تطوير 43 مروحية اباتشي مصرية الى AH-64E

وتزامنت مع خبر قطع العلاقة العسكرية مع كوريا ش....حقيقة ما حدث في هذا الوقت غير مفهوم
صدقني. مصر لم تاخوذ هذه الخطوه الا بعد التأكد من احتواء اثارها الكاريثيه تماماً......
ثانياً انت لازم دي ما بنقول تضرب و تلاقي..
مش هيبقي كله ضرب ضرب. يعني موجه تسليحيه مصريه غير مسبوقه كما وكيفاً في وقت لم يستوعبه الصديق قبل العدو. لازم برضه تبعث رساله الي الأمريكان اننا لن نكون ضدهم ان تستبدلهم تماما وأنهم لا يزالو حلفاء استراتيجين لك.
ال بيدير السياسه العسكريه والاستراتيجية المصريه معلم كبير اوي

قلي ايه اللي حصل بالتفصيل يمكن نقدر نوصل لتحليل عقلاني انا مقتنعتش واستغربت ان في ناس حسين بنفس القصه انا فكرت اني مش ملم بالموضوع والغلط مني
تحليل في منتهي البساطه. كان عليك ارضاء الأمريكان باي وسيله ولكنها محسوبة برضه....
لان علاقتك بكوريا الشماليه كانت كارثيه .....
واخد بالك انت ..... كارثيه بمعني الكلمه وما كشف كان اعظم.... هههههه

قلي ايه اللي حصل بالتفصيل يمكن نقدر نوصل لتحليل عقلاني انا مقتنعتش واستغربت ان في ناس حسين بنفس القصه انا فكرت اني مش ملم بالموضوع والغلط مني
كان في اخبار عن قطع معونة اقتصادية تقريبا عن مصر ٢٥٠ مليون دولار وفي نفس رينج الاحداث مصر قطعت علاقتها العسكرية مع كوريا ش من قلب سيول علي لسان وزير الدفاع وبعدها كوريا ج اهدتنا لنش....وفي نفس المده مش فاكر قبل ولا بعد وقعنا علي سيزوما

أفهم و أعلم جيدا ذلك أخي العزيز، و آن لهذه الشماعة أن تنتهي الآن.
هل تستطيع أن تخبرني أخي الكريم ما الذي استفدناه على سبيل المثال منذ التوقيع على اتفاقية CISMOA و حتى الآن من الولايات المتحدة؟ و التي كان يتحجج بها الكثير من الأعضاء في هذا المنتدى على منع بعض أنواع التسليح الأمريكية لمصر و تدني مستواها الفني ؟

لا تطوير لدبابات الأبرامز والتي تشكل عماد قواتنا البرية، لا تطوير للF-16 والتي تشكل عماد قواتنا الجوية، لا ذخائر gpu أو صواريخ أمرام، لا تطوير للمدفعية المقطورة أو ذاتية الحركة، للأسف 0% استفادة.

و إن ظل الوضع كما تقول "أن هناك نوعيات معينه من التسليح ممنوعه على مصر" فلنبدأ بإخراج ما تبقى من معدات أمريكية لدينا و لنذهب للتعاقد مع من يوفر لنا احتياجاتنا غير منقوصة و يحترمنا كحليف.

كلامي هذا ليس كرها في بلدي، و لكن من شدة حبي و غيرتي عليها و رغبتي في رؤيتها في المكانة اللتي تستحقها.

اخر طلبيه تم تطويرهم بالفعل باضافه منظار القائد وشاشات قمره القياده وحيتم ترقيه كامل الاسطول تباعا

التسجيل هو للتشهد اولا. ثانياً المروحية لم تكن قتاليه ولم يكن بها اجهزه استشعار ضد الليزر او الصواريخ او منظومات حمايه ذاتيه. ولم تكن متطوره. الفرق كبير يا اخ
تم تركيب أنظمة president s عليها بعد الحادثه تقريبا

الس المبلغ كبير جدا لابد من وجود قطع غيار وبرامج تدريب وذخائر مع التحديث اليس كذالك ي اخوان

الس المبلغ كبير جدا لابد من وجود قطع غيار وبرامج تدريب وذخائر مع التحديث اليس كذالك ي اخوان
حتي لو كده المبلغ مبالغ فيه كنا طلبنا 20 مروحيه جديده احسن
بس اللي مصبرني انه من المعونه مش هندفع دولار يعني ببلاش ع سنتين

حتي لو كده المبلغ مبالغ فيه كنا طلبنا 20 مروحيه جديده احسن
بس اللي مصبرني انه من المعونه مش هندفع دولار يعني ببلاش ع سنتين
ما فيش زياده او طلبات شراء اسلحه امريكيه جديده في الوقت الحالي وغالبا مستقبلا تطوير وإدامة الحالي واللي هيطلع من الخدمه هيام ادخال اسلحه اوروبيه بدلا منه

ما فيش زياده او طلبات شراء اسلحه امريكيه جديده في الوقت الحالي وغالبا مستقبلا تطوير وإدامة الحالي واللي هيطلع من الخدمه هيام ادخال اسلحه اوروبيه بدلا منه
امريكا مش هتسيب سلاحها يخرج من جيشك
هتعوضه بسلاح اخر لكن نفس النظام بدون مخالب ومنقوص بالمعونه العسكريه يعني تديك مثلا مروحيات شنهوك مثلا دي مروحيه ومش سلاح خطير نصفها كمثال من المعةنه ةنص ثمنها يتم سداده بالتالي انت عندك مروحيه فلن تلجأ لغيرهم
اما الاوروبيين ف هم اوسخ من الامريكان ويوجد كثير من القطع مكوناتها امريكيه والدليل ستورم شادوم لبكروز اللي مصر معرفتش تجيبه من فرنسا
بالنسبه للروس اعتقد اننا هنتجنبهم لفتره منعا للاحتكاك بامريكا خصوصا انها ممكن ان تضرنا اقتصاديا واحنا مش ناقصين في قانون امريكي خصوصا لعقوبات الدول اللي بتشتري سلاح روسي

امريكا مش هتسيب سلاحها يخرج من جيشك
هتعوضه بسلاح اخر لكن نفس النظام بدون مخالب ومنقوص بالمعونه العسكريه يعني تديك مثلا مروحيات شنهوك مثلا دي مروحيه ومش سلاح خطير نصفها كمثال من المعةنه ةنص ثمنها يتم سداده بالتالي انت عندك مروحيه فلن تلجأ لغيرهم
اما الاوروبيين ف هم اوسخ من الامريكان ويوجد كثير من القطع مكوناتها امريكيه والدليل ستورم شادوم لبكروز اللي مصر معرفتش تجيبه من فرنسا
بالنسبه للروس اعتقد اننا هنتجنبهم لفتره منعا للاحتكاك بامريكا خصوصا انها ممكن ان تضرنا اقتصاديا واحنا مش ناقصين في قانون امريكي خصوصا لعقوبات الدول اللي بتشتري سلاح روسي
ما هو الموضوع ده مش بين يوم وليله ده ممكن يستغرق عشرين سنه لأن حجم السلاح الأمريكي كبير جدا ثانيا تطوير الاسلحه بيتدفع فيه ثمن عالي وكأنه صفقه جديده وبرده تقدر تضغط عليك في موضوع التطوير لأن حجم الاسلحه كبير ومن غير تطوير أكثر من خمسين في المائه من سلاحك راحت عليه

مبروك للاشقاء في مصر وللعلم مايعلن على DSCA هي موافقة الحكومه الامريكيه على الصفقه ويتبقى توقيع العقود التي قد تختلف عن ماذكر بالموافقه من ناحية الاعداد او المعدات فيمكن التعاقد على مراحل او على جزء من المعدات ولا يمكن التعاقد على معدات إضافيه الى بعد الحصول على موافقه اخرى وفي بعض الحالات لايتم الاتفاق وتنتهي الصفقه. طبعا هذا لايخص الصفقه المصريه فقط بل جميع الصفقات. والعقود النهائيه عند توقيعها يعلن عنها عبر هذا الموقع بشكل يومي سواء كانت تخص الجيش الامريكي او المبيعات الخارجيه.

لا أرى مبرر لعدم إدخال رادار الـ longbow سوى أنه ضعف من المفاوض المصري، خاصة أن هذا التطوير يأتي بمثل هذا السعر المرتفع، ومع احترامي لمن يقول أن مبرر ارتفاع السعر يعود لتدريب فنيين و محاكيات و دعم لوجستي ..إلخ، فإذا قمت بالاطلاع على عقود التسليح الخاصة بدول الشرق الأوسط حولنا لوجدت بها مثل تلك البنود و مع ذلك يأخذون أفضل المتاح، بالنسبة لي عدمها أفضل.

نمتلك نقطة قوة في المفاوضات ألا وهي إخبار المفاوض الأمريكي بإحالة المعدات الأمريكية تدريجيا إلى التقاعد و هذا بالطبع غير محبب لهم لأنه سيؤدي إلى انحسار التأثير الأمريكي داخل القوات المسلحة المصرية وبالتالي إلى فقدانهم بالتحكم بالتفوق النوعي بالفرع التسليحي الأمريكي بالجيش المصري، فإما الموافقة على طلباتنا و إما العمل فعليا على إحالة ما تبقى من الأسلحة الأمريكية بالتدريج إلى التقاعد فور انتهاء عمرها الافتراضي، و الاستفادة بمبلغ المعونة العسكرية الأمريكية بشراء معدات عسكرية أوروبية، روسية و صينية وفق أعلى المعايير و ووفق المتطلبات التي نحتاجها دون موانع أو تحكمات.
ونحن ايضا لانرى اى مبرر لذلك
لكن مصر خصوصا عليها محاذير لايمكن لاى اداره امريكيه تجاوزها
ومعروفه للجميع اسبابها
الموضوع والا ليه علاقه بمفاوض والا غيره
بجانب انك بتحصل على تسليحك الامريكى من المعونه
يعنى مش عاجبك خلاص متخدش
وانا شايف الموضوع منطقى فأنت لاتدفع كاش لهم
مصر طبعا بتاخد المتاح والى تقدر تاخده منهم
بجانب انها بفلوسها ابرمت صفقات ضخمه مع معظم موردى السلاح فى العالم الروس والالمان والفرنسيين والصينيين وغيرهم
للتنويع والحصول على اقوى المتاح فى العالم
اوعى تحط نفسك مكان اى دوله اخرى فى العالم عند التفاوض على سلاح امريكى
فاللوبى اليهودى واسرائيل حاضره وبقوه فى اى مفاوضات
وهناك خطوط مرسومه لايمكنهم تخطيها
وعامة انا اعتبر هذه الصفقه جيده جدا بل ممتازه
تطوير اسطولك للجارديان ومن اموال المعونه شىء ممتاز
انت بس ادعى انهم يوافقو

بظبط. هو محاوله لحرق اكبر قدر ممكن من الفلوس ال بنلطشها منهم كل عام. ومن الآخر برضه كلها اقل القليل. فلن ناخود من الأمريكان ماهو مفيد بعد الان. اللعب بقي علي المكشوف. يعني من اااخر آخرهم يطورولنا سلاح موجود اصلا و مش خطير. يدونا امراب او مدرعه. تزويدك بعدد محدود جديد من الابرامز او تطوير القديم. لانشات دوريه بحريه. حاجات اي كلام يعني بالنسبه لهم. ولكننا سنظل نستفيد.
بس خلي بالك الود ودهم يوقفو حتي ولو رصاصه ليك. صفقاتك الاخيره وتطويرك لقواتك المسلحة أذهلهم وهم في حيره من امرهم. فأنت كنت في غايه السرعة في تطوير كل فروع قواتك المسلحة وفي كل الفروع وفي وقت واحد وخارجهم تماما.
السيسي خد الكل شقلباظ كبير اوي. ومحدش لاحق يلاحق عليه صدقني.

بالظبط ،الطفرات التسليحية اللي انت كمصر عملتها في اخر خمس سنوات من معدات شرقي و غربي مذهله لدرجة انى متأكد أنهم لحد الان مش مستوعبين و لا فاهمين ايه حصل و ايه بيحصل ،و توصيات و ملاحظات اولاد العم و تخوفاتهم عاملة مزيد من التخبط فى حالة الاستيعاب المتدنية دى.

من ناحية مش عايزينك تكمل فى الطريق اللي انت فيه و من الناحية التانية مش قادرين يدولك السلاح اللي "يرضيك" انت و يجبرك على وقف تسليحك الشرقي لان أي سلاح موازى للشرقي اللي تعاقدت عليه أو بتسعي ليه هايسبب مزيد من الخلل في الميزان اللي بيعملوا فيه بقالهم ٤٠-٥٠ سنة لصالح إسرائيل.

شخصيا شايف أن مصر خرجت خلاص من تحت عباءة الاعتماد علي تسليح الامريكان و صعب ترجعها تاني ،لان الأمريكى عايز قبل مايفيدك أو يفيد شركات السلاح الأمريكى عايز يفيد إسرائيل و يضمن الـ Gap بينك و بينهم يكون "آمن".

ااعتقد انهم ملزمين كمان بضمان تفوق سلاحهم علي السلاح الروسي لأن دخول الكاموف في نفس الجيش اللي كان طول حياته القريبة بيعتمد علي الأباتشي كمقاتلة هجومية ده هايحطها فى مقارنة و هى مروحيات قديمة من التسعينيات مع تلك المروحية الروسية الحديثة كاملة التسليح و التجهيزات ،ده علي مستوى شركات التسليح منافسة خسرانه فلابد لهم من طرح تطويرات جديدة عليها ..

انا حاسس ان تأمين قناه السويس وحريه الملاحه مش قد كده

وبما ان المعونه بقت لمكاحه الارهاب او تامين الملاحه فاتمنى المعونه السنتين تلاته الجايين تروح لشراء المزيد من الجميل ده

انا حاسس ان تأمين قناه السويس وحريه الملاحه مش قد كده

وبما ان المعونه بقت لمكاحه الارهاب او تامين الملاحه فاتمنى المعونه السنتين تلاته الجايين تروح لشراء المزيد من الجميل ده

يا راجل حرام عليك
ده في عز الثورات والانفلات الأمني كانت القناة تحسها في دولة تانية لم يصبها أي شئ والحمد لله

الله ينور عليك. هذه رساله من ضمن الرسايل المرسلة الي من يهمه الأمر. اذا حاولت او تنال مني سيكون رد فعلي هكذا
لكل فعل رد فعل ولكن ليس في كل الأحوال مساوي له.
خطط تطوير القدرات المصريه وخصوصا الهجومية كانت موجوده طبقا لتقديرات كل موقف. الخطط تفعل طبقا للظروف. والرسالة اننا نستطيع ونقدر علي التحول تسليحياً و عقائدياً الي جيش هجومي له قدرات ومخالب طويله و توسيع نطاق نفوذنا. و الوتيرة الحاليه تقول ان التحول الي قوه اقليميه هو الهدف وليس فقط تطوير القدرات الهجومية.
الفراغ الموجود في المنطقه الان لابد من ملؤه
قدر مصر ان تصبح قوه اقليميه ضخمه. وبسط نفوذك علي الإقليم اصبح ضروره لا مناص منها. دورك لا يوجد من يستطيع ملئه غيرك في الإقليم باكمله لموازنه الثقل التركي الايراني الاسراءيلي. طبعا مع وجود الإخوه العرب معك. تحديدا السعوديه والإمارات ومعنا الأردن.

نعم مصر هي ثقل للامة العربية وجزء لا يتجزا منها وقوتها العسكرية وتناميها تشكل حاجز ردع لقوى يراد تنامي نفوذها في المنطقة مثل تركيا والكيان الصهيوني وايران واذرعهم في المنطقة انا اتمنى ان يتم تعزيز في القريب العاجل التعاون الخليجي المصري الاردني فالمخاطر واحدة وفي الاتحاد قوة ..

بالظبط ،الطفرات التسليحية اللي انت كمصر عملتها في اخر خمس سنوات من معدات شرقي و غربي مذهله لدرجة انى متأكد أنهم لحد الان مش مستوعبين و لا فاهمين ايه حصل و ايه بيحصل ،و توصيات و ملاحظات اولاد العم و تخوفاتهم عاملة مزيد من التخبط فى حالة الاستيعاب المتدنية دى.

من ناحية مش عايزينك تكمل فى الطريق اللي انت فيه و من الناحية التانية مش قادرين يدولك السلاح اللي "يرضيك" انت و يجبرك على وقف تسليحك الشرقي لان أي سلاح موازى للشرقي اللي تعاقدت عليه أو بتسعي ليه هايسبب مزيد من الخلل في الميزان اللي بيعملوا فيه بقالهم ٤٠-٥٠ سنة لصالح إسرائيل.

شخصيا شايف أن مصر خرجت خلاص من تحت عباءة الاعتماد علي تسليح الامريكان و صعب ترجعها تاني ،لان الأمريكى عايز قبل مايفيدك أو يفيد شركات السلاح الأمريكى عايز يفيد إسرائيل و يضمن الـ Gap بينك و بينهم يكون "آمن".

ااعتقد انهم ملزمين كمان بضمان تفوق سلاحهم علي السلاح الروسي لأن دخول الكاموف في نفس الجيش اللي كان طول حياته القريبة بيعتمد علي الأباتشي كمقاتلة هجومية ده هايحطها فى مقارنة و هى مروحيات قديمة من التسعينيات مع تلك المروحية الروسية الحديثة كاملة التسليح و التجهيزات ،ده علي مستوى شركات التسليح منافسة خسرانه فلابد لهم من طرح تطويرات جديدة عليها ..
بظبط كده...... ومن الآخر السيسي حطهم في خانه الياك. وزنقهم زنقه كبيره اوي. لا قدرين يوقفو تسليحك من عندهم و لا من عند غيرهم
السيسي كمان سريع جدا وسابق الكل بخطوات وبيلعب بمعلمه الصراحه. طبعا مش لوحدوه. جهاز الأمن القومي المصري اثبت انه جهاز في منتهي القوه والذكاء والدهاء. طبعا مش عايز اطول عشان بيقولو تطبيل. ولكن من لا يري من الغربال بيبقي اعمي.

نعم مصر هي ثقل للامة العربية وجزء لا يتجزا منها وقوتها العسكرية وتناميها تشكل حاجز ردع لقوى يراد تنامي نفوذها في المنطقة مثل تركيا والكيان الصهيوني وايران واذرعهم في المنطقة انا اتمنى ان يتم تعزيز في القريب العاجل التعاون الخليجي المصري الاردني فالمخاطر واحدة وفي الاتحاد قوة ..
موجوده اخي. التعاون قوي جدا بين الثلاثة. مصر والإمارات والسعودية. والكل علي اقتناع ان الجيش المصري هو تقاله الميزان وهو من سيستطيع ان يوازن هذا الخلل الفظيع في الإقليم والمنطقة باكملها. وأشقائنا في الخليج علي علم بذلك. طبعا علي مستوي القيادات وبعيد عن المناكفات هنا بين الأعضاء. ولكن الكل يعلم ان الجيش المصري هو من سيعادل الكفه. ولا نخفي وجود تمويلات خليجيه واضحه لبعض التسليح المصري. ربنا يديم الإخوه والمحبة بيننا. ويجعل الجيش المصري شوكه في حلق كل من يريد الشر لهذه آلامه العربيه المسلمه.

عودة
أعلى