بـوابة مصـر الأقتصادية

واحد زي دة اتحبس سنيين ظلم وقهر وغيره كتيييير لأختلافة في الرأي مع النظام الحاكم عاوزة يحب البلد ويخاف عليها دانت لما بتروح الشهر العقاري أو أي مؤسسة حكومية بتخرج منها تسب بالأديان للبلد حكومة وشعبها

هيثم محدين الناشط في الاشتراكيين الثوريين بعد الإفراج عنه
حسبي الله ونعم الوكيل وعايزين البلد ربنا يكرمها ازاي!!!!!!!!

مشاهدة المرفق 514637مشاهدة المرفق 514639مشاهدة المرفق 514640

مابيصعبش عليا في البلد دي اكتر من الغلابة اللي محبوسين عافية دول
ديما بتخيل انوا اخويا او قريبي او في يوم من الايام اكون انا

هيثم محدين الناشط في الاشتراكيين الثوريين بعد الإفراج عنه
حسبي الله ونعم الوكيل وعايزين البلد ربنا يكرمها ازاي!!!!!!!!

مشاهدة المرفق 514637مشاهدة المرفق 514639مشاهدة المرفق 514640
بس الاشتراكيين الثوريين أو الاناركية جماعة مدمرة فعلا اتذكر أنهم كانوا هم من أشعلوا النار في المجمع العلمي ولو طالوا كانوا ولعوا في البلد كلها دول حتي يقال انهم المسؤولون عن حريق القاهرة الشهير ايام الملكية انا كنت بسمع وبقرا أفكارهم كنت باستغراب فعلا ازاي واحد مصري ممكن يفكر في تدمير بلده كده بحجة معارضة النظام والفساد

السفير المصري في موسكو يبحث زيادة السياحة الروسية

تفاصيل لقاء السفير المصري في البرتغال مع سكرتيرة الدولة للسياحة

متحدث الحكومة: 9 شركات عالمية تضخ استثمارات جديدة بقيمة مليار دولار

18.72 مليار دولار تحويلات المصريين العاملين بالخارج خلال الفترة من يناير إلى يوليو

وزير الصحة يبحث التعاون في بناء المنشآت الذكية وتوطين صناعة الأمصال واللقاحات مع الاتحاد الأوروبي

بتكلفة 270 مليون جنيه.. الانتهاء من إنشاء 38 مدرسة بالإسكندرية لتخفيف الكثافات الطلابية

الحكومة: سنستجيب لأي مطالب للقطاع الصناعي وسنقدم الحوافز الممكنة

مابيصعبش عليا في البلد دي اكتر من الغلابة اللي محبوسين عافية دول
ديما بتخيل انوا اخويا او قريبي او في يوم من الايام اكون انا
ربنا يحفظك ويسلم عيلتك ويصبر المعتقلين ويربط علي قلوب أهاليهم وينتقم من الظلمه وياخدهم
مش عارف السيساويه الي بيدعو حب البلد مبيحبوش ولادها ليه!!!!

بس الاشتراكيين الثوريين أو الاناركية جماعة مدمرة فعلا اتذكر أنهم كانوا هم من أشعلوا النار في المجمع العلمي ولو طالوا كانوا ولعوا في البلد كلها دول حتي يقال انهم المسؤولون عن حريق القاهرة الشهير ايام الملكية انا كنت بسمع وبقرا أفكارهم كنت باستغراب فعلا ازاي واحد مصري ممكن يفكر في تدمير بلده كده بحجة معارضة النظام والفساد
هما أخطؤو بعد الثوره لكن غير ده تشويه من النظام العسكري زي ما بيتهم الاخوان والسلفيين و٦ابريل

النظام كداب ومفيش حد خرب البلد وأفسد فيها دي غير النظام

هو مش أحمد دومة كان واخد منهم علي ما اعتقد
هما أخطؤو بعد الثوره لكن غير ده تشويه من النظام العسكري زي ما بيتهم الاخوان والسلفيين و٦ابريل

