هجوم ارهابي في سيناء

من حق كل عضو ابداء رايه في اَي موضوع
من سيحول النقاش الي هجوم شخصي علي الاعضاء او دولهم سيتم التعامل معه اداريا

الموضوع ليس عن الجزاءر بل عن هجوم ارهابي في مصر
من يريد ان يتحدث عن الجزاءر و ما عانته من ارهاب يتفضل بفتح موضوع عن ذلك

من لا تعجبه اَي مشاركه لاي عضو يتفضل بالإبلاغ
ابداء الرأى ملهوش علاقة بتصوير مكافحه الارهاب بالقضية السياسية ومحاولة اقصاء
ولا المحاولات المستميته لتبرير للارهاب

دا مش ابداء راى دا نشر توجه مشبوه والسكوت عنه ودعمه يكون مثله

ابداء الرأى ملهوش علاقة بتصوير مكافحه الارهاب بالقضية السياسية ومحاولة اقصاء
ولا المحاولات المستميته لتبرير للارهاب

دا مش ابداء راى دا نشر توجه مشبوه والسكوت عنه ودعمه يكون مثله

مشاركتي واضحه استاذي

لديك مشكله مع اَي مشاركه تري فيها ذلك بلغ عنها

لا اعلم ماذا أقول اكثر من ذلك

مشاركتي واضحه استاذي

لديك مشكله مع اَي مشاركه تري فيها ذلك بلغ عنها

لا اعلم ماذا أقول اكثر من ذلك
استاذ اسلام
انا لا اعلم لماذ هذا التعنت في حذف رسالتي للمرة الثالثة هل دفاعي عن وطني وبلدي الحبيب اصبح مشكلة واصبح عار وان علي السكوت وعدم الدفاع عن بلدي
هذا لن يحدث سادافع عن بلديب اطريقة والاسلوب الذي اراه مناسبا حتى لو اغضب الكثيرين هنا هذا راي
الحقيقة اسلوبك في حذف التعليقات ينقص من مصداقيتك لدي وخصوصا انك كنت من الاعضاء القليلين الذين يسمحون بالنقاش بدون تجريح لكن الواضح انه يجب ان تكون التعليقات فى اتجاه معين واحد فقط

اخيرا لن امل من كتابة تعليقاتي ودفاعي عن بلدي بالطريقة التي اراها مناسبة لي وخصوصا انني لا اسب او اهاجم احد

استاذ اسلام
انا لا اعلم لماذ هذا التعنت في حذف رسالتي للمرة الثالثة هل دفاعي عن وطني وبلدي الحبيب اصبح مشكلة واصبح عار وان علي السكوت وعدم الدفاع عن بلدي
هذا لن يحدث سادافع عن بلديب اطريقة والاسلوب الذي اراه مناسبا حتى لو اغضب الكثيرين هنا هذا راي
الحقيقة اسلوبك في حذف التعليقات ينقص من مصداقيتك لدي وخصوصا انك كنت من الاعضاء القليلين الذين يسمحون بالنقاش بدون تجريح لكن الواضح انه يجب ان تكون التعليقات فى اتجاه معين واحد فقط

اخيرا لن امل من كتابة تعليقاتي ودفاعي عن بلدي بالطريقة التي اراها مناسبة لي وخصوصا انني لا اسب او اهاجم احد

لانها خارج السياق و انا لما يزيد عن نصف الساعهً احاول اعاده الموضوع الي سياقه

و انا اوضحت مرارا الأسلوب الصحيح عندما تري اَي مشاركه تعتقد ان فيها مالا يرضيك

لا أعرف لم الإصرار و كانك و غيرك بلغتم عن اَي مشاركه و تجاهلناها
او كاننا سنظلمك و غيرك

انا أطبق قوانين المنتدي علي ما أقرءه

هذا اخر رد خارج السياق

بالتوفيق

لآخر مره و ليستوعب من يريد و اعتقد انني اتحدث العربيه و ليس لغه اخري :
المشرفين ليسوا آلات - مستحيل قراءه كل ما يكتب - هناك مءات المشاركات ان لم يكن آلاف

