بـوابة مصـر الأقتصادية

مصر اخيرا هتدخل صناعه الالياف الضوئيه "اول دوله عربيه افريقيه شرق اوسطيه تدخل العصر دا " وخامس دوله عل العالم تمتلك صناعه الالياف الضوئيه .. مصر هيتحط اسمها
جمب المانيا واليابان في صناعه الالياف الضوئيه :) ..

مصر كمان هتدخل عصر Internet of things وهي تكنولوجيا العالم القادمه لتصبح مصر الدوله الرابعه عل العالم في تصنيع انترنت الاشياء ..

مصر هتدخل عصر التكنولوجيا ب7 مناطق تكنولوجيه بتصنع من الابره للصاروخ ..

مصر هتدخل عصر صناعه المحولات الكهربائيه في اكبر مصنع في الشرق بالعين السخنه الكهربائيه بشراكه الفرعون المصري مع التنين الصيني ..

مصر هتدخل عصر صناعه السوفت ويرز بالرمال البيضا اللي منعنا تصديرها ..

مصر هتدخل عصر صناعه البتروكيماويات باضخم مجمعات في الشرق الاوسط "موبكو وايثيدكو ومسطرد و مشاريع اخري تتخطي ال10 مليارات دولار ف مجال البتروكيماويات..

مصر تدخل عصر منصات التكنولوجيا العملاقه باكبر منصه في الشرق الاوسط بالشراكه مع الامارات ..

مصر تخترق صناعه الفضاء باطلاق 5 اقمار صناعيه صغيره 2017 والاعداد لإطلاق أول وكاله فضاء مصريه خلال شهور ..

مصر تدخل صناعه الذهب بمرسي علم بانشاء المدينه الوحيده في الشرق واوروبا وافريقيا لدمغ الذهب بدلا من سفر الذهب الي كندا بل ستصبح مصر قبله المنطقه لدمغ الذهب ..

مصر تدخل عصر صناعه السيارات وليس فقط تجميعها باكبر مجمع لصناعه السيارات في محور القناه وتسعي ماركات عالميه لاقامه مصانع لها بمصر ..

مصر تدخل عصر صناعه الهواتف الذكيه باكبر مصنع لصناعه السمارت فون في منطقه برج العرب بشراكه صينيه 2017 ..

مصر تستغل كنز الرمال السودا في صناعه هياكل الصواريخ والطائرات وانشاء اكبر مصنع لفصل المعادن في منطقه البرلس..

مصر تدخل صناعه ريش توربينات الرياح والواح الطاقه الشمسيه بالشراكه مع شركات المانيه ..
::rolf::::rolf::::rolf::::rolf:: مما قرأت وأعجبني:trump hype: من2016🥁🥁🥁🎷🪗🥁🥁🥁
مرحبا بكم في برنامجكم :عضويات منقرضة

نقيب أطباء الأسنان إيهاب هيكل يقول بمداخلة متلفزة إن أزمة نقص "البنج" دفعت بعض عيادات الأسنان للتوقف عن العمل مشيرًا إلى تلقيه وعودًا من مسؤولين بحل الأزمة في أكتوبر المقبل

نقيب أطباء الأسنان إيهاب هيكل يقول بمداخلة متلفزة إن أزمة نقص "البنج" دفعت بعض عيادات الأسنان للتوقف عن العمل مشيرًا إلى تلقيه وعودًا من مسؤولين بحل الأزمة في أكتوبر المقبل
فعلا ياريت يحلو الموضوع
اصلا كل ادوات الاسنان غالية

نسبه الأشغال في القاهره الجديده والتجمع واكتوبر لا تتعدي 49% وهذه المدن تم انشائها في بدايه التسعينات.

نسبه الأشغال في القاهره الجديده والتجمع واكتوبر لا تتعدي 49% وهذه المدن تم انشائها في بدايه التسعينات.

