إسرائيل تستعد لنشر أحد أكثر أنظمة الدفاع الصاروخى تعقيدا فى العالم

الولايات المتحدة وحلفائها إتبعوا على عدة تقنيات لمواجهة نظم الدفاع الجوي المتكامل

* نظم تتبع الإنبعاثات (precision emitter locating systems) ..

* الصواريخ مضادة الرادارات (راكبة الإشعاع) (anti-radiation missile) .

* القذائف الموجهة ..

*الصواريخ الجوالة .

* نظم الحماية الذاتية للطائرات المقاتلة المحمولة جوا ..

* طائرات المعاونة الإلكترونية الشوشرة ..

* الطائرات الشبحية ..

وبنسب مختلفة تواجه هذه التقنيات تحديات في عملها ..
بالنسبة لاسرائيل الصواريخ الجوالة الشبحية هي الحل في المستقبل
مهما طوروا في دفاعهم الجوي
لو ضربت الكروز من البحر او من سيناء. وخط القنال
هتباغتهم وفترة رد الفعل المتاحة للدفاع الجوي بتبقي محدودة
اتمني التركيز علي صواريخ الكروز حتي لو مدي ٣٠٠كم بس تصنيع وباعداد كبيرة

ولذلك انا بشجع جدا التصنيع المحلي واراه ضرورة ملحة وليس خيار ... ليس دائما الكيف يكون هو المهم احيانا كثيرا يكون الكم ايضا مهم جدا ..
متفقين جدا جدا مدامت الادراة للمشاريع سليمة و صحية

على فكرة فى مشروع حالى لتصنيع منظومتين دفاع جوى قصيرة ومتوسطة المدى بالتعاون مع روسيا وبالتحديد العملاق الروسى المعروف وشركة صينية مع دعم فرنسى فى مجال الإلكترونيات ..
نفس مشروع كوريا الجنوبية مع الفيتاز
حلو جميل لا اعتراض ... يا ريت ينجح والله او على الاقل يمسك منصة على الساحة انتاي مثلا و يطورها او امسك البيرميثيوس من اوله و ابني عليه ال ABMD بتاعك بالتفصيل

لذلك أنت بتقوم بزيادة منظومات الدفاع الجوى القصيرة والمتوسطة كماَ وكيفاََ وبأعداد ضخمة ولسه فى منظومات قوية قادمة إلى مصر .. لحماية قواتك فى حالة صد الهجوم ..

تمام لكن على اى حال انت مهم امتلكت من منظومات دفاع جوى متطورة مش هتقدر تصمد قدام اى اغراق صاروخى يعنى على سبيل المثال لو افترضنا ان اسرائيل وصلت الى الممرات واستطاعت لاقدرالله تثبيت اقدامة بشكل جيد فى حال نقل 2 بطارية من صواريخ لورا الى الممرات اسرائيل قادرة على ضرب اى منطقة من الممرات الى ضواحى القاهرة بالاغراق الصاروخى بطارية واحد من منظومة لورا يعنى 16 صاروخ فى الرشقة الواحدة غير 16 صاروخ احتياطى يعنى 32 يعنى 64 صاروخ للبطاريتين فى خلال دقائق على هدف واحد هيكون صعب على اى منظومة دفاع جوى اعتراض هجمة كبيرة بالشكل دة وهيبقا مشكلة كبيرة خصوصا للقوات الثابتة زى مواقع الدفاع الجوى الثابتة ومؤخرة الفرق العسكرية وطبعا كل المطارات فى المنطقة دى

تمام لكن على اى حال انت مهم امتلكت من منظومات دفاع جوى متطورة مش هتقدر تصمد قدام اى اغراق صاروخى يعنى على سبيل المثال لو افترضنا ان اسرائيل وصلت الى الممرات واستطاعت لاقدرالله تثبيت اقدامة بشكل جيد فى حال نقل 2 بطارية من صواريخ لورا الى الممرات اسرائيل قادرة على ضرب اى منطقة من الممرات الى ضواحى القاهرة بالاغراق الصاروخى بطارية واحد من منظومة لورا يعنى 16 صاروخ فى الرشقة الواحدة غير 16 صاروخ احتياطى يعنى 32 يعنى 64 صاروخ للبطاريتين فى خلال دقائق على هدف واحد هيكون صعب على اى منظومة دفاع جوى اعتراض هجمة كبيرة بالشكل دة وهيبقا مشكلة كبيرة خصوصا للقوات الثابتة زى مواقع الدفاع الجوى الثابتة ومؤخرة الفرق العسكرية وطبعا كل المطارات فى المنطقة دى

موضوع وصول إسرائيل لممرات متلا والجدى مثلاََ أقد أقولك ده أم مستبعد وإلا نسرح الجيش التانى والثالث .. ونفس الأمر لو عكست الموضوع .. أنت قادر حتى فى حالة وصولهم إنك تدمرهم فى مكانهم .. من غير الدخول فى تفاصيل

مدفعية صاروخية بالشكل دا عايزة مدفعية مثلها او توزيع البانتسير بشكل معقول لاهدار طاقته اقتصاديا بالمدفعية الدفاعية او صواريخ البانتسير ثم البوك و التور و غيرها لان و هنا انا اسال الخبراء؟
ارتفاع طياران صواريخ المدفعية الصاروخية في هذه الظروف سيكون في مدى البانتسير بسهولة خصوصا مع تواجد منصات قيادة و سيطرة جوية ؟ ام هل هيا ترتفع لمديات ضخمة لتهبط بالستيا

مدفعية صاروخية بالشكل دا عايزة مدفعية مثلها او توزيع البانتسير بشكل معقول لاهدار طاقته اقتصاديا بالمدفعية الدفاعية او صواريخ البانتسير ثم البوك و التور و غيرها لان و هنا انا اسال الخبراء؟
ارتفاع طياران صواريخ المدفعية الصاروخية في هذه الظروف سيكون في مدى البانتسير بسهولة خصوصا مع تواجد منصات قيادة و سيطرة جوية ؟ ام هل هيا ترتفع لمديات ضخمة لتهبط بالستيا

قصدك على أى منظومة (اللورا) بالتحديد ولا حاجة تانية ..

