الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

كلامك زي الفل بس ليه العك دا كله حراام التنوع دا كله طب قلنا سو ٣٥ ماشي وميغ ورافال تمام وثاندر عسل هانجيبها ايه العفريته اللي طلعت دي كمان
الكلام دا كله عن التنوع مش مقنع بكره عايزين نجيب جيل خامس يطلع الجيل الرابع يبقي زود رافالك وميغك وسوخويك وثاندرك واتعشت علي كده
تحيه ليك
بص في العسكرية مفيش حاجه اسمها عك ومصر مش زاي ما الناس فهما ان عقيدتها العسكرية امريكية علشان بتشغل اف 16 هتلقي في نفس القاعدة ميراج وميج 21 واف 16 مع بعض والاف15 السعودية او الامريكيا بتنزل في نف القاعدة وبيتقدملها كل الخدمات بنفس الكفائة الا بتتقدملها في بلاده مع ان مصر مش من مشغلين الاف15 اصلا لو فهمت قصدي هاتنسا كل الكلام الا انت قلته عن العك والتنوع الكبير الا بيشكل عبئ والكلام الا ملوش اي علاقة بالواقع المصر علي الاقل

بص في العسكرية مفيش حاجه اسمها عك ومصر مش زاي ما الناس فهما ان عقيدتها العسكرية امريكية علشان بتشغل اف 16 هتلقي في نفس القاعدة ميراج وميج 21 واف 16 مع بعض والاف15 السعودية او الامريكيا بتنزل في نف القاعدة وبيتقدملها كل الخدمات بنفس الكفائة الا بتتقدملها في بلاده مع ان مصر مش من مشغلين الاف15 اصلا لو فهمت قصدي هاتنسا كل الكلام الا انت قلته عن العك والتنوع الكبير الا بيشكل عبئ والكلام الا ملوش اي علاقة بالواقع المصر علي الاقل
لا مش قصدي عدم قدره الفنيين او الكلام دا انا علي ثقه تامه
انا قصدي ازيد عدد الطائره (س) بدل ما جيب(ص)
يعني حاليا جبنا رافال وميج والاساتذه بيقولو في سو جايه وثاندر كده غطيت كل الادوار يبقي ايه لزمت اللي العفريته الجديده دي بس دا اللي اقصده

بص كل الا اتقال كوم في القوات الجوية والبحرية والا جي كوم تاني مش هابالغ لو قلتلك ان ده كان فاتح للشهية من الاخر ان كان عندي جيشين في ظهري من اقوي 60جيش في العالم بدون ارقام محدده يعني كنا ثلاث جيوش الان بقا الجيش المصر فقط ومش هانقبل نكون اقل من اي حد في المنطقة مهما كان والا يقول اصل اسرائيل لوحده وانت كثير ها نقوله ميخصناش ولو مش عاوز تتعامل معايه الباب يفوت جمل

كان عندى جيشين فى ظهرى واليوم عندى اخوه فى صف واحد ونفس الخندق
يا اخى ابدلنا الله بجيوش خير منهم
السعوديه
الامارات
وان دعت الحاجه فستجد الكويت والمغرب والاردن وغيرهم
لا اتخيل ابدا ان نخوض حرب لا يشاركنا فيها السعودية والامارات بالتحديد سواء عسكريا او ماديا او لوجستيا

لا مش قصدي عدم قدره الفنيين او الكلام دا انا علي ثقه تامه
انا قصدي ازيد عدد الطائره (س) بدل ما جيب(ص)
يعني حاليا جبنا رافال وميج والاساتذه بيقولو في سو جايه وثاندر كده غطيت كل الادوار يبقي ايه لزمت اللي العفريته الجديده دي بس دا اللي اقصده
بص مصر مش جيش بيشتري سلاح وخلاص الجيش المصري له عقيدة في الاقتناء وهي لا تزيد عن احتياجاتي ابدا وفي نفس الوقت تقدم لي كل ما احتاج بدون رافاهية وحتي لو مصر بقة دولة غانية جد جد مش هتشتري غير الا تحتاجه فقط والجيش المصر اغني من كل ما يتصور البعض وهو الجيش الوحيد في العالم الا بيساعد الدولة وليس العكس لان ما تاخذه من الدولة لا يكفي القيمة التشغيلية حتي

