عقد توريد 50 مقاتله ميج ام/ام2 لمصر

العمر الافتراضي مهم عشان انا مش ضامن الروس في المستقبل تبعا للظروف و مش ضامن برامج تطويرهم
الايسا مش عارف حقيقي برده و مش عارف حبوس في روسيا لمين لامور مشابهة فازيترون و لا كريت

النقطة دي محورية جدااااا
ان هو ده كل خوفي حتي بالرادار الموجود دلوقتي هيكوننسخة تصديرية لكن ان شفت في مشاركتك عن ان رادار الباك فا يصلح ده خبر رائع لان الطائرة اصلا متاحة للتصدير وبالتالي الرادار متاح للتصدير وبكده نكون حلينا مشكلة كبيرة بس ياريت اي معلومات عنه وقدراته وهل سيكون اضافة حقيقية وقوية ينقل السو نقلة محترمة

ربنا يكرمك ان مستمتع بحوار العلمي ده وبصراحة معلومات غزيرة ربنا يكرمكم علي المعلومات ده كلها

اللي انا متوقعه اننا مش هناخد احسن من اللي الصين هتاخده
كنت قريت من فترة (سنة مثلا) ان الصين بتتفاوض على مواصفات النسخة التصديرية من رادارالايربيس
واعتقد ان راجح كان قال اننا بنحاول ناخد رادار ايسا .. لكن حتى لو احنا بنحاول مقتنع انهم مش هيوافقوا ابدا

اللي انا متوقعه اننا مش هناخد احسن من اللي الصين هتاخده
كنت قريت من فترة (سنة مثلا) ان الصين بتتفاوض على مواصفات النسخة التصديرية من رادارالايربيس
واعتقد ان راجح كان قال اننا بنحاول ناخد رادار ايسا .. لكن حتى لو احنا بنحاول مقتنع انهم مش هيوافقوا ابدا
الصين كان هاممها محركات الساترن 117s فقط و مرضيتش ب 48 مقاتلة هما 24 و بوتين يزق و بيجين تقلل لو يطولو كانو اخدوها من غير كابينة و اجنحة و fuselage من كتر ما كانو عايزين المحرك :D فقط
فمتبنيش على معايير الصين ... ممكن تبني على مواصفات مناقصة مهمة زاي كوريا الجنوبية مثلا

معناه ان مستقبلا ممكن استخدام رادار الباك فا على السوخوي 35
طب ماكده كلام راجح صح لان الطائرة كلها متاحة للتصدير اصلا لكن نرجع ونقول لو متاح تركيبه للتصدير لما لم تتفاوض عليه الصين امر محير فعلا

الصين كان هاممها محركات الساترن 117s فقط و مرضيتش ب 48 مقاتلة هما 24 و بوتين يزق و بيجين تقلل لو يطولو كانو اخدوها من غير كابينة و اجنحة و fuselage من كتر ما كانو عايزين المحرك :D فقط
فمتبنيش على معايير الصين ... ممكن تبني على مواصفات مناقصة مهمة زاي كوريا الجنوبية مثلا
ده كلام مطمائن جدا يبقا كده الموضوع مفتوح وفيه املا وخاصتا لو عرفنا علي ماذا تتفاوض كوريا كاردار

ده كلام مطمائن جدا يبقا كده الموضوع مفتوح وفيه املا وخاصتا لو عرفنا علي ماذا تتفاوض كوريا كاردار
حقيقي مش عارف
التقيمات التي ظهرت في مقارنات التايفون و الرافال سيكون بها المعلومات لان الرافال كانت في المناقصة و اعتقد في سنغافورة كذلك او ماليزيا مش فاكر

حقيقي مش عارف
التقيمات التي ظهرت في مقارنات التايفون و الرافال سيكون بها المعلومات لان الرافال كانت في المناقصة و اعتقد في سنغافورة كذلك او ماليزيا مش فاكر
احنا كد محتجين AL RAGHيشارك هنا وهو هيجيب الخبر والتفاصيل وان هبحث هنا شوية يمكن اوصل لحاجه

