الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

يا خسارة المناقشات بين الرافال والتايفون
شكلها هترسى على تايفون ايطالى من فرع الايطالين حبايبين

صح
علي فكرة عارف ومدكن
مش انا لوحدي يعني يا اسلام
اقر واعترف ها
الطيارة اللي جاية اسمها اية
تايفون نسخه حرب الكترونية
مقطع رادراى كابوس +حرب الكترونية مميزة على ما اعتقد خصوصا ان عدوك يمتلك الاف 35 بافيونكس اعوذ بالله

مقطع رادراى كابوس +حرب الكترونية مميزة على ما اعتقد خصوصا ان عدوك يمتلك الاف 35 بافيونكس اعوذ بالله
هي ثاندر بكستاني\: وكل طيارة معاها صروخين رعد:بعض الناس:

بالنسبة للموقع المجهول الي انت جايب منه معدل التسلق للميج-21 فهما تقريبا خلطوا بين ال "Time to climb to height" وبين "Rate of climb"
من كتاب "Mikoyan-Gurevich MiG-21" ل "Alexander Mladenov" و "Adam Tooby"

معدل التسلق للميج-21 حوالي 120-138 كمتوسط حسب النسخة ولا اعتقد انه يصل الى 295 الرقم الاعلى من معدل تسلق السو-35 (وهو 280) حسب الموقع الرسمي

بالنسبة للمقارنة فانا بقارن مقاتلات من نفس الفئة (ذات محرك واحد) التخصيص وكيفية الاستفادة منها ده مش شغلي ولم اقترح استخدامها كاعتراضية انا بقارن مواصفات وسعر بين مقاتلات من نفس الفئة (مش حقارن الاف-16 مثلا بالميج-31 لانها من فئة مختلفة)

بصمة الميج-21 حسب موقع globalsecurity هي 3 متر وهي طائرة انبوبية مصنوعة بتكنولوجيا السبعينات لها مقطع رادارى اقل بكثير من مقاتلة سعرها اضعاف مثل الاف-15 ... هو ده المنطق بتاعك الي مطلوب مني اناقشة ؟؟!!

[/ QUO
اخى الكريم
اولا
انت طلبت مصادر و عندما اتيت لك بمصادر لدعم كلامى تشكك فيها
و من مصدرك انت الميج 21 المحدثة معدل تسلقها 235 متر /ث و لنفرض انة صحيح
فهل اخرج طائرة بمعدل تسلق 235 لادخل طائرة لها نفس معدل التسلق
ثانيا

الطائرات المقاتلة تصنف حسب المهمة التى صممت من اجلها و ليس حسب عدد المحركات
فيوجد طائرة
اعتراضية
سيادة جوية
قصف ارضى
كما انها تصنف حسب التكنولوجيا الى
جيل اول ثانى ثالث رابع و رابع معزز و خامس
اما التصنيف حسب عدد المحركات فهذا منطق غريب
فمثلا ميج 35 و 21 كلاهما اعتراضية بينما الاولى بمحركان و الثانية محرك واحد
و كذلك ميراج 2000 و الرافال متشابهتان فى المهام رغم اختلاف عدد المحركات
و انا عندما اردت ان انسب الثاندر الى احد اجيال الطائرات وجدتها تقع كجيل ثالث او رابع على اقصى تقدير متل ميج 21 و اف 15 و اف 16 البلوكات الاولى
و المقطع الرادارى لها على التوالى 3 و 25و5
و انا اخذت المتوسط الذى هو 10 و انا غير متمسك بة فهو مجرد استنتاج قد يصيب و قد يخطئ
اما انت اخى الكريم فقد اتيت بالرقم 1.5 لا اعرف من اين و تريد ان تقنعنى ان الفرق بين الثاندر و الرافال فى المقطع الرادارى 0.5 متر فقط ثم تتطالبنى بمصادر بينما كلامك عارى من اى مصادر
الثاندر صفقة فاشلة اذا اتت بالمواصفات المعلنة و لن يكون لها اى فرصة حتى اما اف4 اسرائيلية من المخازن
اخى الكريم
اولا
انت طلبت مصادر و عندما اتيت لك بمصادر لدعم كلامى تشكك فيها
و من مصدرك انت الميج 21 المحدثة معدل تسلقها 235 متر /ث و لنفرض انة صحيح
فهل اخرج طائرة بمعدل تسلق 235 لادخل طائرة لها نفس معدل التسلق
ثانيا