السعوديه
الامارات
لا اتخيل ابدا ان نخوض حرب لا يشاركنا فيها السعودية والامارات بالتحديد سواء عسكريا او ماديا او لوجستيا
الجيوش ده موجوده من زمان مش وليدة اللحظة اخي الكريم وان اثق بانه في حالة لا قدر الله اي حرب ستجد كل جيوش الخليج والعرب تتقدم علي جيشك ولكن للامور حسابات اخري لا تقلل من احد او ترفع من احد اطلاقا

السعوديه
الامارات
معك حق لكن هؤلاء في ضهرنا منذ زمن في مشكله ستجدهم في الصفوف الاماميه ولكن المخطط العسكر يضع في اعتباره العديد من الامور ويضع التحالفات في اعتباره الاخير والا يصبح يعتمد علي الاخرين كما حال بعض الدول في الناتو
وتخيل مثلا في الوقت اللي انت بتحارب اسرائيل اشتعلت حرب خليجيه ايرانيه لا قدر الله مثال بسيط
تحيه ليك

معقول تكون الجريبين او تايفون!!!!!!!!!!!!!!!
اغرب حاجة ممكن تحصل

لو فعلا طلعت الطائرة هى الجربين
يبقى توقعوا عدد حوالى 4 طائرات من هذة الرائعة
images (4).jpg

ويبقى كدة فعلا اصبح هناك تناغم رائع بين الرافال والجربين والاواكس السويدى ....ثلاثى رائع لاى نوع من العمليات فى القوات الجوية المصرية

اخى الفاضل
الثاندر سوف ترصد على شاشات الرادار قبل ان تخرج من الاجواء المصرية التصميم ليس به اى شبحية فهو على الاقل ذو rcs 10 متر و سوف تجد اف 35 او 15 فى انتظارها بمجرد ما ان تخرج من الاجواء المصرية و للاسف لن تستطيع حتى رؤيتهم لوجود رادار ضعيف و لن تشعر الا بالامرام وهو يطاردها و هى حتى لا تستطيع الفكاك منة (مناورة 8 جى فقط)
هى طائرة غير فعالة مهما كان عليها من ذخائر فلن تستطيع ان تستفيد منها
تحياتى

المقارنات هنا لا تستند على اسس سليمة ...
The FC-1 also cuts costs by accepting a lower 8-to- 8.5G airframe maneuverability stress, which is very good, but slightly less than the 9G design stress for the F-16

مناورة الثاندر يمكن ان تصل الى 8.5 جي اي اقل بمقدار بسيط عن مناورة الاف-16 كما يقول الموقع ... وبالمناسبة مناورة الميج-21 هي 7 جي فقط ومناورة بعض نسخ الاف-35 هي 8 جي ايضا ..

بالنسبة لرادار الثاندر الرئيسي (الصيني) KLJ-7 (دون الحديث عن خيارات شركة ساليكس المتاحة وغيرها)
Operation range (RCS of 5 m2) : Up-looking detection range >105KM

بينما رادار الاف-16 بلوك 52 هو APG-68(V)9
Range for 5m2 aerial target is 105km

اما عن استعاب التحديثات فكليهما يحمل مساحة انف متقاربة جدا وربما مساحة انف الثاندر اكبر قليلا (بناء على قطر انتينا نسخ الرادارات الجيرفو المختلفة التي تم تصميمها لتتوافق مع كل من الاف-16 والثاندر) ولكن هناك طبعا عوامل اخرى ...