فعلا وكان في مخربين تلاميذ صغيرين تم استخدامهم ثم القائهم في سلة مهملات العسكر

الفكرة مش في الدولار ولا الجنيه الفكرة انك بتأجر ليه حاجة ملكك
والكهرباء والبنزين وازماتهم كانت مفتعلة والناس كلها عرفت كده
الدولة سوف تاجر لان العاصمة الادارية ليست ملك الدولة بل ملك شركة حكومية و الانشاآت اتعملت موش بفلوس الدولة ولكن بفلوس الشركة، مفهوم ولا عايزة شرح اكثر؟

يا جماعة الخير احنا في الاول والاخر عاوزين مصلحة البلد دي، و فاهمين ان في ناس كثير هنا بتكره السيسي كره العمى و اكيد الراجل له و عليه ولكن من فضلكم نكون موضوعيين شوية و نتحري الدقة في كتابتنا و في نقدنا، احنا في الاول و الاخر صالح المواطن المصري و اكيد احنا لازمنا علي الاقل شغل من ٨ الى عشر سنوات علشان المواطن المصري يحس بالفرق و لكن الي حصل لحد دلوقتي بيدينا الامل في بكرا،كامثلة على ذلك:
-فيروس سي والقضاء عليه في مصر كم من مليون مصري كان يعاني من هذاالمرض و اتعالج على نفقة الدولة؟
- نسبة البطالة ٧،٥ في المية ، احنا عمرنا ما وصلنا للنسب دي قبل كده حتي في اوروبا معندهمشي النسب دي ، يمكن تقولي ان الاجور ضعيفة ،اقولك ايوه ضعيفة ولكن علي الاقل الناس بتشتغل و الامور سوف تتحسن اكثر مع الوقت.
- القضاء علي العشوائيات و مدن الصفيح ، كم من مليون مصري استنفع بده و اصبح يعيش بصورة ادمية
-الشغل الكبير الي بيتعمل في الصعيد و قرى الصعيد من ترصيف و تنويرو تطهير و صحة....
هذا ان دل على شيئ فهو يدل ان في ناس بتشتغل ، موش كافي متفق معاكم انو في لسة كثير عشان الخير يعم الجميع.
اكيد في اخطاء و هنات وكثيرة و اهمها قضية التعويل على hot money ، واضن ان المسؤولين في الدولة تعلمو الدرس وعليهم ايجاد الحلول والا فانهم مدعوون لترك اماكنهم لغيرهم.

احنا فالحين بس في التخريب و الهدم ، طيب انتو موش عاجبكم السيسي و دا رايكم و من حقكم ان تبدو رايكم في ذلكو لكن لما تقولو لازم السيسي يمشي لازم تعطونا حلول بديلة و خطط متخرش المية ولا تقفون عند ويل للمصلين

احنا فالحين بس في التخريب و الهدم ، طيب انتو موش عاجبكم السيسي و دا رايكم و من حقكم ان تبدو رايكم في ذلكو لكن لما تقولو لازم السيسي يمشي لازم تعطونا حلول بديلة و خطط متخرش المية ولا تقفون عند ويل للمصلين
البديل ان السيسي يعمل انتخابات مبكره (الكوره في ملعبه) وييجي رئيس بالانتخاب مع الحفاظ علي مؤسسات الدوله ويبدأ برنامج إصلاحي لهيكل الدوله وإصلاح لبنية الاقتصاد

أنا شخصيا ضد فكرة الثوره حاليا لانها هتكلفنا كتير والبلد مش مستحمله لكن ما أخشاه مع الفشل المتتالي والاصرار علي الإفساد في البلد

السيسي في ايده يفض الاشتباك ويتنحي ويريح الشعب ويستريح بما انه مبينامش يعيني من كتر خوفه علي البلد!!!
عرفت مين الي عايز يخرب البلد وبيغلب مصالحه الشخصيه ومصالح عصابته!!!!

البديل ان السيسي يعمل انتخابات مبكره (الكوره في ملعبه) وييجي رئيس بالانتخاب مع الحفاظ علي مؤسسات الدوله ويبدأ برنامج إصلاحي لهيكل الدوله وإصلاح لبنية الاقتصاد

أنا شخصيا ضد فكرة الثوره حاليا لانها هتكلفنا كتير والبلد مش مستحمله لكن ما أخشاه مع الفشل المتتالي والاصرار علي الإفساد في البلد

