رفع اسعار الوقود في مصر

في الأردن سعر ليتر بنزين اوكتان 90 هو ضعف سعر لتر بنزين 95 في مصر ، لكن معدل الأجور في الأردن تقريبا هو 10 آلاف جنيه ، لا أعرف معدل الأجور في مصر !
من 4 الاف الى 6 الاف جنيه

‏ لتر البنزين كان ب80 قرش ووصل ل 8.75 تقريبا 1100% زيادة وكل ده ومعانا البركة اومال لو البركة مش معانا كان وصل كام 😂😂

اصدق لان الامريكان اتعلم عليهم قبل كدة من مركب صغير مفخخ خرم لهم فرقاطة عند شواطئ اليمن في سنة 2000 ، ده غير ان الامريكان مجرمين.

بس اعتقد قبل مرور السفن دية في قناة السويس بيمر سفن او لنشات البحرية المصرية في القناة الاول.
فى لنشات تبع حرس الحدود.............. بس التأمين قبل 2013 و قبل ما الاخوان يضربو السفية التجارية كان التأمين مش قد كده

فى لنشات تبع حرس الحدود.............. بس التأمين قبل 2013 و قبل ما الاخوان يضربو السفية التجارية كان التأمين مش قد كده
اخوان ايه بنقول الحادثه في 2008 ايام الخره مبارك , و المركب كان مركب صيد و في المياه المصرية , يعني اراضي مصرية يعني كان مفروض يحجزو الفرقاطة و الطاقم بتاعها يتحاكم في مصر.

اخوان ايه بنقول الحادثه في 2008 ايام الخره مبارك , و المركب كان مركب صيد و في المياه المصرية , يعني اراضي مصرية يعني كان مفروض يحجزو الفرقاطة و الطاقم بتاعها يتحاكم في مصر.
انا بتكلم عن التأمين اللى ايجى كان بيسأل عليها مش على الحادثة اقرا الاقتباس كويس

ايه هي السفينة التجارية الي ضربوها الاخوان ؟

ايه هي السفينة التجارية الي ضربوها الاخوان ؟

سفينة بضائع هولندية تم اطلاق عليها قذيفة ار بي جي و بعض الاعيرة النارية ..

في مدينة القنطرة غرب القناة بالتحديد بالقرب من قرية تدعي ( الحرش ) ...

لم تتأثر السفينة علي اي حال ...

و بعدها تم بناء سور من الحجارة بطول خط القناة الي جانب انشاء قوة تأمين المجري الملاحي + حرس الحدود .

ده شيطان ابن ***** .. رغم كل مساوئه لكن فيه حادثه معلمه معايا لحد دلوقتي كانت في اخر سنين حكمه , تقريبا 2008 او 2009 ... اثناء مرور فرقاطة امريكية قناة السويس كان فيه مركب صيد مصري صغير و اطلقت الفرقاطه النار عليه و طبعاً اتوفي الصياد.

حادثه لسه فعلاً مأثره فيا لحد دلوقتي.
بخصوص الحادثة دي خلينا واقعيين ، ايه اللي كان يقدر يعملوا في أحسن الأحوال؟
في أحسن الأحوال هيطالبهم بدفع تعويضات وبشرط ان ميكونش المركب ده عمل حاجة غلط خليته يتعرض لاطلاق النار.

الحمد لله عايش حياة كريمة في توازن مابين راتبي ومتطلباتي

اقطع دراعي اذا ما كنت شغال زي الحمار في الساقية وطالع عينك شغل.. وبتوفر في المصاريف عشان تقدر توفر حاجة

حوار شعب مش منتج بسبب سياسات اقتصادية سيءة وفاشلة متديش للناس مرتبات صفر ويضطروا يشتغلوا بال16ساعة يوميا وتفكر بعدها أن النتيجة هتكون إنتاجية. عالية بل العكس كل ما زاد الوقت زادت الأخطاء وقل الإنتاج وهنفضل نلف فى الدوامة دى لحد ما تقتنع الحكومة أن بدون دخل حقيقى مش هيكون فيه انتاج حقيقى

