وزير خارجية تركيا: سنقدم على خطوات لتطبيع العلاقات مع مصر خلال أيام

هل نرى لقاء بين الرئيس السيسي و اردوغان

• نعم

الأصوات: 31 56.4%
  • لا

الأصوات: 24 43.6%

• مجموع المصوتين
    55
سؤال : في مرة الرئيس المصري طلع صرح عن عودة العلاقات مع تركيا ؟ او ذكر اسم القردوغان ؟ في مرة حسيتوا السيسي رامي نفسه على تركيا وبيقدم تنازلات ؟

الانبطاح التركي لا سقف له .. وبعدها يجيك خروف يدخلك بسالفة المحاور الغبية ويقولك شو يا زلمه السيسي هو يلي عم بيقدم تنازلات

قلتها كثيراً وسأكررها : قرد الأناضول خضع لمصر والسعودية والامارات كما يخضع الكلب لسيده
لا تقول انا ماراح ارجع وتسوي بها
وتهايط اخونجيه وسواليف هبد
واخرها لاتنازل عن اخوانه ولا شي وبتوقع معه

:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

ماكانوا يقولون لا علاقات مع النظام الحالي !؟

اردوغان و اقرع وزمباوي كمان
اعتقد ما بعد حرب اوكرانيا ليس كما بعدها تتشكل تحالفات لم يكن احد يتوقع ان تحدث في حياتها

في صحفي مقرب من الحكومة عنا بتركيا
بقول انو في مفاوضات لتسليم مدينة حلب وبعدها بعمق 40كيلو متر للاتراك وانشاء مركز صناعي هائل وتسهيل دخولها لشرق الفرات مقابل السماح للنظام بتعامل مع الشمال السوري اقتصاديا لان الشمال وضعه الاقتصادي افضل بمئة مرة من مناطق النظام

اعتقد ما بعد حرب اوكرانيا ليس كما بعدها تتشكل تحالفات لم يكن احد يتوقع ان تحدث في حياتها

في صحفي مقرب من الحكومة عنا بتركيا
بقول انو في مفاوضات لتسليم مدينة حلب وبعدها بعمق 40كيلو متر للاتراك وانشاء مركز صناعي هائل وتسهيل دخولها لشرق الفرات مقابل السماح للنظام بتعامل مع الشمال السوري اقتصاديا لان الشمال وضعه الاقتصادي افضل بمئة مرة من مناطق النظام

المحادثات التركية المصرية من قبل الازمة الاوكراانية

المحادثات التركية المصرية من قبل الازمة الاوكراانية
بعرف بس حرب اوكرانيا شكله سرعت المحادثات
انا ما كنت متخيل ابدا انو ترجع العلاقات مع الامارات وخصوصا لعبها مع الخطوط الحمر لتركيا ولي هيه دعم pkk وpyd ووصل الامر لتهديد بلحرب مع الامارات لكن فجأه ولا كأن في شي بيناتهون صارو حبايب وصحاب

سؤال : في مرة الرئيس المصري طلع صرح عن عودة العلاقات مع تركيا ؟ او ذكر اسم القردوغان ؟ في مرة حسيتوا السيسي رامي نفسه على تركيا وبيقدم تنازلات ؟

الانبطاح التركي لا سقف له .. وبعدها يجيك خروف يدخلك بسالفة المحاور الغبية ويقولك شو يا زلمه السيسي هو يلي عم بيقدم تنازلات

قلتها كثيراً وسأكررها : قرد الأناضول خضع لمصر والسعودية والامارات كما يخضع الكلب لسيده
هنالك تغيير في سياسة الدولة يمكنني القول أن بن زايد زار تركيا وهذا دليل على أنتصار أردوغان رغم أن الأماراتيين لم يخرجوا بمصطلح خضعوا وخضعنا او ان السعودية خضعت عندما حاولة الوصول لمساواة مع الإيرانيين بخصوص اليمن في العراق هنالك تغيير في التوجهات السياسية لتركيا وذالك ظهر بوضوح مع جميع الدول المعادية لتركيا اليونان فرنسا أمريكيا أسرائيل أردوغان أراد الحصول على مكاسب من دون صدامات سياسية والتركيز على الداخل بالتوفيق لمصر وتركيا بزيادة التعاون العسكري والسياسي السياسة تتغير حسب نظرة الدولة ومصالحها.

