ما هي الدولة صاحبة أقوى أسطول بحري في الشرق الأوسط؟

يا أخي شكلك مصدق نفسك. السعودية لا تستطيع صيانة طائراتها ولا استخدامها إلا باستأذان الأمريكان. يا أخي صيانة ايه ولا تطوير أنت مش عندك كفاءات أصلا كله بيكونوا من أمريكا الفرق بتنقل المصنع عندك فقط. السعودية دخلت الصناعة العسكرية من بضع سنوات قليلة ولا تمتلك أي خبرات

يا أخي شكلك مصدق نفسك. السعودية لا تستطيع صيانة طائراتها ولا استخدامها إلا باستأذان الأمريكان. يا أخي صيانة ايه ولا تطوير أنت مش عندك كفاءات أصلا كله بيكونوا من أمريكا الفرق بتنقل المصنع عندك فقط. السعودية دخلت الصناعة العسكرية من بضع سنوات قليلة ولا تمتلك أي خبرات

مافي شي اسمه ترتيبات بالدقة الي يتصوره البعض
الا اذا كان الفارق كبير
يمكن تحط اكثر من جيش في تصنيف واحد اذا كانوا متقاربين اما تحديد من اقوى بدقة شبه مستحيل
الجيش المصري ضعيف جدا ويفتقد للتوافقيةالعملياتية والتكنولوجيا العالية والتديب الجيد وهو لم ينتصر في اي حرب طوال تاريخه
حتى على ميليشيا محدودة الامكانات مثل داعش في سينا اللي لهم سنوات يحاربونهم داخل ارضهم رغم الدعم العالمي
والجيش الايراني اسوأ

فالجيش المصري والايراني تسميتهم جيش تسمية مجازية لا اكثر والا في الحقيقة كلمة جيش اكبر منهم
اركن انت على جنب بس
شكلك اصلا لا فاهم حاجه ولا تعرف حاجه اصلا
اصحى من نومك وفوق كده وابقى اطلع اتكلم لكن وانت نايم بلاش احلام اليقظه بتاعتك دى

الكلام هذا وشبهه منتشر عندهم جدا، أفقيا وعموديا، وربما كان أحد أهم الأسباب لتحطيمهم كل الأرقام القياسية في الهزيمة والفشل

يا خالد محمود اذا القوات الجوية المصرية لديها شركات محليه لصيانة وتصنيع قطع الغيار لطائراتها في ذلك الوقت ممكن نفكر بأن نقارن القوات الجوية المصرية بالقوات الجوية السعودية، هذا غير تفوق الجوية السعودية بالكم والكيف وتسليح المقاتلات

لا للأمانة المملكة السعودية تطورت كتيرا في الصيانة و التصنيع المحلي لكن السؤال مهم لكل من عنده مقاتلات أمريكية: هل تستطيع الولايات المتحدة تعطيلها عن بعد إن شائت ؟ (لأني قرأت هكدا كلام في بعض المنتديات)

التسليح الإيراني يعتمد على مبدأين : التسليح الداخلي و الكم
هدا عامل مهم فبرغم من أن جودة التسليح الإيراني أقل من الخليجي إلا أن عامل الكم و القدرة على التصنيع يسب في مصلحة إيران
بالنسبة للبحرية المصرية فهي متقادمة جدا
تركيا حاليا هي الأفضل بحريا بالنظر للكم و الكيف والقدرة على التصنيع
البحرية المصريه متقادمه
هل انت متاكد من كلامك ده
2 ميسترال 2 بيرجامينى وفى كلام عن صفقه 4 بيرحامينى اخرى 1 فريم اكتين 4 ميكو بازاحه 4000 كن و32 خليه دفاع جوى الاولى خلاص قربت توصل والباقيين خلال سنه و 4 كورفيت جويند و4 لنش صواريخ امبسادور و4 غواصات تايب ده غير تحديث فرقاطه بيرى من 4 الموجودين
تكلم بالعقل اخى اغلب التحديث اصلا فى القوات البحريه وتقولى بحريه متقادمه

بحريات وتوابيت متنقله وعبأ تشغيلي
ولوجستي مكلف
لو صرفت بعض الدول ميزانيات بحرياتها
على القطاعات الاخرى افضل لها
البحريات مهمتها هي حمايه الحدود من القرصنه والمهربين اما الدخول في حرب بها
انت حتنفشخ
البحريه لاتنفع الا مع الدول العظمى التي لديها اساطيل تجوب البحار والمحيطات وقتها نقدر ونقول هذه بحريه اما دول متوسطه وصغيره تنفق اغلب مبزانياتها على
بحريات غباء استراتيجي
امتلك الجو اولا وبعدها فكر في البحر والبر
تخيل تابوت متحرك تضربه بأصغر واتفه صاروخ
يتسبب لك بكارثه
كارثه الطراد الروسي لسه طازه وبير هاربر اثبات ان سلاح البحريات كلام فاضي ووهم من الحربين الاولى والثانيه