فهمك لعلاقة المرتبات بالانتاج غير صحيحة .. انت متخيل ان الدولة محتاجة تدي مرتبات كويسة عشان تاخد انتاج.. بينما الحقيقة ان الانتاج محتاج يزيد اولا عشان المرتبات كنتيجة لذلك تزيد ومينفعش يحصل العكس

للتوضيح.. وبعيدا عن ان الدولة اصلا المفروض ملهاش علاقة بالدخل ولا تتحكم فيه .. لكن خلينا نفترض ان الدولة قررت ان الحد الادنى للمرتبات بكره الصبح هو ١٠ الاف جنيه.. الدولة هتمول الزيادة دي منين.. اما من مواردها (يعني زيادة ايرادات الدولة وزيادة الناتج المحلي.. او عن طريق زيادة الضرايب).. او بالاقتراض او بطبع الاموال

لو بالضرائب.. يبقى اللي انت بتاخده بالشمال بترجعه للدوله تاني باليمين لكن ده هياثر سلبيا على الاستثمار بسبب ارتفاع الضرايب .. لو بالقروض فالدولة هتسدد القروض دي برده عن طريق الضرايب.. وبالعكس كمان هتزود عليك حمل فوايد القروض وبالتالي دخلك هيقل تدريجيا.. ولو الدولة قررت تطبع فلوس فده معناه زيادة التضخم وانخفاض قيمة العملة وهتفضل قوتك الشرائية زي ما هي.. لان الدولة فيها حجم معين من السلع ثابت ومع زيادة المعروض من النقود فهتزيد اسعار السلع وهتفضل قوتك الشرائية زي ما هي

الخلاصة.. الرؤية الوردية ان الدولة تقدر تزود دخل الناس ده جهل .. عايز تزود دخلك .. وقف الزيادة السكانية لمدة ١٠ سنوات وحقق معدل نمو سنوي ١٠٪.. كده دخلك هيزيد ١٠٠٪ في ١٠ سنوات.. والزيادة هنا مش شرط في كمية الفلوس اللي بتاخدها لكن في قوتها الشرائية

طبعا ده شرح مبسط مخل وغير دقيق

التعديل الأخير:
انا شغال في المجال ده ، مفيش ٧ ايام دي خالص حاليا ، ممكن في المستقبل الوضع يتحسن بس حاليا الوضع زفت.

يعني البنك الدولي بيكدب.. عموما طريقة حساب المدة حاليا بتتم من لحظة القيد في دفتر ٤٦.. مش من لحظة نزول البضاعة من المركب.. لكن حاليا شغالين على تغيير طريقة الحساب لكده

طالما انك شغال في المجال يبقى اكيد سمعت عن منظومة نافذة والمراكز اللوجيستية.. وسمعت عن منظومة cargo x.. وسمعت عن منظومة aci.. ويمكن كمان سمعت عن منظومة ادارة المخاطر الجديدة اللي بدا تطبيقها واللي اتكلم عنها السيسي واللي هتستخدم الذكاء الاصطناعي في تحديد مدى خطورة شحنة ما وحاجتها للتفتيش من عدمه.. واللي هتخلق نظام المسار الاخضر للمتعاملين منخفضي الخطورة وبالتالي بضايعهم متتفتش ويقل زمن الافراج الجمركي

يعني البنك الدولي بيكدب.. عموما طريقة حساب المدة حاليا بتتم من لحظة القيد في دفتر ٤٦.. مش من لحظة نزول البضاعة من المركب.. لكن حاليا شغالين على تغيير طريقة الحساب لكده

طالما انك شغال في المجال يبقى اكيد سمعت عن منظومة نافذة والمراكز اللوجيستية.. وسمعت عن منظومة cargo x.. وسمعت عن منظومة aci.. ويمكن كمان سمعت عن منظومة ادارة المخاطر الجديدة اللي بدا تطبيقها واللي اتكلم عنها السيسي واللي هتستخدم الذكاء الاصطناعي في تحديد مدى خطورة شحنة ما وحاجتها للتفتيش من عدمه.. واللي هتخلق نظام المسار الاخضر للمتعاملين منخفضي الخطورة وبالتالي بضايعهم متتفتش ويقل زمن الافراج الجمركي

