فورين بوليسي: مصر بحاجة إلى الديمقراطية لإصلاح اقتصادها (مقالة مطولة)

لسه داخل المنتدي علي المقال علي طول
كلام كاتب المقال الناس كلها عرفاه من امتي العسكر نهض ببلد اقتصاديا وسياسيا وثقافيا
الديمقراطيه ضروريه لمصر للحد من الفساد وإهدار المال العام وتعينات المحاسيب و عدم الشفافيه
حلم أي مصري وطني حقيقي مجلس محليات منتخب ومجلس شعب منتخب ورئيس منتخب مصر محتاجه تتنفس والله .

انا من الشؤون المعنوية الفرع الاسلامي 😅
قتلي رابعة و النهضة و المحروقين في عربية الترحيلات و المقنولين في المعتقلات و قتلي مسجد الفتح الخ الخ

كل مناظر الجثث ديه لناس طالبو فقط بوقف الانقلاب و عودة الحكم المدني ملت جسمي مشاعر يمكن كراهية .. مظنش كراهية لكن مشاعر انتقام منكم ، عشان كده اي مصيبة تضربكم ده شيء يفرحني.

بالمناسبة ا
إرفاق ملفات
نا اقصد بالطبقة الفقيرة هي طبقة مؤيدي السيسي مش طبقة ضد الانقلاب، الناس اللي ضد الانقلاب ربنا معاها و يصلح حالهم و يرزقهم اما اللي رقصو و ايدو القاتل فالجزاء من جنس العمل.
انت دخلتني في حوار تاني خالص معرفش علاقتة اية باهانة الفقراء المصريين في وضعهم الاقتصادي الحالي

واحد عنصري بيعاير المصريين بظروفهم الاقتصادية الصعبة و انت دعمته و داخل تبرر ان فية عدد بسيط من الناس مؤيد و عمل مش عارف اية و طلعتهم انهم فقراء و لبست الناس الفقراء كلها الموضع دة!!!!

واحد بيقول روح كل فراخ و بيتريق علي وضع المصريين في الازمة الاقتصاد و دة دخلها في فض اعتصام رابعة ازاي معرفش!!!!

و اعتقد انك عايش الوهم و فاكر ان الطبقة الفقيرة مؤيدية و بطيخ و تقريبا لاتعرف شئ عن الوضع في مصر و من يؤيد و من يعارض.

ناقص يقولك ان الطبقة الغنية هي الطبقة الثورية في مصر مثلا 😂

انسان قرر يرمي الخرا بتاعة بتفكير طبقي سخيف.

Egy ftw هو تقريبا مدير منتدي الشرق الاوسط للعلوم العسكرية ، هو تقريبا العضو Shoukry.
اما شكري.. توني مادحه

images (1).jpeg

لا عادي .. انا مؤيد لمرسي و حكمه و واقف معاهم قلبا و قالبا ، مش شرط اكون اخوان لكن انا بميل ليهم ... اما الفقراء اللي بتقول اني بتريق عليهم ... طظ فيهم.

الفقير ده قام بتأيد قاتل و قام بالرقص علي جثث ناس مساكين ، في الحقيقة انا كنت مقهور و وصلت لمرحلة صعبة بعد رؤيتهم اموات في الشوارع و محروقين ، و عايزني احس بالشفقة ناحية الفقراء الشياطين دول؟ لا ، خلي السيسي يأكلهم و يشربهم زي ما رقصو ليه
يا وسام انا لسه فاكرك انتا كمان 😅
يبقى اكيد عرفني كويس وعارف تفكيري واكيد لاحظت توجهي من كلامي ولا عمري امن وطني ولا مخابرات وبحب البلد دي جدا وبتمنى ديما انه تكون اعظم بلد وشعبها بعيدا عن مين يحكم او ماسكها واي ما كان توجهه
وحابب اقولك مش كده يامعلم صدقني راجع نفسك مش عشان السيسي او غيره

او حتى بلدك ووطنك مع انهم يستاهلوا بس عشان نفسك بلاش تطرف في الفكر حتى لو شايف من وجهة نظرك ان الطرف الاخر متطرف ونصيحة لله ليس وراها غرض لو وجهة نظرك شايفة ان دول مجرمين فحسبن او اصمت لكن لا تشمت ولا تشتم او تهين وصدقني الحياة وجهات نظر وكلها بتتغير في لحظة مع المواقف والدنيا قصيرة والاحسن اعمل اللي قولته واعتزل بدل الشماتة

