# روسيا: تطوير مروحية كا 52 النسخه البحريه بجهاز تصويب جديد لصالح دولة أجنبية

يافندم موقع النيڤال تكنولوچي كتب في تقريره عن النسخة k إنها النسخة البحرية وإنها النسخة المتعاقد عليها و كذلك مواقع كثيرة جدا المشكلة ان عندي مشكلة في الجهاز اللي انا باستخدمه مش نافع احط لينكات
يفندم عارف كل اللينكات اللى حضرتك بتتكلم عليها
بص يسيدى ....احنا متعاقدين على الاليجاتور فى اول 2015 قبل ما نفكر فى الميسترال اللى النسخه الكاتران هتخصصلها وتعاقدنا على الاليجاتور بعدد 46-50 .....الخلط كله عند المواقع الاخباريه ان الشركه قالت اننا صدرنا مروحيه

كاموف 52 ....ده كان بعد صفقه الميسترال وكله علطول ربط الامر بالنسخه K البحريه وده مش حقيقى
الان نحن بالفعل فى الرتوش الاخيره فى صفقه الكاتران وكان ذكر هنا قبل كده انها تمت بالفعل ولكن ننتظر تاكيد نهائى
EGY THUNDERBOLT @EGY THUNDERBOLT

يافندم موقع النيڤال تكنولوچي وموقع ديفينس نيوز اللي حضراتكم بتستشهدوا به كتبوا في تقريره عن النسخة k إنها النسخة البحرية وإنها النسخة المتعاقد عليها و كذلك مواقع كثيرة جدا المشكلة ان عندي مشكلة في الجهاز اللي انا باستخدمه مش نافع احط لينكات
عشان ربطوا بين الميسترال والكاموف

ديفينس ستراتيچي ديلي
إستراتيچي بيدچ
إزرائيلي ميليتيري نيوز
كلهم كاتبين نفس الكلام

أي كان
ما شاء الله ، هي طائرة ممتازة ولم أكن أتخيل أن نحصل على مثلها ولكن كل ما كنت أريده هو توضيح الامر ليس إلا .

انا قلت اللى اعرفه يفندم ....مش مصدق خلاص
استاذ علي جبر .. بلاش مصادر او غيره ... خليها بالعقل .. الميسترال تحتاج ٤٦ كا ٥٢ ليه ؟؟؟ كل الحمولة ١٦ للواحده منها بحث وانقاذ ومنها مضاد للغواصات يعني ممكن ١٠ كا لكل حاملة على اقصى تقدير بالإضافة الى ٤ وحدات احتياطية مثلا .. يبقى ازاى ٤٦ نسخة بحرية للحاملتين .

مبروك علينا ..واضح انة الصيف دة حيبقى طراوة بسبب كمية المروحيات الى مصر تعاقدت عليها.:هه:

يعني و مش كفايه مقاتلات
عندك رافال و ميج35 و اف16 و ميراج
مع مفاوضات تشمل سو35 و اف15 و اف18 و تايفون و ثاندر غير زياده اعداد الرافال و تطوير الاف16
يعني مفيش غير الجريبين هي اللي عليها الدور نتفاوض عليها
ما شاء الله اية دة هو احنا حنحارب العالم كلة ولا اية :D

التعديل الأخير:
لصالح دوله اجنبيه وعندها المسترال
:هه::هه::هه:

ياترى هل تكون الأردن:rolleyes:

ألف مليون مبروك لﻹخوة في مصر على الإضافات الحلوة،
دا الروس بيتعلموا من طلبات المواصفات الخاصة المصرية

عايز بلاك هوك -_- او S-97 RAIDER و سوبر ستاليون او كينج ستاليون و اوسبري و شينوك ؛ث:
أنا نفسى أعرف إيه الميزة اللى في أم البلاك هوك عن غيرها !!!!!
حد يفهمنى يا جدعاااااان ..
أنا متعصب قوى من البلاك هوك ديه .. لأ و كمان أمريكا مش عايزه تديهالنا !!!!!!!!! ليه يعنى ؟؟؟؟؟؟ الجوينت !!

