مصر مستمرة في تحديث جيشها بأسلحة روسية رغم مخاوف إسرائيل وأمريكا

على العموم كل دا مش هاممني المهم بالنسبالي ال abmd و منظومة تشغيله و رداراته لان دا مش حينفعله ردار باتريوت و لا انتاي و لا النيبو كمان فقط
+ اسطول ام الحماية دي بالذات نقطة انطلاق ال ABMD المصري متخيلين ردارين سمارت ال ايسا على امبار مفرا متحركين مع بلوكات حديثة للاستر + سيبنيت 9 و قمر تيرا و قمر بيلاديوس و احتمال سي فاير بما ان قطعتين فريم بس اللي في البال ..... اوبا بقى يا جدعان الشغل العالي و الاتيكيت

التعديل الأخير:
شوف بالنسبة للاستهداف بعيد المدى الداموكليس نفسه رائع ويمكن احسن من السنايبر في الحتة دي كمان .. والتاليوس هيكون احسن منه كمان

لكن المشكلة في جودة التصوير الحراري عالي الدقة .. الداموكليس الجودة بتاعته 480*640 .. السنايبر 1280*1024 ..التاليوس هيكون 1280*1040
كلام سليم جدا فعلا قريت مشكلة الديموكليس في ال resolution في التصوير اشكرك على توضيح انه التصوير الحراري و ليس الاعتيادي

أنا إلى مطمنى شوية إن دى صفقة حوالى 50 طيارة وحيكون عليهم حمل كبير خصوصاََ بعد خبر ال (40) POD تهديف وطالما العدد كبير كده أكيد مش هو ال T-220 إن شاء الله فأكيد هيئة التسليح عاملة حساب حاجة زى كده وعلى كلام HOUSE الروس فاتحين ال SOFT بتاع الطيارة لينا على البحرى وبالنسبة لأجهزة الربط والموائمة فالإيطاليين عندهم شوية شركات وخبرات ممتازة فى المجال ده وإحنا عامليين معاهم صفقات وشغل على أعلى مستوى فى المجال ده ..

انا بتهيالي اننا ممكن نستخدم البودات دي كـ irst بما ان عددها كبير كده .. بدل الـ ols-35 ولا حاجة .. الله اعلم

أنا إلى مطمنى شوية إن دى صفقة حوالى 50 طيارة وحيكون عليهم حمل كبير خصوصاََ بعد خبر ال (40) POD تهديف وطالما العدد كبير كده أكيد مش هو ال T-220 إن شاء الله فأكيد هيئة التسليح عاملة حساب حاجة زى كده وعلى كلام HOUSE الروس فاتحين ال SOFT بتاع الطيارة لينا على البحرى وبالنسبة لأجهزة الربط والموائمة فالإيطاليين عندهم شوية شركات وخبرات ممتازة فى المجال ده وإحنا عامليين معاهم صفقات وشغل على أعلى مستوى فى المجال ده ..
ازاي يا باشا مش هو وتم الاعلان
في كذا نقطة التجهيزات روسي بالكامل
اما خيار الربط بالمقاتلات الغربي
فدة اوبشن اساسي ويخضع لطلب العميل والتجهيز من الكترونيكا
علي حسب فهمي
انا اللي قلقني في البود والتجهيزات
موضوع النسخة الاصلية والتجهيزية
بالنسبة الردار ميزتة انه ايسا
لكن اللي قلقني انه مش دة الردار اللي هيتم اعتمادة علي الميج٣٥ في الجيش الروسي

ازاي يا باشا مش هو وتم الاعلان
في كذا نقطة التجهيزات روسي بالكامل
اما خيار الربط بالمقاتلات الغربي
فدة اوبشن اساسي ويخضع لطلب العميل والتجهيز من الكترونيكا
علي حسب فهمي
انا اللي قلقني في البود والتجهيزات
موضوع النسخة الاصلية والتجهيزية
بالنسبة الردار ميزتة انه ايسا
لكن اللي قلقني انه مش دة الردار اللي هيتم اعتمادة علي الميج٣٥ في الجيش الروسي

طيب الرادار الروسى حيخلص إمته .

انا بتهيالي اننا ممكن نستخدم البودات دي كـ irst بما ان عددها كبير كده .. بدل الـ ols-35 ولا حاجة .. الله اعلم

ماهو طالما عددها كبير يعنى مهماتها أكتر ولينا درس فى الفالكون وعدد البودات الخاصة بيها .. إن شاء الله مش البود المنيل ده بإذن الله ..

طيب لية
Ols-35 مميز جدا
ومفيد ومهم الميج في الاشتباك الجوي اللي هيا جاية علشانة لية استبدلة بالبود دة

كلام سليم جدا فعلا قريت مشكلة الديموكليس في ال resolution في التصوير اشكرك على توضيح انه التصوير الحراري و ليس الاعتيادي

خد بالك حتة الريزوليوشن دي مش مفيدة في الاستهداف ومبتاثرش فيه .. لكن هي فقط جودة اعلى للشئ المستهدف .. يعني لو عايز تتعرف على نوع مركبة او التعرف على هدف ما قبل ما تضربه

لكن الاستهداف بعيد المدى الداموكليس ربما يكون الافضل في العالم
الاستهداف قصير المدى السنايبر واللايتننج افضل منه

السعودية بتستخدم الداموكليس على التايفون للاستهداف الارضي

طيب لية
Ols-35 مميز جدا
ومفيد ومهم الميج في الاشتباك الجوي اللي هيا جاية علشانة لية استبدلة بالبود دة

مش مميز ولا حاجة .. اقل من مثيله عل ىالرافال والتايفون بفارق واضح
ممكن يكون البود افضل منه وبمدى ابعد

عموما انا بتوقع وبخمن مش معلومة خالص :لا أعلم:

على العموم كل دا مش هاممني المهم بالنسبالي ال abmd و منظومة تشغيله و رداراته لان دا مش حينفعله ردار باتريوت و لا انتاي و لا النيبو كمان فقط
+ اسطول ام الحماية دي بالذات نقطة انطلاق ال ABMD المصري متخيلين ردارين سمارت ال ايسا على امبار مفرا متحركين مع بلوكات حديثة للاستر + سيبنيت 9 و قمر تيرا و قمر بيلاديوس و احتمال سي فاير بما ان قطعتين فريم بس اللي في البال ..... اوبا بقى يا جدعان الشغل العالي و الاتيكيت

موضوع الـ (EGY-ABMS) خلاص أصبح أمر شبه واقع وهو لم يعد رفاهية ولا إختيار .. دى الخطوة إلى إلى حد ما إتأخرت على دفاع جوى زى الدفاع الجوى بتاعنا .. كله اليوم بيشتغل على مشاريع صواريخ باليستية كل إلى حوالينا شغال .. فا ما ينفعش إن إحنا نفضل محلك سر .. وعمتاََ أنا سمعت زى ما كتبت قبل كده على مفاوضات على الـرادار M-3R بمدى 1000كم مع صفقة الـ SAMP-T BLOCK-2 إن شاء ححاول أتأكد من الموضوع ده .

خد بالك حتة الريزوليوشن دي مش مفيدة في الاستهداف ومبتاثرش فيه .. لكن هي فقط جودة اعلى للشئ المستهدف .. يعني لو عايز تتعرف على نوع مركبة او التعرف على هدف ما قبل ما تضربه

لكن الاستهداف بعيد المدى الداموكليس ربما يكون الافضل في العالم
الاستهداف قصير المدى السنايبر واللايتننج افضل منه

السعودية بتستخدم الداموكليس على التايفون للاستهداف الارضي
ميزة مهمة في موقف مثلا مثل موقف ضرب السياح المكسيكين بالخطا ميزة زاي دي ممكن تعمل الفرق
اشكرك على المعلومات معنى كلامك اننا ممكن ندمج الديموكليس على الميج و البود الروسي ايضا لتغطية كافة الاسطول ان احتجنا نظرا لان ذخائر الفالكون مش مساعدة اوي

