ما هي الدولة صاحبة أقوى أسطول بحري في الشرق الأوسط؟

اول كلمتين تكامل عسكرى بعدين تقول الجو هو السيد!
كلامك خطا سواء المشاركة دى او الى قبلها
هي. نفس بعض لكن عاطفتك تريد
تسمع ما تحبه
من يملك الجوا. يسيطر. على الارض والبحر. صحيح
والتكامل العسكري. هو نفسه السيطره الجويه. تهيء للسفن عملياتها العسكريه. في. راحه وبدون تهديدات
والدفاع الجوي. يصد التهديدات الجويه ضد السفن.
يصبح تكامل عسكري. وسياده جويه.
وهذا. موجود. لدى اليهود اقوى من في المنطقه.
والموضوع اقوى وليس اكبر

تسمع ما تحبه
والتكامل العسكري. هو نفسه السيطره الجويه. تهيء للسفن عملياتها العسكريه. في. راحه وبدون تهديدات
صحيح سلاح الجو هو الاهم عسكرياً

تسمع ما تحبه
لا مش نفس بعض ومفيش عاطفة وكلامك غلط ومحصلش فى اى حرب ان يدخل سلاح الجو بقدرات برية او بحرية ضعيفه ويستكمل السيادة والنصر.
دولتك اول دولة تعرف دا

لا مش نفس بعض ومفيش عاطفة وكلامك غلط ومحصلش فى اى حرب ان يدخل سلاح الجو بقدرات برية او بحرية ضعيفه ويستكمل السيادة والنصر.
دولتك اول دولة تعرف دا
فيزيائيات الكون قد تتغير لصالح مصر. انا ما تكلمت عن السعوديه تكلمت عن القوة اليهوديه.

فيزيائيات الكون قد تتغير لصالح مصر. انا ما تكلمت عن السعوديه تكلمت عن القوة اليهوديه.
وانا بقولك دا لمصر وبلدى عموما مش دولة قوية عسكريا تؤهلها انها تضرب شمال ويمين.
والكلام بردوا لبلدك السعودية لانها مش القوة الى تضرب شمال ويمين.
والكلام لتركيا بردوا و لليهود

مفيش حاجة اسمها الاحدث الاقوى الاكبر.
فى حاجة اسمها معطيات وطبيعه عمليات على ارض الواقع ....او تشغل رامبو .

شغل سيفى اطول من سيفك دا او بص فلان قال ايه على دولتى مش هيغير من واقعنا العربى والاقليمى

مفيش حاجة اسمها الاحدث الاقوى الاكبر.
فى حاجة اسمها معطيات وطبيعه عمليات على ارض الواقع ....او تشغل رامبو .

شغل سيفى اطول من سيفك دا او بص فلان قال ايه على دولتى مش هيغير من واقعنا العربى والاقليمى
كيف مفيش حاجه اسمها الاحدث والاقوى ؟

لا متخدش جزء من الكلام وتقولى ازاى قلت كدا.
اقرا المشاركات كلها ولما تعطل عرفنى
اظن ما عندك سالفه، المهم صحيح سلاح الجو هو الاهم في التسليح ويمكن ان يقوم بأعمال سلاح البحرية

اخر جزءية لا هناك مهمات كثيرة جدا لا غنى فى البحرية عنها
دا امر طبيعى مفيش حاجة اسمها سلاح معين تقليدى هيعمل ردع ينتهى بنصر ..الا الطبيعه كفيله بقلب موازين

بأمانة حالياً السعودية لا تمتلك حتى غواصة واحدة لذا مجرد محاول دسها ضمن المقارنة هي مزحة
لننتظر حتى 2030 ونرى
ايران حالياً من وجهة نظري الأقوى بحرياً في الخليج اذا لم يتدخل سلاح الجو الخليجي
50 قطعة بحرية حديثة "لو تواجد" ماذا ستفعل ضد أكثر من 1500 زورق محمل بصواريخ كروز موجهه و30 غواصة بدائية لكنها قد تكون صداع بسبب عددها !!!

