السفير علاء يوسف: الرئيس السيسي يلتقي الرئيس أولاند و وزيري الدفاع والداخلية خلال زيارته إلى باريس

انا بتكلم في نقطه شغلاني تفتكر حضرتك لما تركيا تستلم حامله الطائراته2020 من مصر ايه التطوير المقابل في التسليح .و انا بصراحه متفق مع كلام استاذي @Sam7 بخصوص الخوان كارلوس طبقا لظروفنا الماليه و احتياجتنا في مسرح العمليات.
و اسمحلي شرح نقطه تطوير الميسترال و ارتبطها بفكره تطوير المحروسه ( ده تم تقطيع و اضافه اطوال للمحروسه وزياده عدد الادوار و نظام التشغيل يعني كل الحضرتك شرحته من الهنجر و ماده للسطح متوقع مع التغير المطلوب لان هطلب من الميسترال مهام جديده و تسليح جديد اكيد هيحصل تعديل .. واسف جدا على الازعاج ) وياريت اسمع تعليق من استاذي @Sam7
-ده فيديو يوضح تطوير المحروسه(فيلم محروسة عبر الزمن) من الدقيقه 4.31

إن شاء الله ال DF-21D ..

اسلام صحيح شوفت الفيديو و شوفت التطوير القصدي عليه ده بقى البتكلم عنه في الميسترال

انا لما احب اتكلم يا اما اسئل علشان استفيد او اتكلم في حاجه انا فاهمها
من كان يؤمن بالله واليوم الآخر، فليقل خيرًا أو ليصمت ... صدق الرسول الاعظم

الميسترال زي ما استاذنا شرحلك مستحيل تطويرها او تغييرها لتصبح اي شئ سوي حامله مروحيات لاكن مركب المحروسه دي يخت مدني حتي التطوير اللي بيحصله بيكون محكوم بالتصاميم الهندسيه ليه

مش دا اللي عند السعوديه زي ما اسمعنا ?
لا لا ماترميش الكلمه و تسبنا محتارين يا محمد

وضح يا معلم

المملكة تمتلك ال DF-3 وهو ليس ASBM .. يعنى مش ضد الأهداف البحرية .

اخونا جاك بيتكلم عن الصواريخ الصينيه الباليستيه رياح الشرق و منها نسخه مضاده للسفن و هيا ال D و تسمي
مداها يعدي ١٤٠٠ كم

انا لما احب اتكلم يا اما اسئل علشان استفيد او اتكلم في حاجه انا فاهمها
من كان يؤمن بالله واليوم الآخر، فليقل خيرًا أو ليصمت ... صدق الرسول الاعظم

الميسترال زي ما استاذنا شرحلك مستحيل تطويرها او تغييرها لتصبح اي شئ سوي حامله مروحيات لاكن مركب المحروسه دي يخت مدني حتي التطوير اللي بيحصله بيكون محكوم بالتصاميم الهندسيه ليه
عارف انك ببتكلم في حدود انك تفهم الجديد او عشان تشرح العرفه انت زعلت ولا ايه؟؟
سبحان الذي احاط بكل شيء علما. و اسف على الازعاج و اسف لو كنت زعلت

عارف انك ببتكلم في حدود انك تفهم الجديد او عشان تشرح العرفه انت زعلت ولا ايه؟؟
سبحان الذي احاط بكل شيء علما. و اسف على الازعاج و اسف لو كنت زعلت

يا راجل لا زعل ولا حاجه اعوذ بالله ربنا ما يجيب زعل يا راجل
احنا اخوات و اسف لو فهمت ردي غلط

10 مليون دولار يا بلاش ... 5 صواريخ ب 50 مليون دولار ... ممكن يعملوا إيه فى حاملة طائرات تتواجد فى منطقة بحرية أولها فى الأسكندرية وأخرها فى أنطاليا بمسافة حوالى 450 كم .. قيس على كده إنته .. إنته كافى إنك ما تخرجاهش من ميناء أنطاليا ..

10 مليون دولار يا بلاش ... 5 صواريخ ب 50 مليون دولار ... ممكن يعملوا إيه فى حاملة طائرات تتواجد فى منطقة بحرية أولها فى الأسكندرية وأخرها فى أنطاليا بمسافة حوالى 450 كم .. قيس على كده إنته .. إنته كافى إنك ما تخرجاهش من ميناء أنطاليا ..

يا بلاش
دا انتا تخرجها و هي اسبانيا مش تركيا

انشاء الله يا كبير و ربنا يبشرك بالخير
قوللي انك بتجهز موضوع عن الصاروخ دا

والله أنا مشغول بمواضيع الدفاع الجوى اليومين سلسلة الحرب الإلكترونية عشان إن شاء الله حيتم تثبيها كمرجع للمنتدى ..

بس المعلومات متوافره عنه سرعة 10 ماخ المدى حتى أكبر من 3000 كم معدل الخطاء أقل من 50 متر ممكن يتم توجيهه من الأرض أو من الجو أو من الأقمار الصناعية .. مالوش حل .

يا راجل لا زعل ولا حاجه اعوذ بالله ربنا ما يجيب زعل يا راجل
احنا اخوات و اسف لو فهمت ردي غلط
لالا العفو ولا اسف ولا حاجه انت كل مني كل التقدير و الاحترام .
بس سؤال ليك و الاخ جاك الصاروخ ده ايه قدراته وهل ده اول حاجه تمتلكه مصر بلقدرات دي يعني ياريت لو شويه معلومات عن الموضع بشكل عام مش الصاروخ الصيني بس

بس سؤال ليك و الاخ جاك الصاروخ ده ايه قدراته وهل ده اول حاجه تمتلكه مصر بلقدرات دي يعني ياريت لو شويه معلومات عن الموضع بشكل عام مش الصاروخ الصيني بس

بس المعلومات متوافره عنه سرعة 10 ماخ المدى حتى أكبر من 3000 كم معدل الخطاء أقل من 50 متر ممكن يتم توجيهه من الأرض أو من الجو أو من الأقمار الصناعية .. مالوش حل .

10 مليون بس؟؟ تفتكر الكميه المطلوبه كام مع السعر ده؟؟

10 مليون بس؟؟ تفتكر الكميه المطلوبه كام مع السعر ده؟؟
أضرب مثلاََ 5 منه ب 50 مليون دولار على حاملة طائرات بطائراتها بحوالى 3 إلى 4 مليار دولار .. شوف ممكن يعمل إيه ..

عودة
أعلى