الاف 15 و القتال الجوى

اسال نفس السؤال بقى بس على مكتب التخطيط الاسرائيلي و من بق مخطط العملية الاسرائيلي ... do i risk it that much? عشان مصنع سوداني
ال risk متاخد ومحسوب بعنايه لانه مش من مصلحتى اشتبك معاهم وهما ماخترقوش مجالى الجوى
المخطط الاسرائيلى فى العمليات الجويه تحديدا يرفع له القبعه
العمليه دى تتدرس بالمناسبه

ال risk متاخد ومحسوب بعنايه لانه مش من مصلحتى اشتبك معاهم وهما ماخترقوش مجالى الجوى
المخطط الاسرائيلى فى العمليات الجويه تحديدا يرفع له القبعه
العمليه دى تتدرس بالمناسبه
طب حجبهالك بشكل تاني
نفس العملية بس مكان السترايك .. f-35 ... حتستناهم يخترقو الاجواء ... و لا تحط طيارتك في الجو جاهزة لا بل تناكفهم في الاجواء الدولية

طب حجبهالك بشكل تاني
نفس العملية بس مكان السترايك .. f-35 ... حتستناهم يخترقو الاجواء ... و لا تحط طيارتك في الجو جاهزة لا بل تناكفهم في الاجواء الدولية

مش لما ارصدها من مدى معتبر الاول اقوم ابلغ اللى بيمشطوا ؛ث:؛ث:

الراجل دا حيودينا في داهية .... انا خالع ؛ث: و مليش دعوة

لا والله هو قال تفاصيل عاديه ومش كتير بس بتوضح خط السير وبعض الاجرائات اللى تم اتخاذها ساعتها .....حاجه بسيطه يعنى ع الهامش
بعدين ما تخوفنيش

مش لما ارصدها من مدى معتبر الاول اقوم ابلغ اللى بيمشطوا ؛ث:؛ث:
على رايك
بس معاها تانكر فاضحها و طيارة EW و لو اديتني وشها هي ثواني و حتكون اخترقت فطيارنها الجانبي مع ردارت ال UHF حتترصد سهل جدا من غير الكتروبصري او حراري
منطقة البحر الاحمر رطبة جدا عموما حتزود العملية

لا والله هو قال تفاصيل عاديه ومش كتير بس بتوضح خط السير وبعض الاجرائات اللى تم اتخاذها ساعتها .....حاجه بسيطه يعنى ع الهامش
بعدين ما تخوفنيش
لا خاف يا مان :p
حبيبي يا جاك بس خلي بالاك انت بتقول ايه والنبي ؛ث:

بس معاها تانكر فاضحها و طيارة EW

هو مش ممكن الطيارات دى تطير على دفعات عشان تبان ع الاقل طائره ركاب صغيره وتلحقهم الاف 35 على اعتبار انها غير مرصوده او حتى المدى اللى هتترصد منه قليل جدا؟؟؟
الخوف هنا هيبقى من ايه بالضبط لانى فوق مياه دوليه مش محتاج ارافق الجوينت من اول ما تطلع لغايه ما ترجع ....
تكتيك برضه؟؟؟

هو مش ممكن الطيارات دى تطير على دفعات عشان تبان ع الاقل طائره ركاب صغيره وتلحقهم الاف 35 على اعتبار انها غير مرصوده؟؟؟
الخوف هنا هيبقى من ايه بالضبط لانى فوق مياه دوليه مش محتاج ارافق الجوينت من اول ما تطلع لغايه ما ترجع ....
تكتيك برضه؟؟؟
و عشان السبب دا تحديدا انا مش حابب تعريف البحر الاحمر كمنطقة دولية حتى لو هو كذلك لانه يمسنا جدا جدا و لابد من تعريف هذا الامر للاسرائيلين عشان ميتمادوش .... بالضبط مثل كوبا للامريكان في ازمة ال 11 يوم
و انت كلامك صحيح طبعا انا بحاول ادفع في اتجاه كلامك ... لكن مسافة الاقلاع قريبة جدا من النقب فاغلب اسراب الاسرائيلين بدوريات طيرانها حتبقى محل الرصد من المطارات اصلا .. الخوف في الاقلاع ثم الاختفاء و انا دور بقى في الشاشة في نطاق 1500 كلم على الاقل على اي اشارة
مللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللل ؛ث:

اه يبيتو بالمناسبه ....رصد الجوينت لو اتكلمنا 20-30 كيلو متر منين بالظبط؟؟؟؟
المدى ده من قبل حدودى الدوليه ؟؟؟....مستحيل لانى كده راصدها من جوه مجالى الجوى من مدى اكتر من 100 كيلو وده مستحيل
ما بالك بانى لو عايز ارصدها وهى بره مجالى اصلا عشان ادى تعليمات بالتمشيط!!!!!
المساله كبيره

