السفير علاء يوسف: الرئيس السيسي يلتقي الرئيس أولاند و وزيري الدفاع والداخلية خلال زيارته إلى باريس

لماذا استقبل الرئيس الفرنسى الرؤساء فى قمة المناخ وترك السيسى ولم يستقبله

بدائل للبولنوكني والفيدرا ياريس يعني ازاحات 1000 - 3000 طن مثلا لعمليات بسيطة او غير نوعية لا تتطلب تدخل مجموعة الميسترال زي التدريب اللي تم على جزيرة من جزر البحر الاحمر من فترة قريبة

انما التايب 071 والميسترال دول LPD / LHD

بس سعرها في السما شوية ؟؟

لأنه اصطحب الرئيس أوباما قبلها إلى الداخل .....

السيسي قبلها التقى رئيس الوزراء فالس

ووزير الدفاع

وممثلي شركة السلاح داسو وDCNS

يعني بصورة غير مباشرة جاوبت على هدف سؤالك ......العلاقات قوية جدا جدا
;)

أي استفسار تاني !o_O

لأنه اصطحب الرئيس أوباما قبلها إلى الداخل .....

السيسي قبلها التقى رئيس الوزراء فالس

ووزير الدفاع

وممثلي شركة السلاح داسو وDCNS

يعني بصورة غير مباشرة جاوبت على هدف سؤالك ......العلاقات قوية جدا جدا
;)

أي استفسار تاني !o_O
اخي الكريم المنتدي بقا ليه توجه واحد لو عارضة توجهتهم ياهاتتحظر يا هايفضلو يجبولك فديوهات بتصريحات مقتطعه من سياقها اظاهر كانو مستنين الوقت المناسب من وقت طويل بهدف اضفاء شيئ من المصدقية ولو بحثة في المنتدي هاتجد جزء كبير من اعضائه الكبار من مصر والجليج تركو المنتدي وذهبو لمنتدي ثاني

حبيبي Abobarean @Abobarean
مبروك علي الترقيه لسه واخد بالي
انتا امن اكثر الاعضاء في المنتدي خلقا و نشاطا
sooner or later you will be مشرف
و تستحقها

[

المذيعه عندها خطاء ايه علاقه السيسي . و صور لاستقبال الرئيس الفرنسي للرئيس المصري عبد الفتاح السيسي
11201530113636101%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%8A%D8%B3%D9%89-%D9%87%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D9%82%D9%85%D9%87-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%AE-%283%29.jpg
%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%8A%D8%B3%D9%8A-%D9%88-%D9%87%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%AF.jpg

اولا استاذ اسلام اشكرك علي تقديرك لي و اقول اننا تلاميذ نتعلم جميعا من بعضنا البعض
ثانيا بالنسبه لسؤالك و اسطول الميسترال المشكله في قطع كبيره متخصصه ASW و AAW او قطع GP و حسب المتاح و التوجهات المصريه اذا اعتمدنا الفصل في المهام يلزم مصر فرقاطه ASW من الفئه اكواتين يتم تطويرها هي و تحيا مصر لاحقا الي GP مع السي فاير او الهيركليز المطور بجانب 2 مدمره AAW و احسن المتاح هي الهورايزون اما في حاله تفضيل الاتجاه الي دمج المهمات فيظل الشق الاول كما هو بجانب اضافه 2-4 فريدا ايطالي مع زياده خلايا A43 بعدد 8 خلايا مع الاستر15 بتعديل تسليح الفرقاطه مع تشغيل 32 خليه الرئيسيه A50 مع الاستر30 و ينضم مع التشكيلات 2-4 جويند و 2-4 غواصه تايب 209 و عدد 2-4 حامله LPD تايب 071 مع سرب جوي 12-20 مقاتله بخلاف قطع المعاونه وقود و امداد و خلافه و بكده تحصل علي 2 اسطول فاعل مع بقاء القديم مع خطه احلال في التوقيتات المناسبه مع الامبسادور و عدد 25 لنش صواريخ حديث ارشح المولينا 12418 و الروسيان اليوناني لمهام التامين و حمايه السواحل
شكرا يا استاذنا
وزي ما قلت للاستاذ ثاندر و نفس الكلام لحضرتك : العلم ينسب لاصحابه و حضرتك من اكثرنا علما و نتعلم و تعلمنا منك الكثير ... و دي حقيقه و الكل يوافقني عليها

