التي-90 المصرية ستزود بنظام حماية نشط

القوة المفرطة وما خفي كان أعظم :cool: :cool:
ياباشا البكي علي راس الميت اهو.......
وله خفي ولا حاجه..... ولكن من ناحيه اعظم فهم اعظم. اتفرج يا نايت علي جمال الفرقه وعظمتها. وله اقولك اتفرج علي ما يطلق عليه الان. الجيش الرابع الميداني المكون من ثلاث فرق. بالتمام والكمال. ولو عايز تقارنه باي حد مقارنه عسكريه محترمه. فالنقم بهذه المقارنه
الجيش الرابع الميداني يضاهي في قوته الجيش الثالث ولكن يختلف عنه في قدرته علي المناورة و الإنزال الجوي والأبرار البحري.

القوة المفرطة وما خفي كان أعظم :cool: :cool:
بس هربت مني انت بعد ما رديت عليك في موضوع التصريح المصري الرسمي. وان ذلك يعتبر مصدر رسمي ينطبق علي قوانين المنتدي.....
لكن طبعا بما انه لا ينطبق مع قوانين البعض هنا في إثبات عدم صحه التصريحات المصريه فلم يعجبك ولم ترود.
ليه كده يا نايت. ما انت كنت بقيت كويس وابتديت احبك بجد. ليه كده يا نايت.
You let me down man

والله لولا اننا دوله مسالمه. ولولا ان لدينا موضوع اثيوبيا والنيل يشغلنا الان.
لكنا خلينا الجيش الرابع يلعب البخت في وجه الجيش التركي المغوار...... بس معلش الصبر حلو برضه
وكنا ساعتها عايزين نشوف جيش البيرقدار ماذا سيفعل أمام الجحافل المصريه.
بس يلاه لسه الأيام جايه كتير. والحساب يجمع

ياباشا البكي علي راس الميت اهو.......
وله خفي ولا حاجه..... ولكن من ناحيه اعظم فهم اعظم. اتفرج يا نايت علي جمال الفرقه وعظمتها. وله اقولك اتفرج علي ما يطلق عليه الان. الجيش الرابع الميداني المكون من ثلاث فرق. بالتمام والكمال. ولو عايز تقارنه باي حد مقارنه عسكريه محترمه. فالنقم بهذه المقارنه
الجيش الرابع الميداني يضاهي في قوته الجيش الثالث ولكن يختلف عنه في قدرته علي المناورة و الإنزال الجوي والأبرار البحري.
الجيش الرابع اللي هو فيين ده
بس هربت مني انت بعد ما رديت عليك في موضوع التصريح المصري الرسمي. وان ذلك يعتبر مصدر رسمي ينطبق علي قوانين المنتدي.....
لكن طبعا بما انه لا ينطبق مع قوانين البعض هنا في إثبات عدم صحه التصريحات المصريه فلم يعجبك ولم ترود.
ليه كده يا نايت. ما انت كنت بقيت كويس وابتديت احبك بجد. ليه كده يا نايت.
You let me down man
اهرب من ايه انا زهت من الجدال مع ناس حافظة مش فاهمة

لكنا خلينا الجيش الرابع يلعب البخت في وجه الجيش التركي المغوار...... بس معلش الصبر حلو برضه
صبرا جميلا - لسه مش دلوقتي - فيي حتت غالية لسه ما جتش بيتها - تيجي الاول - وبعدين نلعب معاهم اللعب المظبوط - هانت

الفرقة التاسعة حماه الأهرام بدأ تسلحها بالابرامز فعلا من فترة
اكتمل تسليحها بالابرمز في 2013
في تفتيش الحرب اللي حضره السيسي قبل 30يونيو المجيدة
هيا والفرقة 6مدرع ابرامز وطبعا درة تاج المدرع الفر 4

بصراحه كنت اتمنى تدخل مباشر للجيش في ليبيا
غير معقول ان نترك العثمنلي يعربد في بلد جاره لنا ونقف في موقف المتفرج

انت غير متصالح مع نفسك يا عزيزي
قوام سلاح مدرعاتك الام 60 انتاج الستينات
ولا تصنع مسمار واحد لدباباتكم

وتأتي في موضوع مصري
لتنتقد سلاح مدرعات يمتلك 1300 دبابة ابرامز
ويصنع بدنها وجنزيرها ومدفعها ال 120 مم منذ 28 عام

شكرا علي النصيحة
لكن الاولي ان تقولها لنفسك
وانت وانا نعلم جيدا ان مشاركاتك بغرض المناكفة ليس الا
لان لو كانت لسبب العلم لسلطت الضوء علي كارثة اسطولكم المدرع المتقادم بدل من الجدال في نسبة تصنيع مصر للابرامز
اول شي انا انتقدت وجود الام60 في سلاح المدرعات السعودي. واساسا هذا ليس موضوعنا.
انا حر انتقد اللي ابيه ولا احد منكم يمنعني.
ثانيا الابرامز في مصر عددها ليس 1300 اطلاقا. ومن يقول هذا هو يردد اوهام.
ثالثا مصر لا تصنع الابرامز كما وضح الاستاذ انور.
رابعا شوي شىي على اعصابك لان واضح انك معصب وشوي تنفجر! الموضوع مب مستاهل كون مصر لا تصنع الابرامز

الجيش الرابع اللي هو فيين ده

اهرب من ايه انا زهت من الجدال مع ناس حافظة مش فاهمة
يعني بعد كل الشرح ده يا نايت وجاي تقول هو فين الجيش الرابع ده !!!!!!!
وفي الآخر تقول انك زهقت من الجدال!!!؟؟؟
يعني انت مش فاهم و مش عارف. وكمان تتهمنا بالجدال؟؟؟؟
يا نايت نحن نتكلم بالمصادر الرسميه والوقائع والحقائق علي الارض و أمامك وانت تفعل خاصيه تجاهل الواقع لديك ومن ثم تتهمني بالجدال!!!!!
انت تتهرب من الواقع والمصادر الرسميه و الحقائق علي الارض أمامك. فما ذنبنا يا اخي

بصراحه كنت اتمنى تدخل مباشر للجيش في ليبيا
غير معقول ان نترك العثمنلي يعربد في بلد جاره لنا ونقف في موقف المتفرج
يا راجل اتقل ما تخلكش مندفع. ليه التقيل جاي ورا.
يعني ماذا فعل جيش الاردوغان حتي الان ؟؟؟
ولا اي شيء. هي فقط سجالات و معارك لم ولن تحسم حرب. الكلام ده عايز نفس طويل.
وهقولك علي حاجه كده. نزول الجيش التركي في ليبيا كده كده هيحصل. بل المراد اصلا انه يحصل. نحن نريد ان يتورط الاتراك اكثر فاكثر.
فالأراضي الليبيه تناديه كما تنادي النداهي علي ضحيتها. ده احنا نفسنا نري فرقه وله اثنين تركيتين علي الأراضي الليبيه. وبعديها هتتفرج علي فيلم هيعجب الجميع.
فقط انتظر فنحن معكم منتظرون

يا راجل اتقل ما تخلكش مندفع. ليه التقيل جاي ورا.
يعني ماذا فعل جيش الاردوغان حتي الان ؟؟؟
ولا اي شيء. هي فقط سجالات و معارك لم ولن تحسم حرب. الكلام ده عايز نفس طويل.
وهقولك علي حاجه كده. نزول الجيش التركي في ليبيا كده كده هيحصل. بل المراد اصلا انه يحصل. نحن نريد ان يتورط الاتراك اكثر فاكثر.
فالأراضي الليبيه تناديه كما تنادي النداهي علي ضحيتها. ده احنا نفسنا نري فرقه وله اثنين تركيتين علي الأراضي الليبيه. وبعديها هتتفرج علي فيلم هيعجب الجميع.
فقط انتظر فنحن معكم منتظرون

يارب أكون غلط

اكثر ماخشاة ياخي ان نصل متأخرين ??

صبرا جميلا - لسه مش دلوقتي - فيي حتت غالية لسه ما جتش بيتها - تيجي الاول - وبعدين نلعب معاهم اللعب المظبوط - هانت
لا منا عارف ان التقل هو المراد. وأزيدك من الشعر بيت.
المراد اصلا هو تورط الاتراك في الأراضي الليبيه اكثر فاكثر حتي نستطيع ان نطوله.
ده الفيلم ال جاي هيكون فيلم كبير جدا. واللعب سيكون عالمي. في ايام سوده جايه علي دماغ اردوغان ومن معه. ده جاي في ملعبنا يا باشا

لا منا عارف ان التقل هو المراد. وأزيدك من الشعر بيت.
المراد اصلا هو تورط الاتراك في الأراضي الليبيه اكثر فاكثر حتي نستطيع ان نطوله.
ده الفيلم ال جاي هيكون فيلم كبير جدا. واللعب سيكون عالمي. في ايام سوده جايه علي دماغ اردوغان ومن معه. ده جاي في ملعبنا يا باشا
الله ينور عليك - الشيء لزوم الشيء - اردوغان خاربها في ليبيا وبيهدد المتوسط واليونان وقبرص والاستقرار - مصر وسياسة ضبط النفس - الاعتدال - فرقاطات طيارات غواصات صواريخ اقمار قروض - وهكذا - الصبر جميل يا زميل ?

الله ينور عليك - الشيء لزوم الشيء - اردوغان خاربها في ليبيا وبيهدد المتوسط واليونان وقبرص والاستقرار - مصر وسياسة ضبط النفس - الاعتدال - فرقاطات طيارات غواصات صواريخ اقمار قروض - وهكذا - الصبر جميل يا زميل ?
بظبط. اردوغان الأهبل يفرض علينا المواجها...
اوك مفيش مشاكل ونحن قبلنا المواجها.
ولكن المكان والزمان سيكون من اختيارنا نحن
اردوغان الأهبل اختار ان يبداء.... ونحن من سينهي.
وكل سنه وأنتم طيبون.
بس الجماعه هنا غلابه اوي يا خال .... عههههه

هو كده يعني بقت T-90MS لو كده أنا سعيد لأني كنت مكتئب من T-90S
النقطة التانية
هي هتتوزع فين
برضك المنطقة الجنوبية مش محتاجة T-90 والإبرامز عاملة 3 فرق تقريبا على مافتكر
هل هيفتح فرقتين أو 3 تانيين أو لواء مقل
طيب الإبرامز وضعها ايه من حيث ال Situational awareness والتحديث للمناظير والمعدات والتدريع ونظم الحماية والذخيرة
يعني همه قوة كبية بس برأيي معطلة بالحاجات دي

أسمه المنظار الحراري المستقل للقائد CITV وتنتجه شركة Texas Instruments، حيث يقدر سعر الوحدة الواحدة منه بنحو 300.000 دولار.. هذا المنظار لم يظهر على نسخ السلسلة Abrams حتى بداية إنتاج النموذج M1A2، كما ظهر أيضاً في النسخة الأحدث SEP بمميزات استثنائية. النموذج الأول من المنظار سلم في شهر مايو العام 1990 للاختبار على دبابات M1A2. وفي شهر أكتوبر العام 1991 وبعد نجاح الاختبارات، منحت شركة جنرال داينمكس General Dynamics عقد إنتاج عدد 377 منظار إلى شركة تيكساس إنسترومنتس Texas Instruments (أصبح أسمها بعد ذلك أنظمة رايثون Raytheon Systems).
مصر متعاقده عليه اخر 125 دبابه انتجت كلها تقريبا m1a2

كله موجود بالارقام والاسعار ومصر حتطور الكل لنفس المعيار

حاول تجدد معلوماتك

يارب أكون غلط

اكثر ماخشاة ياخي ان نصل متأخرين ??
يا راجل عيب عليك...... وبعدين نصل فين بس.
احنا هناك اصلا ...... الحسابات الاستراتيجيه ديه بتاعتنا
وبعدين ظبط الشغل اهم من الشغل نفسه.
لابد وان يظهر وكأنه يتقدم ويثبت قدمه وينجح
لابد من تطميعه. خليك معلم. وممكن كمان تري بعض التراجعات من اجل تحفيزه علي التورط اكثر. اردوغان ارعن و متهور. ولابد من الاستفادة من هذا ومن غروره لدفعه دفع لارسال المزيد من الخرفان........
يا راجل هو في حد يتدخل برياً ضد الجيش المصري وعلي حدوده وهيفلح. وأقولك حاجه تانيه. اكيد هناك اعتراضات داخل المؤسسه العسكريه التركيه علي التورط اكثر في ليبيا برياً وخصوصا بجانب وحش كاسر يسمي الجيش المصري واستفزازه في مناطقه. لذلك لابد من تغذيه نذعه اردوغان الغبيه وتهوره بل وإذكاء وتقويه موقفه أمام العقلاء في جيشه كي يفعلو اكبر خطاء استراتيجي. وهو الاقتراب من بيت الأسد ،......... والحدق يفهم بقي

انا مع

انا معاك في الكلام ده ومتفق تماما. الأم ستين باقيه معنا و لفتره ليست بالقصيرة خصوصا ان بعضها معدل الي الدرجه ايه ثري.
والمرجح هو خروج كل التيهات ال ٥٥ و ٦٢ و رمسيس. سيتم أحاله كل هذا الي المخازن او حتي ربما بيع البعض وإهداء البعض الآخر. ليكون تسليح جميع الفرق المدرعه بالابرامز وترقيه المشاه الميكانيكي بآلام ستين و اعتقد التي تسعين سيتم توزيعها بين فرقه مدرعه و الباقي مشاه ميكا
فى المناطق المواجهة للسودان و ليبيا مش محتاج اكتر من ال t55

فى المناطق المواجهة للسودان و ليبيا مش محتاج اكتر من ال t55
بالنسبه للجنوب انا معاك. ولكن الغرب الان يحتاج الي ترقيه فرقك المدرعه والميكانيكية.
وكده كده التي كلها ستخرج من الخدمه ضمن خطه التحديث الشاملة لقواتنا المسلحة.
وسيتم تطعيم المنطقه الجنوبية بالباتون وبعض فرق الغرب التي كانت تستخدم التي الروسية.
ولكن الشرق باكمله سيكون أبرامز واحتمال معهم فرقه تي تسعين.
ومن ثم الجوكر المصري الجديد. وهي المنطقه المركزيه او ما سيطلق عليها الجيش الرابع المصريه. بفرقه التاسعة و الثانية و فرقه التدخل السريع. وهذه المنطقه التي تحظي الان باهتمام بالغ لكي يتم رفع الكفاءه الفنيه والتقنية والتدريبية لها بشكل يجعلها مثل الجيش الثالث والثاني الميداني. بل سيكون لها ميزه القدره علي المناورة و الجوقله والإنزال الجوي والأبرار البحري.
خطه تحديث وتقويه الجيش المصري. خطه كبيره جدا ومعقده وتهدف في النهايه الي الحصول علي عده جيوش قادره ومستقله.
جيش إقليمي بكل ما تحمله الكلمه من معني
احنا ما بنهزرش علي فكره خالص. سيكون للجيش المصري مخالب طويله وقاسية جدا جدا

عودة
أعلى