رسمياً مصر الزبون الأول للمقاتلة الروسية Su-35 في الشرق الأوسط وأفريقيا

وهذي للاسف نقطه عكسيه في عهد الرئيس مبارك رحمه الله
لا اريد F-16 من دون مخالب ولكن قد تكون حسبها ان هذي المقاتلات هي من المعونات الامريكيه التي تتعهد فيها امريكا كل سنه لمصر دون ان تدفع مصر فلس واحد والله اعلم لست على درايه كامله بتفاصيل F-16 منذ دخولها للقوات الجويه المصريه ولكن في الفتره الاخيره حصلت مصر على 20 مقاتله F-16 بلوك 52 ولا اعلم هل هي مسلحه بصواريخ امرام ام لا
الامرام ممنوع عن مصر حتي الان اعتقد سيبقي ممنوع وان اخذناه بعد فتره ستكون نسخه التسعينات
اتفق ان مبارك مهمل ف تسليح الجيش بشكل عام اخر عشره سنوات ف حكمه لم يدخل سوي الامبسادور وده لنش بحري ثقيل والباقي قطع غيار فقط
لكن بالنسبه لسكوتنا علي النظام ده مصر كما اغلب دول الشرق الاوسط اقتصاد ريعي يتاثر باتفه الاشياء ومقوماته السياحه قناه السويس عائدات المصريين ف الخارج وبعض الصادرات اللي ممكن الاستغناء عنها
يعني اقل عقوبات علي مصر ستسبب مشاكل كبيره جدا + عدد سكان الاكبر عربيا عكس الخليج مثلا ثروات طبيعيه مهمه للعالم عدد سكان قليل
فمصر بتتجنب المشاكل مع الامريكان بكل الطريق وفي الاخر الاسلحه من فلوسهم
مبارك بطبعه كان بيحب يسايس مش تصادمي وده سبب كثير من المشاكل

كل الاف ١٦ غير مسلح بالامرام
الاف ١٦ وقت دخولها لمصر كانت بكامل تسليحها
لكن الذخائر الجديدة التى تم تطويرها فى التسعينات و الافينات كانت الولايات المتحدة بخيلة جدا فى تزويد مصر بها

أعتقد الرادار كمان لم يطور

خخخخخخخخخ
انت كنت صاعقه يابا ?
32 دول 6 وكانوا مستخسرينهم
لولا اني من الصعيد وكنت متدرب علي ضرب النار قبل الجيش
مكنتش اعرف امسك السلاح ولا استعمله ب ال6 طلقات دول:oops:
بس كان حظي حلو اتوزعت علي تامين نادي تبع الجيش واتروقت :cool:

صدقنى مش بقول غير المعلن بس اى حاجه تانيه مستحيل هقولها
شكرا على النصيحه
بينما الجميع كان بيتعارك هنا هل المي 24 موجود ولا لا فى مصر كنت بستمتع بمشاهدته فى السماء اثناء تأمين الرئيس فى افتتاح المزارع السمكية فى بركة غليون ومن سنوات ماضية و انا ارى الميج 35 المصرية حيث المنطقة التى اعيش فيها منطقة ساحلية يكثر مرور الطائرات الحربية خلالها .. واثناء مناورة قادر 2020 كانت سماء قريتى مليئة بصواريخ خاصة ببطاريات الانتاى 2500 حيث لم ارى فى حياتى صواريخ بهذا الحجم و الزيل الدخانى الضخم الذى لا ينقطع
.. شخص عادى فى منزله و شاف كل دا فطبيعى ناس عادية تعرف معلومات مش عند مختصين??

خخخخخخخخخ
انت كنت صاعقه يابا ?
32 دول 6 وكانوا مستخسرينهم
لولا اني من الصعيد وكنت متدرب علي ضرب النار قبل الجيش
مكنتش اعرف امسك السلاح ولا استعمله ب ال6 طلقات دول:oops:
بس كان حظي حلو اتوزعت علي تامين نادي تبع الجيش واتروقت :cool:

80 :cool:
وختمت مسيرتى فى القوات المسلحه بمسابقه رمايه :D

صفر @صفر فاكر اللقاء بتاع برنامج الصواريخ اللي بيقول لو كانت دوله تانيه غير مصر كنا نفخناها

اسف على الرد المتاخر .. بس شوفت انك جبتو عفارم عليك (y) .. فية حاجات زى دى كتير عديت عليا .. مكنتش اعرف ان هحتاجها .. الملخص .. الامريكان مش راضيين عن اللى مصريين بيعملوة بقالهم فترة بس باقيين على اكبر حليف ليهم

طيب. ما هي الاختلافات الجوهرية بينه وبين رادار الايسا. علي الاف ٣٥ الاسراءيليه؟؟؟

يوجد فرق بين رادارات AESA و PESA من حيث طريقة العمل ...

