متابعة الوضع الميداني في سيناء

نرد بالراحة
1-صفقة القرن ... لا بمزاج السيسي ولا غيره واعتقد أنا كنت واحد من اللي كانوا بيلوموا عملية الإتفاق مع شركة ايني في 2013 للغاز لكن اليوم عرفت اننا فرضنا أمر واقع ولو رجعنا أيامها للناس فيه اللي قال باع حقول غاز ولا اليونان دي ايه اللي تتفق معاها ... النهارده تركيا تعربد على قبرص لكن حفاراتك شغاله في اّبارك بل بتهدد أي حد يخش بمصير الهلاك ... فلما اراجع حالي ... ليه مايكونش ماهو موضوع أمامه من معلومات بيوجهه للتصرف ده والراجل قال ... فيه ارهاب وشال عليه رئيس أركان

والسلام
عايز افهم يعنى قصدك تقول ان لو امريكا مثلا او الغرب مثلا قرروا ان صفقة القرن تمشى فالسيسى هيوافق عشان مفيش حاجة فى ايده
او تقصد امر واقع مفروض عليه مثلا ومش هيقدر يعمل حاجة

عايز افهم يعنى قصدك تقول ان لو امريكا مثلا او الغرب مثلا قرروا ان صفقة القرن تمشى فالسيسى هيوافق عشان مفيش حاجة فى ايده
او تقصد امر واقع مفروض عليه مثلا ومش هيقدر يعمل حاجة
مش ارضه يوزع فيها قصدي فيه ضوابط

اى ضوابط
مهو وزع جزيرتين قبل كده كانت فين الضوابط؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وعمل اتفاقية ترسيم غاز وكان لها نفس الاعتراضات برضك وتفريط في ثروات وبتاع
القصة كلها إن مفيش مرجع عسكري ولا تاريخي محترم قال الجزر دي تبعية مين بالنهاية
والموضوع كان مزايدات بس وتاهت الحقيقة فيه
لكن مقابلها
ماوزعش حلايب ليه ولا شلاتين

يعني انا تابعت اّخر كام صفحة وكعادة مصر في 7 سنوات مضت تفسير مزدوج لأي حدث
يعني عملية عسكرية في سيناء
1-الأول ... السيسي بيفرغ رفح علشان صفقة القرن
2-الثاني...غيابات قسرية ويطلع الولد في التنظيم وعامل إصدار
3-الثالث... دي موجهة لسيناء وأهلها مع إن إمبارح في إصدار من الدواعش بحتة ترصدهم للجيش
4-الرابع... قال اسرائيل عملت 100 غاره في سيناء ولما دخلنا قال انتوا بتضربوا مدنيين
5-الخامس...قال لأ دي دعاية انتخابيه
...............................................................
نرد بالراحة
1-صفقة القرن ... لا بمزاج السيسي ولا غيره واعتقد أنا كنت واحد من اللي كانوا بيلوموا عملية الإتفاق مع شركة ايني في 2013 للغاز لكن اليوم عرفت اننا فرضنا أمر واقع ولو رجعنا أيامها للناس فيه اللي قال باع حقول غاز ولا اليونان دي ايه اللي تتفق معاها ... النهارده تركيا تعربد على قبرص لكن حفاراتك شغاله في اّبارك بل بتهدد أي حد يخش بمصير الهلاك ... فلما اراجع حالي ... ليه مايكونش ماهو موضوع أمامه من معلومات بيوجهه للتصرف ده والراجل قال ... فيه ارهاب وشال عليه رئيس أركان
2-النقطة التانيه بترد على نفسها بنفسها ... وزي مانا بتقول الجيش بيستغل طيبة الناس ففيه ناس تانيه برضك بتلعب على ذات الوتر وفي نفس الوقت وكأنهم لا يفعلون منكر
3-فيه عملية ضبط واحضار لأفراد من الجماعات
الرابع دي يعني شعار عنزة لو طارت
الخامس ... السيسي مش محتاج دعاية يعني الموضوع مبقاش انتخابات بقى استفتاء وانتهى ولو عاوز دعاية كان أولى يراعي مشاعر اللي بره
.............................................................
تقارير زادت ال 3 أشهر اللي فاتت عن انحدار الوضع في سيناء ... بتفكرني بباكستان ووزيرستان كده ... المتوقع طيارة بريداتور أمريكي تضرب هنا ولا صاروخ كروز هنا ...أعتقد ده اللي كان هيحصل حرفيا في زمن الكاوبوي ترامب
ياريت الناس بس ماتزايدش على وطنيتها لدرجة تخوين الرفاق في الوطن
النسر ماسابش العلم وحط على رأسك
وكل مؤتمن على لسانه لأنك المفروض انك بتخاطب ناس منهم من هو أقل منك دراية
والسلام
كلام عقلاني ومحترم للاسف اصبح اي موقف للنظام الحاكم بيتم المتاجره بيه وتشويه من اجل تشويه السيسي حتي لو الموقف ده في صالح الدوله بغض النظر عن معارضتنا للسيسي بس فيه حاجات مينفعش اننا نختلف عليها الي بيعارض العمليه العسكريه في سيناء هو نفسه الي بينتقد التقسير الامني وفي الاخر متعرفش هو بيبقي عايز ايه او ايه الحل بالنسبه ليه كل همه ان في نهاية حديثه انه يختم بأن السيسي فاشل حتي لو انتقاده ده في غير مصلحة البلد اهم شيئ فكره وحزبه فقط