الله يعينكم يا خرفان الخلافه وضعكم صعب خليفتكم أتعبكم بالتبريرات والترقيعات .. بالنهاية قردكم خضع لأسياده العرب كما يخضع الكلب لسيده

معلش حاس فيكم .. بس خليفتكم رخيص وباعكم وباع قضاياكم عشان شوية اتفاقيات تجارية

يلا مو مشكلة .. خليفتكم صار حبيب بن زايد "شيطان العرب" وراح يصير حبيب السيسي "الطاغية والحاكم غير الشرعي"

تعتقدون أتباع القرد راح ينقلبون عليه لأنه تعاون مع شيطان العرب وحاكم غير شرعي "حسب زعمهم" ؟ لا طبعاً .. شوفوهم كل يوم يطلعون لنا بترقيعات جديدة

انتظرت طويلا عودة العلاقات بين مصر و تركيا لان في ملفات في التصنيع و نقل التقنيه والتجارة مهمه لكلا البلدين

مصر ساعدت تركيا في تحديث الهوك و تركيا امدت مصر بلنشات دوريه و كان بينهم تعاون واعد ، و اللي محلي الكعكعة ، تخلي تركيا عن دعم الجماعات المتطرفه ، و بالتالي تخفيف الضغط في الملف الليبي و الاثيوبي و السوداني

تركيا راحت لعبت قمار علي مصر و السعودية و الامارات و لما خسرت كل فلوسها عاوزة تتوب:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

طيب خلينا نفند كلام الأعضاء المتفائلين بعودة العلاقات مع تركيا واحدة واحدة
1 عودة العلاقات الاقتصادية مع تركيا مفيده لمصر
كلنا شوفنا فى عصر مبارك ولحد 2013 غزو المنتجات التركية لمصر وده كان سببه ان التجار الأتراك كان بيستغلو فرق العمله وينزلو يلمو المواد الخام من السوق المصري منها الجلود الى جودتها عالية ويترك للمصنع المصري اسواء الخامات على سبيل المثال يشتريها بملايين الدولارات وياخدها يتصنعها فى بلده ويرجعها لنا فى مصر علشان تتباع بالمليارات علشان مصر كنت من اشد المنافسين لتركيا فى المجال ده زى النسيج والجلود وده سوق كان بيجلب لتركيا مبالغ خياليه ومكنوش عاوزين منافس لهم زى مصر يمتلك مواد خام جودتها عالية وعمالة ماهرة رخيصة فا كان الحل تعطيش السوق المصري من المواد الخام هل فى ضمان من عدم تكرار الأمور دى تانى علشان نتحمس لرجوع العلاقات بصورتها القديمة الى كانت مصر الطرف الخاسر فيها مع العلم فى المجالات دى اشد منافسين تركيا كانت مصر وسوريا سوريا تم تدمير صناعتها بالكامل والى ملاحظ خريطة تدمير الصناعات السورية هيشوف الصوره بشكل أوضح خطوط انتاج بالكامل بعمالها اتنقلو من سوريا لتركيا بسبب استهداف الطرق التجارية بطرق المستفيد الوحيد منها كان تركيا ومع تحيد مصر فى سنوات من الثورة وإغلاق الكثير من المصانع وقبلها كانت فساد مسؤلين وعدم سيطره الدولة المصرية على مفاصل اقتصادها ودى عاده قديمة وصعب تغيرها يعنى مفيش ضمان داخلى من عدم تكرار ده

2الفساد التركي وسياسة انا ومن بعدى الطوفان
طلما كان التركي منافس اقتصادى غير شريف كلنا شوفنا الأتراك وهما بينشرو فى منطقتنا جميع أشكال التجارة الغير مشروعه وتحويل ارصدة الدول العربية من الدولارات والذهب ومنها مصر عن طريق الموالين لهم وما أكثرهم فى عالمنا العربي اشخاص يحبون الانتماء للاجنبي على حساب وطنهم وبيحملو معهم كل الى يقدرو يشلوه من دولارات وهما رايحين تركيا وبيرجعو منها ببضاعة مختلفة وطبعا مصادر تمويل كل الفيلم ده تجارات غير مشروعة بتتم براعية تركية إيرانية على مستوى الوطن العربي وده ملف مستحيل تفصلهم فيه عن بعض بالرغم من اختلافهم وبتبص للموضوع بانبهار ايه الى لم الشامى على المغربي (المصلحة طبعآ) وفلوس النشاطات دى بتدخل فى اقتصاد مصر ودول عربية كتير بطرق مختلفة فى الحالة المصرية عن طريق منشئات سياحية ومطاعم وفنادق برعاية فاسدين من الحكومات المصرية المتعاقبة ويديرها اما مصريين او بعض الجاليات العربية الناجحة فى مصر🤭
وتحميها الحكومة المصرية لسبب غير معلوم مع علمهم الكامل بجميع أنشطهم

