السفير علاء يوسف: الرئيس السيسي يلتقي الرئيس أولاند و وزيري الدفاع والداخلية خلال زيارته إلى باريس

او حاجه زي
Balikpapan-class landing craft heavy

مختارلي موديل مات و اندفن ؟؟؟

انت اقتصادي فعلاً ... عايز تبيعلي عربية قديمة بسعر كبير على انها كلاسيك و انتيكة :D

الامريكان لو هتاخد منهم بديل مستقبلي للبيري هايكون حاجة شبيهة بالنسخة السعودي متعددة المهم المشتقة من الـLCS وبرضه اخرك هاربون وESSM وساعتها افضل نتجه لحاجة روسي زي الجريجوروفيتش او مشروع مشترك مع فرنسا مبني على الجاويند او تصميم الـFTI مثلا لأنها ازاحتها 4000 - 4500 طن فتعتبر افضل البدائل الغربية المستقبلية للبيري

اصلا الـ4 غواصات التايب 209 دول محجوزين للميسترال خلاص بعدد غواصتين لكل حاملة

وشوف مشاركتي بخصوص الغواصات :

انا بحسك مقتنع باليوان جداً ؟؟

WHY ?

حاجة شبه الـEDAR لكن 3000 طن ؟؟

اه بس LST مش LCAT ولا LCAC

او حاجه زي
Balikpapan-class landing craft heavy

ايوة بس حاجة أحدث وبإزاحة اكبر وتجهيزات افضل .. ممكن نسخة مُصغرة زي ماقولت من الـLSD

ايوة بس حاجة أحدث وبإزاحة اكبر وتجهيزات افضل .. ممكن نسخة مُصغرة زي ماقولت من الـLSD

كان فيه موديل عارضه علينا الامريكان في 2009 يحمل هليكوبتر واحدة ..
للاسف ضاع مني تصميمه !!

WHY ?

1- السعر الرخيص

2- سرعة التسليم

3- مرونة سياسية لأقصى الحدود

4- مجهزة بالـAIP

5- مجهزة بقدرة استيعاب الانظمة الفرنسية والألمانية بسهولة تامة

6- مجهزة لحمل واطلاق الطوربيدات والكروز الروسي بدون أدنى مشكلة

مختارلي موديل مات و اندفن ؟؟؟

انت اقتصادي فعلاً ... عايز تبيعلي عربية قديمة بسعر كبير على انها كلاسيك و انتيكة :D
انا اقتصادي مش يهودي مع ان لفظ اقتصادي اصله يهودي lol

انا و انتا كنا محترارين فا كنت بدور علي حاجه قريبه من اللي كان يقصده الاستاذ ثاندر علشان نفهم علي ما الراجل ييجي و يوضح

1- السعر الرخيص

2- سرعة التسليم

3- مرونة سياسية لأقصى الحدود

4- مجهزة بالـAIP

5- مجهزة بقدرة استيعاب الانظمة الفرنسية والألمانية بسهولة تامة

6- مجهزة لحمل واطلاق الطوربيدات والكروز الروسي بدون أدنى مشكلة

VLS ?

الامريكان لو هتاخد منهم بديل مستقبلي للبيري هايكون حاجة شبيهة بالنسخة السعودي متعددة المهم المشتقة من الـLCS وبرضه اخرك هاربون وESSM وساعتها افضل نتجه لحاجة روسي زي الجريجوروفيتش او مشروع مشترك مع فرنسا مبني على الجاويند او تصميم الـFTI مثلا لأنها ازاحتها 4000 - 4500 طن فتعتبر افضل البدائل الغربية المستقبلية للبيري

اصلا الـ4 غواصات التايب 209 دول محجوزين للميسترال خلاص بعدد غواصتين لكل حاملة

وشوف مشاركتي بخصوص الغواصات :

WHY ?