من لديه اَي مشكله مع اَي مشاركه يبلغ عنها حتي نتصرف - لا افهم مدي صعوبه ذلك

من لا يبلغ عن مشاركه مسيءه بل يرد عليها بإساءة لا يأتي و يدعي المظلوميه عندما يطبق القانون عليه - و سيطبق القانون عليه

نعامل الله و لا نعامل البشر

عمليه ارهابيه سقط فيها من ندعوا الله ان يتقبلهم شهداء
الحكومه المصريه أعلنت القضاء علي هؤلاء الإرهابيين

مغلق

الهجوم على كمين ١٤ وتداعيات الامر

فى البداية احببت ان اوضح ما هى ظروف الكمين وكيف تم الهجوم

اولا : كمين ١٤ كمين تحت التطوير وليس كمين مجهز باى وسائل حماية مطلقا

ثانيا : هناك اكمنة قبله وبعده كمين ١٣ وكمين ١٥

ثالثا : الكمين عبارة عن مدرعة بها عدد افراد وتم استهدافهم وليس استهداف الكمين كما يدعى البعض

رابعا : الارهابيون الذين تم تصفيتهم فى فيديوهات الشرطة هم انفسهم من عملوا اصدار داعش عن كمين ١٤

خامسا : تم الهجوم على كمين ١٣ وكمين ١٥ الا انها بائت بالفشل

سادسا : الاعداد التى تم استهدافها من الشرطة المصرية التى اعلنت عنها الشرطة اعداد غير حقيقية فالاعداد ضخمة جدا جدا تم استهدافها تم تصفية عشرات الارهابيين وفى شغل يفجع ولن نرحم احد يقتل ابنائنا ولا اعلم لماذا لم يتم عن العدد الحقيقى

سابعا : الارهابيون حاولوا اخذ المدرعة تمساح ٢ وتم استهدافها قبل تحركها لمسافة كبيرة وهذا ما يثبت ان الدعم فورى وليس كما يدعى البعض ان الدعم يتأخر دائما

القادة المصريين اكفاء جدا ولعل كل شخص متابع جيدا للعمليات المصرية بل على طول فترة مكافحة الارهاب كيف تغير الوضع من انفلات الامن داخليا وفى سيناء على الاخص الى انحصار العمليات فى بقعة قليلة فى سيناء بل ونادرا ما يحدث عمليات ارهابية .

اخيرا ارجوا من حضراتكم عدم التعجل فى الحكم على اى خبر يخص مصر فى حربها ضد العصابات المسلحة .

المدرعة بعد استهدافها من قبل القوات الجوية المصرية بالدرون المسلح

178244

المرفقات

25.6 KB · المشاهدات: 139
سابعا : الارهابيون حاولوا اخذ المدرعة تمساح ٢ وتم استهدافها قبل تحركها لمسافة كبيرة وهذا ما يثبت ان الدعم فورى وليس كما يدعى البعض ان الدعم يتأخر دائما

المدرعة اشعلوا فيها النيران قبل ضربها

178247

المشكلة هي ان كل هذا يصير على ارض مصرية وهذا شي يرفع الضغط!
كيف من سنوات والى الان مستمرين الإرهابيين في ضرب الجيش المصري؟؟؟

عندك ٣ محاور...

محور المعركة التكتيكية... ومحور هيبة الدولة... ومحور الحرب النفسية

المعركة تكتيكياً
هاخد من كلامك واقول ان الكمين هو حلقة ضعيفة وتحت التطوير... وازيدك من الشهر بيتاً انهم قعدوا مدة طويلة يستطلعوا الكمين ويختاروا انسب الطرق لمهاجمته وكمان نشروغ قناصة عشان تلغي تأثير (الدشم) الخاصة بالكمين وقاموا مهاجمين الكمين وخلصوا عليه والدليل انهم (رحمهم الله) على اللاسلكي كانو بيطلبوا دعم وبيقولوا الذخيرة خلصت

التعامل مع المعركة معلش شايف فيه قصور شوية (رأيي يحتمل الصواب والخطأ) لأن ببساطة العكس حصل من قيادة الشرطة اللي بدورها فتحت نيران الكمين ١٣ و ١٥ على المنطقة الجبلية (بيضرب من غير مايشوف..!) بغرض تخفيف الحمل على افراد الكمين (اللي ذخيرتهم اساسا خلصت) وارسل قوة للاسناد متجهة اليهم من ابطريق الدولي الساخلي

وبكده الناس اخدت قرار من غير ماتقيم الموقف واهدرت ذخيرة في اخماد ميراني غير فعال لانك مش شايف بتضرب مين وعملت عكس اللي العناصر دي عملته انهم عملوا قرار مبني على معلومة مش امل او هوى وكانت النتيجة انهم سرقوا المدرعة وقتلوا اللي قتلوه وهربوا

محور هيبة الدولة:
الناس دي جابت درجة مش بطالة في كسر هيبة الدولة المصرية لانهم ضربوا ضربتهم في يوم عيد وده حقق اذى نفسي للجميع مدنيين وعسكريين... بالاضافة ان سرقة المدرعة وانباء القضاء على الكمين بيخلي المواطن في الشارع يسأل: الله امال ايه عملية شاملة و بيانات وكل شوية فيديوهات وبروباجندا؟؟؟ ايه اللي بيحصل في سيناء بجد؟؟ وبكده هيبتدي يقلل من مصداقية الدولة

محور الحرب النفسية:
مرتبط بمحور هيبة الدولة ارتباط قوي... وعلى الرغم من كده جه الفيديو بتاع وزارة ابداخلية وناس بتضرب نار على شجر بالليل !!
لو في عملية بحق وحقيقي يبقى نهتم بالبروباجندا ومفيش مانع نصور جو برو... ونقتل بالسلاح الابيض وتستخدم قوة مفرطة عشان الكل يتفرج ويتحقق الردع...

اعتقد القرارات المتخذة كانت ممكن تبقى احسن من كده شوية باستخدام الاف ١٦ مجهزة ببود سنايبر عشان تنقل المعلومات بالظبط وتحقق اهم عنصر من عناصر النجاح في اي معركة... الا وهو الاستطلاع

مقلتش الدرون المسلح لان دوره هيجي بعدين في الاستهداف دا عير ان صوته هيبقى مسموع ودا هيخليهم المرة الجاية يعملوا حسابهم في م/ط عشان يحيدوه

كان التوضيح ف نفس الموضوع.. عشان لا يصيىر تشتيت..
موضوع سيناء

المشكلة هي ان كل هذا يصير على ارض مصرية وهذا شي يرفع الضغط!
كيف من سنوات والى الان مستمرين الإرهابيين في ضرب الجيش المصري؟؟؟
لا يوجد دولة تحسم الامر فى الحروب مع العصابات ولعل هناك نمازج كثيرة تذكر

اما مسالة السنوات فهم ليسوا اشخاص لهم مكان لكى تستهدفهم

بخلاف ان الهجمات فى كافة البلاد ليست سيناء فقط

الامر اتقتصر على سيناء الان بل وحالات فردية

عندك ٣ محاور...

محور المعركة التكتيكية... ومحور هيبة الدولة... ومحور الحرب النفسية

المعركة تكتيكياً
هاخد من كلامك واقول ان الكمين هو حلقة ضعيفة وتحت التطوير... وازيدك من الشهر بيتاً انهم قعدوا مدة طويلة يستطلعوا الكمين ويختاروا انسب الطرق لمهاجمته وكمان نشروغ قناصة عشان تلغي تأثير (الدشم) الخاصة بالكمين وقاموا مهاجمين الكمين وخلصوا عليه والدليل انهم (رحمهم الله) على اللاسلكي كانو بيطلبوا دعم وبيقولوا الذخيرة خلصت