اوعو تنسو انا كنت بقول الكلام ده من أمتا وكانو بيهاجمو
كلامك صحيح فى مدن كاملة فى مصر مبنيه فلل وقصور وشقق فارهة وبتقعد بال 15سنه علشان تسكن انا نفسي دخلت مشروع تبع مونتن فيو متسلم بقاله سنين ومسكنش فيه غير فيلا واحدة بس ونفس الموال ف مدينتى فى شوارع كاملة مسكنتش ومقفله وفى الشيخ زايد واكتوبر حدث ولا حرج مدن اشباح فى كل حته ده المسكوت عنه فى مصر مفيش ازمة فى الوحدات لكن فى أزمة فى أسعارها وكانت اكبر صدمة ليا ان شارع قديم زى عباس العقاد فى مدينة نصر فى عماير كتير بالكامل فاضية بالرغم من انه شارع زحمة جدا والناس بتقطع بعض على محل فاضى فيه فى برج بتاع لواء هناك فاضي بالكامل مش ساكن غير شقه واحدة فيه وشقه تانية بيأجرها مفروش وبيأجر المحلات بس ولما سئلت واحد صاحبي هوا ليه ميعرضش الشقق دى للبيع وهما كده كده عندهم الى يكفيهم وزيادة قالى لو باعوها دلوقت يخسرو الناس دى مش بتخطط انهم هما بس الى يبقو اغنية ولا ولادهم ولا احفادهم لا الناس دى بتخطط ان أجيال تفضل عايشه فى نفس المستوى الى يجننك ان حتى مدن الشباب لما الحكومة توسعت فى انشائها الأسعار بقت بتغلى وكل لما عدد الوحدات يكتر الأسعار تعلى 🤣 انا مشفتش كده ابدا السوق فى مصر ماشي بالمشقلب اما هما شغالين غلط والتكلفة بتعلى فا بالتالى ثمن الوحدات بيضرب منهم او كل المشاريع دى كذب ملهاش تفسير تانى بس ايه الى يخلى وحدات سعرها يبقا الضعف سوق العقارات فى مصر عبارة عن شوية حرامية وسوق الذهب برضو الذهب يرخص فى العالم كله تلاقيه فى مصر بيعلى وديما بيكون عندهم تفسير وأسباب بس السبب الأساسي احتكار شخص مقرب او جهة لمجال معين وساعتها يبقا لازم الصناعة دى تغلا كل منتاجتها علشان نساعده يغتنى بشكل أسرع

هو ايه السبب فى خسارة البورصة؟ الاموال الساخنة اللى هربت و راحت امريكا ولا لما حصل هجوم على مؤسسات الدولة و كل من هب و دب ظاط فيها و ده عمل عدم ثقة او تقليل فى اسهم الشركات؟
تعيين عمران للبورصة واللي عمله فيها
السياسة المالية للدولة
عمر المعارضة وكلمها ما يأثر علي الاقتصاد سياسة الدولة الاقتصادية هي اللي تأثر علي الاقتصاد
والمؤسسات الدولية مابتسمعش قناة الشرق ومكملين
حجة البليد

انا شايف و الله اعلم فى الرأى ده...وحضرتك ممكن تصححهولى لو غلط....انت اه بعد ما الاموال الساخنة ما هربت و بعد ما بقى فى اضطراب فى السوق العالمى + كونك انك كنت بتركز على مشاريع طويلة ده خلاك لما بعت بقى فى نوع من الضغط على الدولة من المشترى لائن المشترى اللى من "حقه" انه يشترى على ارخص ما يقدر... احسن ما كان هيشترى بسعر السوق..فا ده خلا الحكومة توافق على اسعار مش قد كده... اللى اقصده هل ده كان عامل برضه؟

ايه هى الشركات ده اللى كانت الناس بتطالب بيها؟ و ياريت تجبلى لينكات لائن انا ماسمعتش معارض واحد بيسمى الشركات ده و حابب اعرفهم
في شركات كتير مقدرش احصرهملك يعني لما الدولة دخلت ب WE الشركات التانية بتعاني لانها متقدرش تنافس مع ان الدولة بتملك في فودافون نسبة كبيرة طيب شفت مخابرات في العالم عندها شركات انتاج تليفيزيوني وقتلت المجال دا

ولما الدولة دخلت بمصنع الاسمنت الشركات كلها بتعاني واتجهوا للتصدير باسعار اقل من اللي بتبيع بيه للمواطن المصري
لان الهيئة الهندسية هتطلب الاسمنت من مصنع الجيش والباقي يشوفله كلبه ........