لا للأمانة المملكة السعودية تطورت كتيرا في الصيانة و التصنيع المحلي لكن السؤال مهم لكل من عنده مقاتلات أمريكية: هل تستطيع الولايات المتحدة تعطيلها عن بعد إن شائت ؟
يا اخي هذا الكلام يتم كشف زيفه حتى بالعقل
تخيل انك من تعقد الصفقات الجوية لبلدك هل يعقل ان تشتري طائرات لبلدك يمكن التحكم فيها واسقاطها ؟ كلام حتى العقل لا يقبله

البحرية المصريه متقادمه
هل انت متاكد من كلامك ده
2 ميسترال 2 بيرجامينى وفى كلام عن صفقه 4 بيرحامينى اخرى 1 فريم اكتين 4 ميكو بازاحه 4000 كن و32 خليه دفاع جوى الاولى خلاص قربت توصل والباقيين خلال سنه و 4 كورفيت جويند و4 لنش صواريخ امبسادور و4 غواصات تايب ده غير تحديث فرقاطه بيرى من 4 الموجودين
تكلم بالعقل اخى اغلب التحديث اصلا فى القوات البحريه وتقولى بحريه متقادمه
كنت أعتقد الصفقات لم تصل بعد أخي وقد صحح لي أحد الإخوة

لا للأمانة المملكة السعودية تطورت كتيرا في الصيانة و التصنيع المحلي لكن السؤال مهم لكل من عنده مقاتلات أمريكية: هل تستطيع الولايات المتحدة تعطيلها عن بعد إن شائت ؟ (لأني قرأت هكدا كلام في بعض المنتديات)
تصدق نظريه الزر توقعت اننا رميناها وتعديناها اجل ايش دور المنتدى التثقيفي
ياخساره الوقت الضايع هنا

بحريات وتوابيت متنقله وعبأ تشغيلي
ولوجستي مكلف
لو صرفت بعض الدول ميزانيات بحرياتها
على القطاعات الاخرى افضل لها
البحريات مهمتها هي حمايه الحدود من القرصنه والمهربين اما الدخول في حرب بها
انت حتنفشخ
البحريه لاتنفع الا مع الدول العظمى التي لديها اساطيل تجوب البحار والمحيطات وقتها نقدر ونقول هذه بحريه اما دول متوسطه وصغيره تنفق اغلب مبزانياتها على
بحريات غباء استراتيجي
امتلك الجو اولا وبعدها فكر في البحر والبر
تخيل تابوت متحرك تضربه بأصغر واتفه صاروخ
يتسبب لك بكارثه
كارثه الطراد الروسي لسه طازه وبير هاربر اثبات ان سلاح البحريات كلام فاضي ووهم من الحربين الاولى والثانيه
دى نظرية جديده الاخ تكتيكى طلع بيها .. ''القوات البحرية ملهاش لزمه فالحرب''

دى نظرية جديده الاخ تكتيكى طلع بيها .. ''القوات البحرية ملهاش لزمه فالحرب''
مش نظريه ياباشا بس سلاح فاشل خصوصا
في منطقتنا وجهه نظر شخصيه
انا احب اوفر فلوس وبحطها في طيران فتاك
ودفاع جوي يحميني وقوات بريه هي اجدر بهذه الاموال

ياشباب هدو شوي
ولي العهد نايم في مصر اللحين
انتظرو لما يسافر عالاقل

مش نظريه ياباشا بس سلاح فاشل خصوصا
في منطقتنا وجهه نظر شخصيه
انا احب اوفر فلوس وبحطها في طيران فتاك
ودفاع جوي يحميني وقوات بريه هي اجدر بهذه الاموال
وكيف ستواجة غواصات ستحاول ضربك بالنووي من عمق البحر على سبيل المثال ؟

وكيف ستواجة غواصات ستحاول ضربك بالنووي من عمق البحر على سبيل المثال ؟
سيبك من النووي ده مستوى عالي
الغواصه مواجهتها صعبه بسفن تقليديه
بدون استخدام روميو او باسايدون
وهذا يثبت لك ان قطع السطح فاشله في مواجه الجو والعمق وانها تابوت يسبح
بعني عايز تقنعني ان سفينه سطح تقدر على غواصه نوويه قطع دول المنطقه متاخره تسليحا ودفاع جوي

عودة
أعلى