3العضمة التى ترميها تركيا للكثير من الأنظمة العسكرية والديكتاتوريه فى منطقتنا التصنيع العسكري والتعاون فى التسليح
كتير بسمع ان عودة العلاقات مع تركيا هتدخل مصر لمرحلة جديدة فى التصنيع العسكري وهتفتح لها أسواق جديدة طيب خلينا نرجع بالذاكره قبل ما تركيا تحقق نجاحات فى المجال ده وهما لسه بيتلمسو طريقهم فيه تحديدا فى عصر مبارك وكانت فى الوقت ده تركيا دخلت لنظام مصر بالعضمة الى عرفت ان مفيش عسكري بيرفضها التصنيع المشترك للسلاح 😯 ووقتها تغنى النظام المصري أن مصر وتركيا هيدخلو سوا فى تعاون مشترك لإنتاج الكثير من أنواع السلاح بامكانيات مشتركة وسعتها مصر حلمت بتكرار نفس تجربة مصر مع العراق أيام صدام والى استفاد منها البلدين بشكل كبير وكان الثمن الى لازم تدفعه مصر فى الوقت ده أنها تعمل منطقة اقتصادية لتركيا فى مصر وفى المقابل كان واحد من أكبر تجار السلاح فى أفريقيا الى هوا مبارك والى كان مبيحبش حد يلعب فى السوق الإفريقي غيره هيفتح لهم جميع أسواق السلاح بشكل يخليهم ينافسو اى منافس مستقبلي لهم بدون متاعب وبتسهيلات كمان وكانت النتيجة طمع تركيا فى السوق لوحدهم والمشاركة فى إيقاع الدول والأنظمة الى هتمنع الهدف ده واستباحت حدودهم وقتل الجنود او اى حد يمنع أنشطهم فى تهريب السلاح وغيرها وده الى خلا مبارك يقول عن أردوغان ان ملوش صحاب وكل ده قبل تحقيق نجاحات ملموسة هل تعتقد هيجو يدوك صناعات على الجاهز ولو صحيح ايه المقابل وهل ده هدفهم القادم أصلا ولا هما بيرمو لهدف أكبر جديد 🤔

الخلاصة غير متحمس لعودة العلاقات معاهم او قطعها بشكل كامل وضع الجمود معهم بيدى مصر ميزة اكبر فى ميزان التبادل التجاري وبيحمى الكثير من الصناعات المصرية وبيوت كتير هتتخرب فى مصر وتتعمر فى تركيا مع مجتمع مصري مغيب وغير مثقف غير بثقافات المهرجانات واعلام الدولة القائم على تجهيل المواطن سهل جدا استهدافة وتشكيل انتماء لصناعات دول تانية ممكن تكون سيئة فى بعض الأحيان مع ثقافة الدونية المنتشرة
يجب وضع حد لإعداد الأفواج على بتسافر لتركيا علشان نمنع حملات تهريب العملة وتجارة الشنطة الى كانت بتسببها عدم وضع قيود للسفر لتركيا ومع تقليل الموافقات الأمنية هتختفى الظاهره دى الى كانت بتضر الاقتصاد المصري بشكل كبير جدا اى تعاون فى مجالات التصنيع العسكري يجب ان يكون قائم على مبدأ قدم السبت تلاقى الأحد متجيش على يوم الإثنين على طول زى ما كان بيحصل زمان أما علاقة أردوغان او السيسي هما الاثنين لا يعنو لى شئ مجرد كوارث فى تاريخ بلادهم مع وهم العظمة والتاريخ هيبص عليهم ويعمل
images (75).jpeg

لما دول قادة
images (76).jpeg

دولة يديرها أشخاص بلا اخلاق وبلا هوية وبلا سياسة نظيفة....كلاب مال ودم، اسوأ من الاخوانجية الترك لم ارى سوى الصهاينة....سبحان الله دايما ياخدو على قفاهم بكل الملفات بالمنطقة!

ليش كنا سوف نظلم حرفيا وانقذتنا من التجمد 😐😐 ما بيعرفو انو الغاز الروسي ما نقطع عن تركيا 🤦‍♂️🤦‍♂️ واذربيجان زادت الضخ عتركيا واوروبا شو بيتعاطو هدول

ليش كنا سوف نظلم حرفيا وانقذتنا من التجمد
* الراجل بيتكلم عن طرشيا مش سوريا انت محموق ليه ظظظ

واذربيجان زادت الضخ عتركيا واوروبا
*

شو بيتعاطو هدول
* بيتعاطو فول

هل الراجل افور؟
*اه افور بس الغاز ده بطريقة او باخره هيستخدم فى الكهرباء و الصناعة و نسبة الشراء الطرشية هتزيد لان الغاز المصرى ارخص من غيره