لكن مقابلها
ببساطة البشير لا يمتلك فلوس زى الرز
ومن احد سياسات الحكم فى مصر سياسية كيد النسا لان البشير اخوانى

لكن مقابلها
مرجع عسكرى محترم
خبير الحدود الدولية اتكلمت فى البرطمان والنتيجة شخصية قذرة زى مرتضى منصور قام شتمها وجاب سيره جوزها وابنها
وخرائط الدولة العثمانية من 1906 ثبت ان الجزيرتين فى حدود مصر
انت بقى شايف ان مفيش مراجع تثبت كده فمش معناها انها مش موجوده

ستحدث أزمة كبيرة في مصر اذا لم يتم ضرب السد او يتوقف والسيسي يعلم ذلك جيدا

اغلب المناطق في مصر تنقطع عنها المياه لعشرات الساعات واحيانا ايام وعندما تصل يغلب عليها اللون الاصفر ورائحة المجاري فما بالك بأزمة..

اغلب المناطق في مصر تنقطع عنها المياه لعشرات الساعات واحيانا ايام وعندما تصل يغلب عليها اللون الاصفر ورائحة المجاري فما بالك بأزمة..

هل هذه حقيقة ام مبالغة؟ هل يوجدارقام محددة؟

هذه الحقيقة من خلال ملاحظاتي وملاحظة كل من اعلمهم خلال السنوات الماضية حتى مواتير المياه تسحب المياه بالكاد وتنحرق كل عدة شهور.. المياه التي اشربها شخصيا صفراء وبنكهة المجاري.. لن تحصل على ارقام حقيقية من الحكومة في هذا الأمر..

هذه الحقيقة من خلال ملاحظاتي وملاحظة كل من اعلمهم خلال السنوات الماضية حتى مواتير المياه تسحب المياه بالكاد وتنحرق كل عدة شهور.. المياه التي اشربها شخصيا صفراء وبنكهة المجاري.. لن تحصل على ارقام حقيقية من الحكومة في هذا الأمر..
اتحدث عن نفسى انا من المنصورة يوميا يوجد مياه لا اذكر منذ اشهر اى يوم انقطعت فيه المياه تماما يمكن ان تضعف لكن يوميا يوجد مياه والحمد لله

اتحدث عن نفسى انا من المنصورة يوميا يوجد مياه لا اذكر منذ اشهر اى يوم انقطعت فيه المياه تماما يمكن ان تضعف لكن يوميا يوجد مياه والحمد لله

انا من الإسكندرية ثاني أكبر محافظة وتوجد مشاكل في المياه بكافة المناطق ربما ماعدا الشوارع الرئيسية والأماكن الراقية

يا عم المنصورة اخر دلع هوا قصده علي اطراف الظهير الصحراوي خاصة

من اى مكان فى مصر انت ؟؟
ومنين جبت الاغلبية دى
المنطقة اللى اسكن فيها لا اتذكر حتى اخر مره انقطعت فيها المياة ولا نتستخدم موتور حتى ، واشرب من الحنفيه مباشرة
وكل من اعرفهم على نفس الحال وفى محافظات مختلفة
كلامك مش دقيق
ممكن اصدق ده مثلا فى الاماكن الصحراوية او القرى البعيده ، ولكن تقولى اغلب اماكن مصر المياة بتقطع بالساعات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
منين من مصر انت ؟؟؟

تعالى اسكندرية وشوف بنفسك

قد يحدث انقطاع للمياة مرة اسبوعيا و لونها ابيض عادي

محافظة الإسكندرية بها ابنية عشوائية تقدر بعشرات الآلاف من العقارات التي أدت لحدوث ضغط كبير على الشبكة وضعف وانقطاع المياه

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى