رفع اسعار الوقود في مصر

الحقيقة لا افهم لما لايرفع الدعم نهائيا عن المحروقات في مصر مقابل اعطاء بطاقات نقل مجانا للطلبة والموظفين اصحاب الاجور المنخفضة وكبار السن مثل كل الدول

المشكلة في مصر الحكومة ترفع الاسعار ولا تدعم الطبقات الضعيفة
الناس + 60 معاهم كارنيه للاتوبيس للركوب مجاناً سواقين كتير لما بيشوفو واحد كبير بيسيبوه و يمشو عشان عايزين ياخدو فلوس

جايين ندور علي الحل دلوقتي بعد ما الدين الخارجي وصل لاكثر من 157 مليار دولار والدين الداخلي اكتر من 5 تريليون جنية

ما قلنا قبل كدا ان النمو اللي حصل في مصر نمو غير صحي لانه نتاج استثمارات حكومية وللاسف ان معظمها في البنية التحتية
والمدن الجديدة استثمارات طويلة الاجل وللاسف تمت باموال ساخنة وقروض بفوائد هي الاعلي عالميا

وقليل منها كان في الاتجاة الصحيح زي مصنع السكر و منشأت تكرير البترول في مسطرد وغيرة اللي قللت فاتورة الاستيراد بنسبة بسيطة

وان نمو القطاع الخاص هوا النمو الحقيقي والصحي لانه بيولد فرص عمل مستدامه ومتحصلات ضريبية وعمله اجنبية في حالة التصدير وتقليل فاتورة الاستيراد بتوفير سلع بديلة منتجة محليا

وان الاستثمار في البنية التحتية يتم بالتوازي مع الارتفاع في نمو الناتج المحلي الصحي وارتفاع الايرادات الضريبية

للاسف احنا وصلنا لوضع لا نحسد علية وماقدمناش اي مجال للمناورة اساسا ومفيش حل تاني غير ان الشعب يتحمل الفاتورة

خلاص ما قدمناش الا صندوق النقد الدولي باشتراطات خفض الدعم الحكومي
والخليج خلاص بح استثمارات خاصة (( وليس كاش منح او ودائع او قروض ))

السؤال الاهم دلوقتي واللي المفروض نتكلم فية لان لا فائدة من البكاء علي اللبن المسكوب

هل سيتم تحميل اعباء خفض الدعم علي الشعب المصري بالمساواة ام بالعدل

شركات الجيش هتدفع ضرائب وتسدد الالتزامات اللي عليها للبترول والكهرباء والمياة
التوقف عن تعيين الرجال المعرصين في مناصب تشريفية للحصول علي امتيازات نهاية الخدمه
وقف صرف بدلات ومكافاءات خارج هيكل الرواتب والالتزام بالحد الاقصي حاجات كتير في البلد لازم تتعدل

مشاهدة المرفق 498393
أن الله لا يصلح عمل المفسدين

الحقيقة لا افهم لما لايرفع الدعم نهائيا عن المحروقات في مصر مقابل اعطاء بطاقات نقل مجانا للطلبة والموظفين اصحاب الاجور المنخفضة وكبار السن مثل كل الدول

المشكلة في مصر الحكومة ترفع الاسعار ولا تدعم الطبقات الضعيفة
كله هيدعى الفقر هنا بعض الناس مؤمنة بمقولة "ابو بلاش كتر منه" + الحكومة اخرها تاخد ضرائب انما تفكر و تشغل دماغ؟ صعب عليها

انا ارى الحل الوحيد للخروج هذه الدائرة والجدال الأزلي بين مستوى الدخل واسعار السلع والخدمات.....ابني مصانع أكثر شغل اكتر ، أنتج أكثر ....عادل في قيمة الاستيراد والتصدير بل الوصول إلي القيمة بالسالب بين الاستيراد والتصدير لصالح التصدير مثل الدول المصدرة مثال ذلك اليابان ....
المهم ان يكون المنتج ذات جودة عالية ويكون سعره اقتصادي في متناول المستهلك المستهدف ، والا هنلبس في الحيطة تاني برضه.
وبرضه لازم تكون عامل عقود طويلة الاجل مع موردين المواد الخام.

كله هيدعى الفقر هنا بعض الناس مؤمنة بمقولة "ابو بلاش كتر منه" + الحكومة اخرها تاخد ضرائب انما تفكر و تشغل دماغ؟ صعب عليها
الفكر الحكومى العقيم ، لا يمكن يطلع حلول مبتكرة زي ما بنقول كده ( خارج الصندوق ) ، الروتين العقيم اللي لا بيحل ولا بيربط مع الفلسفة بنت ال **** بتاعة مدام عفاف ، خليتني أكره القطاع الحكومي كله ، وانا رايح مشوار ليهم بكون كاره نفسى.

و الله لما جدي يجي يركب أتوبيس بقف انا اوقفه و هو يجي بعدي عشان السواق يفتكر ان انا هركب

حال السواقين معاك في هذه الحالة.

في ناس فعلا بتنظر وبس كأنهم مسئولين حكوميين فعلا في أزمة اقتصادية ولازم تغيير المجموعة الاقتصادية فورا مش عارف الناس بدافع عن ايه

في ناس فعلا بتنظر وبس كأنهم مسئولين حكوميين فعلا في أزمة اقتصادية ولازم تغيير المجموعة الاقتصادية فورا مش عارف الناس بدافع عن ايه
المجموعة تمشي بتوجيهات السوسوومفرتكة مصر كلها بتوجيهات للسوسو بالاسناد المباشر ودون دراسة ولا تخطيط ولا دراسات جدوى

عندما اقرأ ردود الاخوة المصريين أجد انها تصب في اتجاه واحد. وهي في انتقاد توجه الحكومة السابق في الانزلاق في مسار الديون والذي كان اغلب المتابعين السعوديين يحذرون منه وكانوا يواجهون عاصفة من الانتقاد. حاليا يجب أن لا يتوقع احد اي انفراجة قريبة في الاقتصاد العالمي ولا يبني اي توقعات على هذا الأساس ويجب أن يعلم الجميع أن القروض قليلة التكلفة أصبحت من الماضي الان.
يجب على الحكومة المصرية ان توقف تماما جميع مشتريات السلاح. إيقاف جميع المشاريع التي لاتدر عائد سريع. والا فإن الأمور ستزداد تفاقما.

عندما اقرأ ردود الاخوة المصريين أجد انها تصب في اتجاه واحد. وهي في انتقاد توجه الحكومة السابق في الانزلاق في مسار الديون والذي كان اغلب المتابعين السعوديين يحذرون منه وكانوا يواجهون عاصفة من الانتقاد.
بص يا خال انا كنت كاتب كلام كتير وطلع الكيبورد كان انجليزى فا مش هعيد الكلام و هختصر على حضرتك
للاسف كان هناك بعض الحماس المفرط للبعض فى سرد النصائح فا جعلتها تبدو مثل ذمة او تعالىو انا هنا لا اقصد الاخوه السعودين بل الفهيمة بشكل خاص و المعترضين ل اى شئ و ضعف "ارسال" النصيحة من بعض الاخوة بص يا سيدى الفاضل باختصار للاختصار انا ممكن انصحك نصيحة بس انت ممكن تفهم نصيحتى غلط او انت ماتكونش بتحبنى لشخصى و ساعتها برضه مش هتقبل نصيحتى او ممكن حضرتك تشوف ان النصيحة الجاية ليك فى توقيتها بترفع معانى كثيرة او موجهه و برضو لا تقبلها.... ولا ننسى ان هناك بعض الناس و دول موجودين فى كل حته فى العالم مابيحبوش حد يحسسهم انهم مش عارفين هما بيعملو ايه حتى لو هما صح او غلط و ده موجود فى كل انسان فينا محدش منزه
حاليا يجب أن لا يتوقع احد اي انفراجة قريبة في الاقتصاد العالمي ولا يبني اي توقعات على هذا الأساس
الركود هيجي بس مش بالوحشية اللى الكل مفكرها و إن شاء الله يبقى الوضع احسن
ويجب أن يعلم الجميع أن القروض قليلة التكلفة أصبحت من الماضي الان.
مش شرط
يجب على الحكومة المصرية ان توقف تماما جميع مشتريات السلاح.
انا اختلف مع حضرتك تماما فى الموضوع ده اهو ده بالذات مهم مصر محتاجه تبقى قويه طول الوقت و تكون مستعده لاى جبها من الاربع جبهات و طول ما اعداءها بيتسلحو احنا كمان نتسلح عدوك مش هيستناك
الصفقات المصرية بتبقى بقروض ميسرة من البنوك صاحبه الصفقة زى صفقة ال30 رافال و مصر بتعمل كده بقالها فترة و احنا مابندفعش كاش
ليس كل الصفقات تأتى من الميزانية الدفاعية كما متخيل البعض فى الميزانية المحدده للجيش اقل بكثيرررررررررررر من دول كتيرة فى المنطقة
إيقاف جميع المشاريع التي لاتدر عائد سريع. والا فإن الأمور ستزداد تفاقما.
اوافق على وقف المشاريع الدولارية فقط و التركيز على المشاريع اللى هتجبلى دخل فى الظرف القريب و المتوسط عن الظرف البعيد

عودة
أعلى