عقد توريد 50 مقاتله ميج ام/ام2 لمصر

مش فاهم جزئيه ارصد ال F35 من مسافه 90 كم لاكن مش عارف اعمل عليها Lock بصاروخ ؟ ياريت يا رجاله حد يوضح

the F-35A to often get the ‘first look’, but the Su-35S flight to
detect the JSF outside the range of the JSFs' BVR missiles

مثلاََ (F-35) تستطيع ان تكون اول من يرصد (SU-35) ولكن (SU-35) اول من سيقوم
بالتهديف على (F-35) وخارج نطاق صواريخها من الامرام ..

House @House
كنت بتدور علي مصدر ان رادار النسخه السعوديه من الاف15 هو نفس رادار الاف35 AN/APG-81
المصدر :

and the next-generation ActiveElectronically Scanned Array radar, he said. That is the same radar on board the F-35 Joint Strike Fighter

الخبر ده من 2011 يا حج راجح .. يعني لو كان صحيح كان اتاكد مليون مرة .. المشكلة ان الشركة المصنعة لرادار apg 63 غير الشركة المصنعة لرادار apg 81 .. زكنت هتلاقي تاكيد على الكام ده .. الكلام ده بالقطع واليقين غير صحيح صدقني .. مجرد خطا من المتحدث او المحرر .. بدلل ان الامر لم يتكرر طوال ذلك الوقت .

انا اصدق مثلا لو غيرت السعودية رادارها برادار apg 82 لكن رادار الاف 35 مستبعد تماما

يا عم محمد انا مش فاهم : كتير من الاخوه هنا قالو انك هاترصد الf35 لاكن مش هاتعرف تضربها

بص يا سيدى

صاروخ الـ (AIM-120/AMRAAM) له نمطين للتوجية :
النمط الاول وهو التوجيه شبه النشط (Semi Active homing guidance)

حيث يتم اطلاق الصاروخ بتوجيه راداري من المقاتلة وعندما يقطع منتصف المسافة او عند اقترابه من الهدف في المسافة المطلوبة (على مسافة (25) كلم من الهدف) يقوم بتشغيل راداره الخاص (رادار الامرام مداه (25) كلم لذلك يحتاج الى توجيه الطيار حتى يصل الى المسافة المطلوبة لتشغيل الرادار) ليكمل طريقه الى الهدف مستقلا عن توجيه رادار الطائرة ليتيح الفرصة للطيار للابتعاد عن منطقة الاطلاق او التفرغ للاشتباك مع اهداف اخرى وفي الفترة التي يكون الصاروخ خاضعا فيها لتوجيه رادار الطائرة يقوم بالحصول على التحديثات والبيانات والمستجدات الخاصة بالهدف اولا بأول من تغيرات في المسار او السرعة فيما يعرف باسم التحديث المعلوماتي لمنتصف الطريق (Mid-Course Update)

النمط الثاني وهو اطلق وانسى فعلي او حقيقي (True Fire & Forget)

حيث يتم اطلاق الصاروخ بدون توجيه راداري من المقاتلة معتمدا على راداره الخاص فقط ولكن له عيبان اولهما ان الصاروخ سيعتمد على راداره الخاص ذو مدى (25) كلم فقط فيتم التضحية بالمدى البعيد البالغ (85) كلم والعيب الثاني ان الصاروخ بدون توجيه راداري اولي من الطائرة سوف يطبق على اول هدف جوي يرصده راداره دون التمييز ما اذا كان عدو او صديق وهذا ايضا يمثل خطورة على الطائرات الصديقة في القتال التلاحمي ..

أما لو حنسنعمل الإتنين دول فحيكون الوضع كالتالى ..

صاروخ (Aim-7/Sparrow) موجهه بالرادار شبه نشط (يحتاج الى متابعة الطيار الى الاطباق على هدفه حتى اصابته للهدف) جو/جو بمدى قتالي متوسط (32) كلم – (55) كلم.

صاروخ (Aim-9/Sidewinder) مزود بباحث حراري بالاشعة تحت الحمراء وجهاز استشعاري بصري مزود بنظام اطلق وانسى (Fire & Forget) جو/جو قصير المدى (1) كلم – (35) كلم ..