و هو برده مش ميال للسكوربيون الا بسكالب نافال رغم مرونه الفرنسيين في موضوع نقل التقنيه الخاص بيها
و دا يخليني اسئل : هل ال type 209 افضل من السكوربيون لتلك الدرجه؟ ام ان للامر علاقه بي كثره النفقات و الاطقم و الصيانه في حاله تعدد انواع الغواصات؟

لا الصواريخ مُطلقة من انابيب الطوربيد زي الكيلو 636 بالظبط ونفس الحال للسكوربين الفرنسية المجهزة لإطلاق السكالب والمعروضة على بولندا

اليوان نفسي لو هانطلبها نعدل في التصميم ونرفع الازاحة من 1850 طن لـ2500 طن ونضيف خلايا VLS ونرشقها عدد محترم من الكروز الروسي مع اضافة الانظمة الالماني والفرنسي وهاتبقى نسخة مش طبيعية أبدا

MUM <<< RACIEST !!

انا عايز 50 مليون دولار تعويض على الكلمة دي :p

and a pound of flesh and blood :D

يبني هاتجيبلي مصيبه :D بشكسبير اللي اكل دماغك
دول حبايبنا يا عم الحج و shalom علي من اتبع الهدا

العيار فلت كده في الانزال بامانة
خصوصا ان معروض افتتاح فرع ل DCNS شراكه مع الترسانة فليه ارمي فلوس على قطع سهل جدا البدئ بيها كمشاريع مشتركة رخيصة
في حين اني حرفيا عندي dehydration ل AAW و بكميات كمان لو امريكي معونة لوز مجاني و حقاني لكن شراء كتير الصراحة
انا كل ما يخطر على بالي ان قطعة زباله ساعر 6 حتبقى 40+ خلية باراك 120 كلم و الفريم 32 مشترك استر 15\30 بتعكنن والله و دول لا معاهم تايب 071 و لا ميستارل و لا فكرة انزال اصلا فقط سايلنت ايجل و f-35 a\b يعني شغل تقليب محافظ و عاهات مستديمة :D

يبني هاتجيبلي مصيبه :D بشكسبير اللي اكل دماغك
دول حبايبنا يا عم الحج و shalom علي من اتبع الهدا

ههههههههههههه جامدة شالوم على من اتبع الهدى دي فصلتني ضحك و الله :D

و القصة دي على ما اتذكر كانت The Merchant of venice صح ؟؟؟

تقريبا مش فاكر غير الجملة دي من القصة كلها

و هو برده مش ميال للسكوربيون الا بسكالب نافال رغم مرونه الفرنسيين في موضوع نقل التقنيه الخاص بيها
و دا يخليني اسئل : هل ال type 209 افضل من السكوربيون لتلك الدرجه؟ ام ان للامر علاقه بي كثره النفقات و الاطقم و الصيانه في حاله تعدد انواع الغواصات؟

الألمان رقم 1 في غواصات الديزل على مستوى العالم :) .. طبعا لو في بديل افضل ومتاح زي السويد واليابان كنت اتكلمت لكن كلها احلام واماني :rolleyes:

السكوربين ممتازة جدا بس في حالة اني اخدها بسكالب انما غير كده ايه لازمة اني اغير الانواع ؟! التايب تقوم بالواجب وزيادة في حرب الاعماق والهاربون بلوك 2 مداه 140 كم مقابل 50 كم للاكسوسيت المُطلق من الاعماق .. كده انا سببت عبء على الدعم اللوجيستي مش اكتر

ههههههههههههه جامدة شالوم على من اتبع الهدى دي

و القصة دي على ما اتذكر كانت The Merchant of venice صح ؟؟؟

تقريبا مش فاكر غير الجملة دي من القصة كلها
هيا القصه دي يا معلم lol

العيار فلت كده في الانزال بامانة
خصوصا ان معروض افتتاح فرع ل DCNS شراكه مع الترسانة فليه ارمي فلوس على قطع سهل جدا البدئ بيها كمشاريع مشتركة رخيصة
في حين اني حرفيا عندي dehydration ل AAW و بكميات كمان لو امريكي معونة لوز مجاني و حقاني لكن شراء كتير الصراحة
انا كل ما يخطر على بالي ان قطعة زباله ساعر 6 حتبقى 40+ خلية باراك 120 كلم و الفريم 32 مشترك استر 15\30 بتعكنن والله و دول لا معاهم تايب 071 و لا ميستارل و لا فكرة انزال اصلا فقط سايلنت ايجل و f-35 a\b يعني شغل تقليب محافظ و عاهات مستديمة :D