Egy ftw هو تقريبا مدير منتدي الشرق الاوسط للعلوم العسكرية ، هو تقريبا العضو Shoukry.
انا غير متواجد الا علي هذا المنتدى فقط ، ولذلك بتلاقيني نشط هنا جدا و ممكن اقعد اجادل بالساعات 😓 و حتي غير موجود علي السوشيال بدخل تويتر فقط اوقات لمتابعة الاخبار.... و شكلي ههدي شوية من دخول المنتدي

و بطل عمل استنتاجات ربنا يهديك انت هتطلعني اية بعد شوية. و بطل تهاجم الناس تحت دعوي انتمائتهم السياسية خصوصا لو محدش فيهم هاجمك كشخص

و ياريت بلاش كلامك السئ عن الفقراء.

كنت بقول اشمعني شير المقال دة 😂 دخلت لاقيت اعلام الايفون مغرق تويتر بالمقالة 😂

المضحك ان الكاتب بيطلب ان الامارات و السعودية يضغطوا علي مصر للتغير السياسي 🤔 و بعدين قال دعم الديمقراطية 🤔

allied governments in the United States, European Union, United Arab Emirates, Saudi Arabia, and other Gulf states should advise Sisi to carry out political and economic reforms

Political reforms need to be a priority, as well

مش فاهم ازاي و السعودية و الامارات اكبر داعيمن لحراك 30 يونيو و اول من دعم النظام دوليا و ماديا و استمر في هذا الدعم حتي الان.... و العلاقات بينهم يعلمها الجميع

ثم ازاي السعودية والإمارات هيدعموا الفكر الديمقراطي اصلا!!

لانه يعلم ان السعودية والامارات الكفيل

معلش مع كامل احترامي
بس شكل العضو المعروف كان بيشتغل حضراتكم
وعامل نفسة مخابرات :ROFLMAO:

لتكون قاصد حج ضياء magic_touch ؟؟
دا لوحدة قصة تتعمل فيلم:D
صحيح فيه عضو غير magic touch كان يكذب على مصريين ويدعي انه مخابرات. بل انسأ جروب على الفيسبوك علشان يعمل نفسه (تم الارسال من الفيسبوك).

وخلاصة الكلام المقال من المعارض المصري عبد الرحمن منصور و هو من اليسار المصري و الهدف من المقال سياسي بحت و لا علاقة له بالاقتصاد من قريب او من بيعد

و لن تدعم الامارات و السعودية الديمقراطية في مصر لان هذا اقتراح مضحك الصراحة 🤭 و تقريبا الكاتب حب يستغل الخناقة الحالية بينهم

من الاخر هو بيطالب بالافراج عن أصدقاءة النشطاء من السجن، عن طريق الضغط الاقتصادي علي مصر بربط الدعم بعمل اصلاحات سياسية....

و مستحيل ان يفعل ذلك الخليج هما اصلا اكبر داعمين للنظام الحالي و 30 يونيو

وطن @وطن Ranger454 @Ranger454

عبد الرحمن منصور ايضا له تحليلات رائعة عن السعودية

له كلام كتير خصوصا ايام المقاطعة و قضية خاشقجي عن السعودية...

فاتمني تراجعوا التحليات دي كمان لان الراجل زي مابتشفوا صادق في كلامة عن مصر و بشهادة السعوديين

طيب بدلا من احتقانك

ناقش الفكرة ولا تناقش الشخص

وهذا يعتبر اهدار للمال العام بكل بساطة
بسبب ان من يقدم الدعم لا يعرف ماذا يٌفعل بأمواله........
والاسوء انهم لم يدركوا ذلك الا بعد خراب مالطة
من قدم الدعم يعلم ان ماله راجع بفوائده

انا غير متواجد الا علي هذا المنتدى فقط ، ولذلك بتلاقيني نشط هنا جدا و ممكن اقعد اجادل بالساعات 😓 و حتي غير موجود علي السوشيال بدخل تويتر فقط اوقات لمتابعة الاخبار.... و شكلي ههدي شوية من دخول المنتدي

و بطل عمل استنتاجات ربنا يهديك انت هتطلعني اية بعد شوية. و بطل تهاجم الناس تحت دعوي انتمائتهم السياسية خصوصا لو محدش فيهم هاجمك كشخص

و ياريت بلاش كلامك السئ عن الفقراء.
صح عليك.انت مسكين مظلوم
اصلا شكري شبيهك رثم ٣٤

عودة
أعلى