اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

المياه اعتقد بتأخذ ايام حتي تصل إلي مصر هتكون فقدت قوتها بشكل كبير بالاضافه الي انتشارها أفقيا لكن الكلام ده لا ينطبق علي السودان للاسف ففي افضل الأحوال هيغرق في المياه وفي اسوئها سيدمر فعليا بسبب ارتفاع وسرعه واندفاع المياه لانه الأقرب للسد
لا السودان هتتمسح مسح - لا قدر الله - لو السد انهار وهو ممتليء

السد اخي هو اللي هيولد طاقه عن طريق توربينات كهربائية - المياه تتخزن خلف السد ويرتفع منسوبها ثم تصرف من نقطه منخفضة الارتفاع من امامه - فرق الارتفاع يولد قوه كبيره تدير التوربينات وتولد كهرباء

اقصد نضرب المولدات تبع السد ويفشل المشروع

المواصفات الفنية المعلنة للسد تبرز صعوبة ضربه بضربة جوية خاطفة .. أضف علي ذلك المصالح الاقتصادية والسياسية من جانب العديد من الدول التي تشارك اثيوبيا بناء السد أو الدفاع عنه .. وفي مقدمتها إسرائيل روسيا الصين .

الحقيقة مصر لم تتعامل بالشكل الامثل مع مشكلة سد النهضة واكتفت بالقسم الشهير الذي طلبه السيسي من رئيس وزراء إثيوبيا في حينها والذي أثار موجة عالمية من السخرية لا تزال قائمة حتي اللحظة مع كل اسف ..

انا عايز افهم حاجة سامح شكرى قال إن مجلس الامن مبينظرش للقضايا والمشاكل المتعلقة بالمياة يعنى مش جهة مختصة طيب انا رايح له ليه وطالما احنا عارفين ان إثيوبيا مبيتة النية ليه مقدمناش طلب من فترة فاتت جايين نتحرك فى آخر لحظة يعنى هو الوقت فى صالحنا !!!! حد يفهمني ياجماعة بصراحة السياسة الخارجية المصرية فشل ذريع

الحقيقة انا شوفت الصورة دى مؤلمة بس معبرة ... الاحباش بيقولو ليك هنملى السد و اخبطو راسكم فى الحيط ... مستنين ايه ... بالمنظر ده السد مش هيكون الاخير و بالطريقة دى اثيوبيا هتبنى واحد واتنين و ومش بعيد باقى الدول اللى وقعت على عنتيبى هتبنى برضة ماهى هاصت بقى

انا قلت كده المواضيع دى هتخلينا ملطشة واى حد هيتجرأ علينا شوف تركيا دخلت عملت ايه فى ليبيا وحطت لنفسها قدم بالقوة وتدخلها فرق العالم مببعترفش غير بالقوى الشعارات والتهديدات مبتجبش نتيجة صدقونى طالما مفيش تحرك على أرض الواقع يبين قوتك اللى عايز يعمل حاجة بيعملها من غير جعجعة .. انا بعد موضوع مجلس الامن ده بقيت على يقين اننا مش هنضرب السد وافتكروا كلامى وهنرضى بالأمر الواقع وهنحاول نلاقى مسكن لتقليل الأضرار اللى هتلحق بمصر فى مراحل الملىء مواضيع محطات التحلية ومحطات إعادة التدوير اتعملت عشان كده
يا استاذي ما فيش دولة تفكر في توجيه ضربة عسكرية لدولة اخرى هتعلن على الهواء انها هتضربها
يجب ان يكون عندك ثقة ان قضية مياه النيل خط احمر ليس للادارة المصرية فقط بل الشعب المصري نفسه
اما ربطك الاحداث الليبية بهذا الموضوع في غير محله
ويارت ترجع بعقلك الى الماضي في عام 2015 عندما قتل مصريين في ليبيا لم نتظر ادانة او تفويض من مجلس الامن للرد واخذ ثار المصريين بل تحركت الدولة من باب الحفاظ على امنها القومي

يا استاذي كلنا هنا هواة ولا نعلم ما يوجد امام الادارة المصرية من تقديرات للموقف لذلك كلنا يجب ان يكون لدينا ثقة في قدرتنا للحفاظ على حقوقنا التاريخية

طيب جايز اكون غلطان عشان منفعل بس والله انا مش مطمن وشايف أن القيادة عايزة تبعد عن اى تهديد لينا بالدبلوماسية مش فى كل الحالات السياسة يننفع بصراحة موضوع ليبيا خلانى أفقد الثقة للأسف وحاسس من النبرة الاعلامية أننا هنرضى بالأمر الواقع حتى صوت سامح شكرى ميطمنش وكأنه مهزوم ومنكسر