مدفعية صاروخية بالشكل دا عايزة مدفعية مثلها او توزيع البانتسير بشكل معقول لهدار طقاته اقتصاديا بالمدفعية الدفاعية او صواريخ البانتسير ثم البوك و التور و غيرها لان و هنا انا اسال الخبراء؟
جميل بس هيتحمل اد اية
الفكرة هنا في كم الاغراق الكبير
بين الكم والكيف
المسئلة مش مدفعية بس لكن كمان كروز من البر والبحر والجو بنسب متفاودة مع بالستي تكتيكي زي اسكندر كل دة بشكل متزامن هيكون مرهق لاي منظومة مجرد متفتح ثغرة والتانية الموضوع هيبقي اسهل الاهم انك توفر الحماية لمنصات الاطلاق من سيناء. وخط القنال علشان تدي للمنظوومة الاسرائيلية اقل فترة ممكنة لرد الفعل

موضوع وصول إسرائيل لممرات متلا والجدى مثلاََ أقد أقولك ده أم مستبعد وإلا نسرح الجيش التانى والثالث .. ونفس الأمر لو عكست الموضوع .. أنت قادر حتى فى حالة وصولهم إنك تدمرهم فى مكانهم .. من غير الدخول فى تفاصيل
الفكرة انك هتكون مغطي المنطقة بالمدفعية الصاروخية والعادية بشكل كامل
وهو هيهجم عليك من الصحرا المكشوفة
السيناريو دة يتحقق لو سلاحك الجوي انكسر
هنا هتكون كارثة فعلا

جميل بس هيتحمل اد اية
الفكرة هنا في كم الاغراق الكبير
بين الكم والكيف
المسئلة مش مدفعية بس لكن كمان كروز من البر والبحر والجو بنسب متفاودة مع بالستي تكتيكي زي اسكندر كل دة بشكل متزامن هيكون مرهق لاي منظومة مجرد متفتح ثغرة والتانية الموضوع هيبقي اسهل الاهم انك توفر الحماية لمنصات الاطلاق من سيناء. وخط القنال علشان تدي للمنظوومة الاسرائيلية اقل فترة ممكنة لرد الفعل
ما انت مش شغال منظومة او اتنين انت شغال IADS و حسب كل معطى بتتعامل بانسب طريقة نجاح لو حجم المعركة واسع النطاق
انا بتكلم على ظرف مدفعية من المدائق باتجاه القاهرة

منظومة الـ (LORA) هى منظومة صواريخ (شبه باليستية) نفس مسار الصواريخ الباليستية وهو نفس إسلوب الـ (TUSHKA) والـ (DF-21) .. تقدر تقول عليه (ISKANDER) إسرائيلى

منظومة الـ (LORA) هى منظومة صواريخ (شبه باليستية) نفس مسار الصواريخ الباليستية وهو نفس إسلوب الـ (TUSHKA) والـ (DF-21) .. تقدر تقول عليه (ISKANDER) إسرائيلى
حيرتفع لقد ايه لو اطلق من المدائق ؟ انا فكرتي كلها اعتراضه بمدفعية البانتسير ممكن اثناء الارتفاع او الهبوط ؟

ما انت مش شغال منظومة او اتنين انت شغال IADS و حسب كل معطى بتتعامل بانسب طريقة نجاح لو حجم المعركة واسع النطاق
انا بتكلم على ظرف مدفعية من المدائق باتجاه القاهرة
انت كمان هتشتغل واحدة واحدة
هتتسلي علي النقط الامامية من الدفاع الجوي
خد بالك لو ضربت من سيناء فانت بتتكلم عن مدي ٢٠٠كم تفتكر هيكون امام المنظومة الاسرائيلية قد اية للرصد والتعقب والاستهداف ضيف بقي الرشقات المتتاتلية بزمن قصير جدا واحنا اساتذة في الحتة دي كل المطلوب فتح ثغرات في الخط الامامي
والنظام الدفاعي سيكون سهل اختراقة بالطيران

حيرتفع لقد ايه لو اطلق من المدائق ؟ انا فكرتي كلها اعتراضه بمدفعية البانتسير ممكن اثناء الارتفاع او الهبوط ؟
وهو اية اللي يوصلوا للمضايق اصلا
خبر اسوح
هو لو وصل ساعتها السلاح دة مش هيكون مؤثر بقد تأثير الطيران الاسرائيلي

حيرتفع لقد ايه لو اطلق من المدائق ؟ انا فكرتي كلها اعتراضه بمدفعية البانتسير ممكن ؟
انا لا افضل البانستر لاعتراض اهداف غير الكروز والدرونات والحوامات ... الرقم الدقيق لاقصى ارتفاع لصواريخ الراجمات صعب الحصول عليه ... لكن عموما بالنسبة لشكل مسار الصواريخ وارتفاعها

التعديل الأخير:
عودة
أعلى