صفقة سلاح كبرى ايطاليه مصريه

صفقة اليورو فايتر تتلخص فى امرين اما هى للضغط على فرنسا عشان الرفال او اتية بضمان من ايطاليا فيما يخص التسليح مش معقول هنقع فى الفخ مرتين انا مش مطلع على برامج اليورو فايتر هل ممكن ايطاليا تسلح الطائرة من مخزونها من الأسلحة و لا يحق لامريكا الاعتراض مش عارف
هو مش فخ .. القيادات عارفه اللي فيها, من الاخر بنكسب موقف سياسي علي حساب تسليحنا و النظرية ان اسرائيل دولة صديقة حالياً, عشان كده مفيش مشكلة في التسليح المنقوص مقابل الموقف السياسي.

هو مش فخ .. القيادات عارفه اللي فيها, من الاخر بنكسب موقف سياسي علي حساب تسليحنا و النظرية ان اسرائيل دولة صديقة حالياً, عشان كده مفيش مشكلة في التسليح المنقوص مقابل الموقف السياسي.
ممكن تكون النظريه هي تشابه التسليح هو اللي رجح الكفه بمعني في حالة العجز عن التوفير من دوله هيوفر من الأخري إذا اشتري 50 صاروخ مثلا من طراز معين ممكن يشتري مائه للطائرتين ولكن الاكتفاء بزيادة أعداد الرافال مع حل مشكلاتها افضل الا إذا كانت فيها مشكلات تقنيه من ضعف إمكانية التطوير هو السبب

ممكن تكون النظريه هي تشابه التسليح هو اللي رجح الكفه بمعني في حالة العجز عن التوفير من دوله هيوفر من الأخري إذا اشتري 50 صاروخ مثلا من طراز معين ممكن يشتري مائه للطائرتين ولكن الاكتفاء بزيادة أعداد الرافال مع حل مشكلاتها افضل الا إذا كانت فيها مشكلات تقنيه من ضعف إمكانية التطوير هو السبب

هل السورس كود على الطائرات موحد لتستعمل نفس الذخائر؟

هو ازاي احنا بنتفاوص مع الإيطاليين على التايفون عشان نضغط على الفرنسيين

يعني كده الفرنسيين مش فاهمين الهدف من التفاوض واحنا إلى فهمنا

انا كمان كنت بفكر زيك كدا لكن بعد حوادث السقوط المتتالية فى مصر والهند .. بقيت اتمنى نبيعهم او نهديهم لحد من كرهى في الميج
حوادث السقوط وارده لكل الطائرات
حتي الاف 35 و 22 سقطت مؤخرا
يقال ان سقوط الميج في مصر بسبب مشكله في مجموعه الزيل وتم حلها
الميج المصريه لها امكانيات عاليه وتسليح جيد جدا ومطعمه بالكترونيات غربيه من فرنسا
نسخه حسب طلبك لا ينقصها الا الرادار الجديد وسيكون حاضر عند اكتماله التجارب او ربما خلص كمان

عودة
أعلى