البرلمان الألماني يوافق على عقد 6 فرقاطات لصالح مصر بضمانات ائتمان

أصدقك القول
أنا غير سعيد بهذه الصفقه
كنت أتمنا الإستمرار مع الفرنسيين و مع نقل التكنولوجيا و تطوير مشروع مصرى طموح

تم نقل التكنولوجيا المتاحه - و ان كنت تعتقد ان الفرنسيين سينقلون المزيد من التكنولوجيا في صفقات قاءمه علي قروض فانت مخطأ

مصر يتحكم في قراراتها التمويل
لو عرضت فرنسا علي مصر نفس العرض المالي الألماني لتعاقدت مصر مع فرنسا و ليس ألمانيا
اعتقد ان مصر ارادت فرنسا لاسباب لوجستيه اكثر من ألمانيا لاكن الألمان هم من قدموا العرض الأفضل

و الي ان تستطيع مصر ان تدفع ثمن ما تريد دون الحاجه الي قروض و تسهيلات سيظل الوضع علي ما هو عليه : افضل العروض الماليه هي ما تفوز

انا اعتقد ان علاقه المانيا مع مصر اقوي من فرنسا
بدايه من المجال الكهربائي مرورا ببرامج تطوير التعليم المشترك
و مراكز التدريب المهني بخطوط المانيه ثم الشق العسكري
الالمان قوه صناعيه كبري او الاولي في اوروبا وهم يقرأون المستقبل جيدا بخلاف الطليان او الفرنسيين
اهم شيئ عندي هو هل هناك تصنيع مشترك او نقل تقنيه لبعض الصواريخ والزخائر ؟
ام صفقه شراء لسلاح وانتهي الامر ؟
لم نستفيد بالقدر الكافي من هذه الصفقات لنقل التقنيه والتصنيع المشترك حتي الان مع معظم الصفقات المصريه
اتمني التركيز علي التصنيع المشترك ونقل الخبرات في كل المجالات وبنسب محترمه
الصيني والروسي في البحريه مبهم حتي الان وخصوصا الغواصات

أصدقك القول
أنا غير سعيد بهذه الصفقه
[/QUOTEاشاركك القول بأن القطع الفرن
أصدقك القول
أنا غير سعيد بهذه الصفقه
الفرنسيين متعنتين في تجارة السلاح رفضوا من قبل نقل تكنولوجيا الميراج 2000 التي كانت تنافس آلاف 16 و لن يوافقون علي نقل تكنولوجيا شي اقوي مثل الفريم او الهورايزون و ان فعلوا يبقي السيسي معلم

الفرنسيين متعنتين في تجارة السلاح رفضوا من قبل نقل تكنولوجيا الميراج 2000 التي كانت تنافس آلاف 16 و لن يوافقون علي نقل تكنولوجيا شي اقوي مثل الفريم او الهورايزون و ان فعلوا يبقي السيسي معلم

فريم و هورايزون ؟

عندما يوافقوا علي نقل تكنولوجيا الرادارات و الاتصالات للكورفيت ( برج الجاويند ألذي ترسله فرنسا الي مصر ) وقتها تتطلع لما هو اكبر

فرنسا نقلت فقط تكنولوجيا صناعه البدن للكورفيت

و غير صحيح ان الفرنسين متعنتين في تجاره السلاح
مصر لم تواجه اَي مشكله في اَي سلاح من فرنسا سوي التمويل
فرنسا اكثر الدول تعاونا و تساهلا مع مصر في منظومات التسليح

فرنسا تعرض الغواصه السكوربيون بنقل تكنولوجيا : هل تستطيع مصر عقد صفقه شراء ٤-٨ غواصات مره واحده و دفع ثمنها و ثمن نقل التكتولوجيا ؟