التعديل الأخير:
هناك فارق بين خوض حرب شاملة و سيطرة ميدانية و بين شن ضربات جوية فالأخيرة و ان كانت مؤثرة و لكنها ليست حاسمة و الجيش العربي الوحيد المؤهل لهذا هو مصر

هناك فارق بين خوض حرب شاملة و سيطرة ميدانية و بين شن ضربات جوية فالأخيرة و ان كانت مؤثرة و لكنها ليست حاسمة و الجيش العربي الوحيد المؤهل لهذا هو مصر

بأمانة حالياً السعودية لا تمتلك حتى غواصة واحدة لذا مجرد محاول دسها ضمن المقارنة هي مزحة
لننتظر حتى 2030 ونرى
ايران حالياً من وجهة نظري الأقوى بحرياً في الخليج اذا لم يتدخل سلاح الجو الخليجي
50 قطعة بحرية حديثة "لو تواجد" ماذا ستفعل ضد أكثر من 1500 زورق محمل بصواريخ كروز موجهه و30 غواصة بدائية لكنها قد تكون صداع بسبب عددها !!!
انت قلتها اذا لم يتدخل سلاح الجو....لدينا قوة جوية مرعبة الحمد لله وخصوصاً في الجانب البحري لدينا MH_60R تستطيع التعامل مع الزوارق بتكلفة معقولة !

بحرية ايران نطلعها بره المقارنه علشان حرام تدهل اساسا 😅.
على الورق مصر وبعدين تركيا وبعدين اسرائيل ف الحقيقه اسرائيل وبعدها تركيا وبعدها مصر ..
القطع الاسرائيليه والتركيه كاملة التسليح ومستنده على برامج تصنيع وصيانه عالى ويقدر يعوض اى حاجه ف اى وقت ولو حتى عليه عقوبات خصوصا تركيا لان اسرائيل عمرها م هيتعمل عليها عقوبات ..
مصر لو دخلت مواجهه واتعمل عقوبات يبقى عليه العوض ومنه العوض شوية حديد بيطفوا على مياه البحر . الا لو الصراع هيبقى بين مصر وتركيا ف وقتها مفيش عقوبات هتبان علينا وبالعكس ممكن ناخد تسليح كامل . وده احد اهم اسباب اننا كان بيتوافق لينا على كل صفقاتنا العسكريه البحريه محاولة من الغرب لخلق توازن ضد تركيا الى شايفه نفسها على اليونان.

لدي سؤال، اذا حدثت مشاكل مستقبلية بين مصر وفرنسا ومقاتلات رافال المصرية وفرقاطات فريم بحاجه الى صيانة او قطع غيار فماذا ستفعل مصر ؟
يا أخي شكلك مصدق نفسك. السعودية لا تستطيع صيانة طائراتها ولا استخدامها إلا باستأذان الأمريكان. يا أخي صيانة ايه ولا تطوير أنت مش عندك كفاءات أصلا كله بيكونوا من أمريكا الفرق بتنقل المصنع عندك فقط. السعودية دخلت الصناعة العسكرية من بضع سنوات قليلة ولا تمتلك أي خبرات

يا أخي شكلك مصدق نفسك. السعودية لا تستطيع صيانة طائراتها ولا استخدامها إلا باستأذان الأمريكان. يا أخي صيانة ايه ولا تطوير أنت مش عندك كفاءات أصلا كله بيكونوا من أمريكا الفرق بتنقل المصنع عندك فقط. السعودية دخلت الصناعة العسكرية من بضع سنوات قليلة ولا تمتلك أي خبرات
ههههههههه ترا الكذب عيب يا خالد ولا استبعد انك تعلم ان السعودية لديها شركات محلية لصيانة طائراتها وشركات صناعة مثل شركة ( السلام ) او شركة ( وهج ) او شركة ( SAMI ) وهذا اثبات لكلامي ان السعودية تعمل صيانة لمقاتلاتها من نوع تايفون محلياً

طائراتنا لا نستخدمها الا باستأذان امريكا ؟!
ههههههههه رغم ان هذا كلام مضحك جداً لكن لا إشكال احاورك فيه ممكن تقدم دليل ؟

عودة
أعلى