ليس معنى كلامي ان الثاندر مقاتلة متفوقة ولكن هي لا تقارن بطائرات التدريب المتقدم ومواصفاتها بشكل عام اقل قليلا (ليس بشكل فاحش) من المقاتلات (ذات المحرك الواحد) الاخرى (عدا في الحمولة والعمر الافتراضي ويشفع لهما السعر والتصنيع المحلي واكتساب الخبرات) وتتفوق في بعض الخصائص عن بعض المقاتلات الحديثة ... مثلا الرفال
Max. speed = 1.8
Service ceiling 50,000 ft
من الموقع الرسمي لشركة داسو بينما الثاندر
Service Ceiling 55,500 ft
دون استخدام المحرك الروسي الجديد RD-93MA ودون تطوير البدن

عفوا انا اتكلم بمواصفات وارقام وحقائق موثقة من مصادر محترمة وبعضها رسمي فرجاء لا داعي للجدلات العقيمة (الكلام ليس موجه لصاحب الاقتباس هنا بل كلام عام) ...

واخيرا اكرر التنصيع والابتكار لا يقارن بالاقاتناء حسب اهواء وسيصبح كتاب مفتوح للعدو (خاصة الغربي) في اي مواجهة وعرضة لقطع الذخائر وقطع الغيار والدعم في اي وقت ...

التعديل الأخير:
راجح انت اكتر واحد انا بقرفه بأسئلتي البايخه
هو ايه حكايه الطياره x مش مهم هيا ايه هو مينفعش يقوم بدورها رافال مجهزه لهذا الدور
وهي الطياره دي قصتها غير السوخوي يعني دي حاجه ودي حاجه
اولا انت اخ عزيز و انا تحت امرك في اي سؤال
ثانيا نعم هي شئ مستقل عن السو35 و الثاندر ايضا بالنسبه لسؤالك الرد في الاقتباس من مشاركه سابقه لي
مصر تختار الافضل حسب المهمه و الدور المطلوب من الطائره و المطلوب طائره متفوقه تكنولوجيا و تسليحيا لتوفير الحمايه الجويه للقطع الثمينه بقواتك الجويه
يعني اختيارات مصر كالتالي
اختراق صامت و قصف جراحي و مهام دعم و حمايه بحريه اخترنا الرافال
اعتراض ضمن منظومه الدفاع الجوي اخترنا الميج35
سياده جويه اخترنا السو35
متعدده المهام اخترنا الفايبر
اسناد و دعم و مجهود رئيسي باعداد كبيره الثاندر
حمايه جو-جو للاهداف الثمينة اخترنا.......

[/QUOTE]
12 سو35 تسليم نهايه العام القادم
بديل الميراج2000 اخبارها ستظهر نهايه فبراير او مارس البائع دوله مثل فرنسا صفقاتها تكون علي صفحات الجرائد
بريطانيا ؟؟؟؟؟؟
أم السويد ؟؟؟؟؟

بريطانيا ؟؟؟؟؟؟
أم السويد ؟؟؟؟؟
لا بريطانيا ولا السويد[/QUOTE]
إيطاليا تايفون باكادج كامل شامل قطع بحرية وصفقات تانية واحتمال موضوع الواد الإيطالي ضغط عشان الصفقة

بريطانيا ؟؟؟؟؟؟
أم السويد ؟؟؟؟؟
ههههه لسه ايه ؟؟؟
لا السويد ولا بريطانيا ولا فرنسا ومتفوقة تكنولوجيا وعلى صفحات الجرائد يبقى امريكا وشكلها الهورنيت
او انت بتوهنا وهتطلع التايفون

أهلا بالمناوشات والمناوراااااااااات
بس بالله عليك بالهداوه عليا لأنى فعلا مرهق جدا وتعبان :
1- مصدر حضرتك ان RCS للثاندر 10 متر مربع ؟

2- رادار الثاندر KJL V2 ليس بالسيئ ، والله أعلم هل هو من سيعمل على الثاندر أم الرادار الفرنسى المشتق من رادار الرافال ام رادار الـ J-10 ?