الطائرات المقاتلة تصنف حسب المهمة التى صممت من اجلها و ليس حسب عدد المحركات
فيوجد طائرة
اعتراضية
سيادة جوية
قصف ارضى
كما انها تصنف حسب التكنولوجيا الى
جيل اول ثانى ثالث رابع و رابع معزز و خامس
اما التصنيف حسب عدد المحركات فهذا منطق غريب
فمثلا ميج 35 و 21 كلاهما اعتراضية بينما الاولى بمحركان و الثانية محرك واحد
و كذلك ميراج 2000 و الرافال متشابهتان فى المهام رغم اختلاف عدد المحركات
و انا عندما اردت ان انسب الثاندر الى احد اجيال الطائرات وجدتها تقع كجيل ثالث او رابع على اقصى تقدير متل ميج 21 و اف 15 و اف 16 البلوكات الاولى
و المقطع الرادارى لها على التوالى 3 و 25و5
و انا اخذت المتوسط الذى هو 10 و انا غير متمسك بة فهو مجرد استنتاج قد يصيب و قد يخطئ
اما انت اخى الكريم فقد اتيت بالرقم 1.5 لا اعرف من اين و تريد ان تقنعنى ان الفرق بين الثاندر و الرافال فى المقطع الرادارى 0.5 متر فقط ثم تتطالبنى بمصادر بينما كلامك عارى من اى مصادر
الثاندر صفقة فاشلة اذا اتت بالمواصفات المعلنة و لن يكون لها اى فرصة حتى اما اف4 اسرائيلية من المخازن[/QUOTE]

التعديل الأخير:
هى صحيح مفاجئه
لكن احد الاعضاء صرح بها
بصراحة كده الامر اصبح مزعج وغير ظريف بالمره
يعني مالمانع من ذكرها اما التكلم او التوقف عن الحديث عنها
ملحوظه:انا اقصد جميع من يعلم ويخفي ذلك
تحياتي لك وللكل

يا راجل تايفون ايه بس حرام عليك
يعني انت اسمك رافال وبتمدح في التايفون .. عيب عليك يا راجل )):

بس كلام جد
المقطع الراداري للرفال غالبا هو الاصغر من التايفون .. لكنهم بالنهاية قريبين جدا من بعض
السبيكترا يتفوق بوضوح على منظومة يوروداس في التايفون .. وبالتالي فالحرب الالكترونية بالقطع تخصص الرافال
الرافال تتفوق في الحمولة والمدى
المناورة تتفوق الرافال على الارتفاعات المنخفضة والسرعات المنخفضة .. والتايفون تتفوق على الارتفاعات والسرعات العالية
السرعة القصوى تتفوق التايفون

عموما ف جريده ايطاليه كذبت نيويورك تايمز بشأن احتجاز ريجينى من قبل الشرطه وذكرت من احتمالات قتل الايطالى فى مصر ومن قبلها تفجير مبنى القنصليه والمركز الثقافى انها محاوله لتصديع العلاقات المتناميه مع ايطاليا وانها لاحراج السيسى وتوتر العلاقات بين البلدين نفس مشكله الطائره الروسيه ومتأكد ان السيسى هيحلها

بس كلام جد
المقطع الراداري للرفال غالبا هو الاصغر من التايفون .. لكنهم بالنهاية قريبين جدا من بعض
السبيكترا يتفوق بوضوح على منظومة يوروداس في التايفون .. وبالتالي فالحرب الالكترونية بالقطع تخصص الرافال
المناورة تتفوق الرافال على الارتفاعات المنخفضة والسرعات المنخفضة .. والتايفون تتفوق على الارتفاعات والسرعات العالية
بصراحة كده الامر اصبح مزعج وغير ظريف بالمره
يعني مالمانع من ذكرها اما التكلم او التوقف عن الحديث عنها
ملحوظه:انا اقصد جميع من يعلم ويخفي ذلك
تحياتي لك وللكل[/QU

بس كلام جد
انا مش بتكلم كسلاح متكامل انا بتكلم عنها انها منصة حرب الكترونية مش مقارنة بالرافال ولا حاجه
ايه الفايده من مقطع ردرارى كبير+ حرب الكترونية ؟ هتتكشف بسهوله واللى قدامك هيخلع او هيكشف الكمين اللى انت عاوز تعملو عكس التايفون منصه حرب الكترونية انت هتسخدمها كبلاتفورم عشان تقدم الحماية الالكترونية
بلاش دى انا بقتى قول الصح ونزل اسمها
لا هى جريبن ولا هى تايفون ولا هى رافال اتبقى ايه بقى اروبا كلها الهارير -_- وكمان الناس بتقولك سوبر هورنيت انسى
بلاش كل دا الناس هتقلك هنجيب نسخ روسى او صينى وراجح اكد انها مش شرقيه وهتكون غربية :rolleyes:
انا حاسس انى بفك شفره