ولا فلت ولا حاجة !! ياجدعان انا بقول LST مش بقول LHD او LPD .. مجرد بديل للموجود عندي من الستينيات !! ولو امريكي اكيد اجيبها معونة ببلاش طبعا

الساعر 6 هايبقى 32 - 40 خلية مش +40

نيجي للباراك ابو 120 كم -ده لو فعلا مداه كده- هو الرادار الاسرائيلي بيرصد الكروز من مدى اد ايه ؟! 25 كم ؟ جميل يعني عشان الباراك ينضرب ويتعامل هايبقى في مدى 15 كم .. يبقى يافرحتي بالـ120 كم .. والهنود انا متذكر اني قرأت ان الباراك اخدوه برشوة مش عشان احسن من الشتيل الروسي مثلا !! واخبار النسخه الايراني من السي 802 الصيني اللي انضربت على الساعر من حزب الله ايه ؟! كان فين الباراك والفالانكس والتشويش ؟!

نقول حاجة كمان .. عايز اهاجم قطع سطح اسرائيلي .. اكيد مش هاطلع على ارتفاع عالي عشان اترصد وهاطير منخفض جدا جدا وادخل بالرافال ارمي الاكسوسيت من مسافة فتح الرادار بتاعه يعني 50 كم .. وممكن اعمل فرح للاسرائيليين على ارتفاع عالي بالفالكون عشان اشد انتباههم واعملهم كمين بالرافال برضه

عادي متوقع جدا يجيب سايلنت ايجل لأنها بالنسباله الرابتور بتاعته اللي هايغطي بيها على الاف 35 .. ايه المشكلة ؟!

مافيش حاجة ملهاش حل ابدا ياريس .. افتكر كلام الطيار الباكستاني لما اتسأل على رأيه في السو 30 ام كيه آي الهندي .. قال طالما من صنع بشر وصيانتها تتم بأيدي البشر يبقى يسهل هزيمتها من قبل البشر .. شكرا

التعديل الأخير:
الألمان رقم 1 في غواصات الديزل على مستوى العالم :) .. طبعا لو في بديل افضل ومتاح زي السويد واليابان كنت اتكلمت لكن كلها احلام واماني :rolleyes:

السكوربين ممتازة جدا بس في حالة اني اخدها بسكالب انما غير كده ايه لازمة اني اغير الانواع ؟! التايب تقوم بالواجب وزيادة في حرب الاعماق والهاربون بلوك 2 مداه 140 كم مقابل 50 كم للاكسوسيت المُطلق من الاعماق .. كده انا سببت عبء على الدعم اللوجيستي مش اكتر

كلامك منطقي يا استاذنا لاكن انا ليا وجهه نظر مختلفه شويه يمكن اقتصاديه اكثر منها عسكريا :
وجهه نظري حتي لو فعاليه السكوربيون بدون السكالب اقل من ال type 209 و الفرنساويين هايدونا نقل تقنيه و ال know how زي ما بيدللو عليها حتي في الفيديو الدعائي بتاعها علي ال youtube هاتكون مكسب لينا علي المدي البعيد
احنا بنتكلم عن صناعه مش موجوده بالمستوي دا في مصر و المنطقه كلها و دا مكسب رهيب عسكريا و اقتصاديا و هايفرق معانا كتييييييير جدا

كلامك منطقي يا استاذنا لاكن انا ليا وجهه نظر مختلفه شويه يمكن اقتصاديه اكثر منها عسكريا :
وجهه نظري حتي لو فعاليه السكوربيون بدون السكالب اقل من ال type 209 و الفرنساويين هايدونا نقل تقنيه و ال know how زي ما بيدللو عليها حتي في الفيديو الدعائي بتاعها علي ال youtube هاتكون مكسب لينا علي المدي البعيد
احنا بنتكلم عن صناعه مش موجوده بالمستوي دا في مصر و المنطقه كلها و دا مكسب رهيب عسكريا و اقتصاديا و هايفرق معانا كتييييييير جدا

طالما هايبقى فيها نقل تكنولوجي يبقى ناخد السكالب .. اه ماهو مايجيش يمشيلي الكبيرة ويتصدرلي في الهايفة .. All or Nothing !! واهي الصين موجودة وأولى

ولا فلت ولا حاجة !! ياجدعان انا بقول LST مش بقول LHD او LPD .. مجرد بديل للموجود عندي من الستينيات !! ولو امريكي اكيد اجيبها معونة ببلاش طبعا

