تطوير 43 مروحية اباتشي مصرية الى AH-64E

انا حاسس ان تأمين قناه السويس وحريه الملاحه مش قد كده

وبما ان المعونه بقت لمكاحه الارهاب او تامين الملاحه فاتمنى المعونه السنتين تلاته الجايين تروح لشراء المزيد من الجميل ده

البحرية المصرية بسم الله ماشاء الله حاليا اكثر من كافية لحماية مصر

لو تم تطوير بعض من مقاتلات F-16 كان أفضل من ترقية الاباتشي الآن!

انا حاسس ان تأمين قناه السويس وحريه الملاحه مش قد كده

وبما ان المعونه بقت لمكاحه الارهاب او تامين الملاحه فاتمنى المعونه السنتين تلاته الجايين تروح لشراء المزيد من الجميل ده

يا راجل...... انا عايز اقولك ان مفيش قناه السويس هي من اكثر الممرات المائية أماناً في العالم ان لم تكن الاعلي تأميناً اصلا. لو تعرف كميه الاستهدافات ال كانت موجها الي قناه وتم منعها لما قلت هذا.
وبعدين نحن نمتلك اربع قطع من عذه التحفه الفنيه الرائعه والتي لا يوجد مثلها الا عندنا. لانش صواريخ بقدرات كورفيت فعلا. ومعتقدش الأمريكان هيدونا منه تاني خالص.

نعم مصر هي ثقل للامة العربية وجزء لا يتجزا منها وقوتها العسكرية وتناميها تشكل حاجز ردع لقوى يراد تنامي نفوذها في المنطقة مثل تركيا والكيان الصهيوني وايران واذرعهم في المنطقة انا اتمنى ان يتم تعزيز في القريب العاجل التعاون الخليجي المصري الاردني فالمخاطر واحدة وفي الاتحاد قوة ..
سياسيا لم ارى زمن فيه تقارب رؤى بين كل هؤلاء مثل الان حقيقة هناك تناغم قوى فى الرؤى السياسية

يا راجل...... انا عايز اقولك ان مفيش قناه السويس هي من اكثر الممرات المائية أماناً في العالم ان لم تكن الاعلي تأميناً اصلا. لو تعرف كميه الاستهدافات ال كانت موجها الي قناه وتم منعها لما قلت هذا.
وبعدين نحن نمتلك اربع قطع من عذه التحفه الفنيه الرائعه والتي لا يوجد مثلها الا عندنا. لانش صواريخ بقدرات كورفيت فعلا. ومعتقدش الأمريكان هيدونا منه تاني خالص.
كلمة متعتقدش دى متتقالش فى زمن السيسى لانه ديما بيخالف التوقعات :giggle:

لو تم تطوير بعض من مقاتلات F-16 كان أفضل من ترقية الاباتشي الآن!
يا راجل يا طيب طب يوافقوا على امرام للاف ١٦ اللى معانا فعلا الاول ..
شخصيا اظن ان المحظورات اللى امريكا حطاها على التسليح المصرى هتختلف كتير ..لكن على المدى المتوسط و بشرط تحسن الوضع الاقتصادى لمصر
حاليا لسه امريكا بتتعامل بنفس الخطوط الحمراء اللى وضعتها هى و اسرائيل على التسليح المصرى ..
اعتقد ان نية مصر كانت واضحة اما طلبنا الاف ٣٥ ..احنا دلوقتى مش هنقبل بالترقيع و الخطوط اللى انتوا راسمينها

كلمة متعتقدش دى متتقالش فى زمن السيسى لانه ديما بيخالف التوقعات :giggle:
اكيد يا وحش طبعا. وممكن يجي احسن منه. بس مش من الأمريكان. هههههه. الناس ديه في ذهول من قوه تسليحك الان وإسرائيل تبكي يومياً للأمريكان. لماذا يتسلح المصريون بهذه الطريقه. يقوم الأمريكان يدونا تحفه زي ديه تاني!!؟؟؟ لا صعبه شويه.
لكن ممكن تلاقي البويان ام. او الكراكوت بكروز بحريه مصيبه سوده. لانشات ايطاليه بالاتومات بماديات محترمه. كده يعني.
اصل خلي بالك لانش صواريخ بهذه القدرات وخفيف وسريع و كمان شبحي في أيد المصريين هيبقي مصيبه سوده علي دماغ اعدائه. ما انت عارف احنا اساتذه مناورات و خداع بالانشات الصواريخ اصلا. فكمان يبقي معاك حته زي ديه شبحيه. فأنت كده ممكن تعمل الصح مع اي قطعه كبيره في دقيقه الا دقيقه.

فكرك ان لو قولتلهم ان هبدل سلاحكم هيستمروا ف اعطائك المعونه
المعونه ع فكره مش اجباريه ممكن قطعها
وامريكا مقسماها جزي مدني وهو القليل منها والباقي عسكري بيخيرك بسلاح امريكي لبيعه لك
ف متنفعش تقول لامريكا والله اديني مليار و 300 مليون اروح اشتري بيهم سلاح روسي ولا صيني ترامب هيطلع صوت من مناخيره مش هيعجبك ولا حتي لو كان اوروبي
المعونه تشتري بيها امريكي

إذا لنتعاقد على أسلحة ليست ناقصة القدرات بمبلغ المعونة، مثل لنشات صواريخ أمباسادور على سبيل المثال أو مروحيات دعم نيراني وإبرار كالبلاك هوك (اي سلاح حتى و لو تم انتزاع قدرات منه فلن يؤثر على مدى كفاءته و تأثيره) أما الاستمرار بسياسة "خذ ما نتيحه لك بدون نقاش" سيجعلنا في نفس الدوامة التي أدخلنا بها مبارك والتي ادت على سبيل المثال في جعل عماد قوتنا الجوية الF-16 ليس له القدرة على القتال والاشتباك خلف مدى الرؤية.

اكيد يا وحش طبعا. وممكن يجي احسن منه. بس مش من الأمريكان. هههههه. الناس ديه في ذهول من قوه تسليحك الان وإسرائيل تبكي يومياً للأمريكان. لماذا يتسلح المصريون بهذه الطريقه. يقوم الأمريكان يدونا تحفه زي ديه تاني!!؟؟؟ لا صعبه شويه.
لكن ممكن تلاقي البويان ام. او الكراكوت بكروز بحريه مصيبه سوده. لانشات ايطاليه بالاتومات بماديات محترمه. كده يعني.
اصل خلي بالك لانش صواريخ بهذه القدرات وخفيف وسريع و كمان شبحي في أيد المصريين هيبقي مصيبه سوده علي دماغ اعدائه. ما انت عارف احنا اساتذه مناورات و خداع بالانشات الصواريخ اصلا. فكمان يبقي معاك حته زي ديه شبحيه. فأنت كده ممكن تعمل الصح مع اي قطعه كبيره في دقيقه الا دقيقه.
هما بعد سقوط المشروع المتأسلم فى مصر اللى كانوا بيدعموه
بيحاولوا يبلورو طرق اخرى للتعامل مع الدولة المصرية بشكلها الحالى سياسيا وعسكريا ومع وجود ترامب الامر فى صالحنا بشكل كبير ومختلف كليا عن ما كان عليه قبل 2011

كلامك عين العقل والله...... ولكن الغريب ان ما تقوله هو ما يحدث حرفياً من خمس سنوات ويراه القاصي والداني. الم تري حجم التسليح المصري الألماني الفرنسي الروسي الأخير !!!!!!!
ياخي الانتقاد من اجل ااانتقاد هو الذي لا فائده منه. المفاوض المصري لا يوجد مثله. حرفياً انت بتاخود سلاح ببلاش من ناس مش عايزه تديك رصاصه واحده اصلا.
تحياتي

اخي العزيز لو كنت انتقد من اجل الانتقاد فقط لما قمت بإدراج ردي الذي قمت باقتباسه، ولكنه تفكير بصوت عال معكم للوصول إلى وسيلة ضغط مناسبة تجعلنا قادرين على الاستفادة بشكل أكبر من أكبر مورد للسلاح لدينا في الأربعين عاما الماضية، كما أنني أرى بالطبع التوجه المصري منذ عام 2014 في تنويع مصادر السلاح بعيدا عن الولايات المتحدة و لم أنكره أبدا، بل أشجعه و أرغب في زيادته بشكل أكبر بكثير، فمقاتلة كالرافال على سبيل المثال فتحت لنا أفق و قدرات جديدة ما كنا لنحلم بها لولا أن بدأنا في التفكير في الابتعاد عن التسليح الأمريكي، لذا أرغب في زيادة أعدادها و تطويرها أولا بأول.

فضلا ان تلك الاموال منها من المعونة الامريكية يعنى فعليا المدفوع 1 مليار او اقل لو الامريكان هيدونا كاش 1.3 مليار ونروح نشترى بيه من
حبيب هذا عقد FMS عقد مبيعات عسكرية خارجية ، يعني الدفع من الدولة نفسها ، على الأقل يجب على مصر أنتدفع 10% من هذا البيع يعني 230 مليون على الأقل لازم تدفعها مصر ، هكذا تسير مبيعات FMS على ما أذكر

ونحن ايضا لانرى اى مبرر لذلك
لكن مصر خصوصا عليها محاذير لايمكن لاى اداره امريكيه تجاوزها
ومعروفه للجميع اسبابها
الموضوع والا ليه علاقه بمفاوض والا غيره
بجانب انك بتحصل على تسليحك الامريكى من المعونه
يعنى مش عاجبك خلاص متخدش
وانا شايف الموضوع منطقى فأنت لاتدفع كاش لهم
مصر طبعا بتاخد المتاح والى تقدر تاخده منهم
بجانب انها بفلوسها ابرمت صفقات ضخمه مع معظم موردى السلاح فى العالم الروس والالمان والفرنسيين والصينيين وغيرهم
للتنويع والحصول على اقوى المتاح فى العالم
اوعى تحط نفسك مكان اى دوله اخرى فى العالم عند التفاوض على سلاح امريكى
فاللوبى اليهودى واسرائيل حاضره وبقوه فى اى مفاوضات
وهناك خطوط مرسومه لايمكنهم تخطيها
وعامة انا اعتبر هذه الصفقه جيده جدا بل ممتازه
تطوير اسطولك للجارديان ومن اموال المعونه شىء ممتاز
انت بس ادعى انهم يوافقو

أعلم ذلك أخي العزيز، و إن كان الوضع سيظل كذلك فكما قلت في ردي السابق لتكن التعاقدات الجديدة على أسلحة غير منزوعة القدرات أو لو تم نزع قدرات منها فلن تؤثر على كفاءتها الفنية بشكل ملحوظ كلنشات الأمبسادور أو طائرات البلاك هوك المروحية، و نقوم بتطوير ما لدينا بأقصى ما نستطيع الوصول معهم في المفاوضات، ولكن بدون إدخال أي جديد منزوع القدرات لأنه للأسف لن يضيف شيء سوى زيادة أعداد فقط بدون تطوير قدرات أو تحسين في الأداء. وكما ذكرت أنت أخي العزيز لنستمر في البحث عن موردين جدد كأوروبا و روسيا والصين و كوريا حتى يوفروا لنا نظم تسليحية تعمل على تطوير وتحسين قدراتنا و إضافة جديد لنا.

مش مقتنع بتبرير بعض الاخوة ان السلاح منقوص لأنه معونة ومنطق أبو بلاش كتر منه لأن أبو بلاش ده حيأثر على ثقلك العسكرى وأمنك القومى وادينا شوفنا سياسة أبو بلاش دى خلت موقفنا العسكرى صعب ازاى فى الدفاع عن أمننا المائى والقوات الجوية اللى عندها رابع أكبر اسطول f16 بقت فى عرض سربين سوخوى كاملى التسليح ، والحل بسيط يا اخوانا نحرق المعونة فى تسليح غير نوعى بس كدة

إذا لنتعاقد على أسلحة ليست ناقصة القدرات بمبلغ المعونة، مثل لنشات صواريخ أمباسادور على سبيل المثال أو مروحيات دعم نيراني وإبرار كالبلاك هوك (اي سلاح حتى و لو تم انتزاع قدرات منه فلن يؤثر على مدى كفاءته و تأثيره) أما الاستمرار بسياسة "خذ ما نتيحه لك بدون نقاش" سيجعلنا في نفس الدوامة التي أدخلنا بها مبارك والتي ادت على سبيل المثال في جعل عماد قوتنا الجوية الF-16 ليس له القدرة على القتال والاشتباك خلف مدى الرؤية.
طيب ما برضه هذا ما يفعله المفاوض المصري في الفتره الاخيره.
فبعد ان اصبح التعنت الأمريكي كبير جدا. حتي انهم رفضو ان يعطونا كميه محترمه من الاف ١٦ بلوك ٥٢ بعد توقف دام اكثر من عشرين سنه بدون ان يمدوك باي مقاتلات. فتوجهنا الي فكره الرهيب الامباسيدور. وأخذنا اربع قطع وهو عدد جيد جداً وبعد كده الأمريكان ندمو.
وثم جائت ال ١٥٠ الابرامز ام وان ايه تو. وسيتم تحديث القديم و سيتم تحديث الاباتشي الان. كل عذا فكر محترم واللتفاف علي تعنتهم

أعلم ذلك أخي العزيز، و إن كان الوضع سيظل كذلك فكما قلت في ردي السابق لتكن التعاقدات الجديدة على أسلحة غير منزوعة القدرات أو لو تم نزع قدرات منها فلن تؤثر على كفاءتها الفنية بشكل ملحوظ كلنشات الأمبسادور أو طائرات البلاك هوك المروحية، و نقوم بتطوير ما لدينا بأقصى ما نستطيع الوصول معهم في المفاوضات، ولكن بدون إدخال أي جديد منزوع القدرات لأنه للأسف لن يضيف شيء سوى زيادة أعداد فقط بدون تطوير قدرات أو تحسين في الأداء. وكما ذكرت أنت أخي العزيز لنستمر في البحث عن موردين جدد كأوروبا و روسيا والصين و كوريا حتى يوفروا لنا نظم تسليحية تعمل على تطوير وتحسين قدراتنا و إضافة جديد لنا.
مش مقتنع بتبرير بعض الاخوة ان السلاح منقوص لأنه معونة ومنطق أبو بلاش كتر منه لأن أبو بلاش ده حيأثر على ثقلك العسكرى وأمنك القومى وادينا شوفنا سياسة أبو بلاش دى خلت موقفنا العسكرى صعب ازاى فى الدفاع عن أمننا المائى والقوات الجوية اللى عندها رابع أكبر اسطول f16 بقت فى عرض سربين سوخوى كاملى التسليح ، والحل بسيط يا اخوانا نحرق المعونة فى تسليح غير نوعى بس كدة

صراحة وجهة نظركما معتبره ولها معقوليتها ..... لكن في المقابل .... لابد من الأخذ في الحسبان التغييرات التي حدثت مؤخرا في التسليح المصري .... وايضا ملاحظة التالي ....

- هل التطوير الأخير غير جيد ...! بمعنى هل توجد جيوش دول أخرى تعتمد عليه او حتى على إصدارات اقل قدرة منه .
- كما رأينا الأنظمة التسليحية الرئيسيه من طائرات و فرقاطات وغواصات اصبحت غير أمريكيه .
- من المهم ان تبقي حبل الود موصول مع أمريكا .... ومن الأهم ان تبقي أسلحتك ذات المصدر الأمريكي يتم تطويرها بإنتظام .
- مبلغ المعونه سيكون كافيا فقط لإستمرارية النظم التسليحية الحاليه ولن يكفي لإدخال نظم رئيسيه جديده .

لنشات امبسادور ليست بعيده عن نفس مشكلة F16 بتتسلح بالهاربون وامريكا بتديك الهاربون بالقطاره اخر صفقه مع آلاف 16 الاخيره تخيل كانت عشرين صاروخ بيعدوهم بالواحده يعني الصاروخ اللي ببنضرب مالوش بديل

لنشات امبسادور ليست بعيده عن نفس مشكلة F16 بتتسلح بالهاربون وامريكا بتديك الهاربون بالقطاره اخر صفقه مع آلاف 16 الاخيره تخيل كانت عشرين صاروخ بيعدوهم بالواحده يعني الصاروخ اللي ببنضرب مالوش بديل

على الأقل فإنه ليس هناك حظر تسليحي كامل للهاربون على مصر من ناحية المبدأ كالأمرام بل والأجيال الحديثة من السايدويندر، وقلة أعداده إلى الآن لا نستطيع أن نجزم هل هي بسبب تحديد أعداد من قبلهم فعلا أم مشاكل تمويلية من قبلنا خاصة و أن سعر الصاروخ مرتفع، حتى و إن كان ذلك يتم من مبلغ المعونة فقد تكون رؤية القيادة العسكرية توفير المبلغ لما هو أهم من وجهة نظرهم, ضف إلى ذلك أنه صاروخ مضاد للسفن أي أن أعداده ستكون أقل بكثير من أعداد الذخائر المخصصة للأهداف البرية و الجوية.

عودة
أعلى