بـوابة مصـر الأقتصادية

troy007 @troy007 ده اللي كنت بقول عليك و فتحوها امبارح

للاسف خطوات خجوله جدا

الناس برا سبقتنا بسنين ضوئية عندك السعودية كمثال

نظام نور للتعليم عليه كل حاجة من A TO Z في التعليم

نظام قوي للشركات والمنشأت عليه كل حاجة
بالاضافة لعقود عمل بصيغة موحدة تحفظ حقوق العمال وصاحب العمل وموثقة ومعتمدة من مكتب العمل ومربوطة بالتأمينات الاجتماعية

ودا اكبر مشكلة في سوق العمل المصري بعض الشركات شغالة بدون عقود لعدد كبير من الموظفين وشركات اخري مبتديش العامل نسخة من العقد وشركات تانية بتمضي العمال علي وصل امانة بمبلغ وقدرة

نظام الكتروني لاصدار السجلات التجارية وتراخيص البلدية بدون مراجعة الجهات الرسمية

نظام الكتروني للتأمينات الاجتماعية

يعني من جهاز الكمبيوتر بتقدر تفتح شركة بسجل تجاري و رخصة بلدية و نظام قوي وتأمينات وكل شيئ من دون مراجعة جهات حكومية

حتي لو راجعت جهة حكومية بتلاقي نظام حجز مواعيد

اشياء كتير ليس لها حصر

وأهم شيئ فيها انك ومجموعة صحابك تقدروا تفرجوا عن مسجون متعثر بمجرد سداد فاتورة المديونية واللي صدرت بها حكم من تليفوك وانتا قاعد في البيت

البنك المركزي: احتياطي النقد الأجنبي يسجل 33.37 مليار دولار بنهاية يونيو 2022

عاجل.. احتياطي النقد الأجنبي يتراجع 2.12 مليار دولار في يونيو
أرصدة الاحتياطي تسجل 33.37 مليار دولار

التعديل الأخير:
‏- مخطط مدينة "رولان جاروس العالمية" لـ التنس بـ ‎#العاصمة_الإدارية، باستثمارات 250 مليون دولار "4.7 مليار جنيه"، على مساحة 44 فدان، تضم أكبر استاد تنس في العالم بسعة 25 الف متفرج "مقارنة بـ 23 الف متفرج لاستاد آرثر آش بنيويورك الأكبر في العالم حتى الآن"

إقتصاد الثقب الأسود
للأسف هى دى المشكله الحقيقيه
فى البلد دى
إن النسبه الغالبه من الفلوس أصبحت خارج الميزانيه وللأسف خارج رقابه البرلمان والجهاز المركزى للمحاسبات حتى ولو رقابه شكليه
نسبه كبيره من النشاط الاقتصادي خارج منظومه الجمارك والضرائب والتأمينات
مما أثر على الموازنة العامة.بمعنى نشاط إقتصادى بدون عائد على الموازنه
فى عهد مبارك كان فى إقتصاد غير رسمى (إقتصاد الظل)
دلوقتى أصبح فى إقتصاد غير رسمى
واقتصاد رسمى( غير رسمى) تابع للجيش والإنتاج الحربي والمخابرات العامة والمخابرات الحربية و وزاره الداخليه...
الاصلاح يبدأ بتغيير هيكل ملكيه هذه الشركات أو على الأقل إخضاعها لمنظومه الضرائب والجمارك والرسوم التى يلتزم بها الشركات المماثله فى القطاعين العام والخاص
اى كلام تانى بالنسبة لي مجرد هرى

إقتصاد الثقب الأسود
للأسف هى دى المشكله الحقيقيه
فى البلد دى
إن النسبه الغالبه من الفلوس أصبحت خارج الميزانيه وللأسف خارج رقابه البرلمان والجهاز المركزى للمحاسبات حتى ولو رقابه شكليه
نسبه كبيره من النشاط الاقتصادي خارج منظومه الجمارك والضرائب والتأمينات
مما أثر على الموازنة العامة.بمعنى نشاط إقتصادى بدون عائد على الموازنه
فى عهد مبارك كان فى إقتصاد غير رسمى (إقتصاد الظل)
دلوقتى أصبح فى إقتصاد غير رسمى
واقتصاد رسمى( غير رسمى) تابع للجيش والإنتاج الحربي والمخابرات العامة والمخابرات الحربية و وزاره الداخليه...
الاصلاح يبدأ بتغيير هيكل ملكيه هذه الشركات أو على الأقل إخضاعها لمنظومه الضرائب والجمارك والرسوم التى يلتزم بها الشركات المماثله فى القطاعين العام والخاص
اى كلام تانى بالنسبة لي مجرد هرى
هما دلوقتى هينزلو الشركات ده فى البرصة فى الاربع السنين الجايين هل ساعتها برضه مش هيبقى عليهم ضرايب؟

أعداد الأطباء في أوروبا قليلة
لأن الوظيفة فيها ضغط عصبي و تعب كبير و مش كل الأوروبيين بيفضلوها عشان كدة بيجيبوا من بره
ليه من جامعة المنوفية ؟ بيدرس نفس المناهج تقريبًا لأن منهجنا معتمد مش زي روسيا مثلاً ونجح في اختبارتهم وده يدل على قدرته انه يشتغل هناك

الإستثمار عامةً هو الأعلى لو نجح في أي دولة
بس مش كل الناس بتحب المخاطرة
بس انا بتكلم عن الوظائف
القطاع الطبي عالي جدًا هناك
والقطاع التعليمي برضه عالي وليه احترامه بره

معادلاتها صعبة بس مش مستحيلة و ناس كتيرة بيعدوا

الجامعة أساس اه بس لو قعد 100 سنة مش هتفيده
لازم يزود فوقيها ويصرف كتير عشان الشهادة نفسها مش قوية
نصيحه مني ماتناقش الأستاذ Egy في الطب لانه معرفته بيه زي معرفته باللغه الصينية وانت اللي هتتعب في الاخر

كدة هنقول باي باي لشركات الجيش و الحكومة و باي باي لدعم الخبز و السولار.

و ربنا يستر

بدائنا نستفيد من الترويح لمشاريع الطرق و الخبرة اللي اكتسبناها و كنت بشير هنا تعليقات الافارقة عن الطرق الجديدة في مصر.
الاتحاد الاوروبى عاوز ينافس الصين فى افريقيا و كانو حاطين مبلغ ضخم حوالى 200 او 300 مليار دولار و إن شاء الله نعمل مشاريع اكتر

وتعويم كامل للعملة
لا اعتقد للحفاظ علي مستويات التضخم المنخفضة و عدم الحاجة لرفع الفائدة بشكل مبالغ فيه و يكفي رفعها بسبب الفائدة الامريكية.

المعروف عن الجزء التاني من البرنامج و هو متفق علية من ٢٠١٨. هو جمع كل شركات الحكومة تحت مظلة واحدة و طرح جزء كبير منها في البورصة ، و ايضا تخارج شركات الجيش من الاقتصاد و طرحها في البورصة و بيع بعضها

و هذة نقطة الفيصل في اكمال البرنامج.

رفع الدعم عن السولار و الجبز لان كلاهما بيمثل ٣٠٠ مليار جنية و هيقلل بشكل كبير جدا عجز الموزنة (انا ضد رفع سعر السولار) لكن مع تحريك سعر الخبز بدلا من ٥ قروش الي ٢٠ قرش مثلا.

مهم جدا الحفاظ علي مستويات منخفضة من التضخم و المفروض تكون اولوية قصوي حاليا

‏- مخطط مدينة "رولان جاروس العالمية" لـ التنس بـ ‎#العاصمة_الإدارية، باستثمارات 250 مليون دولار "4.7 مليار جنيه"، على مساحة 44 فدان، تضم أكبر استاد تنس في العالم بسعة 25 الف متفرج "مقارنة بـ 23 الف متفرج لاستاد آرثر آش بنيويورك الأكبر في العالم حتى الآن"

مشاهدة المرفق 496831

مشاهدة المرفق 496832
مشروع جميل لكن لمادا رولاند جاروس ألم يكن أولى تسميته بشيء له دلالة مصريا ؟

عودة
أعلى