وفي شركات كتير تبع المخابرات بس محدش عارف يتكلم عنهم اخرهم شركة كانت عاوزة تستثمر اموال نقابة الاطباء

انا بحثت على الشركات ده و الاخبار كلها بتقول ان الدول العربية اللى اشترت ......اشترت اسهم و حصص ما اشترتش كله
النسب اللي اشترتها الدول العربية كانت ملك الدولة المصرية وكانت بتدخل ارباح لميزانية الدولة لانها شركات نجحه
طيب بعد ما تبيع شركات ب 120 مليار جنية شوف هتخسر كام من ايرادات ميزانية الدولة
وبالتاكيد السيسي هيلبس الشعب في اللية دي ويرفع اسعار الخدمات والبنزين والكهرباء ويشيل الدعم اللي باقي علشان يعوض
وطالع يقولك ثورة 2011 و 2013 خسرتنا 450 مليار دولار

الاخبار بتقول ان بقى فى زيادة كبيرة فى التصدير .....عرفنى ايه اللى داير فيها
فوق
انا شايف و على فكرة انا مضايق زيك بالظبط ....و متضايق اكتر من المعارضة اللى جالها فرصة ذهبية فى انها تبقى معارضة "حقيقة" و "تفرض" نفسها لكن للاسف اخذو ال easy way out و فضلو فى مكانهم...و للاسف الجيل الجديد مش مبشر
دا اسمه هروب المعارضة لا تملك سلطة تنفيذية ولا تشريعية

السيسي اكتر رئيس امتلك سلطة تشريعية وتنفيذية وقروض خارجية وداخلية لم تحدث في التاريخ المصري والنتيجة قداملك

الخلاصة ان راجل عسكري بقاله 8 سنين بيخطط لاقتصاد مصر وهو لا يفقه شيئ تماما
و وصل البلد لشفا الافلاس ولسا في ناس بتدافع عنه

انا شايف و على فكرة انا مضايق زيك بالظبط ....و متضايق اكتر من المعارضة اللى جالها فرصة ذهبية فى انها تبقى معارضة "حقيقة" و "تفرض" نفسها لكن للاسف اخذو ال easy way out و فضلو فى مكانهم...و للاسف الجيل الجديد مش مبشر
ومتضايق اكتر من المعارضه ...الى جالهم فرصه ذهبيه 😂😂🤭🤭🤭🤭
امال الجنرال اللسطوره ابو الحريه والديموقراطيه والى بيحكم داخل في عشر سنوات .. اخباره ايه معاك يا معلمى .. ما هو لو المعارضه جالها فرصه ذهبيه .. يبقى الحنرال ونظامه الفاشل جالهم فرصه اسمها ايه 😂 ..
الله يسعد ايامك بتفكرنى بواحد هنا هرب من كتر ما اتزنق .. كان عنده حول بيهاجم المعارضه الى بتحكم والى هى سبب الفشل الاقتصادى طبعا والديون والفساد والقهر والظلم والديكتاتوريه وسايب الجنرال وادراته للبلد 😂😂🤭🤭 ..
لو معترفهوش احب اعرفك عليه .. عشان هتلاقي اسلوبك نفس اسلوبه سبحان الله مش الكلمات لا اقصد الاسلوب 😂🤭🤭

المهم ماتقلش المعارضه دلوقتى مش احزاب ولا شخصيات .. المعارضه هى شعبيه وبتتسع يوم عن يوم ضد حكم الديكتاتور .. معارضه نابعه من فكر وقناعه كل مواطن ان السيسى خرب البلد من خلال رؤيه النواطن نفسه مس كلام حزب ولا كلام شخصيات بتكذب وتخدع الناي بكلام معسول مخالف للواقع كلام كذب في كذب زى الحنرال الى حضرتك بتدافع عنه ..