السيسي في ايده يفض الاشتباك ويتنحي ويريح الشعب ويستريح بما انه مبينامش يعيني من كتر خوفه علي البلد!!!
عرفت مين الي عايز يخرب البلد وبيغلب مصالحه الشخصيه ومصالح عصابته!!!!
مفيش كهرباء بتقطع بالساعات ومفيش طوابير علي محطات البنزين
مفيش حاجة تجبره علي عمل انتخابات مبكرة

انت شايف يعني مظاهرات في كل الشوارع؟
دا كل ما حد يعمل دعوة علي توتير لمظاهرة محدش يعبره
كفاية محمد علي كمثال

يعني الاوضاع ماشية
رغم الغلاء وكل المساوئ

اي اللي يجبره ع الكلام اللي انت بتقوله دا

مفيش كهرباء بتقطع بالساعات ومفيش طوابير علي محطات البنزين
مفيش حاجة تجبره علي عمل انتخابات مبكرة

انت شايف يعني مظاهرات في كل الشوارع؟
دا كل ما حد يعمل دعوة علي توتير لمظاهرة محدش يعبره
كفاية محمد علي كمثال

يعني الاوضاع ماشية
رغم الغلاء وكل المساوئ

اي اللي يجبره ع الكلام اللي انت بتقوله دا
حبيبي البلد كل سنه الوضع فيها بيسوء عن الأول والقادم أصعب وأمر والأزمات قادمه في الطريق متستعجلش!!

وحتي لو في مظاهرات وطوابير مش هتجبره علي شئ ببساطه لإنه معاه الجيش فالشعب وغضبه مش فارق معاه!!!!

من اقل من سنة طارق بيك كان قاعد مع الريس ، فالريس بيقله هنعمل ايه يا طارق ، قاله ياريس هنشترى دهب ، قاله دهب ايه اللى هنشتريه هو احنا حيلتنا دولار نسد ديوننا ، قاله ياريس امال انا بعمل ايه احنا هناجل سداد شوية ديون بتاع ٢ مليار كده ونروح نشترى دهب سبايك ونصبر عليهم كام شهر ، الحرب شغاله والدهب هيولع واديك شايف ساويرس واكلها والعة وحاطط كل فلوسه فى الدهب وبيكسب ، بص ياريس نتوكل على الله

طارق بك اشترى الدهب ب٢٠٠٠دولار النهاردة عامل ١٧٠٠دولار

تعديل : البعض بيقول ان عامر نزل لم السكراب من السوق المحلى وبعته يدمغ بره والواقعة غير معقولة لكن المركزى حتى اليوم لم يفصح عن مصدر ٤٤ طن دهب واكتفى بزيادتهم فقط مع لفظ انه اشتراهم اشتراهم من فين ومن مين وازاى محدش عارف

من اقل من سنة طارق بيك كان قاعد مع الريس ، فالريس بيقله هنعمل ايه يا طارق ، قاله ياريس هنشترى دهب ، قاله دهب ايه اللى هنشتريه هو احنا حيلتنا دولار نسد ديوننا ، قاله ياريس امال انا بعمل ايه احنا هناجل سداد شوية ديون بتاع ٢ مليار كده ونروح نشترى دهب سبايك ونصبر عليهم كام شهر ، الحرب شغاله والدهب هيولع واديك شايف ساويرس واكلها والعة وحاطط كل فلوسه فى الدهب وبيكسب ، بص ياريس نتوكل على الله

طارق بك اشترى الدهب ب٢٠٠٠دولار النهاردة عامل ١٧٠٠دولار

تعديل : البعض بيقول ان عامر نزل لم السكراب من السوق المحلى وبعته يدمغ بره والواقعة غير معقولة لكن المركزى حتى اليوم لم يفصح عن مصدر ٤٤ طن دهب واكتفى بزيادتهم فقط مع لفظ انه اشتراهم اشتراهم من فين ومن مين وازاى محدش عارف

مشاهدة المرفق 514831
هما كانو شارين ال44 طن ده عشان يبيعوه بعديها بفترة؟ ولا عشان لدعم الاحتياطي الأجنبي

هما كانو شارين ال44 طن ده عشان يبيعوه بعديها بفترة؟ ولا عشان لدعم الاحتياطي الأجنبي
في إعتقادي اشترو كأستثمار تنبأهم كان خطئ أن الدهب سيواصل الإرتفاع حتي نهايه الحرب.

عودة
أعلى