شركة مروحيات روسيا تتفاوض لتجميع طائرتها فى مصر

هو في النهاية مش دور التلاتة لكن تقدر تعدلها زاي البلاك هوك و بصاروخ مضاد للدروع زاي الفرنسي الجديد ممكن مع انظمة تصويب و حتبقى حركيتها اعلى و اسرع و بالتالي نعم ممكن
حتى حتكون وحدت انواع مروحياتك بحرية و برية و يتبقى مشكلة التكلفة هي العائق الاكبرامام المي الارخص لكن مع توحيد الانواع مهمتك في الصيانه و الاستدامة حترخص على المدى الطويل

تمام بس لو حنقارن بال battle hawk ال NH90 ممكن تتعدل كذلك ولا ايه و حتكون اختها تقريبا و اصغر حجما و اكثر حركية من المي
هو ممكن التريك ان الموضوع مش نقل متوسط نهائي .. الفكرة في قدرات نقل عمليات خاصة معينة + تدريع عالي + قدرات قتالية عالية تنفذها المي 35 افضل من الامريكي و الفرنسي
لكن ان كان هذا هو الامر ليه طلب البلاك هوك من الاول ؟
و هل دا معناه اسناد مهام ال CSAR لها في البرية ؟
او اسنادها تماما لقيادة برية الجيش و ليس القوات الجوية ؟

مرحبا

بالنسبة لاقرب المروحيات للبلاك هوك اختيها الغربيتان AgustaWestland AW101 و EC725 Caracal فهما توفران توازنا ممتازا بين معادلة الحمولة و القدرة على التسلح و التزود بالوقود في الجو لو اردت لكن لها عيبان اثنان الاول يتمثل في التكلفة الكبيرة مقارنة بنظيرتهما الامريكية و تعقيد الصيانة اما NH-90 فهي تناسب مسرح العمليات الاوروبي بالاساس و لا تصلح الا كمروحية نقل متوسط حتى في الدول المنتجة كفرنسا اما بحريا فتظل السي هوك متربعة على العرش في الافق المنظور

و لعل اصدق المقولات العسكرية ما قاله رئيس اركان الجيش البولندي ' جرب جيشه المروحيات شرقا وغربا ' "لا يوجد من ينافس الامركان في المروحيات سوى الامركان " و هو محق فالامريكان اول من اهتم بالمروحيات من الحرب الكورية و توسعو في الانفاق علىيها في الحرب الفيتنامية و حققو الكثير في هذا المجال لا من حيث الحمولة و الكفائة او من حيث الحماية و المرونة او التكلفة و سهولة الصيانة فالخيار الروسي ممتاز لكنه متخلف تقنيا و مكلف تشغيليا خاصة الكاموف اما الخيار الاوروبي فانت هنا تنال الجودة لكنك تفرط في المرونة و الكثافة لارتفاع السعر منذ الاقتناء لكن للظروف الجيوسياسية و الاستراتيجية احكامها في الاقتناء فليس الافضل دائما متاح و المهارة في تكييف المتاح و جعله يحقق الكفائة و المرونة في الاداء

بالتوفيق

مرحبا

بالنسبة لاقرب المروحيات للبلاك هوك اختيها الغربيتان AgustaWestland AW101 و EC725 Caracal فهما توفران توازنا ممتازا بين معادلة الحمولة و القدرة على التسلح و التزود بالوقود في الجو لو اردت لكن لها عيبان اثنان الاول يتمثل في التكلفة الكبيرة مقارنة بنظيرتهما الامريكية و تعقيد الصيانة اما NH-90 فهي تناسب مسرح العمليات الاوروبي بالاساس و لا تصلح الا كمروحية نقل متوسط حتى في الدول المنتجة كفرنسا اما بحريا فتظل السي هوك متربعة على العرش في الافق المنظور

و لعل اصدق المقولات العسكرية ما قاله رئيس اركان الجيش البولندي ' جرب جيشه المروحيات شرقا وغربا ' "لا يوجد من ينافس الامركان في المروحيات سوى الامركان " و هو محق فالامريكان اول من اهتم بالمروحيات من الحرب الكورية و توسعو في الانفاق علىيها في الحرب الفيتنامية و حققو الكثير في هذا المجال لا من حيث الحمولة و الكفائة او من حيث الحماية و المرونة او التكلفة و سهولة الصيانة فالخيار الروسي ممتاز لكنه متخلف تقنيا و مكلف تشغيليا خاصة الكاموف اما الخيار الاوروبي فانت هنا تنال الجودة لكنك تفرط في المرونة و الكثافة لارتفاع السعر منذ الاقتناء لكن للظروف الجيوسياسية و الاستراتيجية احكامها في الاقتناء فليس الافضل دائما متاح و المهارة في تكييف المتاح و جعله يحقق الكفائة و المرونة في الاداء

بالتوفيق
اشكرك بشده :) المفيد في الصميم

مع احترامي للمطالبين بالتصنيع و نقل التقنية لكن الوضع حاليا صعب لأن مصر ملهاش مجال للمناورة مع الروس خاصة في مجال الطائرات لأن البديل صعب علاقتنا مع الأمريكان مش مضمونة و البديل الأوروبي غالي والبديل الصيني لا يرقى للمستوى فانت مضطر للتعامل مع الروس.
لكن الوضع اختلف في مشروع الجوويند كان في 3 عروض هولندي و فرنسي و ألماني و ده مكنك انك تاخد افضل شروط للصفقة مع نقل التقنية.

اولا الف مبروك لبلدي علي اتمام الاتفاق
ثانين ان اقلكم علمن هنا لكن ممكن سؤال هو لو صنعة المروحيا هنا هتكسب اي هتقدر تصدرها ويكنلها مردود اقتصادي هتقلي خبرة ها قولك محضرتك مش واخد بالك ان ده مركز صيانة اقليمي وتصنيع قطع غير وده هيديني نفس الخبرة الا هاخدها من التصنيع لا وكمان مكاسب مدية وسياسيا لاني هعمل الصيانة لكل من يمتلك الطائرة في الشرق الاوسط وافريقيا ودول مبدائين الجزائر السودان العراق وغيرهم وده بمقابل مدي لاني بصنع قطع الغير وبقوم بالعمرة بنفسي
تفتكرو بقا المفاوض المصري ضعيف ولا قوي اصناع مروحية عمري ما هاصدرها ولا قطع غيار وصيانة وعمرات

اولا الف مبروك لبلدي علي اتمام الاتفاق
ثانين ان اقلكم علمن هنا لكن ممكن سؤال هو لو صنعة المروحيا هنا هتكسب اي هتقدر تصدرها ويكنلها مردود اقتصادي هتقلي خبرة ها قولك محضرتك مش واخد بالك ان ده مركز صيانة اقليمي وتصنيع قطع غير وده هيديني نفس الخبرة الا هاخدها من التصنيع لا وكمان مكاسب مدية وسياسيا لاني هعمل الصيانة لكل من يمتلك الطائرة في الشرق الاوسط وافريقيا ودول مبدائين الجزائر السودان العراق وغيرهم وده بمقابل مدي لاني بصنع قطع الغير وبقوم بالعمرة بنفسي
تفتكرو بقا المفاوض المصري ضعيف ولا قوي اصناع مروحية عمري ما هاصدرها ولا قطع غيار وصيانة وعمرات
بص ياريس الصيانة تختلف عن التجميع من الصفر سواء تجميع فقط او تجميع بنسبة تصنيع
اى نعم الخبرة الى عندك فى مجال الصيانة ستسهل لك استيعاب مراحلة التجميع لكن فى الاول والاخير تختلف
لان بهذا تطلع على كل شئ داخل فى الطائرة من الصفر وتطلع على التصميم الداخلى بالكامل والمواد ايضا التى يصنع منها الهيكل ..........ألخ
بخلاف الفائدة الاخرى وهى ازدحام خطوط الانتاج فى روسيا ولو انتظرت ستبدأ التسليم بعد وقت طويل وكما قلت نحن لسنا لدينا رفاهية الوقت
واختيار برنامج تجميع الهيل مى 17 هنا بدلا من الشراء الجاهز انك ستختصر فى الوقت لانه لدي شبة خط وهو خط الصيانة فلن تحتاج لتدريب طويل او انشاء خط كامل من جديد

اى نعم الخبرة الى عندك فى مجال الصيانة ستسهل لك استيعاب مراحلة التجميع لكن فى الاول والاخير تختلف
لان بهذا تطلع على كل شئ داخل فى الطائرة من الصفر وتطلع على التصميم الداخلى بالكامل والمواد ايضا التى يصنع منها الهيكل ..........ألخ
بخلاف الفائدة الاخرى وهى ازدحام خطوط الانتاج فى روسيا ولو انتظرت ستبدأ التسليم بعد وقت طويل وكما قلت نحن لسنا لدينا رفاهية الوقت
واختيار برنامج تجميع الهيل مى 17 هنا بدلا من الشراء الجاهز انك ستختصر فى الوقت لانه لدي شبة خط وهو خط الصيانة فلن تحتاج لتدريب طويل او انشاء خط كامل من جديد
بجانب ان المي17 احلال للمي8 يعني عنصر الوقت مش ضاغط عليك

ان معاك في كل الا انت بتقوله انت هتجمع طيارتك وهتكون مركز اقليمي للصيانة ان برد علي الا بيقولو ان المفاوض المصري ضعيف ومش وخدين بلهم ان سلاح المروحيات عندنا حاله يرثا له وهو الاضعف علي الاطلاق في ظروف المروحيات فيها هي العمود الفقري لحرب العصبات تحياتي لك

بجانب ان المي17 احلال للمي8 يعني عنصر الوقت مش ضاغط عليك
ان قصدة من ردي هو تكملة علي ما قلتوه انتم اننا لسنا ضعفاء في التفاوض او فوتنا الفرصة بالعكس ان ضربة كل العصفير بحجر واحد هاخد خبرة تجميع وتصنيع مروحية لاستخدامي هيوفر وقت وفلوس وكمان مش هاتخرج من ارضي هي وكل المروحيات الروسيا مثل الاباتشي بلا وكل مروحيات المنطقة هتيجي عندي بمردود اقتصادي احنا فعلا زاي ما قلت فرعنا

ان قصدة من ردي هو تكملة علي ما قلتوه انتم اننا لسنا ضعفاء في التفاوض او فوتنا الفرصة بالعكس ان ضربة كل العصفير بحجر واحد هاخد خبرة تجميع وتصنيع مروحية لاستخدامي هيوفر وقت وفلوس وكمان مش هاتخرج من ارضي هي وكل المروحيات الروسيا مثل الاباتشي بلا وكل مروحيات المنطقة هتيجي عندي بمردود اقتصادي احنا فعلا زاي ما قلت فرعنا
انا عارف و باكد كلامك لان الشئ او المطلب غير العاجل زي المي17 فيه نقل تقنيه بعكس الكاتران مثلا مفيش وقت اصلا في الشراء فمش معقول او مقبول اطلب تجميع كمان

فين الانتاج احنا هنضحك على بعض هتحارب اسارئيل ب k8 ولا بجازيل ولا جيب تجميع امريكى لول
يا راجل دا اسرائيل بتصنع طيارات بدون طيار فقط ب 4 مليار دولار وبتصدر سلاج بمجمل 10 مليار دولار
وانت عايش لسه بتروح تجيب الكلاش من برا عشان يدوك اذن تصنيعه لول
تعرف ان اسرائيل بتصنع ردار مقاتلات وافيونكس افضل من الامريكى نفسه واحنا لسه بقول يا هادى فى k8

انا فاهم وجه نظر عادل اننا بنسابق الزمن عشان نعوض اللى بيخرج بس على الاقل البسيط اخد فى حاجة نقل تكنولجيا مدام بدفع الصين والهند وحتى تركيا كل صفقاتهم بنقل تقنية ودا شئ اساسى

كل ده نتيجة تخطيط فاشل منذ عهد جمال عبد الناصر للان ودخولك في صراعات انت لست مستعد لها والنتيج 67
انت ليس لديك كوادر تعرف بدائيات التصنيع المتقدم , وكل خريجي الجامعات صفر كبييييييييييير اوي
خدني كمثال , انا اتخرجت من كلية الطب بتقدير جيد جدا مع مرتبة الشرف , لكن انا معلوماتي بحق ربنا صفر كبير وبلا تدريب يذكر
بدأت يبقي عندي خلفية محترمة فقط عند بدأي المعادلة الامريكية , تخيل !!!
انت من النهاية بتبني مصر من جديد زي ماعمل محمد علي و الملك مينا , فمين عندك اصلا بيفهموا المعلومات اللي هيخدوها من الروس او الصينيين او الفرنش
رأيي انك تركز احسن علي الاقمار الصناعية والصواريخ والطوربيدات والرادارت وربنا يسهل في الباقي , ده لو عرفت تعمل ما سبق اصلا , احنا في الضياع رسمي :أشهر ابتسامه:

كل ده نتيجة تخطيط فاشل منذ عهد جمال عبد الناصر للان ودخولك في صراعات انت لست مستعد لها والنتيج 67
انت ليس لديك كوادر تعرف بدائيات التصنيع المتقدم , وكل خريجي الجامعات صفر كبييييييييييير اوي
خدني كمثال , انا اتخرجت من كلية الطب بتقدير جيد جدا مع مرتبة الشرف , لكن انا معلوماتي بحق ربنا صفر كبير وبلا تدريب يذكر
انت من النهاية بتبني مصر من جديد زي ماعمل محمد علي و الملك مينا , فمين عندك اصلا بيفهموا المعلومات اللي هيخدوها من الروس او الصينيين او الفرنش
رأيي انك تركز احسن علي الاقمار الصناعية والصواريخ والطوربيدات والرادارت وربنا يسهل في الباقي , ده لو عرفت تعمل ما سبق اصلا , احنا في الضياع رسمي :أشهر ابتسامه:

فى سياق متصل بالموضوع ...
وزارة النقل هتتفق مع مكتب استشارى لتقديم المشوره لقطاع السكه الحديد
مصر عندها السكه الحديد من 1851 الى الان ومافيش اى خبره حقيقيه فى الإداره ...
فهل مكتب استشارى يقدم مشوره للمديرين هو من سيقوم بحل مشاكل القطاع ؟

التعديل الأخير:
هو سؤال ليه مبنعملش مناقصات للتسليح زى الهند و كوريا ارحمونا بقى سياسة الامر المباشر مودينا فى داهية الى بتخلى المصدرين يتحكمو فيك وفى المواصفات
السوال العظيم الى متى سنظل نستعمل علب السردين المسماه بالفهد فى سيناء ولا مستنين المدرعه فهد الجديدة اللى فيها اوبشن جديد حنفيه مية سخنه عشان الشاى !!!!
بالرغم من تصنيف الجيش والحمد لله كاول عربيا بشهاده الغرب لكن فى اخطاء رهيبة لابد من تصحيحها

فى سياق متصل بالموضوع ...
وزارة النقل هتتفق مع مكتب استشارى لتقديم المشوره لقطاع السكه الحديد
مصر عندها السكه الحديد من 1851 الى الان ومافيش اى خبره حقيقيه فى الإداره ...
فهل مكتب استشارى يقدم مشوره للمديرين هو من سيقوم بحل مشاكل القطاع ؟

والله حاجة تضحك , فساد واحتكار والكبير لا يعلم الصغير والكبير ايضا لا يطور معلوماته نتيجة عدم وجود منافسة, حراااام والله .. نحن نستحق مايحدث لنا

السوال هنا وكلكم فرحانين
ان كان الغرض من تجميع مروحيه زى المى 17 بمعنى تلزيق المروحيه ليس اكثر بعدد وخلينى نكون كرماء نقول 100 بعد ال 100 ايه فايده المصنع ؟ وانا ليه مكنش فرع ليه فى افريقيا فى تصنيع حتى لو بنسبه 10 او 20 % فى تصدير مروحياته من عندى لافريقيا ؟
لو تصنيع قطع غيار وكدا كويس بس بردو شئ مش حلو انى اقف على تصنيع قطع غيار وخلينا نكون واقعيين انا راجل شارى منك بتاع 50 ميج وداخل فى شراء سوخوى غيرشرا الاس 300 و بتاع 96 كاموف و غيرهم ولازم يعرف مقامو كويس النهارده مفيش سوريا يعنى ملكش وجود فى المتوسط الا من خلالى انا او رووج اركن بعيد فى الجزائر لازم يعرف كل شئ له تمن فى تعامله معايا اسرائيل بتاعمل امريكا بكدا وواخده احسن وافضل من النسخ الامريكية نفسها
ان عاوز افهم بنتفاوض على تلزيق بتاع 50 مى 17 انا المفروض اخدهم تصنيع على ارضى اقل واجب
الروس عالم احقر من الجزم كان لديهم السو واحدث طيارات الميج فى 73 ورفضو تسليمهم لينا تخيل اننا بنحارب بسن حديد للتنشين بينما الطيار الاسرائيلى بفانتوم وردار ومستريح
بصراحه من يهلل للصفقة دى اوغيرها غلطان :عويل

بالعكس خطوة موفقه ياخي التجميع بداية للتصنيع لاكن لازم يكون فيه خطه تدريجية يعني تجميع كم سنة وبالتدريج الى التصنيع الكامل
يكفي الخبرة الي بتكتسبها
اقل الايمان يكفي تشغيل اليد العامله المصريه

انا عارف و باكد كلامك لان الشئ او المطلب غير العاجل زي المي17 فيه نقل تقنيه بعكس الكاتران مثلا مفيش وقت اصلا في الشراء فمش معقول او مقبول اطلب تجميع كمان
فعلا المى 17 ممكن نفكر فيها كتصنيع اجزاء منها فى البداية لاءنة احنا اشترينا من الروس قبل كدة كمية من المى 17 انما الكاموف لا لاءنة مطلبها عاجل .واعتقد الروس مش حيرفضو لاءننا اشترينا منهم كمية ومحتاجين كمية تانى من المى 17

دا بعض من الانتاج العسكرى للفشلة ,

مشاهدة المرفق 50169
للاسف يبدوا ان بعض الاخوه لم يفهم وجهه نظري حتي الان
جميع الصفقات الكبري والتي تمثل نقله نوعيه للبائع والمشتري مثل صفقه الرافال المصريه
والتي بعدها انهالت الطلبيات عليها بعد سنين عجاف حتي اطلقوا عليها العانس
مع هذه الصفقات يتم الاتفاق علي نقل جزئي لتقنيه الطائره او تصنيع بعض اجزائها في البلد المشتري
وفي اقل القليل منح حق التصنيع ونقل تكنولوجيا تصنيع بعض من الصواريخ العامله عليها
انظروا الي اتفاقيات الامارات الهند تركيا جنوب افريقيا وغيرهم
من ناحيه اخري اننا نكرر نفس اخطاء الماضي بتفضيل شراء العبد ولا تربيته في حين ان هذا المبدا قد فشل
عندما قامت مصر بتفضيل شراء الميج 21 وتعطيل مشروعها من الطائره الوطنيه ايامها والتي كانت نقله نوعيه
لسلح الجو المصري لو اكتمل ولاصبح عندنا طائره وطنيه منذوا فتره لكن ساعتها كان الوقت ضيق وضغط السوفيت
نجح وتخلينا عن المشروع مقابل اسلحتهم الجاهزه وبعد ذلك اذاقونا الويل عندما نطالبهم بالسلاح والزخيره وقطع الغيار
حتي ان السادات وصفهم بانهم ابخل خلق الله علي الارض ..... ما يهمني هو انه كان ومن الممكن تحسين شروط الشراء
والمطالبه بنقل وتصنيع محلي ولو بنسبه قليله من تلك الصفقات الكبري التي اجريتها ولا اعتقد اننا نجحنا في ذلك الا في صفقتين فقط وهم
الجويند الفرنسي - المفاعل النووي بالضبعه والباقي مازلت عند راي اننا لم نستفيد بفرض شروطنا في نقل التكنولوجيا والتصنيع المحلي
ولو جزئيا وبنسبه قليله بدايه من 20% ثم يتم البناء عليها مستقبلا وانا هنا اقصد ما تم من صفقات وليس ما اصنعه في مصر قبل سابق
من ناحيه اخري لن يلتفت اليك احد عندما تذهب وتطالب بنقل تكنولوجيا مثلا الكا 52 وزياده عددها بمقدار 15 طائره ساعتها سوف يفرض عليك شراء 100 ليعطيك حق التصنيع وبالتالي انت اضعت علي نفسك فرصه كبيره عندما اشتريت 100 في البدايه ولم تشترط تصنيع جزئي لها في مصر او حتي تصنيع انواع من صواريخها نفس الشئ مع الميج كنت اتمني ان يكون مع الصفقه نقل وتصنيع الرادار لها في مصراو تصنيع بعض انواع صواريخها العامله عليها
وبعدها ندخل في شئ اخر كما تفعل الامارات والسعوديه وغيرهم
يا ساده انت جلبت اسلحه بما يفوق 30 مليار دولار ولن تعقد مثل هذه الصفقات كل سنه فكان يجب الاستفاده بالحدود القصوي من هذه الاتفاقيات وتضمين شروط التصنيع المحلي وتوطين الصناعه في مصر والا فلا جديد عن السابق لانه لن يتخلي احد او يعطيك حق التصنيع دون مقابل وسيكون باهظ الثمن مستقبلا
اتمني ان اكون وضحت وجهت نظري للجميع والله من وراء القصد

عودة
أعلى