مصر مستمرة في تحديث جيشها بأسلحة روسية رغم مخاوف إسرائيل وأمريكا

هو مش هيبقى اغلى من القمر الصناعي الفرنسي PELIADES ولا ال TERRA SAR

الاقمار دي سبق تصديرها لدول عربية الامارات والمغرب (خصوصا المراقبة) .. المشكلة بس هتكون في اسرائيل .. لكن هل حصلت دولة عربية حتى الان على الايجيس او سمارت ال .. ده مستوى تاني خالص من الانذار المبكر

السعودية رغم ضغوطها الكبيرة على امريكا حتى الان فشلت في الحصول على نسخة من الايجيس .. بل ولم يحصلوا على النسخة f من الاف 15 التي طلبوها في الاول .. السمارت ال هو الايجيس الاوروبي صعب جدا جدا انهم يدوهولك .. وحتى لو فرنسا وافقت كل دول الناتو هتعترض .. كوريا الجنوبية حبيبتهم مفيش مشكلة .. لكن دولة عربية وكمان مصر .. صعب جدااا

انت ليه حسبت الروسي انه 7 مليار .. فين كمان تسليح الاعداد الضخمة من الطائرات والمروحيات .. الروسي تخطى الـ 10 مليار من زمان جدا في اعتقادي .. ده غير لو هتزود الميج 35 او هتفكر في سو 35 او اس 400 او غيرهم

انت ناسي كمان الصيني .. لو كلام jack.beton.agent @jack.beton.agent كان صحيح فقط عن الدفاع الجوي فانت بتتكلم في مليارات كمان من الصين

والله اعلم ناويين نشتري حاجة من امريكا كمان ولا لا

من وجهة نظري الارقام هتكون اكبر من كده بكتير
طيب انا حاطط 4 مليار احتياطي المجموع كان 41 مش 45
الروسي صفقاته
الميج35 بقيمه 2 مليار
الانتاي 2500 بقيمه 1 مليار
التمساح بقيمه 1.5 مليار
الكاتران بقيمه 1 مليار
الصفقه الاولي البوك و التور و الكورنيت و بطاريه انتاي الاولي1.5 مليار

الاقمار دي سبق تصديرها لدول عربية الامارات والمغرب (خصوصا المراقبة) .. المشكلة بس هتكون في اسرائيل .. لكن هل حصلت دولة عربية حتى الان على الايجيس او سمارت ال .. ده مستوى تاني خالص من الانذار المبكر

السعودية رغم ضغوطها الكبيرة على امريكا حتى الان فشلت في الحصول على نسخة من الايجيس .. بل ولم يحصلوا على النسخة f من الاف 15 التي طلبوها في الاول .. السمارت ال هو الايجيس الاوروبي صعب جدا جدا انهم يدوهولك .. وحتى لو فرنسا وافقت كل دول الناتو هتعترض .. كوريا الجنوبية حبيبتهم مفيش مشكلة .. لكن دولة عربية وكمان مصر .. صعب جدااا
اها

قطر خدت رادار EWC من الأمريكان ... مفيش مشكلة

مفيش خبر حقيقي عن رفض الأمريكان لامتلاك السعودية لل AEGIS

الموضوع خاضع لرؤسة القيادات الخليجية عامة

اعتقد إن إسرائيل قدرت تضغط لعدم حصول مصر الى الاّن على 12 طائرة F-15 النهاردة بنتكلم عن 24 رافال كامل الأوصاف بال CRUISE MISSILE وكلام عن 24 غيرهم

برضك نفس قصة الأقمار ومصر

يعني الموضوع ضغوط من اتجاهين

الدراسات منتهية فعلا لكن عاوزين وحدات نعلن عليها تشكيل القوة

أتوقع بعد إستلام الـ ANTY وزيادة الـ BUK ودخول الـ SAMP-T BLOCK2 .. مع محطات الرادار الجديدة بحيث يكونوا نواة الدرع الصاروخى المصرى إن شاء الله (EGYPTIAN ANTY BLASTICES MISSILES) أو (EABM) ..

..

كلام صحيح .. وللتكملو .. السعودية هى إلى خفضت مطالبها بعد أن كانت طالبة الـ AEGIS مع نظام الـ SPY-IF بسبب إنه مكلف جداََ جداََ .. وحيتم تركيب رادار الـ TRS-3D نسخة أفضل من الحالية وحيكون عند القدرة على إطلاق الـ SM-2 حسب شرط السعودية .

اها

قطر خدت رادار EWC من الأمريكان ... مفيش مشكلة

اعتقد إن إسرائيل قدرت تضغط لعدم حصول مصر الى الاّن على 12 طائرة F-15 النهاردة بنتكلم عن 24 رافال كامل الأوصاف بال CRUISE MISSILE وكلام عن 24 غيرهم

برضك نفس قصة الأقمار ومصر

يعني الموضوع ضغوط من اتجاهين

..