لكن مزايا رادارات AESA كثيرة حتى على صعيد الرصد والتتبع .. فرادارات ال AESA لاتفقد الكثير من الطاقة اثناء عملية الارسال على النقيض مع رادارات PESA

كذلك رادارات ال AESA اكثر حساسية في استقبال الموجات من رادارات PESA

بمعنى ان رادارات AESA تستطيع بطاقة اقل ان تحقق كفاءة عالية مع فعالية افضل ..

طريقة عمل رادارات AESA و احتياجها الاقل للطاقة يجعل ايضا عملية رصدهامن الانظمة السلبية اكثر صعوبة وكذلك التشويش عليها أصعب ..

يوجد فرق بين رادارات AESA و PESA من حيث طريقة العمل ...

لكن مزايا رادارات AESA كثيرة حتى على صعيد الرصد والتتبع .. فرادارات ال AESA لاتفقد الكثير من الطاقة اثناء عملية الارسال على النقيض مع رادارات PESA

كذلك رادارات ال AESA اكثر حساسية في استقبال الموجات من رادارات PESA

بمعنى ان رادارات AESA تستطيع بطاقة اقل ان تحقق كفاءة عالية مع فعالية افضل ..

طريقة عمل رادارات AESA و احتياجها الاقل للطاقة يجعل ايضا عملية رصدهامن الانظمة السلبية اكثر صعوبة وكذلك التشويش عليها أصعب ..

معروف عنك انك محب للسلاح الغربي وكل معلوماتك قيمة بس في نطاق ان السلاح الغربي اعلي من الشرقي
ومع ذلك اسلوبك راقي يجبرك علي احترامك واحترام معلوماتك

ليه مش بقية الناس مش زيك كده ؟! :تمام:

الكشف عن عدد مقاتلات "سوخوي-35" التي ستنضم للجيش المصري
تاريخ النشر:19.05.2020 | 13:57 GMT |
الكشف عن عدد مقاتلات

كشفت مصادر عسكرية لـRT عن عدد المقاتلات التي ستنضم للقوات الجوية المصرية، بموجب عقد موقع بين موسكو والقاهرة عام 2018.
وأكد المصادر أن عدد المقاتلات 24 مقاتلة، سيتم إجراء اختبارات على أول مقاتلتين العام الجاري، حيث يتم الانتهاء من تسليم كافة المقاتلات نهاية عام 2023-2024.
وأشارت المصادر إلى أن هناك تعديلات يتم العمل عليها في المقاتلات بناء على طلب من الجانب المصري، حيث يتم إضافة بعد الإمكانيات المتطورة للمقاتلة، كما حدث سابقا مع مقاتلات "ميغ-29".
وكان وكانت وكالة تاس الروسية، قد نقلت يوم السبت عن مصدر دبلوماسي عسكري أن روسيا بدأت بإنتاج أحدث جيل من مقاتلات "سو 35" لمصر، بموجب عقد موقع مع القاهرة.
وكشفت وثيقة نشرها الموقع الرسمي للتعاقدات والمناقصات الحكومية الروسية مناقصة مرتبطة بعقد توريد بعض الوصلات الكهربائية والكابلات التي ستدخل في صناعة سلاح جديد لمصر.
وأوضحت الوثيقة أن العقد تم إبرامه بين شركة "روس أوبورون اكسبورت" والجانب المصري عام 2018.
وتشكل "سو-35" خطورة على المقاتلات الأمريكية في المعركة الجوية فهي تنتمي إلى جيل 4++ ويمكن أن تنافس طائرات حربية غربية مثل "إف – 15 إيغل"، F/A -18 وحتى "إف – 35" للجيل الخامس، إذ أنها تعد نموذجا مطورا لمقاتلة "سو-27" الأسطورية السوفيتية التي تم إنتاجها عام 1988.
وتضم أسلحة المقاتلة الروسية صواريخ "جو – جو" و" جو – أرض" بمختلف أنواعها والصواريخ المضادة للسفن والقنابل الموجهة ليزريا أو عن طريق الأقمار الصناعية، فضلا عن مدفع عيار 30 ملم يتزود بـ150 قذيفة.

ي سطا ده انا ف فرح اخويا ضاربللي خزنتين لوحدي
وف الجيش ضارب 6 طلقات ! ده في واحد ضرب اربعه بس :cry:
بس شهاده حق الصاعقه بيضربوا كتير

ع العموم الواحد اتظبط خدمتي كانت ف نادي قوات مسلحه كنت باشا وربع الخدمه يعتبر كانت اجازه متبهدلتش غير اول شهرين:LOL:

ي سطا ده انا ف فرح اخويا ضاربللي خزنتين لوحدي
وف الجيش ضارب 6 طلقات ! ده في واحد ضرب اربعه بس :cry:
بس شهاده حق الصاعقه بيضربوا كتير

ع العموم الواحد اتظبط خدمتي كانت ف نادي قوات مسلحه كنت باشا وربع الخدمه يعتبر كانت اجازه متبهدلتش غير اول شهرين:LOL:
انت ضربت 6 وزعلان انا مضربتش ولا رصاصة ?​

عودة
أعلى