مصر تقرر افتتاح قاعدة بحرية جديدة قرب الحدود مع ليبيا

شكرا يا صديقي علي الافادة
سؤال اخير ايه وجه التعارض ومدي تاثير ده علي جبل علي
لان بيتم تفسير تصرفات كتير في موضوع السد وان اساسها تاثير موانيء مصر الحديثه علي جبل علي
الميناء دة بالذات هياثر علي جبل علي عشان كدة شركة موانئ دبي رفضت تطوير الميناء دة فمصر عملت أرصفة عملاقة جنبة غير القطارات السريعة مصر عاوزة تكون مركز إقليمي في التجارة في كل حاجة هو دة سبب التأثير علي الامارات عموما

الميناء دة بالذات هياثر علي جبل علي عشان كدة شركة موانئ دبي رفضت تطوير الميناء دة فمصر عملت أرصفة عملاقة جنبة غير القطارات السريعة مصر عاوزة تكون مركز إقليمي في التجارة في كل حاجة هو دة سبب التأثير علي الامارات عموما
شكرا ياصديقي كده وضحت الصورة
ربنا يوفق مصر وقيادتها ويتم علي خير

اسمره على علاقه قويه مع إثيوبيا ولن تعكر صفو هذه العلاقات زياده من غير المعقول ان تبنى قاعده خارج اراضيك و تنقل لها 30 الف جندي

واضح ان الخبر محرد فبركة اعلامية

Bogeyman @THE GRAY WOLF

اسمره على علاقه قويه مع إثيوبيا ولن تعكر صفو هذه العلاقات زياده من غير المعقول ان تبنى قاعده خارج اراضيك و تنقل لها 30 الف جندي

Bogeyman @THE GRAY WOLF
كل فتره تتردد اخبار عن قاعده مصريه في دوله ما
كل تلك الاخبار غير صحيحه

كل فتره تتردد اخبار عن قاعده مصريه في دوله ما
كل تلك الاخبار غير صحيحه
الي هيبقي صحيح قاعدة جيبوتي أو ارض الصومال لازم مصر تعمل قاعدة هناك عشان باب المندب ومراقبة أردوغان

Bogeyman @THE GRAY WOLF
مصادر هذه الاخبار هي المواقع التابع للمعارضة الارتيرية مثل منظمة عفار الأحمر الديمقراطية، (Red Sea Afar Democratic Organisation)
وبالطبع هي مصادر مشكوك في صحتها

حقيقى ولكن جبل على يخدم جزء من جنوب شرق آسيا كاندونسيا و ماليزيا

ميناء. بورسعيد. هو ما يخدم البحر الاحمر و المتوسط و ليس السخنة
اخي الكريم ،،، ميناء جبل علي ميناء رئيسي يخدم منطقة الخليج العربي وموضوع افريقيا طويل و يحتاج الى موضوع اخر لشرحه ولكن افريقيا يخدمها ميناء جيبوتي في الشرق و ميناء دوالا الكاميروني في الغرب وقناة السويس حاليا ممر دولي و لايوجد ميناء اقليمي في مصر حاليا وميناء بورسعيد يخدم مصر بالاساس و ترانزيت للدول المجاورة ومشروع ميناء السخنة هو مشروع اماراتي بالاساس ولكن البيرقراطية في مصر عطلت الموضوع مرارا و تكرارا ولكن مع الرئيس السيسي ،، يحول المشاريع الطموحة لواقع و الحمد لله ،،،،

أخي الكريم ،، الرزق عند الله ولكل منا رزقه فلا انا اسحب من رزقك ولا انت تسحب من رزقي ،، واتمنا ان نتوقف عن حسد بعضنا البعض و ان تكون قلوبنا صافية و نقية ،،، سر تطور دولة الامارات و تقدمها هي طيبة ونقاء قلب حكامها و شعبها ولذلك رب العالمين يبارك بمالها و الخير يزيد و لايتوقف ،، وتحياتي

ملاحظة : مشروع العاصمة الجديدة في مصر هو مشروع اماراتي بالاساس و تشارك في تمويله للعلم فقط

اخي الكريم ،،، ميناء جبل علي ميناء رئيسي يخدم منطقة الخليج العربي وموضوع افريقيا طويل و يحتاج الى موضوع اخر لشرحه ولكن افريقيا يخدمها ميناء جيبوتي في الشرق و ميناء دوالا الكاميروني في الغرب وقناة السويس حاليا ممر دولي و لايوجد ميناء اقليمي في مصر حاليا وميناء بورسعيد يخدم مصر بالاساس و ترانزيت للدول المجاورة ومشروع ميناء السخنة هو مشروع اماراتي بالاساس ولكن البيرقراطية في مصر عطلت الموضوع مرارا و تكرارا ولكن مع الرئيس السيسي ،، يحول المشاريع الطموحة لواقع و الحمد لله ،،،،

أخي الكريم ،، الرزق عند الله ولكل منا رزقه فلا انا اسحب من رزقك ولا انت تسحب من رزقي ،، واتمنا ان نتوقف عن حسد بعضنا البعض و ان تكون قلوبنا صافية و نقية ،،، سر تطور دولة الامارات و تقدمها هي طيبة ونقاء قلب حكامها و شعبها ولذلك رب العالمين يبارك بمالها و الخير يزيد و لايتوقف ،، وتحياتي

ملاحظة : مشروع العاصمة الجديدة في مصر هو مشروع اماراتي بالاساس و تشارك في تمويله للعلم فقط
ملحوظه
مشروع للعاصمه الاداريه مشروع مصري قديم الامارات عرض عليها تنفيذه والاستثمار فيه من خلال شركه اعمار
ولكن مصر قررت ان تنفذه محليا وبقروض من البنوك المصريه
وشركه اعمار مازالت تضخ استثمارات في مشاريع اخري في الشيخ زايد والتجمع الخامس والساحل الشمالي
اول من فكر في عاصمه جديده كان السادات رحمه الله وبني مدينه السادات في المنوفيه ولكن لم تتم
ثم مشروع العاصمه الاداريه الجديده كان من ضمن المشاريع التي يروج لها جمال مبارك وغيرها من المشاريع ولكن لم تتم ايضا حتي جاء الرئيس السيسي وقام بالمشروع وغيرها من المشاريع صعب احصاؤها...

السلام عليكم ،، حقيقة لا اعلم ماهي علاقة ميناء السخنة بموانئ الامارات ؟؟؟ ،،،، كما نعلم ان شركة موانئ دبي القابضة تدير هذا الميناء ،، ولا يوجد تعارض بالعكس يوجد تكامل ،،، اخي الكريم لكل ميناء دور يختلف عن الاخر فهناك الموانئ الرئيسة العالمية و المواني الاقليمية و المواني الداخلية ،،، ولذلك فدور ميناء السخنة هو ميناء محوري بين البحر الاحمر والى البحر المتوسط بشرط انجاز قطارات الحاويات المتوقع انشاءها و دولة الامارات تدعمها وتشارك في تمويلها ،، وللعلم لمن لا يعلم ميناء جبل علي يعتبر ميناء محوري في الخليح العربي و دوره الرئيسي استلام البضائع المرسلة الى دول منطقة الخليج و ارسالها الى موائها ونقصد هذا دول الخليج و العراق و ايران ولا علاقة بين دوره و دورة موانئ جمهورية مصر لأن الادوار تختلف ،،، حيث ان الشركات العالمية قسمت العالم الى نطاقات فميناء هونج كونج يخدم شرق اسيا و ميناء سنغافورة يخدم جنوب شرق اسيا و ميناء امستردام يخدم اوروبا و هكذا ،،،،
شكرا علي التوضيح
اعذرنا الفتي كتر اليومين دول

Bogeyman @THE GRAY WOLF
اول ما ظهرت هذه الاخبار سابقت الامارات الزمن لبناء سلام ومصالح مشتركة بين اثيوبيا وارتريا لقطع الطريق على مصر

اول ما ظهرت هذه الاخبار سابقت الامارات الزمن لبناء سلام ومصالح مشتركة بين اثيوبيا وارتريا لقطع الطريق على مصر
الإمارات سبب بلاء الكوكب لو بنصدق مثل هذه الادعاءات

الأمر ليس فالادارة
ترتيب الحاويات كشحن ليس كسفن الصب و البترول من ميناء لأخرى و لكن بتكون ترانزيت
فمثلا لو تم شحن حاويات من أوروبا لأفريقيا بتكون كالاتى

ترانزيت المغرب (لو قادمة من الشمال)
ترانزيت ايطاليا
ترانزيت بورسعيد
ترانزيت جبل على
ترانزيت مومباسا
الدولة النهائية

فى حالة السخنة هيكون ترانزيت السخنة و ليس جبل على

نقطتك هي موقع الميناء فقط
ان كانت هذه النقطة هي العامل الوحيد في الحكم لكان طريق الحرير الى اليوم شغال ولكانت اغلب التجارة تمر بدول اخرى وليس الامارات او مصر او غيرها ..

السبب الرئيسي في الشحن من جبل علي الى اغلب موانئ المنطقة والعالم يكمن في المنطقة الحرة بميناء جبل علي والمعروفة ب JAFZA حيث تتوفر تسهيلات بتكلفة منخفضة وتنافسية وسرعة انهاء وتخلص لكل المعاملات الخ دون قيود مثل التجارة التقليدية ..

السبب الثاني ان المشتري نفسه يمتلك شركة او مقر اقليمي في دبي يشحن الى موانئها ويدير شحناته في مخازنه و يضع تسعيرته الخ بما يتناسب مع كل بلد مستورد وبعدها يرسل الشحنات الى تلك الدول

والاسباب كثيرة منها عقود بين الشركات و المستوردين طويلة الامد لتكون عن طريق جبل علي الخ

الموقع الجغرافي مهم و لكن ليس اهم نقطة في الوقت الحالي

اولا انا مقلتش أن جبل على مش بيخدم الخليج و لكن أنا قلت إنه بيخدم دول أخرى زى اندونسيا و ماليزيا.

جيبوتي مش بتخدم شرق افريقيا و لكن ليها حصة و لكن العبأ على مينا مومباسا و دار السلام

دوالا بتخدم الغرب الأفريقى دة حقيقى مع انى لم اتتطرق للغرب.

بورسعيد طبيعى تخدم مصر و هى اقليمى ( شرق التفريعة) مش الغرب (بورسعيد فيها مينتين و بيقال عليهم بورسعيد) و شرق التفريعة هى اللى المسئولة عن توزيع الحاويات للموانئ الأخرى فى الجنوب أو الشمال.

موضوع أن السخنة مشروع اماراتى فالحقيقة كان هناك أقاويل لذلك من زمان و دة كان سببه عدم تطوير ميناء الأدبية و شبه إلغاء للحاويات فالادبية و الاكتفاء بالسخنة فقط

مشروع العاصمة الإدارية اظن الأمر التبس عليك لانها فعلا مشروع قديم من ايام السادات لكن أنا فاكر أن مبارك عرض الموضوع بالفعل عالامارات لتنفيذه لكن الموضوع لم ينفذ.

بالعكس أنا حابب الامارات و بتمنالها كل خير و انا شايف أن الامارات بتحاول أنها تخلى جبل على زى ميناء امستردام و انا حابب دة و ربما يوفقنا.

شكرا علي التوضيح
اعذرنا الفتي كتر اليومين دول

فعلا الفتى كتر اليومين دول لدرجة أن اللى شغال فالشحن ١٥ سنة بقى بيفتى :cautious:

اولا انا مقلتش أن جبل على مش بيخدم الخليج و لكن أنا قلت إنه بيخدم دول أخرى زى اندونسيا و ماليزيا.

جيبوتي مش بتخدم شرق افريقيا و لكن ليها حصة و لكن العبأ على مينا مومباسا و دار السلام

بورسعيد طبيعى تخدم مصر و هى اقليمى ( شرق التفريعة) مش الغرب (بورسعيد فيها مينتين و بيقال عليهم بورسعيد) و شرق التفريعة هى اللى المسئولة عن توزيع الحاويات للموانئ الأخرى فى الجنوب أو الشمال.

موضوع أن السخنة مشروع اماراتى فالحقيقة كان هناك أقاويل لذلك من زمان و دة كان سببه عدم تطوير ميناء الأدبية و شبه إلغاء للحاويات فالادبية و الاكتفاء بالسخنة فقط

مشروع العاصمة الإدارية اظن الأمر التبس عليك لانها فعلا مشروع قديم من ايام السادات لكن أنا فاكر أن مبارك عرض الموضوع بالفعل عالامارات لتنفيذه لكن الموضوع لم ينفذ.

بالعكس أنا حابب الامارات و بتمنالها كل خير و انا شايف أن الامارات بتحاول أنها تخلى جبل على زى ميناء امستردام و انا حابب دة و ربما يوفقنا.

فعلا الفتى كتر اليومين دول لدرجة أن اللى شغال فالشحن ١٥ سنة بقى بيفتى :cautious:
ميناء الأدبية هيبقي حاويات ومصر بتعمل أرصفة بطول 12 كم جنب ميناء السخنة

نقطتك هي موقع الميناء فقط
ان كانت هذه النقطة هي العامل الوحيد في الحكم لكان طريق الحرير الى اليوم شغال ولكانت اغلب التجارة تمر بدول اخرى وليس الامارات او مصر او غيرها ..

السبب الرئيسي في الشحن من جبل علي الى اغلب موانئ المنطقة والعالم يكمن في المنطقة الحرة بميناء جبل علي والمعروفة ب JAFZA حيث تتوفر تسهيلات بتكلفة منخفضة وتنافسية وسرعة انهاء وتخلص لكل المعاملات الخ دون قيود مثل التجارة التقليدية ..

السبب الثاني ان المشتري نفسه يمتلك شركة او مقر اقليمي في دبي يشحن الى موانئها ويدير شحناته في مخازنه و يضع تسعيرته الخ بما يتناسب مع كل بلد مستورد وبعدها يرسل الشحنات الى تلك الدول

والاسباب كثيرة منها عقود بين الشركات و المستوردين طويلة الامد لتكون عن طريق جبل علي الخ

الموقع الجغرافي مهم و لكن ليس اهم نقطة في الوقت الحالي

اكيد طبعا الموقع مش كل حاجة و دة مكنش قصدى بالظبط
انا قصدى ان الاتجاه حاليا بيصب لأفريقيا سواء من الغرب أو الشرق ..
حاليا كل ما هو ذاهب للشرق الأفريقى بيكون عن طريق جبل على لو قادم من الغرب... دلوقتى هيكون من السخنة بدل جبل على و دة هيوفر وقت طبعا و بالتالى تكلفة.
دة لا يمنع أن جبل على ستكون أيضا موجه رئيسى للشرق الأفريقى القادم من الشرق.

فعلا المنطقة الحرة مسهلة إجراءات كتيير جدا أهمها اصدار شهادات الشحن و المستندات الأخرى و تقليل الشهادات بالكمبيوتر و التقاعد مكان فدولة تانية و دة شئ يحسب للامارات.

بعتذر لحضرتك🙏
اكيد دي وجهة نظرك وممكن تكون صح جدا

اسف علي سوء التفاهم

حسد ..اى حسد ان تاتى وتلعب دور سلبى فى اهم ملف لمصر وهو ملف نهر النيل و تتكلم عن الحسد .
اتق الله

عودة
أعلى