السياسة المالية للدولة
عمر المعارضة وكلمها ما يأثر علي الاقتصاد سياسة الدولة الاقتصادية هي اللي تأثر علي الاقتصاد
حجة البليد

في شركات كتير مقدرش احصرهملك يعني لما الدولة دخلت ب WE الشركات التانية بتعاني لانها متقدرش تنافس مع ان الدولة بتملك في فودافون نسبة كبيرة طيب شفت مخابرات في العالم عندها شركات انتاج تليفيزيوني وقتلت المجال دا

ولما الدولة دخلت بمصنع الاسمنت الشركات كلها بتعاني واتجهوا للتصدير باسعار اقل من اللي بتبيع بيه للمواطن المصري

وفي شركات كتير تبع المخابرات بس محدش عارف يتكلم عنهم اخرهم شركة كانت عاوزة تستثمر اموال نقابة الاطباء

النسب اللي اشترتها الدول العربية كانت ملك الدولة المصرية وكانت بتدخل ارباح لميزانية الدولة لانها شركات نجحه
وبالتاكيد السيسي هيلبس الشعب في اللية دي ويرفع اسعار الخدمات والبنزين والكهرباء ويشيل الدعم اللي باقي علشان يعوض

فوق

السيسي اكتر رئيس امتلك سلطة تشريعية وتنفيذية وقروض خارجية وداخلية لم تحدث في التاريخ المصري والنتيجة قداملك

شيزوفرينيا

السياسة المالية للدولة
المؤسسات الدولية مش جهه محايدة و فى لوبيهات بتدخل على السكة
ولما عمران كان وحش محدش كان بيتكلم عليه ليه ؟ انا ما سمعتش اسم عمران ده غير بعد الاحداث الاخيرة

حجة البليد
be careful
في شركات كتير مقدرش احصرهملك يعني لما الدولة دخلت ب WE الشركات التانية بتعاني لانها متقدرش تنافس مع ان الدولة بتملك في فودافون نسبة كبيرة
وايه اللى مانعها انها تنافس؟ مش نفس السياسيات و القوانيين بتمشى عليهم؟ و ادى وى بتبيع حصتها فى فودافون لقطر هل كده بقى هنشوف منافسة و تطوير و كل الكلام الحلو ولا هيبقى فى حجة تانية؟
طيب شفت مخابرات في العالم عندها شركات انتاج تليفيزيوني وقتلت المجال دا
انتاج تيلفزيونى لا بس عشان انا مدورتش و يمكن فيه بس ده مش شغلى هما شغلهم يشتغلو اى حاجة عشان يجيبو فلوس و المخابرات اهم من الجيش.....المخابرات المصرية من زمان و هى ليها شركات بتصرف منه على شغلها وهى مش "الاولة" ومش الاخيره

ازاى يعنى بيصدره ارخص من اللى بيبعوه جوه مصر ظظ؟ هاتلى كده ورقة بتاعت صادارات تورينا سعر البيع
برضه نفس الكلام اللى فوق و اضيف عليه ان... طالما استثمار يبقى عادى...اهم حاجة ماتكونش فيها حاجة غير قانونية
الله ولما هى زفت و وحشة اومال راكبين موجه الاعلام اللى بره و سايقين معاهم ان الحكومة لازم تخرج و شغالين زن صبح و ليل و مقالات و و و ليه؟ هو كان قال مره و قال هيعملها ليه بقى الزن اللى امر من السحر.... المصيبة ان كل واحد بيرمى الشماعة على غيره اللى بيساعد "المحرض" زيه زيهم مفيش اختلاف

فوق

ازاى مش هما نواب فى البرلمان و بيطلعو على قنوات فضائية و مقضينها تمويلات....الاعلام والتحريض ادوات زيهم زى اخذ قرارات تنفيذة او تشريعية "خاطئة"= الاتنين بيعودو بخراب