طبعاََ عند ثلاث أنواع من الإمرام

AIM-120A/B (55–75) km

AIM-120C-5 >(105) km

AIM-120D (C-8) >(180) km

وصلت كده

الخبر ده من 2011 يا حج راجح .. يعني لو كان صحيح كان اتاكد مليون مرة .. المشكلة ان الشركة المصنعة لرادار apg 63 غير الشركة المصنعة لرادار apg 81 .. زكنت هتلاقي تاكيد على الكام ده .. الكلام ده بالقطع واليقين غير صحيح صدقني .. مجرد خطا من المتحدث او المحرر .. بدلل ان الامر لم يتكرر طوال ذلك الوقت .

انا اصدق مثلا لو غيرت السعودية رادارها برادار apg 82 لكن رادار الاف 35 مستبعد تماما

لسه يا كبير ما فيش إتفاق

هل يتضح نوع الرادار من كابينة الطائرة ؟

Sam7 بص يا سيدى إنته قصدك من طائرة أخرى ولا من الأرض .. أنا فهمت سؤالك غلط تقريباََ .

مينفعش ال 81 ينزل على ايجل ... هو مخصص للجوينت فقط لاعتبارات كتير
ردار الايجل ال 82
ردار الجوينت ال 81
ردار الفالكون فايبر 83
ردار السوبر هورنيت 79
ردار الرابتور 77
حسبي الله و نعم الوكيل :( مفيش كلب منهم الا ايسا و مش اي ايسا ، دا ايسا يعلم على باقي المجرة

حسب العقد القديم فليس هو الرادار ... الطائرات التى تركيب هذا الرادار AN/AGP-82V1 عليها فقط هى الـ (F-15E) الأمريكية فقط ..

قصدي من السؤال لو شاهدت كابينة طائرة الاف 15 السعودية هل تعرف نوع رادارها ؟ ﻷن عندي صورة لكابينة يقال انها للf15sa

مينفش ال 81 ينزل على ايجل ... هو مخصص للجوينت فقط لاعتبارات كتير
ردار الايجل ال 82
ردار الجوينت ال 81
ردار الفالكون فايبر 83
ردار السوبر هورنيت 79
ردار الرابتور 77
حسبي الله و نعم الوكيل :(

إنته لازم تفكرنا ..

عشان اللمة تبقى احلى ؛ث:
اللي يضحك اسرائيل كانت حتغير ال 81 اللي مش عارفين نطوله دا في الكلام بس ربك ستر
:هه:

إحنا إتناقشنا مرة فى الرادار ده وكانت النتائج محبطة بصراحة

إحنا إتناقشنا مرة فى الرادار ده وكانت النتائج محبطة بصراحة
عادي بقى ملعبهم و حقهم
بس تشكيلة صواريخ السو بتعدد البواحث دا ... انا شايفه اكبر ايدج ليها بعيدا عن اي شئ آخر
6 اجيال على كلامك صعب اوي اوي اوي حد يقابل كدا حقيقي
يعني انا اطلع الرف ال 4 او ال 8 الجوي كل 2 شايلين بواحث مختلفة و استلقط رزقك بقى :لايتنج:

عادي بقى ملعبهم و حقهم
بس تشكيلة صواريخ السو بتعدد البواحث دا ... انا شايفه اكبر ايدج ليها بعيدا عن اي شئ آخر
6 اجيال على كلامك صعب اوي اوي اوي حد يقابل كدا حقيقي
يعني انا اطلع الرف ال 4 او ال 8 الجوي كل 2 شايلين بواحث مختلفة و استلقط رزقك بقى :لايتنج:

ما هو ده التعويل الوحيد بصراحة على السو .. غير كده NO WAY مع الـ JSF أو الـ EAGLE .

مش فاهم جزئيه ارصد ال F35 من مسافه 90 كم لاكن مش عارف اعمل عليها Lock بصاروخ ؟ ياريت يا رجاله حد يوضح
لو تم رصدها من هذا المدى يمكن ضربها بصاروخ R-27 توجيه حراري او صاروخ ميكا حراري صحيح اقل في المدى لكن لا فكاك منه

عودة
أعلى