التعامل مع المعركة معلش شايف فيه قصور شوية (رأيي يحتمل الصواب والخطأ) لأن ببساطة العكس حصل من قيادة الشرطة اللي بدورها فتحت نيران الكمين ١٣ و ١٥ على المنطقة الجبلية (بيضرب من غير مايشوف..!) بغرض تخفيف الحمل على افراد الكمين (اللي ذخيرتهم اساسا خلصت) وارسل قوة للاسناد متجهة اليهم من ابطريق الدولي الساخلي

وبكده الناس اخدت قرار من غير ماتقيم الموقف واهدرت ذخيرة في اخماد ميراني غير فعال لانك مش شايف بتضرب مين وعملت عكس اللي العناصر دي عملته انهم عملوا قرار مبني على معلومة مش امل او هوى وكانت النتيجة انهم سرقوا المدرعة وقتلوا اللي قتلوه وهربوا

محور هيبة الدولة:
الناس دي جابت درجة مش بطالة في كسر هيبة الدولة المصرية لانهم ضربوا ضربتهم في يوم عيد وده حقق اذى نفسي للجميع مدنيين وعسكريين... بالاضافة ان سرقة المدرعة وانباء القضاء على الكمين بيخلي المواطن في الشارع يسأل: الله امال ايه عملية شاملة و بيانات وكل شوية فيديوهات وبروباجندا؟؟؟ ايه اللي بيحصل في سيناء بجد؟؟ وبكده هيبتدي يقلل من مصداقية الدولة

محور الحرب النفسية:
مرتبط بمحور هيبة الدولة ارتباط قوي... وعلى الرغم من كده جه الفيديو بتاع وزارة ابداخلية وناس بتضرب نار على شجر بالليل !!
لو في عملية بحق وحقيقي يبقى نهتم بالبروباجندا ومفيش مانع نصور جو برو... ونقتل بالسلاح الابيض وتستخدم قوة مفرطة عشان الكل يتفرج ويتحقق الردع...

اعتقد القرارات المتخذة كانت ممكن تبقى احسن من كده شوية باستخدام الاف ١٦ مجهزة ببود سنايبر عشان تنقل المعلومات بالظبط وتحقق اهم عنصر من عناصر النجاح في اي معركة... الا وهو الاستطلاع

مقلتش الدرون المسلح لان دوره هيجي بعدين في الاستهداف دا عير ان صوته هيبقى مسموع ودا هيخليهم المرة الجاية يعملوا حسابهم في م/ط عشان يحيدوه
اولا : الكمين فى الغالب كمين متحرك من مدرعة ونقطة ارتكاز غير حصينة .. اما نقطة ان بطل 13 و 14 بيضربوا فى الهوا فاحب اقولك الريكورد مضروب اصلا .. يعنى عليا تعامل ( على حسب الكلام فى الريكورد ) من قناصة واربيجهات ومع ذلك عندى ثبات انفعالى كويس جدا وكمان مفيش صوت رصاصة واحدة فى الخلفية ؟؟
ثانيا : محور هيبة الدولة لا انكسرت ولا اى هرى من دا ..مدرعة واقفة فيها قوتها بتامن نقطة دخل عليها ناس مقدرش افرق بينهم وبين المدنيين فى اى شيء الا لما يرفعوا السلاح ... عنصر المباغتة للاسف موجود لان القادة لحد وقتنا هذا ماخذوش قرار الحرب الغاشمة بجد ( حرب شعواء على الارهابين ومن يدعمهم من حتى يتستر عليهم خوفا )
ثالثا : الفيديو والعملية الغرض منه اصلا رفع الروح المعنوية للتنظيم وارسال رسالة اننا لسه على الارض موجودين وفشلوا لحد الان فى اثبات ذلك .. اللهم انهم للاسف فى حالات نادرة حاليا بيقع مننا شهداء كما فى الكمين دا
وسنظل حصنا منيعا امام هؤلاء الجبناء وداعميهم و محبيهم

لا يوجد دولة تحسم الامر فى الحروب مع العصابات ولعل هناك نمازج كثيرة تذكر

اما مسالة السنوات فهم ليسوا اشخاص لهم مكان لكى تستهدفهم

بخلاف ان الهجمات فى كافة البلاد ليست سيناء فقط

الامر اتقتصر على سيناء الان بل وحالات فردية
تحياتي أستاذ مصطفى شعبان @مصطفى شعبان

فكرة الكمين بعربة مدرعة غير مجدية بالعكس هي تعرض العربة ومن فيها للخطر أستاذي
النقطة الثانية ... مازال لدينا مشاكل في عملية رفع الحالة الكاملة والوعي بالمخاطر فالمفروض الكمين في مكان حاكم .. وإلا كان تعرض للهجوم المتكرر سابقا
فكرة أن تصير مسافة الإشتباك 40 متر ثم 0 تعني الكثير من الأخطاء

أيضا لو تحدثنا عن هجوم على كمين واحد فربما هو عملية محدودة يصعب التنبؤ بها لكن من خلال حديثك نتكلم عن هجوم متزامن على 3 كمائن معناه أين الإستخبارات
أيضا أستاذي لو تحدثنا عن دعم نيراني من الكمينين 15 و 13 فمعناها كون هذه الأكمنة لم تهاجم وإلا كانت نفذت ذخيرتها حال كمين 14
أعتقد هذا الكمين وحده من تم استهدافه
ولأسباب ما ربما تتعلق بالإنضباط وانتشاره

أيضا لو تحدثنا عن هجوم على كمين واحد فربما هو عملية محدودة يصعب التنبؤ بها لكن من خلال حديثك نتكلم عن هجوم متزامن على 3 كمائن معناه أين الإستخبارات

التخطيط والتنفيذ لضرب كمين واحد او تحرك هو نفسه التخطيط لضرب اكثر من واحد خصوصا ان المنطقة قربية من بعضها

أيضا أستاذي لو تحدثنا عن دعم نيراني من الكمينين 15 و 13 فمعناها كون هذه الأكمنة لم تهاجم وإلا كانت نفذت ذخيرتها حال كمين 14

١٣ و ١٥ اكمنة ثابتة فمهاجمتها ليس بالامر السهل ونفاذ الذخيرة شئ غير ممكن فى كمين ثابت ومجهز

اما الكمين ١٤ فهو ليس كمين بالمعنى كما اوضحت نفاذ الذخيرة له معنيين اما ان الذخيرة الشخصية نفذت وهذا احتمال ولم يستطع اعادة التذخير مرة اخرى

واما ان الذخيرة على العموم نفذت وهذا احتمال اخر مسالة الدعم من الاكمنة الاخرى ممكنة حتى مع الهجوم عليها لان الاكمنة فى جاهزية تامة وخصوصا ان الدرون كانت تدعم الاكمنة .

التخطيط والتنفيذ لضرب كمين واحد او تحرك هو نفسه التخطيط لضرب اكثر من واحد خصوصا ان المنطقة قربية من بعضها

١٣ و ١٥ اكمنة ثابتة فمهاجمتها ليس بالامر السهل ونفاذ الذخيرة شئ غير ممكن فى كمين ثابت ومجهز

اما الكمين ١٤ فهو ليس كمين بالمعنى كما اوضحت نفاذ الذخيرة له معنيين اما ان الذخيرة الشخصية نفذت وهذا احتمال ولم يستطع اعادة التذخير مرة اخرى

واما ان الذخيرة على العموم نفذت وهذا احتمال اخر مسالة الدعم من الاكمنة الاخرى ممكنة حتى مع الهجوم عليها لان الاكمنة فى جاهزية تامة وخصوصا ان الدرون كانت تدعم الاكمنة .
زيادة عدد الأهداف وزيادة عدد المشاركين ممكن تزيد من احتمالات كشف التخطيط عكس العمليات الفردية والمحدودة

عودة
أعلى