اه مان فى اخطاء بس برضه مش هو اللى ملام عليها كلها و كوارث كورونا و الحرب الاوكرانية و الارهاب اللى كان قبلها لو كانت حصلت فى اى بلد تانية كانت البلد افلست من زمان......الحكم فى نهاية الفيلم مش فى نصة

و طول ما الناس هى هى اللى بعديه هيبقى كده برضه ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم

يا عم تروى انا بحب اتكلم معاك فا متزعلنيش منك
لو انت يابا بتعصبك كلامى..عادى يابا نفكها سيرة..المهم الصحة

المؤسسات الدولية مش جهه محايدة و فى لوبيهات بتدخل على السكة
ولما عمران كان وحش محدش كان بيتكلم عليه ليه ؟ انا ما سمعتش اسم عمران ده غير بعد الاحداث الاخيرة

be careful

وايه اللى مانعها انها تنافس؟ مش نفس السياسيات و القوانيين بتمشى عليهم؟ و ادى وى بتبيع حصتها فى فودافون لقطر هل كده بقى هنشوف منافسة و تطوير و كل الكلام الحلو ولا هيبقى فى حجة تانية؟

انتاج تيلفزيونى لا بس عشان انا مدورتش و يمكن فيه بس ده مش شغلى هما شغلهم يشتغلو اى حاجة عشان يجيبو فلوس و المخابرات اهم من الجيش.....المخابرات المصرية من زمان و هى ليها شركات بتصرف منه على شغلها وهى مش "الاولة" ومش الاخيره
مشاهدة المرفق 514204

ازاى يعنى بيصدره ارخص من اللى بيبعوه جوه مصر ظظ؟ هاتلى كده ورقة بتاعت صادارات تورينا سعر البيع

برضه نفس الكلام اللى فوق و اضيف عليه ان... طالما استثمار يبقى عادى...اهم حاجة ماتكونش فيها حاجة غير قانونية

الله ولما هى زفت و وحشة اومال راكبين موجه الاعلام اللى بره و سايقين معاهم ان الحكومة لازم تخرج و شغالين زن صبح و ليل و مقالات و و و ليه؟ هو كان قال مره و قال هيعملها ليه بقى الزن اللى امر من السحر.... المصيبة ان كل واحد بيرمى الشماعة على غيره اللى بيساعد "المحرض" زيه زيهم مفيش اختلاف

ازاى مش هما نواب فى البرلمان و بيطلعو على قنوات فضائية و مقضينها تمويلات....الاعلام والتحريض ادوات زيهم زى اخذ قرارات تنفيذة او تشريعية "خاطئة"= الاتنين بيعودو بخراب

اه مان فى اخطاء بس برضه مش هو اللى ملام عليها كلها و كوارث كورونا و الحرب الاوكرانية و الارهاب اللى كان قبلها لو كانت حصلت فى اى بلد تانية كانت البلد افلست من زمان......الحكم فى نهاية الفيلم مش فى نصة

و طول ما الناس هى هى اللى بعديه هيبقى كده برضه ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم

يا عم تروى انا بحب اتكلم معاك فا متزعلنيش منك
لو انت يابا بتعصبك كلامى..عادى يابا نفكها سيرة..المهم الصحة
مش هما نواب فى البرلمان و بيطلعو على قنوات فضائية و مقضينها تمويلات....الاعلام والتحريض ادوات زيهم زى اخذ قرارات تنفيذة او تشريعية "خاطئة"= الاتنين بيعودو بخراب
يعني المفروض َما يحرضوش ولكن يطبلوا يا إما يبقوا غلطانين اخدنا ايه من الطبلة غير الحالة...... إللي وصلنالها بسبب تطبيلكم للفشل والأشياء الغير ذات قيمة القائمة على الشهرة والمنظرة واهدار للمال العام على مشاريع خدمية ليست ذات جدوى اقتصاديا

عودة
أعلى