مصر مستمرة في تحديث جيشها بأسلحة روسية رغم مخاوف إسرائيل وأمريكا

دورت كتير على مواصفات الـT-220/3 وللاسف بلا تفاصيل ..

كنت عايزها لو تكرمت يا ريس راجح علشان اقارنه بالسنايبر و الديموكيلس
هو كان معروض في معرض دبي 2015 لشركه روسيه
ده رابط خبر تعاقد مصر علي 40 بود راجع بيان العارضين في دبي و ستجده علي موقع الشركه

دورت كتير على مواصفات الـT-220/3 وللاسف بلا تفاصيل ..

كنت عايزها لو تكرمت يا ريس راجح علشان اقارنه بالسنايبر و الديموكيلس
انا كمان دورت على معلومات عنه لكن ملقتش تفاصيل.. قريت تقريبا من فترة انه مطور عن الداموكليس الفرنسي :لا أعلم:
الشركه المنتجه للبود هي
the T220 targeting pod model was ordered by OAO NPK SPP (Joint Stock Company, "Scientific and Production Corporation Precision Instruments System"
نفس الشركه المنتجه لمنظومه ols
موقع الشركه

انا دورت عليه و لم اجد اي شئ
الصور

الشركه المنتجه للبود هي
the T220 targeting pod model was ordered by OAO NPK SPP (Joint Stock Company, "Scientific and Production Corporation Precision Instruments System"
نفس الشركه المنتجه لمنظومه ols
موقع الشركه

انا دورت عليه و لم اجد اي شئ
الصور

كنت عايز اريحك :)

ايه دا ABMD مصري اوباااااااا my lord halaloiaaa
و 2 هوريزين و واحدة فريم و 3 سكوبي و 2 جيجنجر جويند
و سمارت ال ايسا و مامبا بحبشتكنات نوعية
و 2 اقمار زيادة عن اللي بنحاول نخلص فيهم
باتش رافال زياده
جميييييييييييييييييل انا سعيد بالموضوع دا فتح النفس الصراحة
بس ليه هورايزن يا جدعان ما نشكل حاجة تصميم جديد حسب الطلبات كده كده حتتاخر عايزنها قطعة بنت حرام خصوصا ان الفريم الزياده واحده فقط عكس المطلوب انه يبقى 3 زيادة
السكوبي انا مش مقتنع بيها 4 تايب لوز مع الصيني يوان رخيص يسدو الدور او فاكس الصيني و بفلوس ال4 سكوبي يتجاب 2 اوشن و حيقومو بكل ما نشتهي والله
برده لسه على البحرية كمان و لسه على الجوية
موضوع الاموال مش حنقل عن 50 مليار يا رجالة دا تمن تحديث جيش بالحجم بتاعنا و نحمد ربنا اننا مبنشتريش من الامريكان صدقوني كانت بقت 100 مليار
متحطوش الروسي في الصورة الحسبة مع الروس غير

أنا عاوز أسأل سؤال : قطعة زى الفريم مثلا فيها 8 خلايا اطلاق اكسوسيت و 32 خلايا اطلاق رأسى لأنواع مختلفة من الصواريخ
هل عدد خلايا الأطلاق يساوى عدد الصواريخ اللى على القطعة ولا بيكون فيه Reload ؟
أصلا 8 صواريخ سطح/سطح مش داخلين دماغى , زيها زى الجويند و الأمباسدور

ايه دا ABMD مصري اوباااااااا my lord halaloiaaa
و 2 هوريزين و واحدة فريم و 3 سكوبي و 2 جيجنجر جويند
و سمارت ال ايسا و مامبا بحبشتكنات نوعية
و 2 اقمار زيادة عن اللي بنحاول نخلص فيهم
باتش رافال زياده
جميييييييييييييييييل انا سعيد بالموضوع دا فتح النفس الصراحة
بس ليه هورايزن يا جدعان ما نشكل حاجة تصميم جديد حسب الطلبات كده كده حتتاخر عايزنها قطعة بنت حرام خصوصا ان الفريم الزياده واحده فقط عكس المطلوب انه يبقى 3 زيادة
السكوبي انا مش مقتنع بيها 4 تايب لوز مع الصيني يوان رخيص يسدو الدور او فاكس الصيني و بفلوس ال4 سكوبي يتجاب 2 اوشن و حيقومو بكل ما نشتهي والله
برده لسه على البحرية كمان و لسه على الجوية
موضوع الاموال مش حنقل عن 50 مليار يا رجالة دا تمن تحديث جيش بالحجم بتاعنا و نحمد ربنا اننا مبنشتريش من الامريكان صدقوني كانت بقت 100 مليار
متحطوش الروسي في الصورة الحسبة مع الروس غير

إنته بس ما تتأخرش كتير وحتلاقى الجديد

مافيش حد بيشكر فى الـ T-220/3 TARGETING POD بصراحة ربنا يستر ده فى ناس بتشكك فيه أصلاََ ياريت نكون حنشترى الـ DEMOCLUS الفرنسى ربنا يستر .. شكله حتى مش مريحنى .. وقلة المعلومات أيضاََ مش مريحانى ..

