مصر قدمت شكوى رسمية ضد أثيوبيا

اسكود سي هو اسؤا ما تمتلكه مصر من صواريخ استراتيجية ، مصر تملك النودونج متوسط المدي ١٥٠٠ كم و تملك التايبودونج بمدي من ٢٥٠٠ الي ٤٥٠٠ كم حسب النسخة

020723-034656-1751r/?feat=article_related_stories

وامريكا رصد اكثر من مرة أنشطة صارويخية لمصر
ومحاولات تطوير

لكن في النهاية ضرب السد صاروخية اعتقد انها فكرة مستبعدة ، مصر تحتاج كروز بحري بمدي مناسب لضرب السد عن طريق البحري الأحمر ، تامين منصات إطلاق الكروز جوية و ضرب السد بكروز بحري ، لذلك امتلاك مصر تكنولوجيا و صناعة كروز بحري سيمنح مصر و البحرية المصرية قدرات هجومية غير مسبوقة
اه طبعا اعلم ان اسواء ما تملكه مصر من صواريخ باليستيه هي الاسكود بجميع اصدراته. سواءً ايه او بي او سي. ونحن كمصريين نعلم وعلي يقين بوجود برنامج صاروخي مصري سري ومتطور جدا. ونمتلك حتي غير النودونح و التايبودونج. ولكن انت تعلم انه لا يمكننا التحدث بذلك حيث اننا لا نملك مصدر رسمي. انت فاهم بقي. هتلاقي أمه لا اله الا الله داخله علينا بتعترض.....
ولكن صلب النقاش هنا. مناقشه الفكره في حد ذاتها. يعني هل من الممكن نصب صاروخ باليستي علي سطح الميسترال ومن ثم إطلاقه من البحر الأحمر علي سد النهضه!!!!؟؟؟. هذا هو السوءال اخي. وبعدين نناقش بقي ما هو احسن صاروخ لذلك كمدي و كدقه وكراءس حربي.
لاننا نملك باليستي بالفعل سواءً كان معلن او غير معلن. ولكننا لا نمتلك اي صاروخ كروز بحري
وكمان السد هو هدف كبير و لا نريد دقه عاليه جدا جدا كبضعه أمتار مثلا. لكن يمكن قصفه بباليستي. ولكن في كل الأحوال الكروز اكثر دقه طبعاً و اضمن من كافه الوجوه.

لو فى حرب فدى قصه تانية وحسابات تانية خالص
انا بتكلم عن فكرة تصفير المعادلة لاحراج الغرب
اخر ناس ممكن يتكلموا فى حقوق الانسان هم الغرب وقصصهم معروفه
لكن لو مصر عدلت وضعها الداخلى هيزود فرص التفاوض وكسب التعاطف والغرب مش هيلاقى حجة للضغط ع مصر وفتح مواضيع جانبية
اللعبة سياسية بالمقام الاول
يا اخى شوف ابى احمد عمل ايه فى جوه اثيوبيا لما مسك الحكم
وازاى شعبيته زادت افريقيا وعالميا وخد نوبل للسلام
مش هنخترع العجلة من الاول
اللي يفرق بينا وبين غيرنا ان الجبهة الداخلية هتكون واحدة ومتماسكة مع اول رصاصة تنضرب على مصر او من مصر بغض النظر نتفق او نختلف مع القيادة السياسية . واعتقد انت نفسك مهما كنت معارض لكن هتقف صف واحد مع الحكومة في اي ظرف زي دة

اللي يفرق بينا وبين غيرنا ان الجبهة الداخلية هتكون واحدة ومتماسكة مع اول رصاصة تنضرب على مصر او من مصر بغض النظر نتفق او نختلف مع القيادة السياسية . واعتقد انت نفسك مهما كنت معارض لكن هتقف صف واحد مع الحكومة في اي ظرف زي دة
هو مفيش رصاصة هتنضرب ع مصر اصلا
شوية عقوبات هتقوم بالواجب وزيادة
وهم عارفين كده كويس
كلام عن اذا كنت هتلعب سياسة عشان تحل الازمة العب سياسة صح
انا بنتقد بعض القصور السياسية للتعامل مع الازمة وليس كل السياسة
لانى شخصيا شايف الحل السياسى احسن حتى لو هنخسر شوية
بس العب صح واطلع باكبر مكسب ممكن ومترميش للكلاب عضمة يمسكوا فيها

هو مفيش رصاصة هتنضرب ع مصر اصلا
شوية عقوبات هتقوم بالواجب وزيادة
وهم عارفين كده كويس
كلام عن اذا كنت هتلعب سياسة عشان تحل الازمة العب سياسة صح
انا بنتقد بعض القصور السياسية للتعامل مع الازمة وليس كل السياسة
لانى شخصيا شايف الحل السياسى احسن حتى لو هنخسر شوية
بس العب صح واطلع باكبر مكسب ممكن ومترميش للكلاب عضمة يمسكوا فيها
اتفق معك بنسبة كبيرة

ايضا
اصلا لن تحدث حرب حتى يذهب خيالك بعيدا الى فرضية عمل عسكرى

اه طبعا اعلم ان اسواء ما تملكه مصر من صواريخ باليستيه هي الاسكود بجميع اصدراته. سواءً ايه او بي او سي. ونحن كمصريين نعلم وعلي يقين بوجود برنامج صاروخي مصري سري ومتطور جدا. ونمتلك حتي غير النودونح و التايبودونج. ولكن انت تعلم انه لا يمكننا التحدث بذلك حيث اننا لا نملك مصدر رسمي. انت فاهم بقي. هتلاقي أمه لا اله الا الله داخله علينا بتعترض.....
ولكن صلب النقاش هنا. مناقشه الفكره في حد ذاتها. يعني هل من الممكن نصب صاروخ باليستي علي سطح الميسترال ومن ثم إطلاقه من البحر الأحمر علي سد النهضه!!!!؟؟؟. هذا هو السوءال اخي. وبعدين نناقش بقي ما هو احسن صاروخ لذلك كمدي و كدقه وكراءس حربي.
لاننا نملك باليستي بالفعل سواءً كان معلن او غير معلن. ولكننا لا نمتلك اي صاروخ كروز بحري
وكمان السد هو هدف كبير و لا نريد دقه عاليه جدا جدا كبضعه أمتار مثلا. لكن يمكن قصفه بباليستي. ولكن في كل الأحوال الكروز اكثر دقه طبعاً و اضمن من كافه الوجوه.

صواريخ استراتيجية ممكن تضرب عمق داخلي قواعد عسكرية ضخمة لكن السد في رأي يُضرب جويا ، وفي حالات كثيرة مشابه لضرب سدود عملاقة مثل ضرب الإنجليز السدود الألمانية بقنابل متاخرة التفجير و الفكرة سقوط القنبلة في مياه السد ولا تنفجر الا بعد اقترابها من قواعد السد ،
كما ذكرت من قبل لا بديل عن كروز بحري ، يكفي اقتراب منصات الكروز من شواطئ ارتريا لتشكل تهديد لجميع الأراضي الأثيوبية.

أنت محتاج قنابل خارقة للخرسانات وليس بالضرورة قنابل خارقة للحصون لاختلاف عملهم ، قنابل AASM Hammer تصل الي الف كيلو جرام تستطيع اخراج السد عن الخدمة لفترة طويلة خاصا لو تم ضرب بوابات السد

طيب اذا لم ينجح الحل السلمى او الضغط الدولى
هنعمل ايه

أتوقع أن مصر ستشد الحزام فترة مؤقته لتجاوز مرحلى تعبئة السد

أصاب توقعي أو خاب .. أسأل الله العظيم ألا يريكم مكروه يا سيدي الكريم

مصر تعمل على عدة محاور مستندة على حجة قانونية قوية وموقف سياسي قوي، واكيد منها وضع تصور حال نفاذ كل الخيارات السياسية والقانونية ( مجموعة من الهواة هنا وضعوا تصورات لعمل عسكري بناء على ما سُمح لهم بمعرفته من معلومات عسكرية فلك انت تتخيل ما يقوم به رجال هيئة العمليات في القوات المسلحة!). هو تحدى كبير بلا شك لكن مصر دائما ما تأتي بما لا يتخيله اعداءها .... ونسانيسهم : )

قرأت خبر ان سيتم ملئ السد في يونيو اي اقل من شهر هل هذا صحيح ؟

ايضا

اصلا لن تحدث حرب حتى يذهب خيالك بعيدا الى فرضية عمل عسكرى

الحل العسكري بعيد (قد نتفق او نختلف في مدى بعده) لكنه غير مستبعد نظريا على الاقل في ذهن متخذ القرار في مصر.

صواريخ استراتيجية ممكن تضرب عمق داخلي قواعد عسكرية ضخمة لكن السد في رأي يُضرب جويا ، وفي حالات كثيرة مشابه لضرب سدود عملاقة مثل ضرب الإنجليز السدود الألمانية بقنابل متاخرة التفجير و الفكرة سقوط القنبلة في مياه السد ولا تنفجر الا بعد اقترابها من قواعد السد ،
كما ذكرت من قبل لا بديل عن كروز بحري ، يكفي اقتراب منصات الكروز من شواطئ ارتريا لتشكل تهديد لجميع الأراضي الأثيوبية.

أنت محتاج قنابل خارقة للخرسانات وليس بالضرورة قنابل خارقة للحصون لاختلاف عملهم ، قنابل AASM Hammer تصل الي الف كيلو جرام تستطيع اخراج السد عن الخدمة لفترة طويلة خاصا لو تم ضرب بوابات السد
يا اخي مفيش مشاكل في الكلام ده. واحنا كلنا متفقين عليه. ومفيش شك ان الكروز هو الحل الأمثل بعد عمليه القصف الجوي بذخائر معينه.
ولكن هنا نحن بصدد نقاش إمكانيه نصب منصات لإطلاق صواريخ باليستيه من علي سطح الميسترال!!!؟؟؟ ارجو ان نتناقش في هذا النقطه.
وحتي وفي حاله الكروز. فهل ايضا من الممكن تحميل منصه لإطلاق صواريخ الكروز من علي متن الميسترال.
الاخ العضو كان سئل هذا السوءال تحديدا واعتقد انه يستحق النقاش. فلنتخيل ان مصر تمتلك باليستي دقيق للغايه او تمتلك كروز بحري بقي بري او اي منصه. فهل من الممكن تحميله علي الميسترال ومن ثم استهداف السد ؟؟؟؟؟؟
ارجو مناقشه هذه الافتراضية من الحميع.
وشكراً

يا اخي مفيش مشاكل في الكلام ده. واحنا كلنا متفقين عليه. ومفيش شك ان الكروز هو الحل الأمثل بعد عمليه القصف الجوي بذخائر معينه.
ولكن هنا نحن بصدد نقاش إمكانيه نصب منصات لإطلاق صواريخ باليستيه من علي سطح الميسترال!!!؟؟؟ ارجو ان نتناقش في هذا النقطه.
وحتي وفي حاله الكروز. فهل ايضا من الممكن تحميل منصه لإطلاق صواريخ الكروز من علي متن الميسترال.
الاخ العضو كان سئل هذا السوءال تحديدا واعتقد انه يستحق النقاش. فلنتخيل ان مصر تمتلك باليستي دقيق للغايه او تمتلك كروز بحري بقي بري او اي منصه. فهل من الممكن تحميله علي الميسترال ومن ثم استهداف السد ؟؟؟؟؟؟
ارجو مناقشه هذه الافتراضية من الحميع.
وشكراً

لا طبعًا ، سطح المسترال لم يصنع لهذا الغرض و إطلاق صاروخ تحتاج ارض صلبة و ليس سطح سفينة عائمة بجانب المسترال لا تحتوي علي خلايا إطلاق صواريخ كروز ، بجانب تعريض حاملة طائرات للخطر لإطلاق صاروخ المفترض انه ارض ارض ،
فكرة مستبعدة تمامًا من وجه نظري