تمام يا استاذنا بس عندي كام سؤال لو تسمح:
1- هل في توجه او حاجه ل 2-4 type 71 ? لان 2-4 type 71 احنا كدا بنرفع قدرات الهجوم خارج الحدود لمستويات عاليه جدا
2- حضرتك ذكرت في جزئيه الغواصات ال type 209 هل دا بحكم انهم تم التعاقد عليهم فعلا ؟ ام لانهم حتي لو جبنا الاسكوربيون الفرنسي او الامور الروسي يظلوا افضل الحلول؟
3- لو حصل بالنسبه للمولينا: حضرتك بتتكلم عن النسخه الفيتناميه بنفس المواصفات و الاتفاق من بناء جزء من الصفقه في مصر صح؟ و في رايك ايهما افضل المولينا بنفس الصفقه الفيتناميه ام الروسيان اليوناني؟

سفن انزال الدبابات LST

الاساتذه بيتكلموا عن ال NewPort Class LST و لا انا غلطان؟ انا بحثت بسرعه و جدت ان امريكا اخر مره شغلتها كانت 1994 و باعتها بعدها للمغرب
و البحريه الامريكيه مابتشغلهاش حاليا
لو غلط او حضراتكم بتتكلموا علي LST تاني يريت توضحوا

الفرنساويين بخلا حتى في الكراسي بتاعتهم :D
بقالك يومين الفرنسويين مش عااجبينك يا ديفو .... مره تقول ان العشاء السيسي اللي هايحاسب عليه و النهارده بخلا في الكراسي
ابعد عن الفرنسويين يا ديفو و دا اخر تحذير مني Lol

الاساتذه بيتكلموا عن ال NewPort Class LST و لا انا غلطان؟ انا بحثت بسرعه و جدت ان امريكا اخر مره شغلتها كانت 1994 و باعتها بعدها للمغرب

قصده على الأوستن أو السان انطونيو على ما أظن

التعديل الأخير:
شكرا يا استاذنا
وزي ما قلت للاستاذ ثاندر و نفس الكلام لحضرتك : العلم ينسب لاصحابه و حضرتك من اكثرنا علما و نتعلم و تعلمنا منك الكثير ... و دي حقيقه و الكل يوافقني عليها

تمام يا استاذنا بس عندي كام سؤال لو تسمح:
1- هل في توجه او حاجه ل 2-4 type 71 ? لان 2-4 type 71 احنا كدا بنرفع قدرات الهجوم خارج الحدود لمستويات عاليه جدا
2- حضرتك ذكرت في جزئيه الغواصات ال type 209 هل دا بحكم انهم تم التعاقد عليهم فعلا ؟ ام لانهم حتي لو جبنا الاسكوربيون الفرنسي او الامور الروسي يظلوا افضل الحلول؟
3- لو حصل بالنسبه للمولينا: حضرتك بتتكلم عن النسخه الفيتناميه بنفس المواصفات و الاتفاق من بناء جزء من الصفقه في مصر صح؟ و في رايك ايهما افضل المولينا بنفس الصفقه الفيتناميه ام الروسيان اليوناني؟
ده سؤال محترم جدا
اولا الحامله lpd مع الميسترال هتكون ناقله كبيره في قدرات الانزال يعني بتتكلم في فرقه كامله في الانزال الواحد من اسطول واحد
الاسكوربيون لو جت هي الافضل لاسطول الحمايه مع دفاع جوي الميكا و الميسترال و سهوله الدمج مع الفرنسي غير كده التايب209
انا اعتبر الروسيان من اقوي لنشات الصواريخ و قريب من التسليح المصري و يناظر الامبسادور
المولينا زورق جيد جدا تسليح هجومي قوي 16 صاروخ اوران و عمله قريب من الساحل سيوفر عليه الكثير من النواقص خصوصا قدرات الرصد و التتبع غير كده سعر متميز و نقل تقنيه و تنويع تسليح

ده سؤال محترم جدا
اولا الحامله lpd مع الميسترال هتكون ناقله كبيره في قدرات الانزال يعني بتتكلم في فرقه كامله في الانزال الواحد من اسطول واحد
الاسكوربيون لو جت هي الافضل لاسطول الحمايه مع دفاع جوي الميكا و الميسترال و سهوله الدمج مع الفرنسي غير كده التايب209
انا اعتبر الروسيان من اقوي لنشات الصواريخ و قريب من التسليح المصري و يناظر الامبسادور
المولينا زورق جيد جدا تسليح هجومي قوي 16 صاروخ اوران و عمله قريب من الساحل سيوفر عليه الكثير من النواقص خصوصا قدرات الرصد و التتبع غير كده سعر متميز و نقل تقنيه و تنويع تسليح
شكرا يا استاذنا علي التوضيح
و بالنسبه للشق الامريكي في الشكل الجديد للبحريه المصريه: هل سيتوقف علي الامباسيدور و ترقيه البيري ؟ ام تعتقد انه سيكون هناك جزء امريكي اخر؟
كم عدد الغواصات التي تعتقد ان مصر تحتاجها بجانب ال 4 Type 209 ؟ مع الاخذ في الاعتبار حجز 4 غواصات للتشكيل المرافق لل 2 مسيترال
و هل من الممكن ان يكونو كلهم اوروبيين ( سكوربيون مثلا بنقل تقنيه ) ؟ ام لابد من احلال القديم بغواصات شرقيه؟

و بالنسبه للشق الامريكي في الشكل الجديد للبحريه المصريه: هل سيتوقف علي الامباسيدور و ترقيه البيري ؟ ام تعتقد انه سيكون هناك جزء امريكي اخر؟
كم عدد الغواصات التي تعتقد ان مصر تحتاجها بجانب ال 4 Type 209 ؟ مع الاخذ في الاعتبار حجز 4 غواصات للتشكيل المرافق لل 2 مسيترال
و هل من الممكن ان يكونو كلهم اوروبيين ( سكوربيون مثلا بنقل تقنيه ) ؟ ام لابد من احلال القديم بغواصات شرقيه؟
بصراحه اي حد يقولك حاجه يبقي بيفتي المؤكد منافسه رهيبه للفوز بالعميل البحري المصري و 90% الكفه في صالح الفرنسيين

قصده على الأوستن أو السان انطونيو على ما أظن

ياحضرات بتكلم على سفن انزال دبابات LST Landing Ship Tank مش LPD .. يعني حاجات ازاحتها 1000 - 3000 طن بحد اقصى مش 20 الف و23 الف طن .. بديل للفيدرا والبولنوكني ،، وممكن نسخة مصغرة برضه من الـLSD Dock Landing Ship بإزاحة قصوى 3000 - 4000 طن مثلا

ياحضرات بتكلم على سفن انزال دبابات LST Landing Ship Tank مش LPD .. يعني حاجات ازاحتها 1000 - 3000 طن بحد اقصى مش 20 الف و23 الف طن .. بديل للفيدرا والبولنوكني ،، وممكن نسخة مصغرة برضه من الـLSD Dock Landing Ship بإزاحة قصوى 3000 - 4000 طن مثلا

حاجة شبه الـEDAR لكن 3000 طن ؟؟

الامريكان لو هتاخد منهم بديل مستقبلي للبيري هايكون حاجة شبيهة بالنسخة السعودي متعددة المهم المشتقة من الـLCS وبرضه اخرك هاربون وESSM وساعتها افضل نتجه لحاجة روسي زي الجريجوروفيتش او مشروع مشترك مع فرنسا مبني على الجاويند او تصميم الـFTI مثلا لأنها ازاحتها 4000 - 4500 طن فتعتبر افضل البدائل الغربية المستقبلية للبيري