التعديل الأخير:
و عشان السبب دا تحديدا انا مش حابب تعريف البحر الاحمر كمنطقة دولية

وجهه نظر محترمه ومقبوله جدا
هو حديقه خلفيه لنا بالفعل والامر اعمق من كونه ممر دولى او اجواء دوليه....بس رايى انه اوله من اخره تحت بصيرتنا الراداريه

المدى ده من قبل حدودى الدوليه ؟؟؟....مستحيل لانى كده راصدها من جوه مجالى الجوى من مدى اكتر من 100 كيلو ودى مستحيل
المساله كبيره

صحيح جدااااااااااااااااا
بسبب هذا الامر انت محتاج ردارات طول موجي كبير 10+ متر بمديات معتبره جدا ليس لل lock on لكن على الاقل انذار مبكر ان في هدف في اتجاه معين ببصمة منخفضة مش واضح على الاكس باند لكن واضح على ال UHF

صحيح جدااااااااااااااااا
بسبب هذا الامر انت محتاج ردارات طول موجي كبير 10+ متر بمديات معتبره جدا ليس لل lock on لكن على الاقل انذار مبكر ان في هدف اتجاه معين ببصمة منخفضة مش واضح على الاكس باند لكن واضح على ال UHF

لا تمام .....يارب باذن الله :))

المدى ده من قبل حدودى الدوليه ؟؟؟....مستحيل لانى كده راصدها من جوه مجالى الجوى من مدى اكتر من 100 كيلو ودى مستحيل
المساله كبيره

لو اواكس في الجو الوضع يختلف
الصراحة اعداد الاواكس اللي عندنا ونوعها محتاج يزيد
محتاج دوريات اواكس طول الوقت بتغطي مصر

لو اواكس في الجو الوضع يختلف
الصراحة اعداد الاواكس اللي عندنا ونوعها محتاج يزيد
محتاج دوريات اواكس طول الوقت بتغطي مصر

والله الامر بالتشارك بين الارضى والاواكس ومختلف المنظومات الاخرى وجديا لازم نفكر فى المناطيد على حدودنا الدوليه ....هتفرق برضه ....طبعا الاواكس عامل هام فى المعادله
مش عارف الصينى على ايه الصراحه وشكله هو الاقرب

والله الامر بالتشارك بين الارضى والاواكس ومختلف المنظومات الاخرى وجديا لازم نفكر فى المناطيد على حدودنا الدوليه ....هتفرق برضه ....طبعا الاواكس عامل هام فى المعادله
مش عارف الصينى على ايه الصراحه وشكله هو الاقرب
الصيني اقرب علشان يشغل الشرقي لكن مش بديل للغربي
المناطيد فكر حلو انت متضطر لية وكمان الاواكس
علشان تسد صغرة مهمة جدا
انت عندك طيارة زي الاف١٦ لو طارت علي ارتفاع منخفض تبهدل الدنيا وتقدر تفلت من شاشة الردار
تخيل بقي الاف٣٥
انا دخلت اشوف الردارات الارضية بترصد الاهداف بمدي اقد اية ومن ارتفاع قد اية
الجويند لو علي ارتفاع ١٠٠متر فوق سطح البحر هتعمل معانا الجولاشة
لذلك اواكس لا غني عنها
انا مش عارف الطيارة دي لو مداها كبير شوية هتعمل فينا اية

ومن الذي صنع MIG35 ؟
ولماذا الحساسية الشديدة في حال توجيه اي انتقاد لها ؟
http://defense-arab.com/vb/threads/103179/

اتمنى ان كان هناك تجرد و موضوعية علمية ان تكون مطبقة من الجميع وعلى الجميع

ولك خالص التقدير والاحترام

كلام مظبوط و أنا أعرف معك نفس الشعار ..

الصيني اقرب علشان يشغل الشرقي لكن مش بديل للغربي
المناطيد فكر حلو انت متضطر لية وكمان الاواكس
علشان تسد صغرة مهمة جدا
انت عندك طيارة زي الاف١٦ لو طارت علي ارتفاع منخفض تبهدل الدنيا وتقدر تفلت من شاشة الردار
تخيل بقي الاف٣٥
انا دخلت اشوف الردارات الارضية بترصد الاهداف بمدي اقد اية ومن ارتفاع قد اية
الجويند لو علي ارتفاع ١٠٠متر فوق سطح البحر هتعمل معانا الجولاشة
لذلك اواكس لا غني عنها
انا مش عارف الطيارة دي لو مداها كبير شوية هتعمل فينا اية

مساله رصدها مش استحاله يعنى .....المهم المدى اللى هترصدها منه عشان تشوف انت هتعمل ايه
الله كريم

التعديل الأخير:
عودة
أعلى