موضوع الـ (EGY-ABMS) خلاص أصبح أمر شبه واقع وهو لم يعد رفاهية ولا إختيار .. دى الخطوة إلى إلى حد ما إتأخرت على دفاع جوى زى الدفاع الجوى بتاعنا .. كله اليوم بيشتغل على مشاريع صواريخ باليستية كل إلى حوالينا شغال .. فا ما ينفعش إن إحنا نفضل محلك سر .. وعمتاََ أنا سمعت زى ما كتبت قبل كده على مفاوضات على الـرادار M-3R بمدى 1000كم مع صفقة الـ SAMP-T BLOCK-2 إن شاء ححاول أتأكد من الموضوع ده .
جميا جدا جدا متفقين خير انشاء الله
اتمنى فقط ان ينعكس الموضوع على القطع البحرية لانها متحركة و ميكنش الامر ارضي ثابت فقط

ال m3r جزء من ال samp t اصلا كمنظومة المامبا فكده كده حيكون في التعاقد شئ جميل حقيقي خصوصا ان مطويرينه هما رايثون و تاليس فآه صعبة بس ربنا يسهل و نفس الامر على البلوك 2 من الاستر بس لسه محتاجين ردار فيما وراء الافق كمان عشان يسد مع اقمار التيرا

مش مميز ولا حاجة .. اقل من مثيله عل ىالرافال والتايفون بفارق واضح
ممكن يكون البود افضل منه وبمدى ابعد

عموما انا بتوقع وبخمن مش معلومة خالص :لا أعلم:
اكيد هو اقل من مثيله علي الرافال
بس علي الاقل افضل من البود دة
اهم حاجة نسخ اصلية مش تصديري
لاني بقلق من الروس في الحتة دي

هو إحنا إتعاقدنا للرفال على الـ TALEOS ولا الـ DEMOCLUS فقط تقريباََ سمعت إن إحنا إتعاقدنا عليه .. يعنى لو عملنا MERGE ما بين البودات الفرنسية والـ T-220/3 الروسى مع الأمريكى LANTRIN و الـ SNIPER-XR يعنى كوكتيل جبار مع منظومة DATALINK حيكون عندك قدرات كشف وإستهداف جبارة ..

ميزة مهمة في موقف مثلا مثل موقف ضرب السياح المكسيكين بالخطا ميزة زاي دي ممكن تعمل الفرق
اشكرك على المعلومات معنى كلامك اننا ممكن ندمج الديموكليس على الميج و البود الروسي ايضا لتغطية كافة الاسطول ان احتجنا نظرا لان ذخائر الفالكون مش مساعدة اوي

مش فاهم قصدك ايه يا كبير .. نستخدم بودين ليه

اكيد هو اقل من مثيله علي الرافال
بس علي الاقل افضل من البود دة
اهم حاجة نسخ اصلية مش تصديري
لاني بقلق من الروس في الحتة دي

مش عارف ما هي المشكلة ان المعلومات عنه مش متوفرة

انا استنتاجي من موقع الشركة نفسها اللي بتقول التالي

The IRST system and new helmet-mounted target designation system are integrated into the armament control system. In addition to the built-in IRST system the MiG-35 aircraft is equipped with a podded one.

كمان الشركة يتقول بوضوح التالي

Avionics’ open architecture allows installation on aircraft of new equipment and weapons of Russian and foreign origin upon customer’s request.

مش فاهم قصدك ايه يا كبير .. نستخدم بودين ليه
لو عندنا الديموكليس already و اتعاقدنا على الروسي ممكن نشغل الاتنين على الميج لو احتجنا مثلا في عملية معينة

ال m3r جزء من ال samp t اصلا كمنظومة المامبا فكده كده حيكون في التعاقد شئ جميل حقيقي خصوصا ان مطويرينه هما رايثون و تاليس فآه صعبة بس ربنا يسهل و نفس الامر على البلوك 2 من الاستر بس لسه محتاجين ردار فيما وراء الافق كمان عشان يسد مع اقمار التيرا

لأه الـ M-3R تم إضافته إختيارياََ مع الرادار الأصلى ARABEL بتاع THOMSON/ THALES .. الأربل كان هو كل حاجة بحث وتهديف وإضاءة وكله .

عودة
أعلى