متابعة الوضع الميداني في سيناء

تمام والسيسي اللي بيعربد يمنة ويسرة تحت سمع وبصر قادة الجيش !!!

تحرك الجيش سيؤدي لإنقسامه وحدوث حرب أهلية

أفضل موقف له هو إلتزام الحياد والتعامل مع الأخطار التي تتعرض لها البلاد

الشعب هو من يتحرك بمختلف توجهاته المدنيه بعيداً عن كهنة الدين وكهلة الجيش الموالين للنظام السابق

5000 خمسة ألاف عام ومصر في نفس المستنقع الصراع بين الفراعنة وكهنة الدين بينما الشعب يتم تجاهله

الطائرات الاسرائيلية بدأت قصف حي الزيتون شرق غزة و الغارات مستمرة حتى الان

انا ضد إدارة البلاد حالياً وأرى أن السيسي ببساطة هو شخص كان يسكن بالتجمع الخامس مثله مثل مرسي الإرهابي لا يعي شيء من أحوال الشعب ولايسأل عن الأسعار حتى عندما يبتاع شيئاً

يدير البلاد لصالح الاغنياء ويعاقب الشعب بسبب التخلص من نظام مبارك

يكفي ما قال بالمؤتمر

لكن أؤيد الجيش في مكافحة الإخوان وكل إرهابي يروع المدنيين مهما كان إنتمائه

هذا هوا اعتراضي الاساسي عليه حمل ومازال فاتورة الاصلاح الاقتصادي لعامة الشعب

شباب اى محاولة لتخوين اهل سيناء او تحميلهم مسؤلية الوضع الحالى امر غير مقبول مش هيبقى الارهابين واحنا كمان عليهم
صحيح ولكن لا يمكن انكار ان هؤلاء الارهابيين لديهم حاضنه شعبيه هناك
ولللاسف ان هناك شريحه من المجتمع السيناوي تريد لحاله الفوضي الامنية ان تستمر اتحدث هنا عن التهريب بانواعه والمخدرات والسلاح وبيزنس الانفاق وتهريب البشر

صحيح ولكن لا يمكن انكار ان هؤلاء الارهابيين لديهم حاضنه شعبيه هناك
ولللاسف ان هناك شريحه من المجتمع السيناوي تريد لحاله الفوضي الامنية ان تستمر اتحدث هنا عن التهريب بانواعه والمخدرات والسلاح وبيزنس الانفاق وتهريب البشر
قلة زيها زى اى مكان فى مصر

كلاب اهل النار
وتربيزات بليارودو وبنج بونج

الحمد لله ان اصدار جند الاسلام عن اعترافات منشق عن داعش نشر ووضح الكذب الكبير فى البيانات

وتربيزات بليارودو وبنج بونج

الحمد لله ان اصدار جند الاسلام عن اعترافات منشق عن داعش نشر ووضح الكذب الكبير فى البيانات
شيئ رائع ومدعاة للفرح فلتأتينا بهذا الاصدار لندحض اكاذيب اولئك الدواعش

شيئ رائع ومدعاة للفرح فلتأتينا بهذا الاصدار لندحض اكاذيب اولئك الدواعش
الاصدار اسمه
معذرة الى ربكم ممكن تدور عليه

الاصدار اسمه
معذرة الى ربكم ممكن تدور عليه
اهو دة عيبة شخصكم الكريم عمل كمن يطلب بالبحث عن ابرة في كوم من القش لديك اللينك انشرة حتي يكون الكلام موثق مش قالوا وقولنا

اهو دة عيبة شخصكم الكريم عمل كمن يطلب بالبحث عن ابرة في كوم من القش لديك اللينك انشرة حتي يكون الكلام موثق مش قالوا وقولنا
يعنى مديك اسم الاصدار واسم اصحابه وتقول كوم قش !!
وبلاش انت تتكلم عن موثق او لا :D

يعني انا تابعت اّخر كام صفحة وكعادة مصر في 7 سنوات مضت تفسير مزدوج لأي حدث
يعني عملية عسكرية في سيناء
1-الأول ... السيسي بيفرغ رفح علشان صفقة القرن
2-الثاني...غيابات قسرية ويطلع الولد في التنظيم وعامل إصدار
3-الثالث... دي موجهة لسيناء وأهلها مع إن إمبارح في إصدار من الدواعش بحتة ترصدهم للجيش
4-الرابع... قال اسرائيل عملت 100 غاره في سيناء ولما دخلنا قال انتوا بتضربوا مدنيين
5-الخامس...قال لأ دي دعاية انتخابيه
...............................................................
نرد بالراحة
1-صفقة القرن ... لا بمزاج السيسي ولا غيره واعتقد أنا كنت واحد من اللي كانوا بيلوموا عملية الإتفاق مع شركة ايني في 2013 للغاز لكن اليوم عرفت اننا فرضنا أمر واقع ولو رجعنا أيامها للناس فيه اللي قال باع حقول غاز ولا اليونان دي ايه اللي تتفق معاها ... النهارده تركيا تعربد على قبرص لكن حفاراتك شغاله في اّبارك بل بتهدد أي حد يخش بمصير الهلاك ... فلما اراجع حالي ... ليه مايكونش ماهو موضوع أمامه من معلومات بيوجهه للتصرف ده والراجل قال ... فيه ارهاب وشال عليه رئيس أركان
2-النقطة التانيه بترد على نفسها بنفسها ... وزي مانا بتقول الجيش بيستغل طيبة الناس ففيه ناس تانيه برضك بتلعب على ذات الوتر وفي نفس الوقت وكأنهم لا يفعلون منكر
3-فيه عملية ضبط واحضار لأفراد من الجماعات
الرابع دي يعني شعار عنزة لو طارت
الخامس ... السيسي مش محتاج دعاية يعني الموضوع مبقاش انتخابات بقى استفتاء وانتهى ولو عاوز دعاية كان أولى يراعي مشاعر اللي بره
.............................................................
تقارير زادت ال 3 أشهر اللي فاتت عن انحدار الوضع في سيناء ... بتفكرني بباكستان ووزيرستان كده ... المتوقع طيارة بريداتور أمريكي تضرب هنا ولا صاروخ كروز هنا ...أعتقد ده اللي كان هيحصل حرفيا في زمن الكاوبوي ترامب
ياريت الناس بس ماتزايدش على وطنيتها لدرجة تخوين الرفاق في الوطن
النسر ماسابش العلم وحط على رأسك
وكل مؤتمن على لسانه لأنك المفروض انك بتخاطب ناس منهم من هو أقل منك دراية
والسلام

