رسميا مصر تقتني فرقاطات البيرجامينى

مبهر في انتظار المواصفات اتمني ان تتغير الاستراتيجة ونبدا بالاعتماد علي القوات البحرية كخط اول للدفاع الجوي ..

ما شاء الله قدرات محترمه واضافه قويه جدا
هو فالحقيقه عندي معلومه مش اكيده بس يارب تطلع صح لانها هتكون ضربه معلم بحق ان اخر فرقاطتين مصنعين ب ٣٢ خليه اطلاق مش ١٦ لو الكلام دا بجد هتبقي صفقه العمر

انا الحقيقة مستغرب

ما روسيا مليانة وحدات دفاع جوي بحري محترمة
لا يوجد ما يمنع من تصديره فقط الظرووف هى من اوقعتنا فى هذا الخطأ مع الاكوانتين لكن كنا محتاجينها بشدة وبشكل فورى
بس الاكواتين أساسا مضادة للغواصات... والمعطيات ساعتها لم تكن متاحة لنا زي دلوقتي..

وجود الفريم بجوار التايب ٢٠٩ ردعوا الاتراك من اي حركة استهبال

ما شاء الله قدرات محترمه واضافه قويه جدا
هو فالحقيقه عندي معلومه مش اكيده بس يارب تطلع صح لانها هتكون ضربه معلم بحق ان اخر فرقاطتين مصنعين ب ٣٢ خليه اطلاق مش ١٦ لو الكلام دا بجد هتبقي صفقه العمر
خلينا نحلم شوية.... ٣٢ خلية اطلاق استر ٣٠ ؟

ياماما !!! انا خوفت ??

الحكومة الايطاليه توافق رسميا على بيع فرقاطتين بيرجامينى لمصر Egypt, Italy gives the go-ahead for the sale of two of its Fremm frigates. Italy has given the go-ahead for the sale of the two Fremm frigates to in these hours ANSA learns this from qualified sources close to the dossier. The agreement between Rome and Cairo would have arrived just yesterday following the phone call between the Prime Minister Giuseppe Conte and the Egyptian leader at Sisi. The same sources report that the decision would have already been shared with the top management of Fincantieri.

منحت إيطاليا الضوء الأخضر لبيع فرقاطتين من طراز Fremm إلى مصر في هذه الساعات حسب وكالة الأنباء الإيطالية ANSA و ذلك من مصادر مؤهلة قريبة من الملف. كان الاتفاق بين روما والقاهرة قد وصل بالأمس فقط بعد المكالمة الهاتفية بين رئيس الوزراء جوزيبي كونتي والقائد المصري في السيسي.
هنيئا لمصر..

خلينا نحلم شوية.... ٣٢ خلية اطلاق استر ٣٠ ؟

ياماما !!! انا خوفت ??
ولو جت ب ٣٢ خليه ...سجل المشاركه دي عشان مش هتنازل عن حلاوتي ?
بس يارب تطلع المعلومه دي صح هو حلم طبعا
لكن بجد بعيد عن المعلومه وصحتها من عدمها وجهه نظري ان الطليان عايزين يوقعو بقيه العقد ال ٤ فريم + ٢٠ زورق + ٢٤ تايفون + ٢٤ ايرماكي وقمر الاتصالات
صفقه ضخمه وسعرها تقريبا قد صادرات اسلحه ايطاليا عموما ل ٥ سنوات دا غير ان محتمل صفقات اخري بعد دي لو اكتملت + الازمه الاقتصاديه الحاليه + المنافسه الشرسه مع فرنسا والمانيا ----> فالمنطقي والبديهي ان ايطاليا توجب معانا فال ٢ فريم دول لانهم عربون او فاتحه لصفقات اخري ضخمه بمبالغ وعقود محترمه لذلك وجهه نظري ان ال ٢ فريم هييجو بقدرات محترمه وقطعا الاستر ٣٠ هيكون موجود انا الحقيقه مستغرب من ردود بعض الاعضاء بفرضيه قدومها بالاستر ١٥ ووضع الفريم اكواتين مأثر عليهم حبتين لكن الفريم الفرنسيه ليها وضع وجت فوقت وظروف غير الظروف + ان اصلا مهام الفرنسيه asw مكافحه غواصات لذلك تذخيرها بالاستر ١٥ منطقي لكن الايطاليه تختلف من حيث المهام وقطعا جايه للدفاع الجوي بالاساس وردراها يسمح بتشغيل الاستر ٣٠ من غير اي مشاكل عكس الفرنسيه اللي تلزم بعض التعديلات
خلاصه الكلام الاستر ٣٠ جاي معاها for sure ان شاء الله
موضوع ال ٣٢ خليه عندي امل كبير انها معلومه صحيحه

محدش يتعشم ف موضوع ال 32 خليه ده اوي لان النسخه الايطاليه نفسها 16
اهم حاجه تيجي بالاستر 30 بس

الفرقاطتان اللتان ستحصل عليهما البحرية المصرية واللتان كانتا مخصصتان للبحرية الإيطالية وتمثلان رقمي 9، و10 في أسطول فرقاطات الفريم الإيطالية ( تمتلك بحرية إيطاليا 8 فرقاطات حاليا ) تتميزان بكونهما امتلكتا نظاماً مُحسّنا لإطلاق الشراك الخداعية المُضللة للصواريخ المضادة للسفن، حيث يمتلك القاذف 20 شركاً بدلاً من 15، ولا تستخدم ضد الصواريخ فحسب، بل وضد الطوربيدات المُطلقة من الغواصات أيضا، لتوفير حماية متكاملة ضد كافة التهديدات من الجو والسطح والاعماق.

- كما تملك هاتان الفرقاطتان نظاماً جديداً لإدارة الأضرار Damage Control System، وراداراً جديداً ذو تقنية تقلل من فرص تعرض للرصد طراز SPS-732 بدلاً من الرادار السابق RAN30X/I RASS وهو فاعل في مهام الرصد الجوي والبحري وخصوصا الأهداف صغيرة الحجم، مما يمنحه قدرة رصد الصواريخ التي تطير في مسار شبه لصيق بسطح البحر.

كلام سليم ودى ميزة اضافية لانك تاخد سلاح تم تصنيعه اساساً لجيش البلد المصدره ,
مذكور في الفيديو ده فعلا جزئية التحسينات التى تم اضافتها علي اخر فرقاطتين تم تصنيعهم للبحرية الايطالية ( spartaco schergat , Emilio bianchi ) واللي هتاخدهم مصر ان شاء الله تحسينات وزيادة عدد انظمة الشراك الخداعية، بجانب تطوير منظومة التعامل مع الاعطال والاضرار.... في الفيديو التالي ;

فى صور ليهم ب٣٢ خليه دفاع جوى ...كلام مؤكد والايام هتثبت باذن الله

جانب من المفاوضات المصرية الايطالية للصفقة فى الجلسه السرية

فى صور ليهم ب٣٢ خليه دفاع جوى ...كلام مؤكد والايام هتثبت باذن الله
16 سبارتاكوس سيرجات شايف فديو التدشين كانوا 16 وفى كل الاحوال 16 استر 30 افضل كثير مع العمل بجانب الميكو 32 خليه امخونتو 60 كيلو
ولا ننسى التسعير سعر 600 مليون دولار مع التسليم الفورى وباستر 30 سعر فى الجوول

حلوة
انت اللي كنت مصمم ان التايفون جايه ولا حد تاني؟؟
التايفون من 2015 معمول حسابها وصفقة ايطاليا وقفت بسب ريجينى ولعب قطر بالدخول مكان الصفقة المصرية
;)

التايفون من 2015 معمول حسابها وصفقة ايطاليا وقفت بسب ريجينى ولعب قطر بالدخول مكان الصفقة المصرية
;)
يبقي انت
بصراحة إصرارك و ثقتك كانت غريبة
مفيش عندك اخبار حلوة جديدة

يبقي انت
بصراحة إصرارك و ثقتك كانت غريبة
مفيش عندك اخبار حلوة جديدة
الراجح الله يرحم ايامه من تحدث عنها اول شخص لابد من حفظ المقامات وللعلم الرافال دورها جاى :cool: بس الصبر

عودة
أعلى