اسرائيل تعارض بيع الاف ١٥ لقطر

على فكرة انا مش عارف احنا ليه في مصر منحاولش فعلا نصرف على سرب من الميج 21 ونحدثة .. الطائرة دي مناورتها ممتازة جدا وبصمتها منخفضة .. يعني هتكون ممتازة في القتال القريب لو تم تحديثها الكترونيا

انا فعلا بتكلم جد .. بعيدا عن اسمها وقدمها هتكون سرب متميز جدا في القتال القريب .. وبدل اسرائيل ناخد انظمة فرنسية روسية :;:
ياراجل حرام عليك
اى تطوير واين سيتم استيعاب التطوير والمعدات
ده حتى الرادار مالوش مكان
اروح اجيب سو من روسيا واهى مناورتها محترمة واجهزها بما اريد ...

صحيح ليست كل شيء ولكن بالمقابل .. الطائرات ( كأحد التحديات المحتمله ) من نفس الجيل .. ستراها مجهزة بالايسا المتطور وحزمة حرب الكترونية متطورة وتسليح ممتاز قصير وبعيد المدى والخ ..

وهنا سنجد منطقيا ان حظوظ البقاء - والاعمار بيد الله - ستكون لصاحب البصمات الاكثر انخفاضا .

وان اخذنا الدفاع الجوي المعادي .. من سيكون صاحب الحظ الاوفر في ان لايتم اكتشافه وافشال مهمته بانكشاف وجوده المعادي - ناهيك عن ضربه وتدميره !!

الجواب هو .. صاحب البصمات المنخفضة ..

لهذا السبب بالتحديد صمموا الجيل الجديد ليكون شبحيا ( في الشرق والغرب تراهم يتبنون هذه الفكرة ) ولذلك ايضا تجد بوينج قد طورت اشتقاقي السايلنت ايجل للاف 15 والإنترناشيونال رود ماب للاف 18 لكي تكون بمثابة حل يجذب الزبائن الدوليين لحين تجهيز جيل خامس خاص بهم ( بوينج فشلت في تقديم مقاتلة جديدة في العطاء الشهير الذي فازت به لوكهيد مارتين بمقاتلتها الاف35 )

لذلك تحديدا تراني انتقد الايجل .. مشكلة الRCS اهم مشكله ولذلك تراني انتقد الاشتقاق الاعتيادي وأفضل عليها السايلنت ايجل ( او الاف 18 انترناشيونال رود ماب التي تتبنى حلا مشابها ) ... او .. فلننتقل مباشرة لمنصة - صممت منذ بدايتها لمعالجة التهديدات المعاصرة - وهي الاف35 المتاحة للتصدير بعكس الاف22

انت تقول ليست كل شيء بعدين تسهب في جعلها العامل الاوحد في المهام الجوية

انت تقول ليست كل شيء بعدين تسهب في جعلها العامل الاوحد في المهام الجوية

ليست العامل الاوحد استاذي بل مجموعة عوامل مشتركه وعديده ..

باختصار شديد ..

منصة X ( عالية البصمات VS منصة Y ( منخفضة البصمات ) في مواجهة التهديد الفلاني ..

ستجد ان المقاتلة Y اوفر حظا من X

هذا كأشد مايكون الاختصار وهذه فكرتي ببساطه

على فكرة انا مش عارف احنا ليه في مصر منحاولش فعلا نصرف على سرب من الميج 21 ونحدثة .. الطائرة دي مناورتها ممتازة جدا وبصمتها منخفضة .. يعني هتكون ممتازة في القتال القريب لو تم تحديثها الكترونيا

انا فعلا بتكلم جد .. بعيدا عن اسمها وقدمها هتكون سرب متميز جدا في القتال القريب .. وبدل اسرائيل ناخد انظمة فرنسية روسية :;:

عشان ايه يهاوس ....مهام ايه بالظبط؟؟؟
لو دوج فايت زى ما بتقول ...هل عائله الميج 29 لا تبرع فى الدوج فايت ؟؟؟؟
بعدين هل ال rcs الخاصه بالميج 21 اقل مثلا من الميج 29 او 35؟؟؟؟

ياراجل حرام عليك
اى تطوير واين سيتم استيعاب التطوير والمعدات
ده حتى الرادار مالوش مكان
اروح اجيب سو من روسيا واهى مناورتها محترمة واجهزها بما اريد ...