3- وكيف لم تشعر قطع الاسطول السادس بالطائرات المصريه فوقها ولم ترصدها شاشات الرادارات الخاصه بها ؟ هل كانت الطائرات شبحيه ؟
أم انه تاكتيك تم استخدامه بنجاح وحقق المفاجئه للعدو ؟

4- أنا من سيبدأ بالهجوم على الحامله بمعنى انها ستكون مرصوده ومراقبه جيدا وفى حالة اقلاع طائرات منها يتم توجيه تشكيل جوى للإشتباك معها ، وباقى التشكيل يتعامل مع الحامله والقطع المرافقه لها ...
اخى الفاضل
اولا..انا لم اجزم ان المقطع 10 متر انا قلت على الاقل بالمقارنة مع طائرات اخرى ك اف 15 .....25 متر و اف 16 ....5 متر
و لا توجد مصادر تبين المقطع الخاص ب الثاندر ....و ارجو اذا كنت تعرف مصدر لمقطعها ان تبينة لنا لتعم الفائدة
ثانيا...رادار الثاندر الذى ذكرتة هل مداه 250 كم ....اعتقد لا ...اذن كيف سيوجة صاروخ مداه 250 كم كما ذكرت
ثالثا...مصدر على عدم رصد قطع الاسطول السادس للطائرات المصرية وهى تحلق فوقها فانا لم اسمع بذلك من قبل غير من بعض الصحف الصفراء
رابعا...يوجد بروتوكولات فى الجيوش الحديثة مثلا فى الجيش الامريكى توجد عدة درجات من الجاهزية (defcon1 2 3 4)
و يتم التعامل بناء على هذة الدرجات فمثلا عند رصد طائرة متجهة الى الاسطول سوف يتم التعامل معها و اسقاطها فور التاكد من انها من الاعداء عندما تكون فى الوضع 1 وهو وضع الحرب اما فى الوضع 4 او 3 سيتم التحذير و مرافقتها الى ان تخرج من مدى الاستهداف .....مثال..الطائرات الروسية فى سماء انجلترا لا يتم اسقاطها انما فقط مرافقتها حتى تخرج بعيدا عن المجال الجوى
و بالهداوة انتا عليا بردة
تحياتى

ههههه لسه ايه ؟؟؟
لا السويد ولا بريطانيا ولا فرنسا ومتفوقة تكنولوجيا وعلى صفحات الجرائد يبقى امريكا وشكلها الهورنيت
او انت بتوهنا وهتطلع التايفون
ريح نفسك اللى عرف مش هيقول لحد احترامنا لمصدره الذى لم يتحدث

3) المحرك الرئيسي الحالي لل FC-1/JF-17 هو RD-93 وهو نسخة من المحرك RD-33 (محرك الميج) وهناك تطوير له وهو RD-33MK (محرك الميج-35 الجديد) وبالمثل هناك تطوير للمحرك RD-93 وهو المحرك RD-93MA ... ما هو الفارق من حيث الاداء ؟؟؟
RD-93 : Full afterburning performance = 8300
RD-93MA
: Full afterburning performance = 9300
According to Klimov, the company’s jet engine priorities are the development of the modified RD-93MA with the thrust enhanced to 9,300 kgf for a foreign customer and the development of the upgraded RD-33MKM with a thrust of 9,500 kgf for the MiG corporation.

لو سمحت يا استاذنا لى سؤال أتمنى الرد عليه من حضرتك :

المحرك
RD-93 بيولد قوة دفع 8300 بالأفتر بورن وسرعة الثاندر من خلاله بتوصل الى 1.8 ماخ

المحرك
RD-93 MA بيولد قوة دفع 9300 بالأفتر بورن هل من الممكن يؤدى الى زيادة سرعة الثاندر وتوصل الى 2.2 ماخ ؟

وهل المحرك
MA ممكن أن يؤدى الى زيادة سرعة التسلق للثاندر للتتخطى حاجز 249 متر فى الثانيه لتصل الى 300 متر فى الثانيه ؟

ولحضرتك جزيل الشكر

عودة
أعلى