الساعر 6 هايبقى 32 - 40 خلية مش +40

نيجي للباراك ابو 120 كم -ده لو فعلا مداه كده- هو الرادار الاسرائيلي بيرصد الكروز من مدى اد ايه ؟! 25 كم ؟ جميل يعني عشان الباراك ينضرب ويتعامل هايبقى في مدى 15 كم .. يبقى يافرحتي بالـ120 كم .. والهنود انا متذكر اني قرأت ان الباراك اخدوه برشوة مش عشان احسن من الشتيل الروسي مثلا !! واخبار النسخه الايراني من السي 802 الصيني اللي انضربت على الساعر من حزب الله ايه ؟! كان فين الباراك والفالانكس والتشويش ؟!

نقول حاجة كمان .. عايز اهاجم قطع سطح اسرائيلي .. اكيد مش هاطلع على ارتفاع عالي عشان اترصد وهاطير منخفض جدا جدا وادخل بالرافال ارمي الاكسوسيت من مسافة فتح الرادار بتاعه يعني 50 كم .. وممكن اعمل فرح للاسرائيليين على ارتفاع عالي بالفالكون عشان اشد انتباههم واعملهم كمين بالرافال برضه

عادي متوقع جدا يجيب سايلنت ايجل لأنها بالنسباله الرابتور بتاعته اللي هايغطي بيها على الاف 35 .. ايه المشكلة ؟!

مافيش حاجة ملهاش حل ابدا ياريس .. افتكر كلام الطيار الباكستاني لما اتسأل على رأيه في السو 30 ام كيه آي الهندي .. قال طالما من صنع بشر وصيانتها بتم بأيدي البشر يبقى يسهل هزيمتها من قبل البشر .. شكرا
جميل والله
انا بس مندهش من التركيز على الانزال في حين الحماية لسه و تقرير air&cosmos كان غريب لانه خاطئ
فححمي الميسترال ازاي من السايلنت و الجوينت و انا لسه مهتمتش بال AAW و مقدر قطعتين فقط تقال او 4 قطع GP
لان نفس اسلوب الهجوم دا حيطبقه عليك و ال RCS في صالحه و مش محتاج موقف عدائي ، دا تركيا بتتحرش بالروس و موقعلهم طيارة و الموسكوفا مفيش 100 كلم من السواحل يعني و لا عادت فارقة تقريبا فالمنطقي اضمن تكامل حماية الاسطول الاول و بعدين الانزال او مع بعض

جميل والله
انا بس مندهش من التركيز على الانزال في حين الحماية لسه و تقرير air&cosmos كان غريب لانه خاطئ
فححمي الميسترال ازاي من السايلنت و الجوينت و انا لسه مهتمتش بال AAW و مقدر قطعتين فقط تقال او 4 قطع GP
لان نفس اسلوب الهجوم دا حيطبقه عليك و ال RCS في صالحه و مش محتاج موقف عدائي ، دا تركيا بتتحرش بالروس و موقعلهم طيارة و الموسكوفا مفيش 100 كلم من السواحل يعني و لا عادت فارقة تقريبا فالمنطقي اضمن تكامل حماية الاسطول الاول و بعدين الانزال او مع بعض

عادي الميسترال فرصة وجاتلك على طبق من ألماظ هاترفضها وترفص النعمة ؟ :D:D

مين قال مهتمتش ؟ اصبر احنا لسة في اول الطريق و2015 لسة ماخلصش وبنتكلم في خطة خمسية ممتدة لـ2020 لتطوير القوات المسلحة كلها :)

انت وانا ومعظم الناس عارفة كويس ان تركيا اسقطت السو 24 بدافع من اطراف تانية مش من نفسها ويبقوا يوروني الشطارة مع السو 34 :rolleyes: .. الموسكوفا ماكانش موجود لما تم اسقاطها ياريس وصدرت الاوامر بتحركه بعد الحادثة مش قبلها

الـLST دي صفقة جانبية وعادية جدا مش محتاجة فلوس كتير ولا اي مجهود ولها مليون الف مصدر .. انما الثقيل هو اللي هياخد وقت وهايظهر على السطح في وقته :cool:

عودة
أعلى