والله عايز تاخد بكلامي خده ، عايز تاخد بكلام البنك الدولي خده برضه، انت حر
ولا ياسيدي البنك الدولي حلو ومش بيكدب انا الكداب ، ايوه عارف بالكلام ده ولكن حتي اللحظة مفيش نتيجة ملموسة علي الارض ( النتيجة هي تخفيض مدة التخليص الجمركي بشكل كبير ) علشان كده قولت ان ممكن ( وركز علي كلمة ممكن ) الوضع يتحسن في المستقبل

والله عايز تاخد بكلامي خده ، عايز تاخد بكلام البنك الدولي خده برضه، انت حر
ولا ياسيدي البنك الدولي حلو ومش بيكدب انا الكداب ، ايوه عارف بالكلام ده ولكن حتي اللحظة مفيش نتيجة ملموسة علي الارض ( النتيجة هي تخفيض مدة التخليص الجمركي بشكل كبير ) علشان كده قولت ان ممكن ( وركز علي كلمة ممكن ) الوضع يتحسن في المستقبل

انا مش بكدبك يا اخي.. انا بس بوضح ان طريقة حساب الدولة والبنك الدولي لزمن الافراج الجمركي مختلفة عن حساباتك.. انت ممكن تكون بتحسبها من لحظة وصول المركب للميناء.. واللي بتنتظر عدة ايام عشان تقدر تنزل بضاعتها.. دي مشكلة بنية تحتية هتتحل اخر ٢٠٢٤ مع التوسعات الكبيرة اللي بتتم في كل المواني حاليا وتطوير كمان لبنيتها الفوقية لتكون الية بالكامل

انا مش بكدبك يا اخي.. انا بس بوضح ان طريقة حساب الدولة والبنك الدولي لزمن الافراج الجمركي مختلفة عن حساباتك.. انت ممكن تكون بتحسبها من لحظة وصول المركب للميناء.. واللي بتنتظر عدة ايام عشان تقدر تنزل بضاعتها.. دي مشكلة بنية تحتية هتتحل اخر ٢٠٢٤ مع التوسعات الكبيرة اللي بتتم في كل المواني حاليا وتطوير كمان لبنيتها الفوقية لتكون الية بالكامل
اه ماشي فهمت قصدك ، مفيش مشكلة.

علي حسب كل نوع و نوع المحرك و المسافات اللي تقدر تقطعها في الشحنة الواحدة.

و الصراحة لن افتي علي موصفات هذه السيارة و لا استطيع تقييم اذا كان سعرها مناسب ام لا

لكن فعلا فيه سيارات كهربائية صينية سعرها 2000 دولار و شوفت فديوهات للامريكان عاملين لها مراجعات و انواعها كتير ، فيه منها الخردة و فيه منها حمارة شغل

و فية في مصر مشروع بالتعاون مع الانتاج الحربي و شركة IMUT اللي بتعمل مدرعات ST-100

وقال مستشار الوزير فى تصريحات خاصة لـ «المال»: إن الأسعار ستتراوح بين 78 و125 ألف جنيه، مؤكدًا أن تلك الأسعار مبدئية وسيتم تحديدها بشكل نهائى مع بداية التصنيع، المتوقع أن يبدأ خلال عام من الآن.

ده غير مشروع ابوهشيمة مع الانتاج الحربي و الامارات

يا اخي السيارات هذه موجوده في السوق الكندي التي تفرض ضرائب مرتفعه علي المنتجات الصينيه أسعارها من 2500 ل3500 دولار الحكومه المصريه تستوردها معفيه من الجمارك وتبيعها للمواطن بأكثر من 7000 دولار كأنه مشروع قومي
وبعدين من المفترض هو عمل شركات خاصه وليس الحكومه مشكله الحكومه تريد ان تعمل سبوبه من كل شئ وبتفشل في معظم الأشياء

سوق السيارات في مصر واقع لانه محتكر والحكومه مشتركه في ذلك

رئيس الوزراء: تكلفة لتر السولار 11 جنيها والدولة تتحمل الفارق

رئيس الوزراء: 63 مليار جنيه تكلفة استمرار دعم السولار حتى آخر العام

عودة
أعلى