معقولة روسيا ستعطينا حق تصنيع وتصدير كمان لمروحيه زي المي-28 .. وياريت انا اتمناها بصراحة علشان المجموعة تكتمل يبقى عندنا اباتشي لونج بو والصياد الليلي مي-28ان كاموف الاليجاتور والكاتران والسوبر هايند وياريت كام حتة تايجر من فرنسا
انا باتكلم عن الطموحات بتاعه الناس العاديين في مصر و الكلام المتداول عن صفقات كتيره يا معلم مش بتكلم عن صفقات فعليه

مش عارف حضراتكم ليه مصرين على إن ال KA-52K اللي إتعاقدت عليها مصر هي النسخة البرية .أنا كنت راجعتكم قبل كده في الموضوع ده
ال KA-52K هي النسخة " البحرية " وهي التي تعاقدت عليها مصر بعدد ٤٦ طائرة .
كل المصادر اللي قريتها بتقول الكلام ده النسخة K هي النسخة البحرية وهي النسخة اللي إتعاقدت عليها مصر بعدد ٤٦ طائرة يعني لو فيه تعاقدات على نسخ ثانية من الكيه٥٢ هتبقى النسخة " البرية " .
التعاقد تم علي 46 كاموف بري في ابريل 2015 و تم تفعيل العقد نهايه 2015 يعني السداد الابتدائي لذلك خلطت الصحف الامر علي اعتبار ان مفاوضات الكاموف البحري بدات في اكتوبر 2010
عموما النسختين سيخدمون بمصر و باعداد جيده جدا

استاذ علي جبر .. بلاش مصادر او غيره ... خليها بالعقل .. الميسترال تحتاج ٤٦ كا ٥٢ ليه ؟؟؟ كل الحمولة ١٦ للواحده منها بحث وانقاذ ومنها مضاد للغواصات يعني ممكن ١٠ كا لكل حاملة على اقصى تقدير بالإضافة الى ٤ وحدات احتياطية مثلا .. يبقى ازاى ٤٦ نسخة بحرية للحاملتين .
اولا 16 مروحيه تقيله دي حموله هنجر الميسترال و عندك علي السطح 6 نقاط اقلاع ممكن تستخدم منهم 4 اماميه كتحميل دون التأثير علي اليه الأسانسير في التحميل بعدد 2 في مؤخره الحامله و الونش و ذلك يرفع الحموله الي 20 مروحيه في حاله الطوارئ القصوي
ثانيا النسخه البحريه ممكن استخدامها لتامين و حمايه السواحل و تتمركز بالقواعد البحريه
ثالثا ضرورة وجود اعداد احتياطية لتشغيل فلن تكون كل مروحياتك عامله كامل الوقت فهناك دورات للصيانه و العمره و التشغيل
كل ما سبق يمنح امكانيه لزياده الاعداد باكثر من 30 مروحيه و يتوقف الامر علي امكانيات الاقتناء و التشغيل

مبروك علينا ..واضح انة الصيف دة حيبقى طراوة بسبب كمية المروحيات الى مصر تعاقدت عليها.:هه:
غالبا التسليم في بدايه 2017 يعني في الشتا و هيكون الجو مش محتاج مراوح يعني لازم تزود الهدوم لان المنطقه هتبقي أعاصير عاتيه علي اعداء مصر فالمؤكد جويا في 2017 اكتمال 14 ميج35 و 21 رافال بخلاف المروحيات المي35 و الكاموف بنوعيه و احتمال اول دفعه من الاباتشي بلوك3 و اول دفعه من تطوير الفايبر
اما اللي لسه في الطريق و لم يعلن عنه رسميا حدث ولا حرج

اولا 16 مروحيه تقيله دي حموله هنجر الميسترال و عندك علي السطح 6 نقاط اقلاع ممكن تستخدم منهم 4 اماميه كتحميل دون التأثير علي اليه الأسانسير في التحميل بعدد 2 في مؤخره الحامله و الونش و ذلك يرفع الحموله الي 20 مروحيه في حاله الطوارئ القصوي
ثانيا النسخه البحريه ممكن استخدامها لتامين و حمايه السواحل و تتمركز بالقواعد البحريه
ثالثا ضرورة وجود اعداد احتياطية لتشغيل فلن تكون كل مروحياتك عامله كامل الوقت فهناك دورات للصيانه و العمره و التشغيل
كل ما سبق يمنح امكانيه لزياده الاعداد باكثر من 30 مروحيه و يتوقف الامر علي امكانيات الاقتناء و التشغيل
شكرا على الإيضاح يا استاذنا راجح . شكرا لك

عودة
أعلى