والله صدقني فكرة حلوة
انت هتحتجها في مهمة معينة مش هتلاقي حد بيعملوا زيها .. وهو القتال القريب
ومش هتكلفك كتير .. انت مش محتاج رادار متفوق اصلا ممكن اواكس مرافق وداتا لينك فقط
هي ممكن تمتلك منظومة رصد حراري سلبي .. وتعتمد على الاوكس .. وتستفيد من انخفاض بصمتها في انها هتكون هدف صعب للعدو
لعلمك صاحب وجهة النظر دي EGY THUNDERBOLT @EGY THUNDERBOLT بس انا مكنتش مقتنع بكلامه .. لكن حاليا شايف ان وجهة النظر ديه حقيقية فعلا .. خصوصا لما قريت شوية عن مواجهتها مع الاف 15

كل ده ضغط من اجل مكسب مادى او سياسي لاسرائيل بالمقابل تاخد حاجات تانيه ليها افضل

والله صدقني فكرة حلوة
انت هتحتجها في مهمة معينة مش هتلاقي حد بيعملوا زيها .. وهو القتال القريب
ومش هتكلفك كتير .. انت مش محتاج رادار متفوق اصلا ممكن اواكس مرافق وداتا لينك فقط
هي ممكن تمتلك منظومة رصد حراري سلبي .. وتعتمد على الاوكس .. وتستفيد من انخفاض بصمتها في انها هتكون هدف صعب للعدو
لعلمك صاحب وجهة النظر دي EGY THUNDERBOLT @EGY THUNDERBOLT بس انا مكنتش مقتنع بكلامه .. لكن حاليا شايف ان وجهة النظر ديه حقيقية فعلا .. خصوصا لما قريت شوية عن مواجهتها مع الاف 15
لا ياريس
هاتواجه بيها راعم ولا اف 16 ؟ بقدرات التشويش بتاعتها ؟
ده اساسا لو تم السماح لها بالاقتراب ...

الرافال بـ عمليات الجو-جو أقصى مدى لصواريخها هو 80km
حاليًا على الأقل ! لحين دمج الميتور ..
قط بلا مخالب ! لا يفيد مدى الكشف سلبي أو إيجابي بدون صاروخ
يستطيع بلوغ نصف مدى الاكتشاف على الاقل ! وأيضًا لن يستخدم من مسافات بعيده
يعني يمكن 80km يطلق من مسافة 60-40 كم عشان يحقق إصابه وما يمدي هدفه يُفلت
عنزه ولو طآرت ^_^

بالمناسبة اف15 اسقطت عدد من طائرات الميج29 في يوغوسلافيا والعراق

بص يا استاذ علي
الرافال والميج 35 ادائهم ممتاز في الدوج فايت .. لكن اداء الميج 21 في النقطة دي هيكون منافس ليهم .. يعني انت لو عندك مهمة انت متاكد انها هتكون قتال دوج فايت .. من وجهة نظري ان ميج 21 محدثة الكترونيا وبخوذة توجيه ممكن تكون افضل .. اما مقطعها الراداري فهو اصغر من 4 متر مربع .. مقطعها الراداري من الامام منخفض جدا

التعديل الأخير:
لا ياريس
هاتواجه بيها راعم ولا اف 16 ؟ بقدرات التشويش بتاعتها ؟
ده اساسا لو تم السماح لها بالاقتراب ...

لو هتواجهم قتال قريب ايوه تواجههم .. قولي ليه لا .. طبعا انا بتكلم عن نسخة محدثة متبصش لحالتها دي .. انت كمان هتحطيلها قدرات تشويش فرنسية مثلا
بالعكس فرصها كويسة في الاقتراب لان مقطعها مش كبير .. لكن طبعا انا مبقولش انها افضل منهم في قتال الجو جو بشكل عام او حتى فيه مجال للمنافسة .. لكن قتال قريب بالاستفادة من بيانات رادارات الارضية الطيارة كويسة جدا ... يعني انت لو بتخيرني قتال قريب وشغل مناورة هي هتكون مرشح قوي .

بالمناسبة اف15 اسقطت عدد من طائرات الميج29 في يوغوسلافيا والعراق

اف 15 مقاتله ولدت عملاقه ...
لكن ظروف القتال الجوى والكمائن الجويه تختلف من معركه لاخرى والتفوق التكنولوجى احد الاسباب وليس جميعها وانت اعلم منى
شىء اخر ...منذ ذلك الحين وادخلت على الميج 29 تغييرات عديده اهمها حرك جديد بدل محرك المدخنه الذى يجلب المقاتلات الاخرى كالذباب

التعديل الأخير:
اللى هايتناقش يتناقش باسلوب لائق
نتناقش في ايه

العنوان باين

اسرائيل بتحتج على صفقة ايجل لقطر

اللي ماحتجتش عالليوبارد ولا البانزر فوست 2000

ياراجل عاوزين مواضيع عقلانية

المعذرة على طرح السؤال في غير محله ..

السعوديين هل واجهتم مشكلة بتصفح الموقع ؟ من الصباح لم استطع تصفح المنتدى الا عن طريق بروكسي ؟

عودة
أعلى