عندما تكون لديك القدره الماليه اَي تكنولوجيا يمكن الحصول عليها او علي بديل لها

يريدون أن تكون مصر خفر سواحل جنوب الموسط لحماية أوروبا من تدفق المهاجرين
هما مش بيبيعوا السلاح لمصر علشان بيحبونا و لا خايفين علينا هم بيبيعوا السلاح من منطلق انك تمتلك الغاز و الغاز المصري ذات احتياطي عالي و طريقة سهل الي أوروبا لان أوروبا تبحث دائما عن مصدر غاز آخر غير غاز فلاديمير بوتين الي قرفهم و احب اقولك إسرائيل موضتها راحت و الغاز الإسرائيلي في طريقة الي النهاية مش عارفين يلاقوا غير حقل ليفثان الي علي وشك الفناء و إسرائيل ملهاش غير محطات الأسالة المصرية علشان تصدر الغاز بتعها فادلوقتي معدش غير مصر هي الكل في الكل

فريم و هورايزون ؟

عندما يوافقوا علي نقل تكنولوجيا الرادارات و الاتصالات للكورفيت ( برج الجاويند ألذي ترسله فرنسا الي مصر ) وقتها تتطلع لما هو اكبر

فرنسا تعرض الغواصه السكوربيون بنقل تكنولوجيا : هل تستطيع مصر عقد صفقه شراء ٤-٨ غواصات مره واحده و دفع ثمنها و ثمن نقل التكتولوجيا ؟

فرنسا كانت من أوائل الدول الي حظرت الأسلحة عن مصر بعد 30 يونيو

فريم و هورايزون ؟

الأسلحة الفرنسية تعتبر اغلي اسلحة في العالم و انا بقول تعنت فرنسي علي اساس الماديات انهم لا يوجد عندهم تفاوض في الاسعار علي عكس المانيا و بالدليل الفريم المصرية بسعر مليار يورو طب ازاي اي نعم الفرقاطة بتسليح محترم و لكن لا تصل لهذا المبلغ حتي لو كانت النسخة الاصلية

هذا الخبر لو صح يعني ان مصر تنوي الاكتساح البحري في المتوسط والاحمر واي بحر متلون ثاني !! القوات البحرية المصرية إلى اين ؟؟ هل الطموح بناء قوة إقليمية ام عالمية ؟؟ هل من الممكن ان تكون الصفقة لإستبدال المتهالك او القديم بالاصح ام على ماذا يخططون المجانين في البحرية ؟! :unsure:

للاسف مصر عندها عدوين رئيسين في البحر المتوسط و مش بعيد ابدا يتحالفو مع بعض ضدها هما اسرائيل و تركيا عشان كده في سباق محموم لتحديث البحرية المصرية بس يبدو انه بقي محموم جدا

للاسف مصر عندها عدوين رئيسين في البحر المتوسط و مش بعيد ابدا يتحالفو مع بعض ضدها هما اسرائيل و تركيا عشان كده في سباق محموم لتحديث البحرية المصرية بس يبدو انه بقي محموم جدا
لا يوجد خوف من ناحية تركيا فكل ما يفعلة اردوغان هي مناورات سياسية لتحقيق مصالح لا اكثر و لا يوجد أي خطر قادم من إسرائيل ما يفعلة السيسي هو ذيادة قدرات البحرية الهجومية حتي لا تقتصر البحرية علي حماية المياة الإقليمية فقط بل يجب أن يكون لها زراع طويلة ولا تعتمد فقط علي الفروع الاخري للجيش

الأسلحة الفرنسية تعتبر اغلي اسلحة في العالم و انا بقول تعنت فرنسي علي اساس الماديات انهم لا يوجد عندهم تفاوض في الاسعار علي عكس المانيا و بالدليل الفريم المصرية بسعر مليار يورو طب ازاي اي نعم الفرقاطة بتسليح محترم و لكن لا تصل لهذا المبلغ حتي لو كانت النسخة الاصلية

صفقه الفريم لديها ظروفها حيث ان مصر تعاقدت علي قطعه جاهزه بدلا من الانتظار سنوات حتي تحصل عليها

أسعار الاسلحه معلنه شروط الدفع هي ما تختلف من بلد لآخر
لي مصر مشكله في التمًويل ذلك كل ما في الامر

لا تنسي ان فرنسا هي من فتحت باب التسلح لمصر بصفقات طاءرات و قطع بحريه تم تغطيتها من بنوك فرنسيه

