى ايطاليا دولى هيخلوا ايطاليا تخسر بالظبط لو العلاقات باظت عشان كلامك مش خرافات !!

دى جدول بتجويلات المصريين سنه 2004 ( اكيد ولقتى زاد ) .. كانت تحويلات المصريين من الاتحاد الاروبى 360 مليون دولار ( اللى معظمها بييجى من ايطاليا اصلا )

القضية ليست قطع غيار بل هذه مجرد بداية فقط لا غير فلو القضية ستنحصر على قطع الغيار فتستطيع أن تحصل عليها من أمريكا مباشرة.

مش المهاجرين بس ... حتى الايطاليين بيحاولوا يهاجروا لالمانيا بسبب البطاله
الحكومه الايطاليه فعلا ممكن تتضيق على المهاجرين لحل الازمه

المصريون المقيمون فى إيطاليا ليس ورقة ضغط على الإطلاق فمعظمهم قدموا إليها عبر الهجرة غير الشرعية بجانب ان الغالبية العظمى منهم مواقفه مضادة للنظام. فلا تعولوا عليهم فى شئ.

جاسوس وتمت تصفيته ليكون انذار لمن ارسله ...... هل ستموت مصر غما ونكدا على هذا القرار وينهار الاقتصاد ويجوع الناس كما يريد امعات الاخوان وشمامين كولة يناير ؟؟؟
بالطبع لا
لنتفرج ونتعلم
:):)
..ومادام جاسوس ، وتم تصفيته من قبل الاجهزه الامنيه المصريه ،ليه اللف والدوران من اساسه.. !!

وليه ما"تتجدعنوا" وتعلونها صريحه امام الطليان وامام العالم ..نعم نحن الحكومه المصريه قمنا بتصفية الجاسوس الحقير ريجيني ، لانه امر يدعو للفخر لانه حمايه للامن القومي ، ولابس فالحين تتشطروا على (ليليان داود).

هذا والله أعلم ..

اسمع يا استاذي
انت كلامك متناقض
منين إحلال و في نفس الوقت مهاجرين البلقان بيهربو؟
ولا انت متعرفش انو الطليان نفسهم بيهربو من بلدهم لأمريكا وكندا؟
وميلان احتلال مصري... اه... المصريين هناك قادرين يعملوا لهم مشاكل الدنيا والآخرة لو حد فكر ييجي جانبهم ولا اتصعدت قرية ريجيني بطريقة مش محسوبة
ضيف كمان انو رئيس الوزراء بتاعهم اول واحد حط ايدة في ايد الرئيس بعد 30 يونيو :p
لايكون يسمح لنفسه ولو حتي احنا غلطانين انو يطلع غلطان... ;)
علفكرة... نظام خالف تعرف دة مش لايق:)
حضرتك بلدك مستعد يستقبل مهاجرين من ايطاليا او اي دولة اوروبيه بعد رجوع مهاجري ليبيا ؟

بص انا اعرف كتير عن ايطاليا و عن البلقان , و كلامي مش متناقض لأن الاقتصاد الايطالي بينزل بطريقة سيئه مع اسبانيا و البرتغال و فيه خروج جاليات و اعداد كبيره من ايطاليا لدول اوروبيه اخري و منادة باحلال العمالة المهاجرة بأيد عمل ايطالية.

ده غير مشكلة الانفصال اللي ممكن يحصل بين الشمال و الجنوب الممثل في البندقية و صقليه و غيره بسبب مشكلة الاقتصاد ايضا.

مش المهاجرين بس ... حتى الايطاليين بيحاولوا يهاجروا لالمانيا بسبب البطاله
الحكومه الايطاليه فعلا ممكن تتضيق على المهاجرين لحل الازمه
غالبية لمصريين هناك لا ينافسون الإيطاليين فى وظائفهم بل على العكس فالغالبية يعملون فى الأعمال البسيطة و منخفضة الأجر التى لا يقبل عليها الإيطاليون.

امال نسميهم ايه او مش مهاجرين لما معظم المصريين اللى فى ايطاليا هاجروا عن طريق مراكب السفر الغير شرعيه من غير اى ورق والحكومه الايطاليه قررت مترحلهمش ... او ممكن توصلفى ازاى المصريين اللى فى ايطاليا دولى هيخلوا ايطاليا تخسر بالظبط لو العلاقات باظت عشان كلامك مش خرافات !!

دى جدول بتجويلات المصريين سنه 2004 ( اكيد ولقتى زاد ) .. كانت تحويلات المصريين من الاتحاد الاروبى 360 مليون دولار ( اللى معظمها بييجى من ايطاليا اصلا )
تاني مرة بقولك ياريت اسلوبك دة متتكلمش بية هناك على الأقل معايا
ثانياً اما مش عاوز افتح قصة الهجرة غير الشرعية هناك... علفكرة إيطاليا مبتمشيش ناس بهجرة غير شرعية عندها الا لو اجرمت
بالمناسبة... ممكن اقولك حاجات لايمكن تصدقها... انت اخرك تصريحات مكتوبة ومعلش اللي عاش مش زي اللي قرا
في الاول و الاخير انا يهمني بلدي وطول ماهي كبسة نفس أعدائها من الداخل أو الخارج فدة أنشطة

استهدي بالله كده وعلى الأقل... موضوع راجين دة إي كل شرحتلك هم نفسهم منقسمين داخليا فية

ملحوظة... معلش مش كل واحد حضرتك بتكلمو ممكن يبقى سنة صغير او هاوي... فبلاش العنترية الزايدة :)

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى