صفقة سلاح كبرى ايطاليه مصريه

ما الحوار دا ملهوش كبير للاسف حتصفي لايه اللي رابط الطرفين عشان الليلة دي تعدي في موقف معين .. كندا المانيا مثلا بالنسبة ليهم مين السعودية لما اوقفلهم صفقات و احجر على فلوسهم حتى سياسيا و اقتصاديا فتلبس السعودية برغم ثقل الملكة الكبير على الساحة و اللي تقدر تعمله لرد الاعتبار

فرنسا \ روسيا .. دي روسيا يعني نووي الارض و السماء و البحار السايب و غاز بيوت اوروبا كلها و مع ذلك معدتش الا بايجاد مشتري ثالث

احنى مصر على باب الله لا دا و لا دا فلو اتعملت معانا حنعيط فمعاك حق دا حقنا بس عايز اقلك لو موقف رذل مش حيفرق معاهم بس انت صعبتها حبتين تلاته حلوين

الفكرة نطلع فعلا بحجات حيوية يعني لو 6 بيرجاميني و عدد خلايا محترم للاستر 30 شكرا اوي اوي غطيت الاسطول مريح جويا لكن من 16 خلية على كل قطعة بس حرام يعني

السعودية هتاخد حقها في الاخر خصوصاً إنها أقوى مشتري للسلاح في العالم

عموماً موضوع إنك تدخل البنوك ده أنا شايفه قوي جداً لإنك ببساطة بتجدول الأقساط باّجال تكون بعد إستلامك للمعدات ... و لو عاقبوك و رفضوا تسليمك فكدة كدة إنت لسة مدفعتش مليم فيها فمخسرتش حاجة و العقد هيكون ملهوش لازمة تقريباً لإنه اللي دفع بنوكهم

بخصوص موضوع روسيا ... فرنسا كانت محظوظة جدا و الظروف كانت في مصلحتها بشكل كبير بسبب ظهور مصر كطرف مقبول من الطرفين للحصول على الحاملتين و راغب بالشراء .. لكن لو مكنش حصل ده كانت فرنسا هتكون في موقف وحش جدا جدا و كانوا هيدفعوا شرط جزائي محترم للروس

للعلم الروس مخسروش حاجة في الميسترال بالعكس ... الترسانات البحرية الروسية شاركت في بناءها و كسبت فيها ... و الخطاب الفرنسي العام بعد الصفقة كان بيركز على نقطه إنهم مخسروش فيها ...

اعتقد ان الاخ المشتكي من الهوواة او عضو جديد لذلك لم يفهم ان هذا الموقع ما هو الا Bullshit
لست من الهواة أخي
وبالنسبة لموضوعي فهذا أراه بشكل عام وهناك أعضاء ستفقون مع في ذلك ولكن لا يلزم ذلك الخلاف فلامشكلة فانا بالغت في الخطأ وأنا نتأسف للمشرفين والأعضاء
ولا عيب في الاسف
ولكم وافر الاحترام والتقدير

المشكلة اننا بنقارن نفسنا الأن بوضعنا قبل وده بيدى انطباع خاطىء لأننا بالفعل قوات كبيرة على جميع المستويات لكن بالمقارنة باسرائيل العدو رقم 1 و 2 و 3 الحسابات بتختلف فى جهود قوية وتحتسب فى التسليح بلاشك بس واقعيا احنا نمتلك ايه أمام اسرائيل 220 اف 16 لو فكرنا نحطهم فى مواجهة أمام الصوفا والراعم مش حيختلف مصيرهم كتير عن الميجات السورية فى 82 وبدون تدخل الادير كمان بالنسبة للرافال والميج هما يعتبروا سلاح الجو المصرى لان السوخوى والتايفون الكلام عليهم نظرى حتى الان فهل سلاح الجو المصرى عبارة عن 70 طائرة، هل يعقل حتى قدرات القصف للاف 16 لا يعول عليها لان لا فرصة لديها نهائيا للعمل فى العمق الاسرائيلى، احنا متوقعين الهجوم الاسرائيلى علينا حيبقى عامل ازاى هل حيزغزغونا بكام طيارة وشوية صواريخ دليلة زى ما بيعملوا مع سوريا وايران، مع مصر الكلام حيختلف مش اقل من تلتين سلاحهم الجوى هيهاجمك بما لذ وطاب ده غير الكروز اللى احنا متأخرين فيه وده اقل وصف حنواجههم بأيه بشوية بطاريات تور وكام قاذف انتاى واربع رادارات ريزونانس مع احترامى للانواع الاخرى، لو ده السيناريو فهو فشل فى سوريا امام بضعة طيارات اسرائيلية احنا محتاجين نبنى دفاعنا الجوى وقواتنا الجوية من جديد مع احترامى للمجهود التسليحى المبذول بس لسة بدرى جدا على ترفيه البحرية بالطريقة دى وسمائنا مفتوحة
اولا تحياتي لك
ثانيا انا مش عايز افرع الموضوع لكن هرد عليك بايجاز شديد
لا يوجد اختلاف على ان اسرائيل كانت وستظل الهدو الاول لنا وكل التسليح في المقام الاول لها ولكن الان هناك اوليات يوجد الان طور تركي هايج في شرق البحر المتوسط وفاكر انه بقرونه هيستحوذ على ثروات الغاز لذلك لا تستغرب ان كمية الصفقات البحرية موجهة بالاساس لهذا الطور التركي
لكن النقطة الخاصة بمحاربة اسرائيل او مواجهتها في حالة نشوب حرب جديدة وبالتحديد في نقطة الهجوم الجوي يا استاذي عملية التصدي لا هجوم جوي واكيد ان تعلم ذلك لا تتم فقط طائرة مقابل طائرة هناك شبكة الانذار المبكر من الردارات وكتائب دفاع جوي بالصواريخ وكذلك سلاح الحرب الالكترونية وطائرات الانذار المبكر مرورا بالاضافة الى سلاح الطيران المصري ولا تنسى ايضا دور الاقمار الصناعية العسكرية التي اطلقتها مصر وبالتحديد اقمار التصوير يعني من الاخر تسمى حرب الاسلحة المشتركة فلا تقارن سلاح بسلاح