٣٠ يونيو لم تكن حادث طبيعي حتي يمكن ان تقاس عليها ردود افعال و علاقات الدول

فرنسا عندما تولي السيسي الحكم هي اول دوله غربيه اعطته سلاح

كل مناسبة قادة القوات البحرية جملة مهمة هي " القوات البحرية جاهزة لأداء جميع المهام الموكلة اليها" دة الي السيسي عملة البحرية بجد البحرية زمان غير النهاردة يعني قادرة انها تعتمد علي نفسها جويا افضل من الاول و قادرة علي القيام بعمليات انزال بحري واسع و ضخم و قادرة علي القيام بمهام الدفاع الجوي بصورة اقوي دى غير الاشتباك المباشر بالقطع الشبحية و دة غير القطع المكافحة للغواصات و توزيع الأسطول المصري علي قسمين شمالي و جنوبي وكدة احنا بقينا علي مصاف الدول الكبري

البحريه المصريه اذا صحت الاخبار ستنتقل نقله نوعيه والف مبروك عليهم

اما البحريه السعوديه فما ادري ايش الذنب او العقوبه اللي عليها
البحريه المصريه اذا صحت الاخبار ستنتقل نقله نوعيه والف مبروك عليهم

اما البحريه السعوديه فما ادري ايش الذنب او العقوبه اللي عليها
اثق في قدرة محمد بن سلمان علي توطين الصناعات الحربية و يوما ما سيكون محمد بن سلمان من أعظم القادة التي انجبتهم الأمة العربية

مبروك للبحرية المصرية... وعزائي للخزينة المصرية ولفقراء مصر
انا معاك ان الصفقات دي بتستنزف الاقتصاد المصري ولا كن في قطع كتيرة عايزة تحديث او استبدال و بعدين كل الصفقات البحرية اما بتمويل مصري سعودي او اماراتي مشترك او عروض ائتمانية طويلة الأجل أو قروض بالقسط المريح و لو الجنية المصري ربنا كرمة و حد اصطادة من البحر الي يبيعوم فية و نشفناة كويس و نشرناة علي الحبل و نضف و بقالة قيمة سوف يتم التداول بالعملة المحلية

اعتقد ان الصناعات البحرية الفرنسية الأفضل أوروبيا و لاكن احنا مش هنسيب امريكا و نروح نتشعبط في فرنسا و لا ألمانيا ولا حتي روسيا اسمة مبدأ تنويع مصادر السلاح يعني خد من كلة و شوق ولا تدوق علشان الخواجة ميتحكمش فيك لان طول مهما عارفين انهم لو مباعوش سلاح ليك في غيرهم ببيع غصب عنهم هيبيعوا

مبروك للبحرية المصرية... وعزائي للخزينة المصرية ولفقراء مصر
د
فقراء مصر سيعيشون بأمان فى منعة وعزة عندما تكون بحريتهم وخط دفاعهم الأول قوى بدلاً من أن يكونوا فقراء محتلين أو منهوبين من قوى إقليمية أخرى.
فقراء مصر حصلوا مؤخرا على زيادة فى المرتبات والمعاشات تصل ل 30 مليار جنيه فى الميزانية الجديدة.

د
فقراء مصر سيعيشون بأمان فى منعة وعزة عندما تكون بحريتهم وخط دفاعهم الأول قوى بدلاً من أن يكونوا فقراء محتلين أو منهوبين من قوى إقليمية أخرى.
فقراء مصر حصلوا مؤخرا على زيادة فى المرتبات والمعاشات تصل ل 30 مليار جنيه فى الميزانية الجديدة.
عليك نور

هو الي مفكر ان مصر لو بطلت تتسلح و وزعت الفلوس دي عالشعب اردوغان هيجي بجيشة و يدافع عن مصر و لانتنياهو ولا ترامب احب اقولك الناس دي لو اتملكت من مصر حيعملوا معانا الجولاشة ذي ما أردوغان و نتنياهو و ترامب بيعملوا في سوريا هيعملوا في مصر الحمد للة عندنا رجالة يدافعوا عنها

عودة
أعلى