طب بعيدا عن ال advanced mathematics خلونا نتكلم بواقعية سوق
كيف يمكن لمصر تحقيق نسخة خاصة من السوبر فلانكر .. اعتقد دا هو الاهم

بود التهديف كمان عايزه يتغير وندمج مكانه بود التايوس

فيه صورة لاقتها حبيت أشاركوا فيها

ثاندر باشا EGY THUNDERBOLT @EGY THUNDERBOLT
طبعا كالعادة تقريرك عن السو 35 على الفيس ربما الافضل عربيا عن المقاتلة
لكن فيه معلومة معرفش ايه مصدرها

"- رادار الرصد الخلفي NO-12 لرصد الاهداف الجوية خلف المقاتلة ويصل مداه الى 50 كم ضد المقاتلات ذات المقطع الراداي المنخفض و100 كم ضد المقاتلات ذات البصمة الرادارية الكبيرة ."

ايه مصدر الكلام ده يا كبير .. انا قريت معرفش سو 37 ومش عارف ايه لكن مفهمتش اوي .. الكلام ده اكيد في السو 35 ؟

بالنسبة لجزئية رادار الـ SU-35 ..

In the future, the Su-35 could be fitted with the PAK-FA's new AESA, replacing its current passive electronically scanned array RLPK-35 "Irbis" radar, Sukhoi says.

شباب زي الورد والله ما شاء الله بيشاركوا في صناعة القرار او اختبار السلاح :حب مجنون:

رسينا بقى وفهمنا وبعدين امسح الصور عشان انا كده هبدا اخاف عليك ؛ث:

الصورة الاولانية دي لو مي 28 فانا هنتحر لو جيبنا مروحيات تاني كفااااااية حراااااام هناحارب بالمروحيات لوحدها ولا ايه .،.

الصورة التالتة دي شكلها ي 90 ام اس للاسف :mad: لو روسي او حاجة صيني

صح ولا ايه؟ والصورة التانية دي شكلها طيارة بدون طيار .. فين ونوعها ايه دي .. ممكن صيني

شباب زي الورد والله ما شاء الله بيشاركوا في صناعة القرار او اختبار السلاح :حب مجنون:

رسينا بقى وفهمنا وبعدين امسح الصور عشان انا كده هبدا اخاف عليك ؛ث:

الصورة الاولانية دي لو مي 28 فانا هنتحر لو جيبنا مروحيات تاني كفااااااية حراااااام هناحارب بالمروحيات لوحدها ولا ايه .،.

الصورة التالتة دي شكلها ي 90 ام اس للاسف :mad: لو روسي او حاجة صيني

صح ولا ايه؟ والصورة التانية دي شكلها طيارة بدون طيار .. فين ونوعها ايه دي .. ممكن صيني

تعليقي ده اعمل فيه كده .،. طالما طلعت بعثة لطلبة فنية عسكرية

ثاندر باشا EGY THUNDERBOLT @EGY THUNDERBOLT
طبعا كالعادة تقريرك عن السو 35 على الفيس ربما الافضل عربيا عن المقاتلة
لكن فيه معلومة معرفش ايه مصدرها

"- رادار الرصد الخلفي NO-12 لرصد الاهداف الجوية خلف المقاتلة ويصل مداه الى 50 كم ضد المقاتلات ذات المقطع الراداي المنخفض و100 كم ضد المقاتلات ذات البصمة الرادارية الكبيرة ."

ايه مصدر الكلام ده يا كبير .. انا قريت معرفش سو 37 ومش عارف ايه لكن مفهمتش اوي .. الكلام ده اكيد في السو 35 ؟

الرادار بيعمل مسح في حدود (60) درجة في المستوين الأفقي والعامودي بالإضافة إلى إمكانية الكشف عن الأهداف المقتربة في مدى أقصاه (165) كيلومتر وبالنسبة للأهداف المتعددة ينخفض المدى حتى (60) كيلومتراً،و أطلق على هذا الرادار اسم (PHAZOTRON N-012) ومن أهم خصائصه إمكانية إجراء المسح ل (24) هدفاً في وقت واحد ومع تتبع (8) أهداف آلياً ..

عودة
أعلى