اصلا الـ4 غواصات التايب 209 دول محجوزين للميسترال خلاص بعدد غواصتين لكل حاملة

وشوف مشاركتي بخصوص الغواصات :

انا همشي مع فرضية انه يبقى عندي 12 غواصة في التشكيل النهائي للبحرية المصري رغم اني مستبعده ومش بحب ابقى متفائل اوي ( معلش خليني دايما في السليم بدل المبالغة في التفاؤل والواقع يصدمني ) بس خلينا نمشي مع الرأي ده ... هما حلين لا ثالث لهما :

1) 4 تايب 209 + 4 سكوربين + 4 يوان بشروط :

- السكوربين تكون مزودة بقدرة اطلاق الكروز يعني سكالب بحري تصديري ( انا عايز قدرة كروز حقيقية لضرب اهداف برية في العمق المُعادي بمدى 300 كم مش مجرد هاربون بلوك 2 مداه 140 كم بقدرة ضرب اهداف ساحلية ليس اكثر ) بس ماننساش ان اسرائيل دائما بتعترض على مجرد حصولنا على قدرة ضرب ارضي ثانوية على صاروخ مضاد للسفن في الاساس زي الهاربون فمابالكم بصاروخ متخصص زي السكالب ومُطلق من الغواصات اللي تعتبر سلاح استراتيجي .. هل هانقدر نحصل على حاجة غربي بالقدرة دي ؟! اتمنى ..

- السكوربين هانقسمها 2 لكل حاملة ميسترال

- التايب واليوان يتم توزيعهم على البحر المتوسط والبحر الاحمر لباقي الادوار الاخرى

2) 4 تايب 209 + 6 ~ 8 يوان بشروط :

- اليوان تكون نسخة مُعدلة خصيصا لمصر زي باكستان كده مع نقل التكنولوجي يعني نبني نصهم عندنا والنص التاني في الصين

- اليوان يترفع ازاحتها من 2300 طن ( 1850 طن فوق سطح البحر ) لـ2800 - 3000 طن

- بناءا على زيادة الازاحة يتم اضافة وزيادة عدد خلايا الاطلاق الرأسي مع تسليحها بعدد كبير من صواريخ الكروز الروسية وميزة الصيني انه بيضرب روسي عادي من غير مشاكل

- يتم اضافة سونار وانظمة حرب الكترونية واتصالات ورصد الماني وفرنساوي وده ميزة كبيرة في الصيني برضه انه يتعدل بمكونات غربي بدون مشاكل

* وممكن اعكس يعني التايب ارفعها من 4 لـ6 واجيب 4 يوان ويبقى معايا 10 غواصات او 6 تايب + 6 يوان ويبقى معايا 12 غواصة

طيب لو هانتكلم بقى في الاقرب للمنطق والواقع ؟ عندنا الخيارات دي :

1) 8 تايب وابقى ضحيت بقصة الكروز بس في المقابل هاحول الاعماق لجحيم حقيقي ضد اي سفن معادية

2) 4 تايب + 4 أمور لكن مش واضحلها ملامح لحد الان لأنهم مش هايبدأوا فيها قبل الانتهاء من طلبيات الكيلو يعني عشان استلم مش قبل 2020 وانا معايا 2 ميسترال يعني مافيش رفاهية الانتظار الوقت ده كله

3) 4 تايب + 4 يوان بشرط التعديلات اللي قولت عليها عشان اضمن الكروز + الانظمة الغربية المتطورة

4) 4 تايب + 4 سكوربين بشرط تسليحها بالسكالب البحري وابقى كده ضمنت الكروز + تحويل الاعماق لجحيم ضد السفن

افضل خيارات عندي مع التايب الالماني هي الصيني او الفرنساوي .. وانا بفضّل الصيني لأن سعره رخيص فأقدر اجيب عدد + امكانية تعديلها بكل ماسبق ذكره بدون ادنى مشكلات .. انما فرنساوي يجيلي من غير كروز يبقى الالماني احسنلي ازود عدده بقى لأنه كده مش هاتفرق في حاجة ..

عودة
أعلى