لا طبعًا ، سطح المسترال لم يصنع لهذا الغرض و إطلاق صاروخ تحتاج ارض صلبة و ليس سطح سفينة عائمة بجانب المسترال لا تحتوي علي خلايا إطلاق صواريخ كروز ، بجانب تعريض حاملة طائرات للخطر لإطلاق صاروخ المفترض انه ارض ارض ،
فكرة مستبعدة تمامًا من وجه نظري
اكيد هي فكره مستبعده وصعبه جدا. من بدايه ان السطح لن يكون ثابت. ولكن لو مثلا حاله البحر هادئه نوعا ما. اي ان الظروف مواتيه!!!! و بالنسبه لنقطه لا يوجد خلايا. فنعم فهي نفس فكره منصه الباليستي. اي يمكن تحميل منصه بريه لإطلاق الكروز علي الميسترال وثم الإطلاق.
انا قصه السطح للميسترال. اكيد السطح مش مجهز لاستحمال مثل تلك الحراره. ولكن لو هي ديه المشكله. فيمكن مثلا استخدام عازل قوي جدي يتم تغطيه سطح الميسترال اثناء عمليه الإطلاق. كمفرش مثلا...... هههههه
يعني ممكن يتفنن لها حل.
نحن بنتكلم بشكل نظري

عمل استخباري ضد الحكومة الاثيوبية
تذكر المظاهرات في اثيوبيا ورفع العلم المصري من قبل بعض المتظاهرين؟ هذا يدل على نشاط المخابرات المصرية القوي في اثيوبيا
تقصد عمل استخباري لتعطيل السد ؟

مصر إذا استطاعت بتحويل طائرات اليوشن إلى تانكر فنص المشكلة العسكرية اتحلت.

اقصد عمل استخباري ضد الحكومة نفسها.
السد تم بناءه وصعب تدميره
وايه الفايده ؟ هتيجي حكومه تانية وتالته تكمل السد والحصار ، وتبقي الدعوه مفتوحه لاثيوبيا وكل دول المنبع يبنوا بدل السد عشره - لغاية ما تضطر تشحن المياه وتشتريها باللتر، لو انت صانع قرار مصري هتوافق علي السناريو ده؟

وايه الفايده ؟ هتيجي حكومه تانية وتالته تكمل السد والحصار ، وتبقي الدعوه مفتوحه لاثيوبيا وكل دول المنبع يبنوا بدل السد عشره - لغاية ما تضطر تشحن المياه وتشتريها باللتر، لو انت صانع قرار مصري هتوافق علي السناريو ده؟
لا
انت هتلعب على جميع الحبال وتضمن وجود حكومة تنفذ مصالح مصر.
المشكلة هى لو قامت مصر مصلا بدعم رأس الهرم فقط وهذا سيسهل الانقلاب عليه. لكن يجب ان ترضي من يقف خلف الواجهة وقتها يمكنك عقد اتفاقات تلزم الجانب الاثيوبي حتى لو تغيرت الحكومة بشكل كامل.

يعني مصر توقع اثيوبيا على كمبيالات ?

مصر إذا استطاعت بتحويل طائرات اليوشن إلى تانكر فنص المشكلة العسكرية اتحلت.
مفيش مشاكل عسكرية اصلا ولا تصدق هرطقات البعض هنا
المشكلة في تبعات الضربة دوليا وأفريقيا
والآن يتم التهيئة واستنفاذ كل الطرق السلمية
بدأت بإدخال أمريكا والبنك الدولي وسيط غصب عن إثيوبيا
ثم دعوة السفراء الأجانب لاطلاعهم علي سير المفاوضات والتعنت الأثيوبي
ثم الآن شكوي لمجلس الأمن بتهديد مبطن أن تصرفات إثيوبيا تهدد السلم الإقليمي
سيتلوها حتما شكوي مماثلة للإتحاد الإفريقي
ثم الإنتظار حتي يبدأ الملء الفعلي
تظهر مصر وقتها للعالم أمام أمر واقع يفرض عليها يهدد أمنها القومي المائي والزراعي
تضرب ساعتها محدش يقولك بم

عودة
أعلى