الغاز ده كان هيتسرق عينى عينك زى الغاز البنانى امبارح و النهاردة بيتباع بفلوس فا اعذر المصرى هو بس تلاقيه كان بيشوف افوره الاعلام الموازى فا اتاثر شوية وهو اصلا بيتفرج على الاعلام المصرى الى ضايع حرفيا

غاز شرق المتوسط ملف مصر كسبت فيه وانتهى النقاش فيه.. ماتخلنيش اقفشك فى موضوع مصرى تحاول التقليل فيه عشان انا لما بتقل معايا مابشوفش قدامى... عاوز تدافع عن القرد او بلد القرد انت حر بس مش على حسابى مصر عشان ماعملهاش معاك

مشاهدة المرفق 474526
ليش كنا سوف نظلم حرفيا وانقذتنا من التجمد
* الراجل بيتكلم عن طرشيا مش سوريا انت محموق ليه ظظظ

واذربيجان زادت الضخ عتركيا واوروبا
*
مشاهدة المرفق 474534

شو بيتعاطو هدول
* بيتعاطو فول

هل الراجل افور؟
*اه افور بس الغاز ده بطريقة او باخره هيستخدم فى الكهرباء و الصناعة و نسبة الشراء الطرشية هتزيد لان الغاز المصرى ارخص من غيره

الغاز ده كان هيتسرق عينى عينك زى الغاز البنانى امبارح و النهاردة بيتباع بفلوس فا اعذر المصرى هو بس تلاقيه كان بيشوف افوره الاعلام الموازى فا اتاثر شوية وهو اصلا بيتفرج على الاعلام المصرى الى ضايع حرفيا

غاز شرق المتوسط ملف مصر كسبت فيه وانتهى النقاش فيه.. ماتخلنيش اقفشك فى موضوع مصرى تحاول التقليل فيه عشان انا لما بتقل معايا مابشوفش قدامى... عاوز تدافع عن القرد او بلد القرد انت حر بس مش على حسابى مصر عشان ماعملهاش معاك
ما بهمني الغاز نشالله يكون من الهونولولو بس مو كل هل خرط هاد وجظ
ثانيا اوعاك تحاول تشبح علي لان راح تسمع الي ما بسرك ابدا مين قلك بقلل من شأن مصر بلعكس انا بحب مصر ك بلد لكن بلاها لغة التشبيح ما بتزبط معي ولا بتخوفني بلعكس

ثانيا اوعاك تحاول تشبح علي لان راح تسمع الي ما بسرك ابدا مين قلك بقلل من شأن مصر بلعكس انا بحب مصر ك بلد لكن بلاها لغة التشبيح ما بتزبط معي ولا بتخوفني بلعكس
* طالما هتتكلم باسم طرشيا

ثانيا اوعاك تحاول تشبح علي لان راح تسمع الي ما بسرك ابدا
*

مين قلك بقلل من شأن مصر
*كلامك الى علطول بيحمل معنيين و الى علطول بيبقى من تحت الضرس بس يسطى الاساءة لاى مصرى هو اساءة لكل مصرى فا خلى كلامك كويس عشان ردى يبقى كويس

انا بحب مصر ك بلد
* وانا بحب تركيا ك "بلد"

انا قلتلك ما عندي مشكلة مع مصر شعب بنحط عل جرح بطيب ولا مارح سكر تمي ما انا الي بسكر تمو
ثانيا بحب الحوار المحترم
ثالثا كلامي لا يحمل معنيين لكن في شي واحد وهو دعم الاسد نشالله لو بكلمة بعتبرو اهانة الي وللشعب المظلوم وللناس الي مختفية بسجونه
* طالما هتتكلم باسم طرشيا
مشاهدة المرفق 474549

ثانيا اوعاك تحاول تشبح علي لان راح تسمع الي ما بسرك ابدا
*

مشاهدة المرفق 474550
مين قلك بقلل من شأن مصر
*كلامك الى علطول بيحمل معنيين و الى علطول بيبقى من تحت الضرس بس يسطى الاساءة لاى مصرى هو اساءة لكل مصرى فا خلى كلامك كويس عشان ردى يبقى كويس

انا بحب مصر ك بلد
* وانا بحب تركيا ك "بلد"
بطيب

واحد صاحبنا قلبه وقع 🤣

الحمد الله خبر عودة السفير غير صحيح اتمنى استمرار تجميد العلاقات لمصلحة الاقتصاد المصري لن يستفيد من عودة العلاقات غير حفنه من الفاسدين فى مصر

عودة
أعلى