تحياتي

لست من الهواة أخي
وبالنسبة لموضوعي فهذا أراه بشكل عام وهناك أعضاء ستفقون مع في ذلك ولكن لا يلزم ذلك الخلاف فلامشكلة فانا بالغت في الخطأ وأنا نتأسف للمشرفين والأعضاء
ولا عيب في الاسف
ولكم وافر الاحترام والتقدير
شكرا لك بشكل عام هناك اشخاص كما ذكرت لكن لا تعيرهم اهتمام دعهم يحترقون بنارهم
بالنسبة للموقع جولبال فاير وهذا انا اللي اتكلمت عليه حقيقه موقع مخرف هو يعتمد علي اعداد القطع لذلك هو موقع لا يعتد به وغير موثوق من قبل منتدانا
شكرا لك انت انسان محترم

هنعمل ايه اقسم بالله متاجي البحرية المصرية تتغير 180 درجة انت بتتكلم عن ذراع طولي لمصر
تكالف احنا في غني عنها دلوقت
صفقة غواصات بقدرات قصف ارضي تقوم بالواجب .وتطوير صواريخ كروز محلية افضل يد طولية خصوصا اننا ملناش سواحل علي محيطات

تكالف احنا في غني عنها دلوقت
صفقة غواصات بقدرات قصف ارضي تقوم بالواجب .وتطوير صواريخ كروز محلية افضل يد طولية خصوصا اننا ملناش سواحل علي محيطات
والله انا كنت قريت قبل كدا ان مصر لديها امكانيات لصنع الكروز وفي طيارة كنا واخدينها من امريكا درونز
بس نسيت اسمها اتكلمه عن انها تنفع تتحول كروز

2 "سبارتاكوس شيرات" و"إميليو بيانشي"
4 فرقاطات، و20 زورقا مسلحا من فئة "فالاج"
بتكلفة 1.2 مليار يورو.
(y)(y)

والله انا كنت قريت قبل كدا ان مصر لديها امكانيات لصنع الكروز وفي طيارة كنا واخدينها من امريكا درونز
تيليدين ريان سكراب
عندنا منها 56 حده صنعة خصيصا لمصر

2 "سبارتاكوس شيرات" و"إميليو بيانشي"
4 فرقاطات، و20 زورقا مسلحا من فئة "فالاج"
بتكلفة 1.2 مليار يورو.
(y)(y)
لا لا ال 2 فرقاطة سبارتاكوس شيرات وإميليو بيانشي ب 1.2 مليار يورو باقي الصفقات لسه

ريان سكراب طائرة امريكية صنعت خصيصا للجيش المصري ولكن امر تحويلها لكروز حكايات يتداولها الهواة أصحاب الخيال الواسع
images (30).jpeg

طيب فيه اخبار جديدة عنها
عادي موجوده مع الجيش المصري بس ماظنش انها طورت قصة انو تتحول لصاروخ كروز غير صحيح بس ممكن تعلم تقنيات منها واستخدممها لصناعة كروز ماشي وبعدين احنا قفشين في الكروز ليه احنا بنحب توصل متاخريين زي محسن خلاص المفروض نتماشي مع الاحدث والافضل

أعتقد الشئ الإيجابي والمميز أيضا في موضوع التنوع في التسليح
غير موضوع البعد عن الامريكان ..هو تشتيت العدو يعني كثر الأنواع في الحرب على إسرائيل مثلا ستكون محيره لهم وللدارات بتاعتهم .
.
ما اتمناه ولا اعلم أن كان يصح أم لا
هو أن تجهز مصر مجموعه من الجيوش تكون مستقله في كل شئ
يعني الرافال مع آلاف ١٦ مثلا في جيش ومعهم الدبابات m1
وحاملة مروحيات واحده والمجموعات الاخره من الاسلحه ولادارات وكل شى مستقل.
.
ثم الجيش. الاخر طائرات التايفون والميج٢٩ ومعهم حاملة مروحيات ودبابات t90 وقطع بحريه منوعه بين الشرقي والغربي وباقى الاسلحه
.
ثم جيش بطائرات سوخوى وإذا بيكون في طائرات صينيه بتدخل الخدمه يكون خير وبركه وينض لهم بعض القطع البحريه والبريه الشرقيه الروسيه والصينيه ويخدم قمر صناعي لكل جيش من الجيوش الثلاثه.
.
وفي حالة الحرب يتحرك كل جيش على شكل فوج يبدأ مهامه منفرد باسلحته ولاداراته والاقمار الصناعيه تخدم الثلاث جيوش .واذا كانت الحرب في حاجه لتدخل حيشين أو ممكن الثلاثه معا
.
بيكون تشتيت العدو بمعني الكلمه
.
محدش يضحك علشان مزعلوش? والله نفسي حد يهتم بهذا الموضوع ويناقشني هل ممكن يحصل ولا صعب وكلامي كله هبل?
..

عودة
أعلى