انا مش بتكلم كسلاح متكامل انا بتكلم عنها انها منصة حرب الكترونية مش مقارنة بالرافال ولا حاجه
ايه الفايده من مقطع ردرارى كبير+ حرب الكترونية ؟ هتتكشف بسهوله واللى قدامك هيخلع او هيكشف الكمين اللى انت عاوز تعملو عكس التايفون منصه حرب الكترونية انت هتسخدمها كبلاتفورم عشان تقدم الحماية الالكترونية
بلاش دى انا بقتى قول الصح ونزل اسمها
لا هى جريبن ولا هى تايفون ولا هى رافال اتبقى ايه بقى اروبا كلها الهارير -_- وكمان الناس بتقولك سوبر هورنيت انسى
بلاش كل دا الناس هتقلك هنجيب نسخ روسى او صينى وراجح اكد انها مش شرقيه وهتكون غربية :rolleyes:
انا حاسس انى بفك شفره

يا صديقي انا بناقشك في طيارات بشكل عام .. مبقولش هي ولا لا
ببساطة لان ده مش من حقي لكن من حق صاحب الخبر نفسه اللي قالي
وهو نفسه اكيد نفسه يقول للجميع زيي لكن اكيد هو عنده ضوابط معينه واسباب تمنعه من نشر اسمها الان
واول ما يتاح ذلك سيتم نشر اسمها من قبل صاحب المعلومة نفسه .. وهي طائرة سبق ذكرها في الموضوع بالفعل يعني مش مقاتلة غير معروفة

وتاني باكدلك في جزئية الحرب الالكتروني تحديدا الرافال هتكون هي الاساس الا اذا كانت المقاتلة القادمة هي الجراولر الامريكي او الصيني او الاف 35

انا شايف ان الناس سقف طموحاتها ارتفع بشكل مبالغ فيه
و شايف كلام دكتور احمد سعد منطقى
الى جاى جاى وكده كده هنعرف
بس توقع منى هيكون يابانى
ممكن نجيب ده

وبيجى معاه مجموعه متكامله
%C2%BB___%D9%85%D8%AC%D8%B3%D9%85_%D8%BA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%8A%D8%B2%D8%B1_%D8%A7%D8%B5%D9%84%D9%8A_%D9%83%D8%A7%D9%85%D9%84_%D8%A8%D8%AC%D9%85%D9%8A%D8%B9_%D8%A3%D8%B3%D9%84%D8%AD%D8%AA%D9%87_%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%84%D8%A8%D8%A9_Grendizer-i139753841389410026.jpg

بيقاتل فى الغلاف الجوى والفضاء الخارجى وفى البحر وفوق الارض وتحتها
omnirole بجد مش تقولى رافال
ومش محتاج ذخيره لانها مش بتخلص
%C2%BB___%D9%85%D8%AC%D8%B3%D9%85_%D8%BA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%8A%D8%B2%D8%B1_%D8%A7%D8%B5%D9%84%D9%8A_%D9%83%D8%A7%D9%85%D9%84_%D8%A8%D8%AC%D9%85%D9%8A%D8%B9_%D8%A3%D8%B3%D9%84%D8%AD%D8%AA%D9%87_%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%84%D8%A8%D8%A9_Grendizer-i139753842041220062.jpg

وفى منه على صغير لتوفير النفقات وهتربيه على ايدك

التعديل الأخير:
وهي طائرة سبق ذكرها في الموضوع بالفعل يعني مش مقاتلة غير معروفة
مهو ياجدعاان جميع المقاتلات اللي علي الساحه اتقالت حتي الرابتور جابو سيرتها
انا مقدر ظروف صاحب الخبر لكن كان اولي ميذكرش حاجه اصلا بدل مايخلينا كده
تحياتي

انا شايف ان الناس سقف طموحاتها ارتفع بشكل مبالغ فيه
انا شايف كلام دكتور احمد سعد منطقى
الى جاى جاى وكده كده هنعرف
بس توقع منى هيكون يابانى
ممكن نجيب ده