هل هناك جدول زمني للعملية الأخيرة؟
أو جدول مكاسب لما تم تحقيقه وما تبقى من أهداف رئيسية؟

هل هناك جدول زمني للعملية الأخيرة؟
أو جدول مكاسب لما تم تحقيقه وما تبقى من أهداف رئيسية؟
المفروض ان 3 أشهر بعد تكليف رئيس الأركان الجديد بمهمة عمليات سيناء بعد حادث مسجد الروضه
لأن فيه استحقاق انتخابي والمفروض القوات هتأمن انتخابات 2018

يعني انا تابعت اّخر كام صفحة وكعادة مصر في 7 سنوات مضت تفسير مزدوج لأي حدث
يعني عملية عسكرية في سيناء
1-الأول ... السيسي بيفرغ رفح علشان صفقة القرن
2-الثاني...غيابات قسرية ويطلع الولد في التنظيم وعامل إصدار
3-الثالث... دي موجهة لسيناء وأهلها مع إن إمبارح في إصدار من الدواعش بحتة ترصدهم للجيش
4-الرابع... قال اسرائيل عملت 100 غاره في سيناء ولما دخلنا قال انتوا بتضربوا مدنيين
5-الخامس...قال لأ دي دعاية انتخابيه
...............................................................
نرد بالراحة
1-صفقة القرن ... لا بمزاج السيسي ولا غيره واعتقد أنا كنت واحد من اللي كانوا بيلوموا عملية الإتفاق مع شركة ايني في 2013 للغاز لكن اليوم عرفت اننا فرضنا أمر واقع ولو رجعنا أيامها للناس فيه اللي قال باع حقول غاز ولا اليونان دي ايه اللي تتفق معاها ... النهارده تركيا تعربد على قبرص لكن حفاراتك شغاله في اّبارك بل بتهدد أي حد يخش بمصير الهلاك ... فلما اراجع حالي ... ليه مايكونش ماهو موضوع أمامه من معلومات بيوجهه للتصرف ده والراجل قال ... فيه ارهاب وشال عليه رئيس أركان
2-النقطة التانيه بترد على نفسها بنفسها ... وزي مانا بتقول الجيش بيستغل طيبة الناس ففيه ناس تانيه برضك بتلعب على ذات الوتر وفي نفس الوقت وكأنهم لا يفعلون منكر
3-فيه عملية ضبط واحضار لأفراد من الجماعات
الرابع دي يعني شعار عنزة لو طارت
الخامس ... السيسي مش محتاج دعاية يعني الموضوع مبقاش انتخابات بقى استفتاء وانتهى ولو عاوز دعاية كان أولى يراعي مشاعر اللي بره
.............................................................
تقارير زادت ال 3 أشهر اللي فاتت عن انحدار الوضع في سيناء ... بتفكرني بباكستان ووزيرستان كده ... المتوقع طيارة بريداتور أمريكي تضرب هنا ولا صاروخ كروز هنا ...أعتقد ده اللي كان هيحصل حرفيا في زمن الكاوبوي ترامب
ياريت الناس بس ماتزايدش على وطنيتها لدرجة تخوين الرفاق في الوطن
النسر ماسابش العلم وحط على رأسك
وكل مؤتمن على لسانه لأنك المفروض انك بتخاطب ناس منهم من هو أقل منك دراية
والسلام
الله ينور .. وياريت الإنسان العاقل يعي الجمله بتاعت بتخاطب ناس منهم من اقل منك درايه

المفروض ان 3 أشهر بعد تكليف رئيس الأركان الجديد بمهمة عمليات سيناء بعد حادث مسجد الروضه
لأن فيه استحقاق انتخابي والمفروض القوات هتأمن انتخابات 2018
3 أشهر موعد القوة الغاشمة؟
—————

افهم أن تأمين الإنتخابات يؤثر على القوات في سيناء؟

3 أشهر موعد القوة الغاشمة؟
—————

افهم أن تأمين الإنتخابات يؤثر على القوات في سيناء؟
اعداد القوات في سيناء كبيرة ولاحظ أن عمليات التأمين السابقة كانت تتم بوحدات التدخل السريع والخاصة في الإنتخابات وهي القوات العاملة في سيناء حاليا
اعتقد الجيش سينهي العملية بعد اعادة ارتكاز في سيناء

M @ثقة ده رأيي لأن كلمة جدول زمني دي أتت على لسان خبير عسكري قال العملية تسير وفق جدولها الزمني وأنا أجزم انه لا يعرف جدولها الزمني أصلا

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى