شركة مروحيات روسيا تتفاوض لتجميع طائرتها فى مصر

بصراحه من يهلل للصفقة دى اوغيرها غلطان
يمكن مصر لم تطلب ذلك
بصراحة خسارة كبيرة جدا اننا لم نأخذ منهم اى شئ حاليا للتصنيع وخصوصا المروحيات
مركز تجميع بدون تصدير للطرفين شى لا اراه له فائدة لمصر

يعني ايه الفرق بين عمل المي35 .. وعمل مشترك بين الكاموف والمي 17
بالعكس العمل المشترك سيعني حمل عدد اكبر من القوات الخاصة وفي نفس الوقت دعم نيراني اكبر من الكاموف
يعني تقريبا اللي تقدره تعمله مي 17 + كاموف تقدر تعمله 2 مي 35

عموما انا مش بقول انها غير مفيدة فانا لا اعلم مثل اصحاب القرار .. لكن قصدي انهم لم يبخلوا على هذا القطاع نهائيا وقاموا فيه بتجديد شامل لكل قطاعاته

يعني ايه الفرق بين عمل المي35 .. وعمل مشترك بين الكاموف والمي 17
بالعكس العمل المشترك سيعني حمل عدد اكبر من القوات الخاصة وفي نفس الوقت دعم نيراني اكبر من الكاموف
يعني تقريبا اللي تقدره تعمله مي 17 + كاموف تقدر تعمله 2 مي 35
لا يا باشا سيب الكاموف للتقيل و ارمي الحمل علي المي35 لتوفير النفقات و تحقيق الاستقلالية
اخيرا حموله المي17 مع المي35 اكبر من الكاموف مع المي17

عموما انا مش بقول انها غير مفيدة فانا لا اعلم مثل اصحاب القرار .. لكن قصدي انهم لم يبخلوا على هذا القطاع نهائيا وقاموا فيه بتجديد شامل لكل قطاعاته
لان ده اللي هيشيل القوات البريه علي كتافه مع الدفاع الجوي كده بتامن و تهاجم و تناور بدون مخاطرة بالقوات سواء مدرعات او افراد

يمكن مصر لم تطلب ذلك
بصراحة خسارة كبيرة جدا اننا لم نأخذ منهم اى شئ حاليا للتصنيع وخصوصا المروحيات
مركز تجميع بدون تصدير للطرفين شى لا اراه له فائدة لمصر
ده علي اساس ان الجازيل كانت تصنيع
كفايه قدرتك علي تشغيل و تعمير و صيانه اسطول مروحياتك بمصر و بشكل كامل و مستقل مش زي الأباتشي تروح امريكا للصيانه و تتحجز هناك

ده علي اساس ان الجازيل كانت تصنيع
كفايه قدرتك علي تشغيل و تعمير و صيانه اسطول مروحياتك بمصر و بشكل كامل و مستقل مش زي الأباتشي تروح امريكا للصيانه و تتحجز هناك
بما انك عايز تعمل مركز للصيانة وما الى ذلك مع العدد الكبير من المروحيات وايضا صفقات الميج والدفاع الجوى
اخذ منهم حق لتصنيع اى شئ منهم ليس لازما ان تكون مروحيات ولكن بما انها الاقرب للصيانه او عمليات العمرات وتصنيع اجزاء من قطع الغيار

بما انك عايز تعمل مركز للصيانة وما الى ذلك مع العدد الكبير من المروحيات وايضا صفقات الميج والدفاع الجوى
اخذ منهم حق لتصنيع اى شئ منهم ليس لازما ان تكون مروحيات ولكن بما انها الاقرب للصيانه او عمليات العمرات وتصنيع اجزاء من قطع الغيار
ممكن نقل تقنيه تشمل تجميع و تصنيع اجزاء محليالكن حق تصنيع مستحيل الهند نفسها لم تحصل علي حق تصنيع

طب و ال NH90 :(
سؤال من اقرب للبلاك هوك للاستبدال :
NH90
مي 35

يجب ان نعترف باننا في مصر نمتلك افشل مفاوضين في مجال نقل التقنيه والتصنيع المحلي
والدليل سيل من الصفقات شرقا وغربا ولم نستغلها ولا يوجد خبر عن تصنيع محلي ونقل تقنيه
لاي معده حتي وان كانت باعداد كبيره الفشل يشمل شقيه الفرنسي والروسي
علينا الانتظار ومعرفه ايضا الصيني ماذا سيكون الوضع :(:(
:(

يكفى ان اسطولك من الكاموف والمى تبقى قادر تعمله صيانه وعمره بنفسك على ارضك
بدل قرف الامريكان مع الاباتشى

و الله احنا فعلا فراعنه بدل ما نحمد ربنا علي اللي احنا فيه نروح ندور علي السواد و الاكتئاب
احمدوا ربنا علي اللي احنا فيه دي نقله مهوله لا ينكرها عاقل شوفوا كنا فين و دلوقتي احنا فين
تذكروا خبر استلام طائرات جديده في يناير 2013 و اللي رسيت في الاخر علي الاف16 بفتات تسليح من امريكا تلقيها لنا و غيره كتير من مقاتلات و غواصات و صواريخ موجوده تحت البلاطه
و في الاخر نقول علي نفسنا فشله اصحوا الرافال الناس بتشتريها ب250. مليون و ازيد و تستني دورها كمان

السوال هنا وكلكم فرحانين
ان كان الغرض من تجميع مروحيه زى المى 17 بمعنى تلزيق المروحيه ليس اكثر بعدد وخلينى نكون كرماء نقول 100 بعد ال 100 ايه فايده المصنع ؟ وانا ليه مكنش فرع ليه فى افريقيا فى تصنيع حتى لو بنسبه 10 او 20 % فى تصدير مروحياته من عندى لافريقيا ؟
لو تصنيع قطع غيار وكدا كويس بس بردو شئ مش حلو انى اقف على تصنيع قطع غيار وخلينا نكون واقعيين انا راجل شارى منك بتاع 50 ميج وداخل فى شراء سوخوى غيرشرا الاس 300 و بتاع 96 كاموف و غيرهم ولازم يعرف مقامو كويس النهارده مفيش سوريا يعنى ملكش وجود فى المتوسط الا من خلالى انا او رووج اركن بعيد فى الجزائر لازم يعرف كل شئ له تمن فى تعامله معايا اسرائيل بتاعمل امريكا بكدا وواخده احسن وافضل من النسخ الامريكية نفسها
ان عاوز افهم بنتفاوض على تلزيق بتاع 50 مى 17 انا المفروض اخدهم تصنيع على ارضى اقل واجب
الروس عالم احقر من الجزم كان لديهم السو واحدث طيارات الميج فى 73 ورفضو تسليمهم لينا تخيل اننا بنحارب بسن حديد للتنشين بينما الطيار الاسرائيلى بفانتوم وردار ومستريح
بصراحه من يهلل للصفقة دى اوغيرها غلطان :عويل
ياريس اولا احنا لسه نعرف التفاصيل ؟ لا طبعا
التجميع مفيد لنا ولن يحتاج منا تدريب مكثف لاننا لدينا خبرة فى العمرة الكاملة للطيارة
بخلاف انك بالفعل بتصنع بعض قطع غيارها هنا من الاساس
ما نحكمش على شئ الا بعد معرفة تفاصيلة

يجب ان نعترف باننا في مصر نمتلك افشل مفاوضين في مجال نقل التقنيه والتصنيع المحلي
والدليل سيل من الصفقات شرقا وغربا ولم نستغلها ولا يوجد خبر عن تصنيع محلي ونقل تقنيه
لاي معده حتي وان كانت باعداد كبيره الفشل يشمل شقيه الفرنسي والروسي
علينا الانتظار ومعرفه ايضا الصيني ماذا سيكون الوضع :(:(
:(

أعتقد سببين أولهم
لأننا دون المستوى علمياً وبحثياً " حالياً " وقاعدتنا التصنيعية محتاجة سنوات من التطوير والبناء تبدأ بالصيانة والتجميع ثم التصنيع
وثانياً ويمكن ده الأهم لأننا مستعجلين فكما وضح الأخ راجح ان الصفقة دي تعويض لصفقة قديمة لبلاك هوك طُلبت 2010 من أمريكا
فهل انت متخيل ننتظر مفاوضات وتدريب وقاعدة تصنيعية عشان نعوض صفقة مماثلة ولفقط 24 طائرة
حقيقي احنا متأخرين جداً في عقد هذه الصفقات اللي معظمها كان مفروض تبتدي مع الألفية
أو بعدها بكام سنة بالكتير يعني تقريباً متأخرين 15 سنة أخر حتة سلاح نضيفة دخلت مصر امتى ؟؟ 2002 وكانت ناقصة كمان حقيقي في عذر للي بيحصل بل بالعكس بعتبره إنجاز بكل المقاييس صعب يكون عندك بيت أو شقة مليانة فجوات وفتحات تدخل تعابين " إسرائيل " وعناكب " داعش " وبلاوي سودة " ...... "
وتقول اروح اتعلم بناء ومحارة ونقاشة عشان اظبط بيتي
لأ انت تجيب ناس يظبطوا البيت ويسدوا الفتحات دي بسرعة وبعدين لما تبقى مأمن نفسك وسادد كل الفجوات دي تبتدي بقا تعمل ديكور داخلي وتتعلم بقى فيه زي ما انت عاوز
لأنك ببساطة في أمان ونفس المثال ينطبق على الوضع الداخلي اللي يمكن مختنق شوية او حتى شويتين اقتصادياً واللي بطريقه للانفراج ان شاء الله لأنه ممكن قبول وضع اقتصادي صعب
لكن مستحيل قبول حتة من ارضك محتلة أعوذ بالله او اسطول سادس واقف قدام بور سعيد بيعلن سيطرته على المجرى الملاحي بذريعة حمايته من الأرهاب بسينا أو أثيوبيا بتقولك عاوز مايه إدفع الفاتورة دي أو شوية المدعين كذباً وبهتاناً بالمسلمين واللي تقريباً سيطروا على جزء كبير من ليبيا يدخلوا السلوم او مطروح او الوادي الجديد ويحصل زي ما بنسمع بسوريا أو العراق " ربنا يصلح حالهم "
وده برأيي أهمية الصفقات اللي بتحصل خلال السنتين اللي فاتوا والكام سنة اللي جاية جوه الجيش والمؤسسة العسكرية
مش محتاج تحارب وتدافع وتنزف قدام اف 35 طول ما اللي قدامك عارف انه هايتعور فيها ويمكن تبقى أكتر من تعورية
ولا ممكن حد يقولك إدفع فاتورة الماية وهو عارف ومتأكد بعد التصريح ده بساعتين ويمكن أقل هيكون محتاج إغاثة دولية عشان ينقذوا اللي دمره السد
في أهم وفي مهم وأعتقد اللي بيحصل ده المهم والأهم بنفس الوقت وربنا يصبرنا ويقوينا ونعدي المرحلة دي ونستوعب السلاح ده بسرعة وتمشي التنمية الاقتصادية بنفس القوة والتوازي
فياريت محدش يعترض وتذكروا في ناس من كام سنة بس كانوا بيخترعوا وبيألفوا صفقات
عشان يوصلوا لـ 10% من اللي وصلنا له دلوقتي " الحمدلله "
ربنا كبير وإن شاء الله مصر تكون أقوى وأفضل صناعياً وإقتصادياً ومؤكد هي مؤهلة لده لأنها تملك العقول والأيدي وده أهم شيئ واللي لا يمكن استيراده أو صناعته
وشكراً​

التعديل الأخير:
و الله احنا فعلا فراعنه بدل ما نحمد ربنا علي اللي احنا فيه نروح ندور علي السواد و الاكتئاب
احمدوا ربنا علي اللي احنا فيه دي نقله مهوله لا ينكرها عاقل شوفوا كنا فين و دلوقتي احنا فين
تذكروا خبر استلام طائرات جديده في يناير 2013 و اللي رسيت في الاخر علي الاف16 بفتات تسليح من امريكا تلقيها لنا و غيره كتير من مقاتلات و غواصات و صواريخ موجوده تحت البلاطه
و في الاخر نقول علي نفسنا فشله اصحوا الرافال الناس بتشتريها ب250. مليون و ازيد و تستني دورها كمان
يا راجح يا صديقي انا محدد ما نحن فشله به وعارف انه فيه ناس هتقول كلام غيره
نحن
فشله في مفاوضات نقل التقنيه والتصنيع المحلي مع كل هذه الصفقات والواقع يقول هذا
اما مفاوضات الشراء والاتفاقيات والاسعار شئ اخر لذلك انا حددت ما نحن فشله به

و كمان يحجزوها عندهم و ميرضوش يرجعوها
فاكر يا كبير
ويرجعوها بفيلم ولا كانهم مسلمينا اعداد جديده!

الناس كانت بتتمنى الثاندر وزيادة الميراج 2000 وجاويند اضافى كاقصى طموح
دلوقتى جبنا رافال وميسترال وفريم وكاموف برى وبحرى ومى 35 وميج 35 وتور وبوك 2 وS300
وبنتكلم على اسطول مرافق للحاملات وسو 35 ومستقبلا s400 و pak fa

واحلامنا بقت حامله طائرات مستقبلا ومقاتله جيل 5 وكروز بحرى بمديات كبيره
وتلاقى اللى مش عاجبه برده

كنا فين وبقينا فين واحده واحده يا شباب
احنا بنعمل نقله نوعيه فى كل حاجه

يعنى هو احنا مبنعرفش نفرح هايفتحوا عندك مركز تجميع وربما تصنع بعض الاجزاء ومراكز صيانه لمروحياتك الروسيه الضخمه وتصنيع قطع الغيار وربما بعض الذخائر وتسليم مروحياتك بشكل سريع جدا مش ناقص الا ناخد بوتن نفسه ولا احنا لازم ندور على الكأبه والسواد فى كل صفقه الهند نفسها مش واخده تصنيع

لا طبعا الكاموف جاءت بديل للاباتشي
اما المي35 فهي بديل لصفقه البلاك هوك و ستكون مخصصه للقوات الخاصه مع مروحيات النقل لاعطائها قدره العمليات بشكل مستقل بعيدا عن المروحيات الثقيله و في حمايه المقاتلات فقط لعمل ستاره حمايه جويه بينما تقوم المي35 بتامين ارض الانزال و سحق العدائيات و الانزال ايضا بالتعاون مع المي17 و الشينوك
موضوع الثغرات ده في كل الفروع و الناس شغاله علي سد هذه الثغرات بس بمستوى فائق بالكفاءة
لا طبعا الكاموف جاءت بديل للاباتشي
اما المي35 فهي بديل لصفقه البلاك هوك و ستكون مخصصه للقوات الخاصه مع مروحيات النقل لاعطائها قدره العمليات بشكل مستقل بعيدا عن المروحيات الثقيله و في حمايه المقاتلات فقط لعمل ستاره حمايه جويه بينما تقوم المي35 بتامين ارض الانزال و سحق العدائيات و الانزال ايضا بالتعاون مع المي17 و الشينوك
موضوع الثغرات ده في كل الفروع و الناس شغاله علي سد هذه الثغرات بس بمستوى فائق بالكفاءة
السلام عليكم ممكن تشرحلي يعني ايه الكاموف بديل للاباتشي؟؟ هل هتخرج من الخدمه في اقرب وقت بسبب سؤ العلاقات مع الامريكان ولا بديل للاباتشي في الصفقات الجديد ؟؟؟ وشكرا و اسف على الازعاج

يا راجح يا صديقي انا محدد ما نحن فشله به وعارف انه فيه ناس هتقول كلام غيره
نحن
فشله في مفاوضات نقل التقنيه والتصنيع المحلي مع كل هذه الصفقات والواقع يقول هذا
اما مفاوضات الشراء والاتفاقيات والاسعار شئ اخر لذلك انا حددت ما نحن فشله به
اخي العزيز اسف علي الحده في الرد بس انا زعلت الناس بتوصل الليل بالنهار و بيعملوا قرود علشان صفقه تمر بالشكل ده يبقي مينفعش نقول عليهم فشله ابدا لا كليا ولا جزئيا
بعدين نامن بلدنا الاول و بعد كده كله هيحصل اللي ينجح في اول خطوه هينجح بباقي الخطوات

عودة
أعلى