مافيش حد بيشكر فى الـ T-220/3 TARGETING POD بصراحة ربنا يستر ده فى ناس بتشكك فيه أصلاََ ياريت نكون حنشترى الـ DEMOCLUS الفرنسى ربنا يستر .. شكله حتى مش مريحنى .. وقلة المعلومات أيضاََ مش مريحانى ..
انا الصراحة مش مرتاح لتجهيزات الروس
لا البود ولا الردار مرتاحلهم وكنت اتمني خيار ايطالي او فرنسي
عموما ربنا يستر

احد الدول اللي كانت بتتعاقد على السو 30 (ماليزيا اعتقد) كانت بتفاضل بين البود ده وبود التاليوس .. وفي الاخر اختارات التاليوس

لكن املي اننا نكون اتعاقدنا على نسخة مطورة منه

المشلكة هل ينفع سواء الـ TALEOS أو الـ DEMOCLUS مع الأفيونكس الروسى ولا لازم تعديلات فى الـ SOFTWARE فقط ولا فى الأجهزة نفسها ..

ومافيش تأكيدات على التجهيزات الإلكترونية بشكل عام هى هى روسية ولا أوروبية .. هما بصراحة بزدات التشويش والإستطلاع إلى عندهم كويسه ..

احد الدول اللي كانت بتتعاقد على السو 30 (ماليزيا اعتقد) كانت بتفاضل بين البود ده وبود التاليوس .. وفي الاخر اختارات التاليوس

لكن املي اننا نكون اتعاقدنا على نسخة مطورة منه
مظنش في مقارنة مع التاليوس حتى السنايبر الجديد ، التاليوس معدي و ب color channel كمان

المشلكة هل ينفع سواء الـ TALEOS أو الـ DEMOCLUS مع الأفيونكس الروسى ولا لازم تعديلات فى الـ SOFTWARE فقط ولا فى الأجهزة نفسها ..

حسب كلام الروس على موقعهم مفيش اسهل من دمج اي حاجة غربي على الميج 35

ومافيش تأكيدات على التجهيزات الإلكترونية بشكل عام هى هى روسية ولا أوروبية .. هما بصراحة بزدات التشويش والإستطلاع إلى عندهم كويسه ..
اعتقد هيبقي فيه تجهيزات اروبية من ايطاليا
بس اغلبها هيبقي ليها علاقة بالربط بين الميج والمقاتلات والاواكس الغربي
غير كدة هيتم الاعتماد علي التجهيزات الروسية
اللي اغلبها مش بنفس قوة الخيار الاوروبي
عزائي الوحيد انها هتطير بردار ايسا

أنا إلى مطمنى شوية إن دى صفقة حوالى 50 طيارة وحيكون عليهم حمل كبير خصوصاََ بعد خبر ال (40) POD تهديف وطالما العدد كبير كده أكيد مش هو ال T-220 إن شاء الله فأكيد هيئة التسليح عاملة حساب حاجة زى كده وعلى كلام HOUSE الروس فاتحين ال SOFT بتاع الطيارة لينا على البحرى وبالنسبة لأجهزة الربط والموائمة فالإيطاليين عندهم شوية شركات وخبرات ممتازة فى المجال ده وإحنا عامليين معاهم صفقات وشغل على أعلى مستوى فى المجال ده ..

مظنش في مقارنة مع التاليوس حتى السنايبر الجديد ، التاليوس معدي و ب color channel كمان

شوف بالنسبة للاستهداف بعيد المدى الداموكليس نفسه رائع ويمكن احسن من السنايبر في الحتة دي كمان .. والتاليوس هيكون احسن منه كمان

لكن المشكلة في جودة التصوير الحراري عالي الدقة .. الداموكليس الجودة بتاعته 480*640 .. السنايبر 1280*1024 ..التاليوس هيكون 1280*1040

عودة
أعلى