الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

استاذنا سؤال ان شاء الله الكروز يكون مدااه ١٠٠٠ كلم هل المقطع الحراري والراداري له يؤهله للدفاع الجوي الاسرائيلي اتمني طبعا احب استفاد منك مش اكتر
تحيه كبيره من ليك
اقصد منظومه الباراك واخوانها بالطبع

انت اللي بترشح الجريبين مش انا بناءا علي عنصر الاداء و التكلفه اقتناء و تشغيل
ممكن تكون اي شئ اخر الادفانست الايجيل التايفون او اي شئ اخر
اما رايي الشخصي فهو ان مصر تختار الافضل حسب المهمه و الدور المطلوب من الطائره و المطلوب طائره متفوقه تكنولوجيا و تسليحيا لتوفير الحمايه الجويه للقطع الثمينه بقواتك الجويه يعني
اختراق صامت و قصف جراحي اخترنا الرافال
اعتراض ضمن منظومه الدفاع الجوي اخترنا الميج35
سياده جويه اخترنا السو35
متعدده المهام اخترنا الفايبر
اسناد و دعم و مجهود رئيسي باعداد كبيره الثاندر
حمايه جو-جو للاهداف الثمينة اخترنا.......
هههههههههعهههه
لا ياراجح انا مصدقت ثبت علي وجهة نظر
بص لو في حاجة امريكاني كان الطلب بيتناقش في الكونجرس من دلوقتي علشان نسمع اخبار في شهر٣
وبعدين مستبعد
تايفون لية طيب ما ازود رافال
الخيار الوحيد المنطقي جريبين ان جي
عموما تبقي نشوف كلها ايام والدنيا توضح

اخى الفاضل
الثاندر سوف ترصد على شاشات الرادار قبل ان تخرج من الاجواء المصرية التصميم ليس به اى شبحية فهو على الاقل ذو rcs 10 متر و سوف تجد اف 35 او 15 فى انتظارها بمجرد ما ان تخرج من الاجواء المصرية و للاسف لن تستطيع حتى رؤيتهم لوجود رادار ضعيف و لن تشعر الا بالامرام وهو يطاردها و هى حتى لا تستطيع الفكاك منة (مناورة 8 جى فقط)
هى طائرة غير فعالة مهما كان عليها من ذخائر فلن تستطيع ان تستفيد منها
تحياتى
أهلا بالمناوشات والمناوراااااااااات
بس بالله عليك بالهداوه عليا لأنى فعلا مرهق جدا وتعبان :
1- مصدر حضرتك ان RCS للثاندر 10 متر مربع ؟

2- رادار الثاندر KJL V2 ليس بالسيئ ، والله أعلم هل هو من سيعمل على الثاندر أم الرادار الفرنسى المشتق من رادار الرافال ام رادار الـ J-10 ?

3- وكيف لم تشعر قطع الاسطول السادس بالطائرات المصريه فوقها ولم ترصدها شاشات الرادارات الخاصه بها ؟ هل كانت الطائرات شبحيه ؟
أم انه تاكتيك تم استخدامه بنجاح وحقق المفاجئه للعدو ؟

4- أنا من سيبدأ بالهجوم على الحامله بمعنى انها ستكون مرصوده ومراقبه جيدا وفى حالة اقلاع طائرات منها يتم توجيه تشكيل جوى للإشتباك معها ، وباقى التشكيل يتعامل مع الحامله والقطع المرافقه لها ...

السويد و جريبين؟ تايفون و انجلترا؟ \:\:\:

استاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااذ :مخطط:
انت معايا ولا معاه
بقولك اية شكلك عارف
تعالالي علي الخاص بقي
لما اعرف حكيتكوا اية

استاذنا سؤال ان شاء الله الكروز يكون مدااه ١٠٠٠ كلم هل المقطع الحراري والراداري له يؤهله للدفاع الجوي الاسرائيلي اتمني طبعا احب استفاد منك مش اكتر
تحيه كبيره من ليك
والله يا صديقى لكى لا أخدعك واقول انى على علم بهذه الأمور ...
انا شخصيا وفى حدود معلوماتى المتواضعه جدا ،
فى حالة تم اغراق صاروخى لعمق العدو بصواريخ كروز بأى أمديه ولكن بسرعات عاليه 5 ماخ مثلا مع قدرات مناوره عاليه :
أعتقد انها تشكل كابوس لأى دفاع جوى فى العالم ...

اخى الفاضل
الثاندر سوف ترصد على شاشات الرادار قبل ان تخرج من الاجواء المصرية التصميم ليس به اى شبحية فهو على الاقل ذو rcs 10 متر و سوف تجد اف 35 او 15 فى انتظارها بمجرد ما ان تخرج من الاجواء المصرية و للاسف لن تستطيع حتى رؤيتهم لوجود رادار ضعيف و لن تشعر الا بالامرام وهو يطاردها و هى حتى لا تستطيع الفكاك منة (مناورة 8 جى فقط)
هى طائرة غير فعالة مهما كان عليها من ذخائر فلن تستطيع ان تستفيد منها
تحياتى
كلام بعيد عن الواقع
احب اقولك بس ان الميج٢١ بصمتها ٣متر مربع
الثاندر بالمواد المركبة مش هتزيد عن ١.٥متر مربع
بالكتير

والله يا صديقى لكى لا أخدعك واقول انى على علم بهذه الأمور ...
انا شخصيا وفى حدود معلوماتى المتواضعه جدا ،
فى حالة تم اغراق صاروخى لعمق العدو بصواريخ كروز بأى أمديه ولكن بسرعات عاليه 5 ماخ مثلا مع قدرات مناوره عاليه :
أعتقد انها تشكل كابوس لأى دفاع جوى فى العالم ...
كلامك صحيح جدا لكن الثاندر مش اف ٣٥ علشان تقعد تنشن وتغرق صواريخ من غير حد ماياخد باله
ومين هايدلها فرصه تعمل كده اصلا اعذرني اسئلتي كتيره

ياعني راجح واسلام وتيجر وهاوس جننو الناس هنا من امبارح علي طيارة بديلة للميراج والله حرام عليكم كده هي اكيد طائرة امريكي ومش اف 16 ان طبعا بجتهد لان اكيد امريكا مش هاتطلع من المولد بتطوير اف16 من المعونة وعدد قليل كمان مش هايزيد عن 50مقاتلة \:

ياعني راجح واسلام وتيجر وهاوس جننو الناس هنا من امبارح علي طيارة بديلة للميراج والله حرام عليكم كده هي اكيد طائرة امريكي ومش اف 16 ان طبعا بجتهد لان اكيد امريكا مش هاتطلع من المولد بتطوير اف16 من المعونة وعدد قليل كمان مش هايزيد عن 50مقاتلة \:
ليه بس تطلع من المولد تقدم عروض و ندرسها بس تكون حاجه محترمه مثلا اف35 و يكونوا اصحاب اهم طائره بالقوات الجويه المصريه

كلام بعيد عن الواقع
احب اقولك بس ان الميج٢١ بصمتها ٣متر مربع
الثاندر بالمواد المركبة مش هتزيد عن ١.٥متر مربع
بالكتير
اخى الفاضل
اولا... هى ليست ميج 21 و لا توجد معلومات مؤكدة عن المقطع الرادارى لها
ثانيا...الثاندر بالمواصفات الحالية لا توجد بها مواد مركبة الهيكل بالكامل من الالومنيوم و هذا سر رخص ثمنها
ثالثا ...بفرض انها 3 متر فستظل تظهر على رادار اف 35 و 15 من مسافة كبيرة تمكن من استهدافها بكل سهولة
رابعا ...المقطع الرادارى للاف 15 سى هو 25 متر و للاف 16 بلوك 15 هو 5 متر مع العلم ان هذة المقاتلات متقدمة عن الثاندر
تحياتى

انا واكل شارب نايم قدام شاشه اللاب ولم اصل لشئ بس انا احب الانتظار كنوع من زياده الاثارة

بصراحه كده اناً دماغي لفت م الموضوع دا هوا موضوع ميغ لدوله شمال افريقيا
وايه المقاتله السريه الجديده حاجه غريبه والله
يعني احنا بنفاوض علي سو والطائره (اكس) وثاندر في وقت واحد
طب حتي نكمل الرافال
والميغ ونجيب ثاندر انما كده حراام بصراحه وكلام مش مقنع تحياتي ليك

طب و اسلام عمل ايه ؟ دا انا الوحيد اللي قلت علي اسم الطائره الجديده
مش انا قلت انها الثاندر الباكستاني علشان احنا جبنا الصيني لازم كمان نجيب الاغلي و هو الباكستاني ؟ انا قلت حاجه غير كده

ليه بس تطلع من المولد تقدم عروض و ندرسها بس تكون حاجه محترمه مثلا اف35 و يكونوا اصحاب اهم طائره بالقوات الجويه المصريه
راجح انت اكتر واحد انا بقرفه بأسئلتي البايخه
هو ايه حكايه الطياره x مش مهم هيا ايه هو مينفعش يقوم بدورها رافال مجهزه لهذا الدور
وهي الطياره دي قصتها غير السوخوي يعني دي حاجه ودي حاجه

شفت ان بقول كده احنا بنعمل نقلة هاتدرس في تاريخ العسكرية الحديثة والناس مش فاهما بس علي اخر السنه الكل ها يفهم

بصراحه كده اناً دماغي لفت م الموضوع دا هوا موضوع ميغ لدوله شمال افريقيا
وايه المقاتله السريه الجديده حاجه غريبه والله
يعني احنا بنفاوض علي سو والطائره (اكس) وثاندر في وقت واحد
طب حتي نكمل الرافال
والميغ ونجيب ثاندر انما كده حراام بصراحه وكلام مش مقنع تحياتي ليك
بص كل الا اتقال كوم في القوات الجوية والبحرية والا جي كوم تاني مش هابالغ لو قلتلك ان ده كان فاتح للشهية من الاخر ان كان عندي جيشين في ظهري من اقوي 60جيش في العالم بدون ارقام محدده يعني كنا ثلاث جيوش الان بقا الجيش المصر فقط ومش هانقبل نكون اقل من اي حد في المنطقة مهما كان والا يقول اصل اسرائيل لوحده وانت كثير ها نقوله ميخصناش ولو مش عاوز تتعامل معايه الباب يفوت جمل

طب و اسلام عمل ايه ؟ دا انا الوحيد اللي قلت علي اسم الطائره الجديده
مش انا قلت انها الثاندر الباكستاني علشان احنا جبنا الصيني لازم كمان نجيب الاغلي و هو الباكستاني ؟ انا قلت حاجه غير كده
الاول صباح الفل يا كبير انت حبيبي اه لكن انت اس البلوي كلها باموشن بتاع بنها ده\:\:\:\:بيمسلك بالضبط:جدا::جدا::جدا::جدا:

اخى الفاضل
اولا... هى ليست ميج 21 و لا توجد معلومات مؤكدة عن المقطع الرادارى لها
ثانيا...الثاندر بالمواصفات الحالية لا توجد بها مواد مركبة الهيكل بالكامل من الالومنيوم و هذا سر رخص ثمنها
ثالثا ...بفرض انها 3 متر فستظل تظهر على رادار اف 35 و 15 من مسافة كبيرة تمكن من استهدافها بكل سهولة
رابعا ...المقطع الرادارى للاف 15 سى هو 25 متر و للاف 16 بلوك 15 هو 5 متر مع العلم ان هذة المقاتلات متقدمة عن الثاندر
تحياتى
معلش اية جاب سيرة الاف١٥في الموضوع
علي فكرة نسبة المواد المركبة في الاف١٥ مش كبيرة
ثانيا متهملش حجمها الكبير عن الثاندر
الفكرة كلها ان الخيار المصري هيكون بنسبة مواد مركبة اعلي من الموجود والصين هتوفر دة
النقطة بس ان مقطع الثاندر مش كبير زي ما بتوصفة
خالص كمان الثاندر فيها مواد مركبة في حدود ١٥٪ علي ما اذكر
وزي ماقلت متهملش الحجم وانت بتتكلم عن مقطع رداري
لطائرات الجيل الرابع
الثاندر بطلب مصري لرفع نسبة المواد المركبة هتكون في حدود ١.٥متر مش اكتر

الاول صباح الفل يا كبير انت حبيبي اه لكن انت اس البلوي كلها باموشن بتاع بنها ده\:\:\:\:بيمسلك بالضبط:جدا::جدا::جدا::جدا:
صح
علي فكرة عارف ومدكن
مش انا لوحدي يعني يا اسلام
اقر واعترف ها
الطيارة اللي جاية اسمها اية

شفت ان بقول كده احنا بنعمل نقلة هاتدرس في تاريخ العسكرية الحديثة والناس مش فاهما بس علي اخر السنه الكل ها يفهم

بص كل الا اتقال كوم في القوات الجوية والبحرية والا جي كوم تاني مش هابالغ لو قلتلك ان ده كان فاتح للشهية من الاخر ان كان عندي جيشين في ظهري من اقوي 60جيش في العالم بدون ارقام محدده يعني كنا ثلاث جيوش الان بقا الجيش المصر فقط ومش هانقبل نكون اقل من اي حد في المنطقة مهما كان والا يقول اصل اسرائيل لوحده وانت كثير ها نقوله ميخصناش ولو مش عاوز تتعامل معايه الباب يفوت جمل
كلامك زي الفل بس ليه العك دا كله حراام التنوع دا كله طب قلنا سو ٣٥ ماشي وميغ ورافال تمام وثاندر عسل هانجيبها ايه العفريته اللي طلعت دي كمان
الكلام دا كله عن التنوع مش مقنع بكره عايزين نجيب جيل خامس يطلع الجيل الرابع يبقي زود رافالك وميغك وسوخويك وثاندرك واتعشت علي كده
تحيه ليك

انت معايا ولا معاه
بقولك اية شكلك عارف
تعالالي علي الخاص بقي
لما اعرف حكيتكوا اية
انا داخل انام يا عم الحج :D
ابقا كلمني علي الخاص و لما اصحا ان شاء الله هارد عليك

صباح الفل يا برنجي
انا؟ دا انا غلبان :لا تعليق:
\:

عودة
أعلى