كلام صحيح .. وللتكملو .. السعودية هى إلى خفضت مطالبها بعد أن كانت طالبة الـ AEGIS مع نظام الـ SPY-IF بسبب إنه مكلف جداََ جداََ .. وحيتم تركيب رادار الـ TRS-3D نسخة أفضل من الحالية وحيكون عند القدرة على إطلاق الـ SM-2 حسب شرط السعودية .

تمام جدا
لكن هل احنا لو طلبنا الايجيس من امريكا هتدهولنا ؟ السعودية لو اخدوه فهيكون فقط عشان يراضوهم في موضوع الاتفاق مع ايران .

عموما خلونا نشوف .. انا بس مبحبش اكون متفائل اوي .. احب اكون على الجانب الامن من التشاؤم :D

..

همه مش محتاجين ازاحات كبيرة

الموضوع زي ماقلت لحضرتك مفاوضات بالمناسبة ال SMART-L أخوه تقريبا S-1850 تقريبا مش فاكر الصراحة

تمام جدا
لكن هل احنا لو طلبنا الايجيس من امريكا هتدهولنا ؟ السعودية لو اخدوه فهيكون فقط عشان يراضوهم في موضوع الاتفاق مع ايران .

عموما خلونا نشوف .. انا بس مبحبش اكون متفائل اوي .. احب اكون على الجانب الامن من التشاؤم :D
انته عمرك مافاتحت الأمريكان بصفقة وفي ايدك شنطة كاش ... فاعتقد ان التنبؤ برد فعلهم هيبقى صعب لأنه هيبقى MANEUVER جديد منا خالص

تمام جدا

إحنا مستحيل ناخذ الـ AEGIS من أمريكا .. فيه بدائل أخرى يمكن ربطها مع بعض تقوم بنفس الدور .. المشكلة حالياََ فى صواريخ دفاع صاروخى بإرتفاعات عالية .. لكن يعوض كده إن إسرائيل جنبك وممكن تكون العقيدة المصرية هى الإشتباك فى المرحلة الأخيرة من مسار الصاروخ وعندنا فعلاََ القدرة على كده .

طيب انا حاطط 4 مليار احتياطي المجموع كان 41 مش 45
الروسي صفقاته
الميج35 بقيمه 2 مليار
الانتاي 2500 بقيمه 1 مليار
التمساح بقيمه 1.5 مليار
الكاتران بقيمه 1 مليار
الصفقه الاولي البوك و التور و الكورنيت و بطاريه انتاي الاولي1.5 مليار

يا راجل بذمتك انت مقتنع ان الميج 35 تمنها بالتسليح بالتجهيز بالدعم الفني هيوصل 45مليون دولار
الاسعار ديه ممكن تكون معقولة لكن بدون تسليح خالص

نفس الامر على الكاموف بنوعيه

انت عملت في 2013 صفقة مع روسيا ب2 مليار كان فيها تور وبوك واس 300 .. وبتهيالي كمان الاعداد مكنتش كبيرة

يا راجل بذمتك انت مقتنع ان الميج 35 تمنها بالتسليح بالتجهيز بالدعم الفني هيوصل 45مليون دولار
الاسعار ديه ممكن تكون معقولة لكن بدون تسليح خالص

نفس الامر على الكاموف بنوعيه

انت عملت في 2013 صفقة مع روسيا ب2 مليار كان فيها تور وبوك واس 300 .. وبتهيالي كمان الاعداد مكنتش كبيرة
الاسعار بدون التسليح و التجهيزات الخاصه دي تعاقدات منفصله زي البريذيدنت اس و ECO-52 علي الكاموف و بود التهديف T-220/3 للميج35

الاسعار بدون التسليح و التجهيزات الخاصه دي تعاقدات منفصله زي البريذيدنت اس و ECO-52 علي الكاموف و بود التهديف T-220/3 للميج35

دورت كتير على مواصفات الـT-220/3 وللاسف بلا تفاصيل ..

كنت عايزها لو تكرمت يا ريس راجح علشان اقارنه بالسنايبر و الديموكيلس

بالظبط كده .. وبالتالي توتال التكلفة بتاعتك هتعدي العشرة مليار مستريح على الحالي فقط .. ولسه كمان القادم

دورت كتير على مواصفات الـT-220/3 وللاسف بلا تفاصيل ..

كنت عايزها لو تكرمت يا ريس راجح علشان اقارنه بالسنايبر و الديموكيلس

انا كمان دورت على معلومات عنه لكن ملقتش تفاصيل.. قريت تقريبا من فترة انه مطور عن الداموكليس الفرنسي :لا أعلم:

انا كمان دورت على معلومات عنه لكن ملقتش تفاصيل.. قريت تقريبا من فترة انه مطور عن الداموكليس الفرنسي :لا أعلم:

كان نفسي اشوف التاليوس عليها بس يلا مش قضية :D

عودة
أعلى