وبيجى معاه مجموعه متكامله
%C2%BB___%D9%85%D8%AC%D8%B3%D9%85_%D8%BA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%8A%D8%B2%D8%B1_%D8%A7%D8%B5%D9%84%D9%8A_%D9%83%D8%A7%D9%85%D9%84_%D8%A8%D8%AC%D9%85%D9%8A%D8%B9_%D8%A3%D8%B3%D9%84%D8%AD%D8%AA%D9%87_%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%84%D8%A8%D8%A9_Grendizer-i139753841389410026.jpg

بيقاتل فى الغلاف الجوى والفضاء الخارجى وفى البحر وفوق الارض وتحتها
omnirole بجد مش تقولى رافال
ومش محتاج ذخيره لانها مش بتخلص
%C2%BB___%D9%85%D8%AC%D8%B3%D9%85_%D8%BA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%8A%D8%B2%D8%B1_%D8%A7%D8%B5%D9%84%D9%8A_%D9%83%D8%A7%D9%85%D9%84_%D8%A8%D8%AC%D9%85%D9%8A%D8%B9_%D8%A3%D8%B3%D9%84%D8%AD%D8%AA%D9%87_%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%84%D8%A8%D8%A9_Grendizer-i139753842041220062.jpg

وفى منه على صغير لتوفير النفقات وهتربيه على ايدك
يخرب بيت عقلك ان وقعة كبايت الشاي عل السجاده انت كده عرفت الحقيقة وكشفت المستور كله ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

اعتقد بعد كل هذه المناقشات ان الطاءرة المجهولة في حالة كونها غربية فستكون التايفون الاقرب اما في حالة كونها شرقيه فيوجد اكثر من خيار الخيارات الروسي والاقرب فيها ال su 30
او mig-31
اما الخيار الصيني فليس كثير فهو لا يتعدى j-16غير كده انا لاعتقد والايام ستكشف كيف يفكر الخبراء في الجيش المصري

اعتقد بعد كل هذه المناقشات ان الطاءرة المجهولة في حالة كونها غربية فستكون التايفون الاقرب اما في حالة كونها شرقيه فيوجد اكثر من خيار الخيارات الروسي والاقرب فيها ال su 30
او mig-31
اما الخيار الصيني فليس كثير فهو لا يتعدى j-16غير كده انا لاعتقد والايام ستكشف كيف يفكر الخبراء في الجيش المصري

لا أعتقد على الإطلاق أن تكون مقاتلة Typhoon أو Gripen, توقعات مثل هذه غير منطقية إطلاقاً.

* المقاتلات الغربية عموماً من غير المنطقي تعاقد سلاح الجو المصري عليها بإستثناء مقاتلات Rafale الفرنسية.

* الولايات المتحدة لم توافق على تزويد مقاتلات F-16 المصرية بصواريخ AIM-120 أو بذخائر أخرى متطورة, فكيف تتوقعون أن توافق على مقاتلات F/A-18 Super Hornet !

تمام ما هى الاحتمالات بقدوم طائره تشكل دعم الكترونى للرافال غربى؟
وف نفس الوقت نستطيع ان نقتنيها

رأيي الشخصي وهو الذي يحدث الآن

* 20 مقاتلة F-16 Block 50/52 تم إستلامها و 25 مقاتلة Rafale ثم 50 مقاتلة MiG-35 وفقط.

* إحتمالات دخول مقاتلة أخرى تبقى قائمة خصوصاً مع توقع خروج أكثر من 140 مقاتلة متقادمة مثل MiG-21, F-4, F-7, Mirage 5.

التعديل الأخير:
لا أعتقد على الإطلاق أن تكون مقاتلة Typhoon أو Gripen, توقعات مثل هذه غير منطقية إطلاقاً.

* المقاتلات الغربية عموماً من غير المنطقي تعاقد سلاح الجو المصري عليها بإستثناء مقاتلات Rafale الفرنسية.

* الولايات المتحدة لم توافق على تزويد مقاتلات F-16 المصرية بصواريخ AIM-120 أو بذخائر أخرى متطورة, فكيف تتوقعون أن توافق على مقاتلات F/A-18 Super Hornet !

وخصوصا التايفون الخردة يا اخي :D
مستواها لا يصلح على الاطلاق اذا ما قورن بالرافال )):

انا عارف انك بتحب التايفون عشان كده بهرج معاك :)

عودة
أعلى