إسرائيل تستعد لنشر أحد أكثر أنظمة الدفاع الصاروخى تعقيدا فى العالم

وهو اية اللي يوصلوا للمضايق اصلا
خبر اسوح
هو لو وصل ساعتها السلاح دة مش هيكون مؤثر بقد تأثير الطيران الاسرائيلي

مش مشكلة لو وصلوا للممرات المشكلة لو قدرو يسيطرو عليها بشكل جيد ويمسكو ارض

هو اقصى ارتفاع لهدف يمكن لصواريخ البانستير التعامل معه هو 15 متر بينما للتور 10 متر ... انا لا افضل البانستر لاعتراض اهداف غير الكروز والدرونات ... الرقم الدقيق لاقصى ارتفاع لصواريخ الراجمات صعب الحصول عليه ... لكن عموما بالنسبة لشكل مسار الصواريخ وارتفاعها بيكون كما يلي

اشكرك انا كنت بسرح بخيالي للاستفادة من مدافع النيران على البانتسير لو زودت بطلقات معينة معززة الدفع او نمط الطيران الباليستي مش مرتفع اوي .. بحاول اراها من عين اقتصادية في الصد على فرض انها طلقات لكن غير واقعي طبعا

مش مشكلة لو وصلوا للممرات المشكلة لو قدرو يسيطرو عليها بشكل جيد ويمسكو ارض
يافندم لو وصلوا للممرات يبقي قوتك الجوية انهارت
ودة اثر علي القوات علي الارض
ودة معناه بداية هزيمتك

اشكرك انا كنت بسرح بخيالي للاستفادة من مدافع النيران على البانتسير لو زودت بطلقات معينة معززة الدفع او نمط الطيران الباليستي مش مرتفع اوي .. بحاول اراها من عين اقتصادية في الصد على فرض انها طلقات لكن غير واقعي طبعا
مدفع البانستير لا يمكنه التعامل مع غير الدرونات والصواريخ الكروز والحوامات وليس دائما ينجح ... احيانا بعد ان يطلق رشقة طلقات على الهدف "البطيئ المنخفض" لا ينجح في اسقاطه فيتم اطلاق صاروخ ...

اكثر انظمة الدفاع الصاروخي تعقيدآ!!!!!!!"
ههههههههههههههههه
؛ث:؛ث:؛ث:
لدولة بلا عمق
100 صاروخ كروز في وقت واحد ، وتعالي بعد كدا نشرب شاي ونتكلم.ههههههههههه
تحياتي للجميع
:لايتنج:

إسرئيل عشان تدخل لهذه المنطقة لازم تدمر قواتك الجوية ومحطات الإنذار .. هل ده ممكن حالياََ أعتقد بنسبة كبيرة شبه مستحيل والخساير الضخمة إلى حتتلاقها حتكون أكبر رادع لها ..

ثانياََ .. الـ (Tor M2E) و (Pantsir S) تستخدم للدفاع عن نقطة معينة وكذلك لحماية منظومات الدفاع الطويلة المدى ورادارت التنصت والإشتباك من هجمات الصواريخ المعادية.
وهدفها الرئيسي هو تدمير الصواريخ المضادة للرادار والصواريخ الجوالة والقذائف الموجهة لتدمير / تحييد نظم الدفاع (SEAD/DEAD) ..

الكابوس القادم لجميع منظومات الدفاع الجوي في العالم ، هو "الدرونز"من يستثمر في هذا المجال -وللاسف اسرائيل سبقت الجميع في الاستثمار هذا المجال - اسرائيل اليوم تقدم للعالم (الادرونز الانتحاري) ضد منظومات الدفاع الجوي..
نصيحه اذا كنا نريد تحقيق اختراق منظومة الدفاع الجوي الاسرائيلي في حرب وتمزيقه بالمعنى الحرفي فعلينا الاستثمار في هذا العالم..
تخيل فقط ان تستطيع ان تطلق الالاف من الدرونز الانتحاري "منخفضة التكلفه" على شكل اسراب وبشكل جماعي بقدرات مناورتيه عاليه وتحمل انضمة تشويش ...كأسراب الجراد التي تأتي على الاخضر واليابس ..
تخيلوافقط ماهي النتائج على منظومة الدفاع الجوي الاسرائيلي..

انا شخصيا اراهن وبقوه على هذا المجال في اختراق اي منظومة دفاع جوي مهما كانت تكامليته ..

استثمروا في المستقبل ، والمستقبل في ...الدرونز الهجومي الانتحاري ((اسراب الجراد الالي))

هذا والله اعلم..

يافندم لو وصلوا للممرات يبقي قوتك الجوية انهارت
ودة اثر علي القوات علي الارض
ودة معناه بداية هزيمتك

معلش يعنى هو انت فاكر انك على اى حال هتقدر توفر حماية من قواتك الجوية لاى قوات برية على الارض فى ظل تفوق جوى اسرائيل محسوم حاليا ومستقبلا .. الدفاع الجوى المتحرك مع القوات البرية هو اللى هيبقا لية الدور الابرز فى الدفاع عن القوات البرية

معلش يعنى هو انت فاكر انك على اى حال هتقدر توفر حماية من قواتك الجوية لاى قوات برية على الارض فى ظل تفوق جوى اسرائيل محسوم حاليا ومستقبلا .. الدفاع الجوى المتحرك مع القوات البرية هو اللى هيبقا لية الدور الابرز فى الدفاع عن القوات البرية
مفيش الكلام دة
سلاح الجو لازم يغطي المنصات بتاعة الدفاع الجوي
في كلتي الاحوال وصولهم للمضايق معناها هزيمتك

انع
مش عارف ليه النظرة الإنهزامية دى ..
انهزامية اية بس الراجل بيفترض وصول قوات معادية للمضايق يعني علي بعد ٥٠-١٠٠من خط القنال
فبقولة معني كدة انك اتهزمت
لكن دة مستحيل يحصل اصلا

انع
انهزامية اية بس الراجل بيفترض وصول قوات معادية للمضايق يعني علي بعد ٥٠-١٠٠من خط القنال
فبقولة معني كدة انك اتهزمت
لكن دة مستحيل يحصل اصلا

انا بعلق على كلامه هو مش كلامك إنته .. هل سيناريو 67 قابل للتكرار .. مستحيل طبعاََ حتى مع تطور القوة الإسرائيلية .. كلام الإخوة يحسسك إنه مافيش فايدة نسرح الجيش أحسن ..

دولة لها أكثر من 30 سنة بتدرب على هجوم إسرائيلى مشابه لحد ما ضباطها حفظوا القصة كلها وكل الإحتمالات موضوع لها خطط وخطط بديلة ..

فى الثمانينات حصلت مصر على حوالى 53 طائره من هذه "تيليدن رايان
واأظن انه تم تطويرها منذ عدة سنوات واظن ايضا انه باستطاعتنا ان نصنع المئات منها لو اردنا ذلك بامكانيات محليه ومساعدات خارجيه

من الممكن تحويلها الى صواريخ بعيده المدى كصواريخ كروز " تم شرح الموضوع فى المنتدى من قبل " تتمته بمدى 1400 ميل وتعمل بكفاءة بشرط زيادة سرعتها فسرعه 0.8 ماخ بطيئة جدا وسهلة الصيد حتى بانظمة المدافع م.ط

selling the Scarab to Egypt, the United States was under fire from critics, even within the military, for contributing to the proliferation of indigenous development or conversion of Western technology. The Scarab boasted a turbojet capability of transporting a 100 kg payload over 2500 km. According to USAF Lt. Col. Michael E. Dickey, "Should this system, which includes an inertial navigation system and GPS capability, be further proliferated the potential adverse impact could be tremendous."

The United States transferred short-range ballistic missiles to just three third-world countries. In contrast, it sold ASCMs to more than a dozen and sold reconnaissance drones worldwide, including the Scarab to Egypt. Interestingly, it was later revealed that the US military realized that not enough UAVs were available for fielding in the Gulf War to meet the demand. If the Gulf War had lasted much longer, the DoD would therefore have pressed into service the Model 324 UAVs built for the Egyptian military, due to the scarcity of UAVs.

Teledyne Ryan later designed the as a derivative of the Model 324 Scarab. In the face of the rising threat posed by the proliferation of cruise missiles, conversion of the Scarab UAV to an offensive weapon has been considered and studied by the NDIA as the . Another Teledyne-Ryan project developed in conjunction with Scaled Composites at the same time as the Scarab was the .

الكابوس القادم لجميع منظومات الدفاع الجوي في العالم ، هو "الدرونز"من يستثمر في هذا المجال -وللاسف اسرائيل سبقت الجميع في الاستثمار هذا المجال - اسرائيل اليوم تقدم للعالم (الادرونز الانتحاري) ضد منظومات الدفاع الجوي..
نصيحه اذا كنا نريد تحقيق اختراق منظومة الدفاع الجوي الاسرائيلي في حرب وتمزيقه بالمعنى الحرفي فعلينا الاستثمار في هذا العالم..
تخيل فقط ان تستطيع ان تطلق الالاف من الدرونز الانتحاري "منخفضة التكلفه" على شكل اسراب وبشكل جماعي بقدرات مناورتيه عاليه وتحمل انضمة تشويش ...كأسراب الجراد التي تأتي على الاخضر واليابس ..
تخيلوافقط ماهي النتائج على منظومة الدفاع الجوي الاسرائيلي..

انا شخصيا اراهن وبقوه على هذا المجال في اختراق اي منظومة دفاع جوي مهما كانت تكامليته ..

استثمروا في المستقبل ، والمستقبل في ...الدرونز الهجومي الانتحاري ((اسراب الجراد الالي))

هذا والله اعلم..

الطائرات الغير مأهولة والطرازات الشبحية منها (UCAS) و (UCAV) تستخدم أيضا في أعمال التدمير / تحييد نظم الدفاع الجوي (SEAD/DEAD) وكذلك ضرب الأهداف الثابته وتوفر هذه التقنية حل أفضل من الصواريخ المجنحة ولأسباب إقتصادية توفر الطائرة غير المأهولة قدرة على توصيل العديد من قنابل القطر الصغير (SDB) إلى أهدافها مع قدرة شبحية تبعاََ للتطوير ..

أما استخدام الصواريخ المجنحة من مسافات بعيدة هي بديل لإستخدام الطائرات المأهولة لتوصيل الذخائر لأهدافها ولكن يبقى الصاروخ المجنح فعالا ضد الأهداف الثابته غالبا أما المتحركة منها فعامل الوقت هو عامل قاتل خصوصا لو علمنا التكلفة العالية للصواريخ المجنحة حيث ضرب (
8) قنابل قطر صغير (SDB) أفضل ماديا من ضرب صاروخين مثلاََ كالتوماهوك أو الإسرائيلية منها ..

انا بعلق على كلامه هو مش كلامك إنته .. هل سيناريو 67 قابل للتكرار .. مستحيل طبعاََ حتى مع تطور القوة الإسرائيلية .. كلام الإخوة يحسسك إنه مافيش فايدة نسرح الجيش أحسن ..

دولة لها أكثر من 30 سنة بتدرب على هجوم إسرائيلى مشابه لحد ما ضباطها حفظوا القصة كلها وكل الإحتمالات موضوع لها خطط وخطط بديلة ..

ياعزيزى مش نظرة تشائمية ولا حاجة معنى انك توصل بطياراتك وتعمل تغطية للقوات البرية يعنى انت قدرت على شل او تحييد سلاح الجو الاسرائيلى وانت عارف كويس اووى ان اسرائيل عندها تفوق سلاح الجو على دول الطوق خط احمر محدش هيقدر يعمل توازن جوى معاها بسهولة خصوصا وانت بتشترى سلاحك من حلفائها

ياعزيزى مش نظرة تشائمية ولا حاجة معنى انك توصل بطياراتك وتعمل تغطية للقوات البرية يعنى انت قدرت على شل او تحييد سلاح الجو الاسرائيلى وانت عارف كويس اووى ان اسرائيل عندها تفوق سلاح الجو على دول الطوق خط احمر محدش هيقدر يعمل توازن جوى معاها بسهولة خصوصا وانت بتشترى سلاحك من حلفائها

أيوه عندى القدرة أحمى قواتى البرية بطائرات ودفاعى الجوى

بالعكس ، مفيش مشكلة لما اسحبهم لحد المضايق وهناك ابدا اشفيهم واسلخهم ، انا متحصن في المواقع بتاعتي في المدايق الاستراتيجية ، وهما في ارض مكشوفة ، اشتغل عليهم مدفعية عادية ومدفعية صاروخية وصواريخ تكتيكية ، وهليكوبتر قتالي وقذف جوي ، حتبقي مفرمة ليهم ، ان شاء الله ، وقوات الصاعقة حتعمل احلي شغل في قطع خطوط امدادهم اللي حتبقي اطول بكتيير من خطوط امدادي ، وشغل كماين ملوش حل ، كل دا وانا لسه محركتش دبابة واحده.
:مخطط: :لايتنج: ؛ث:

عودة
أعلى