طبيعي تكون نبرة وزير الخارجية هادئة لان كلامه موجه للداخل المصري ، لو فيه نية بالتعامل مع الوضع و التخلي عن حقوق مصر التاريخية لمياه النيل لتغيرت طريقة تناول الاعلام المصري للموضوع ، ليبيا صراعك فيها ضد الاتراك و مصر اخرجت تركيا من غاز المتوسط بسياستها الخارجية و من تدعمه مصر مسيطر علي الشرق الليبي و الهلال النفطي ف موقفك مازال قوي ، حتي سيرت مدخل الهلال النفطي فشلوا اكثر من مرة الاستلاء عليها ، مصر لن تترك الشرق الليبي للعثمانيين

التوجه إلى مجلس الأمن هو الخطوة الأخيرة فى الحل السياسى بعدها يبدأ الحل العسكرى

المواصفات الفنية المعلنة للسد تبرز صعوبة ضربه بضربة جوية خاطفة .. أضف علي ذلك المصالح الاقتصادية والسياسية من جانب العديد من الدول التي تشارك اثيوبيا بناء السد أو الدفاع عنه .. وفي مقدمتها إسرائيل روسيا الصين .

الحقيقة مصر لم تتعامل بالشكل الامثل مع مشكلة سد النهضة واكتفت بالقسم الشهير الذي طلبه السيسي من رئيس وزراء إثيوبيا في حينها والذي أثار موجة عالمية من السخرية لا تزال قائمة حتي اللحظة مع كل اسف ..
سنرى من سيضحك اخيرا .. هل تعتقد دوله لاجهزه مخابرات و تسليح ساذجه عشان تقول احلف

السيسى كان يسخر منه ليس اكثر وليس العكس

بصراحة وبلا زعل اللي توجه لمجلس الامن يتعمد المماطلة لاسبابه الخاصة

مهمة مجلس الامن حسب قانون انشائه هو حفظ الامن والسلم الدولي ، ممتاز

لو قامت مصر بتحرك عسكري مثل طلب او تجهيز تانكر او حتى عقد مع الامارات مثلا وبموافقة المصنع للتسليم الفوري + طلب قنابل خارقة او الاعلان عن توفرها اذا كانت موجودة + عمل مناورة معلنة ومصورة لتدمير هدف مشابه للسد

هنا مجلس الامن الدولي سيتحرك لحفظ الامن وممكن بناء على طلب اثيوبيا نفسها ، والمستثمرين في السد سيضغطون على اثيوبيا للاتفاق مع مصر حتى لاتذهب استثماراتهم

عموما كان لي راي ان امريكا ستضغط على اثيوبيا للتنازل عن موقفها وسترضخ وللاسف حذف

الأخوة اللى بيقولوا مجلس الأمن عشان ناخد الصبغة الشرعية لضرب السد سامح شكرى قال فى مداخلة مع عمرو اديب أن المجلس لا ينظر للقضايا والمشاكل المتعلقة بالمياة يبقى الخطوة دى انا شايفاها بلح ولا ليها تلاتين لزمة وتضيع للوقت ومش هتضيف لينا

كيف تفتح السد للماء او تغلقه؟
تحتاج طاقه لهذه العمليه؟
هناك بوابات للسد - فتحات - تتحكم في كمية الماء المنصرف - نعم تعمل علي مواتير وتحتاج طاقة كهربائية بس نسبة صغيره من قدرة توليد السد الاساسية - في حالة توقف التوليد تاخد كهرباء من الشبكة الرئيسية او من مولدات جانبية

الأخوة اللى بيقولوا مجلس الأمن عشان ناخد الصبغة الشرعية لضرب السد سامح شكرى قال فى مداخلة مع عمرو اديب أن المجلس لا ينظر للقضايا والمشاكل المتعلقة بالمياة يبقى الخطوة دى انا شايفاها بلح ولا ليها تلاتين لزمة وتضيع للوقت ومش هتضيف لينا
يعني وزاره الخارجية مش عارفه اذا كانت الخطوة دي ليهن لازمه ولا لأ تفتكر؟

المياه اعتقد بتأخذ ايام حتي تصل إلي مصر هتكون فقدت قوتها بشكل كبير بالاضافه الي انتشارها أفقيا لكن الكلام ده لا ينطبق علي السودان للاسف ففي افضل الأحوال هيغرق في المياه وفي اسوئها سيدمر فعليا بسبب ارتفاع وسرعه واندفاع المياه لانه الأقرب للسد

حوالي اسبوعين حتي تصل المياه لمصر ، مفيض توشكي لن يستوعب هذه الكمية من المياه مرة واحدة ، لكن مصر لديها اكثر من حل ، مصر قادرة تصرف كميات كبيرة من مياه بحيرة ناصر و تخفيض المياه خلف السد وصرفها في المتوسط لكن سيكون هناك أضرار كبيرة و لكن لا تقارن بالسودان ، العاصمة الخرطوم ستغرق بالكامل

سنرى من سيضحك اخيرا .. هل تعتقد دوله لاجهزه مخابرات و تسليح ساذجه عشان تقول احلف

السيسى كان يسخر منه ليس اكثر وليس العكس

لو اللي حلفه مرسي كان قلتو درويش مسكين ?

عودة
أعلى