رسمياً مصر الزبون الأول للمقاتلة الروسية Su-35 في الشرق الأوسط وأفريقيا

انا كنت فى التد

انا كنت فى التدخل السريع وضربت طلقات كتيرة جدا لدرجة انى فقدت العد فى النص
م انا بقولك اقسام يعني الصاعقه مظلات تدخل سريع كانوا مهتميين بيهم
لكن انا كنت جندي مشاه غلبان :LOL:

اعتقد أجهزة اتصال لتسمح بالتواصل مع الرافال و الاواكس

لو ده ممكن من الناحية التقنية يبقي عاااالمى،
بصراحة نفسي حد من اخواتنا هنا يكون اسطورة كده في الانظمة الالكترونية يعملنا موضوع يفهمنا الداتا لينك وآلية عملها بكل تفاصيلها وهل ينفع يتعمل داتا لينك تربط بين اي حاجة يعنى شرقي وغربي مثلا

تفتكر التعديلات دى تخص ايه بالظبط، بتهيألي البدن مش هنطلب عليه تعديلات لان المقاتلة ممتازة من الناحية دى، ممكن التعديلات تكون خاصة بالانظمة الكهروبصرية او انطمة التشويش والحرب الالكترونية الخاصة بالسو 57 لدمجها علي السو 35
احدث ما صنع من افينوكس سيدمج على السو نسخة المصرية خاصة
وايضا الميج المصرية كانت نسخة خااصه بمصر لما طلبت مصر من ادخال تعديلات خاصة بها

تدخل يبقى ضربت بالسيج
دة حقيقى انا ضربت با 516 Sig Sauer وبالبندقية العادي كمان

كدا الواحد يقولها وهو مستريح مبروك لقواتنا الجوية السيادة الجوية
عقبال زيادة اعداد الموجود وإدخال أسلحة او أنظمة جديدة

ي سطا ده انا ف فرح اخويا ضاربللي خزنتين لوحدي
وف الجيش ضارب 6 طلقات ! ده في واحد ضرب اربعه بس :cry:
بس شهاده حق الصاعقه بيضربوا كتير

ع العموم الواحد اتظبط خدمتي كانت ف نادي قوات مسلحه كنت باشا وربع الخدمه يعتبر كانت اجازه متبهدلتش غير اول شهرين:LOL:
حال المجندين ناو ?

بفرضية وجود ضربة محتملة
ماذا عساه أن يفعل التعيس هذا أمام أسراب الرافال والسو والميج التي لا ترحم أذا كانت البرقدار سوت له حفل شواء
لا شئ في الوقت الحالي .. ولكن الاوغاد يؤسسون لدفاع جوي طبقي اقل مافيها قصير ومتوسط المدى .
الوقت ليس في صالح مصر للأسف.

اّمين فنحن في الأول و الأخر إخوة شاء من شاء و أبى من أبى و مها حاولوا فقد ألف بيننا الله و رسوله و القراّن

مصر يجب أن تسعى ل 60 مقاتلة منها
لكل ادير عند اسرائيل لازم تجيب 3 فلانكر هكذا تكون العدالة

لا شئ في الوقت الحالي .. ولكن الاوغاد يؤسسون لدفاع جوي طبقي اقل مافيها قصير ومتوسط المدى .
الوقت ليس في صالح مصر للأسف.
اكيد بيستعدوا للدفاع عن السد وتوقع منظومات متقدمه اسرائيلة وتركيه وجنوب افريقية ولا ابالغ لو قلت روسية كمان ، واحنا كمان - بتستعد بأيدينا وسنانا زي ما بنقول في مصر - سباق وجودي - خلينا نشوف هيحصل ايه

الروس ملاعين مناورات وتملصات وتاخر تقنى لمشروعاتهم فوت علينا وقت طويل من بعد 2011
كان ممكن نكون دلوقت عدينا الشوط الاكبر فى تطوير القوات الجوية لولا افعالهم
كلامهم قبل كده من سنيين عن دخول الميج35 للخدمه والادهى منافستهم لمشروعات جبارة فى المناقصة الهندية رفال وتايفون وجريبين وهما اصلا تقريبا لحد النهارده مخلصوش تطوير الردار الايسا الخاص بيها
الادهى ان نفس الكلام بينطبق على مشروع الجيل الخامس اللى جابوله كساح
تخيلوا لو صدقوا من الاول كان بقى عندنا الميج35 والسو35 والسو57 ولو ماخربناش مع فرنسا هى كمان كان بقى عندنا على الاقل سربين رفال
يعنى بحسبه بسيطة كان هايبقى عندنا حوالى 50 ميج35 وسربين سو 35 وسرب سو57 وسربين رفال

لله الامر من قبل ومن بعد

الروس ملاعين مناورات وتملصات وتاخر تقنى لمشروعاتهم فوت علينا وقت طويل من بعد 2011
كان ممكن نكون دلوقت عدينا الشوط الاكبر فى تطوير القوات الجوية لولا افعالهم
كلامهم قبل كده من سنيين عن دخول الميج35 للخدمه والادهى منافستهم لمشروعات جبارة فى المناقصة الهندية رفال وتايفون وجريبين وهما اصلا تقريبا لحد النهارده مخلصوش تطوير الردار الايسا الخاص بيها
الادهى ان نفس الكلام بينطبق على مشروع الجيل الخامس اللى جابوله كساح
تخيلوا لو صدقوا من الاول كان بقى عندنا الميج35 والسو35 والسو57 ولو ماخربناش مع فرنسا هى كمان كان بقى عندنا على الاقل سربين رفال
يعنى بحسبه بسيطة كان هايبقى عندنا حوالى 50 ميج35 وسربين سو 35 وسرب سو57 وسربين رفال

لله الامر من قبل ومن بعد
للاسف - لا اعتقد ان دي صدفه - تأخر روسيا وتخريب العلاقات مع فرنسا وايطاليا كمان - ليست صدفه

غير واقعي افتراض ان الاجهزه المضادة لتسليح مصر - وهي كثيره للاسف - لا تعمل علي تعطيل البناء العسكري

هو سجال وسباق وقت وتوقيت - اعان الله قيادتنا علي مواجهه كل هذه التحديات في وقت واحد

عودة
أعلى