أول صورة للرافال المصرية مسلحة بصواريخ MICA راداري ذات مدى 80km

ماذا كانت ستفيدك سترايك ايجل منقوصة ؟
اختيار الاف 16 وقتها كان اختيار امثل بالرغم من ان تسليحها كان منقوص ايضا لانها طائرةمتعددة المهام
ستاريك ايجب لو كانت موجوده لم تكن ستفرق شئ عن الاف 16
فما فائدة البلاتفورم بدون تسليح ؟
مدى 5000 كيلوا تقريبا
انت بتتكلم فى نصف قطر قتالى حوالى 2500 كيلوا تقريبا
حاجه وهم بصراحه حتى لو منقوصه

التعديل الأخير:
مفهمتنيش ، المعيار القياسي مش حينفع لحالتك لانه نافع لحالتهم هوا بيشغل large scale lot بايدج نوعي مريحه لكن مش كبير
انت بتتعامل ب lot صغير جدا و لازم يبقى cutting edge مهندس على احتياجك اصلك مش حتقابل الكتلة الروسية و الميج و السو في الهواء على جانبي الكوكب
انت حتقابل رافاييل و البيت و التا في نطاق 200 كيلو حنين و الليلة زحام و هو عليا متقدم خطوتين و كل اللي حواليا بيتشرط و يطلب نسخ فا تاني هوا انا اللي ابن غسالة يعني جت عليا انا :D
يعني بزمتك هل في عاقل دلوقتي حيشتري ايجل بمعيار الامريكان بعد ما السعودي ادفانسد طلعت ب 14 طن حمولة و ملا يقل عن 14 hard points !!! ازاي يعني و يا باشا عايزها كاش شغال المهم دي طلباتي و انا كويس معاك و مظبطك لوجيستي حلو بدل ما تدفع انت تمن الصفقة كلها في تكلفة تغير خطوط عبورك حواليا لما اقفلك الطرق + انت مزبط سوسو و انا ساكت و مديلهم بدل الطيارة 3 و سامحلهم ب technology access و انا قلت ماشي برده و مش طالب كتير طيارة عادي من عندك كلها بس متزبطة ... غلط انا كده طماع ileysق

منطقيا كلامك سليم.... لاكن برده علشان يديك حاجه زي الايجل دا برده مش منطقي
الادفانسد انا مش عارف قدرتها الشبحيه ب Enclosed weapons pods هاتكون ازاي لاكن برده مش عارف الامريكان مش هايوافقوا و هما عارفين ان مفيش بديل ذو اعتماديه
بص الامريكان لو اتلعبت معاها صح ممكن ناخد حاجه حلوه منهم
يا سلام لو يحصل و 24 حته advanced معتبره و علي كام فايبر ترقيه و شرا و كام امرام يبقي الصح اتعمل معانا من امريكا و الباقي نتصرف فيه مع الروس و الصينيين

منطقيا كلامك سليم.... لاكن برده علشان يديك حاجه زي الايجل دا برده مش منطقي
الادفانسد انا مش عارف قدرتها الشبحيه ب Enclosed weapons pods هاتكون ازاي لاكن برده مش عارف الامريكان مش هايوافقوا و هما عارفين ان مفيش بديل ذو اعتماديه
بص الامريكان لو اتلعبت معاها صح ممكن ناخد حاجه حلوه منهم
يا سلام لو يحصل و 24 حته advanced معتبره و علي كام فايبر ترقيه و شرا و كام امرام يبقي الصح اتعمل معانا من امريكا و الباقي نتصرف فيه مع الروس و الصينيين
ما انا عايز في نفس الوقت الغي الثقافة بتاعة ال one time sugar دي في العلاقة مش معقول ابقى اكبر ممول لوجيستي و اهم لاعب اقليمي و استناك تديني sugar تزبيط كل شوية مش اسلوب المفروض لما اجي اطلب منك الاقي نتفق نختلف على حجات بس نسلك انا ماضي معاك اتفاقية تقيلة و معانا اسرائيل في حين كل اللي حواليا ماضي كره ليها و مزبط :D
لا بطاطس و ربنا انا اتعصبت ؛ث:؛ث:؛ث:
دا سنجافورة ليها نسخة خاصة من الايجل !!
مليش فيه انا عايز دي و عايزها بالشكل دا و عايز stand off package weaponry and systems كامل متكامل ليها و للفالكون و حطور الفالكون كمان و احتياطي كميات و الفلوس الكاش جاهزة و عايز technology access على خفيف
فا تشتري زبون و لا تخسر منطقة اختار انت \:

ما انا عايز في نفس الوقت الغي الثقافة بتاعة ال one time sugar دي في العلاقة مش معقول ابقى اكبر ممول لوجيستي و اهم لاعب اقليمي و استناك تديني sugar تزبيط كل شوية مش اسلوب المفروض لما اجي اطلب منك الاقي نتفق نختلف على حجات بس نسلك انا ماضي معاك اتفاقية تقيلة و معانا اسرائيل في حين كل اللي حواليا ماضي كره ليها و مزبط :D
مليش فيه انا عايز دي و عايزها بالشكل دا و عايز stand off package weaponry and systems كامل متكامل ليها و للفالكون و حطور الفالكون كمان و احتياطي كميات و الفلوس الكاش جاهزة و عايز technology access على خفيف

اظن انهم ولا د ك.ب وهيخسروا منطقة

:ها::ها::ها::ها::ها:

و بالمره نقل تقنيه و سوفت وير مفتوح و فوق البيعه المصريين يدخلوا امريكا من غير فيزا ...مادام هانتعامل معامله سنغافوره بقا
نصيحه اخويه غير الديلر بتاعك بيغشك بحنه LOL

:ها::ها::ها::ها::ها:

و بالمره نقل تقنيه و سوفت وير مفتوح و فوق البيعه المصريين يدخلوا امريكا من غير فيزا ...مادام هانتعامل معامله سنغافوره بقا
نصيحه اخويه غير الديلر بتاعك بيغشك بحنه LOL
عييييب دا انا drug cartel لوحدي و ليا علاقات مع كلومبيا +e+eالقذافي الله يرحمه كان بيشتري مني

اموت و افهم ازاي السعودية تركت ال an\apg-81\82
لكن تظل نسخة ايجل قليلة الادب الحقيقة +e+e

الإجابة بسيطة

الرادار AN-APG-82 هو بالأساس AN-APG-63 V3 مضاف إليه تطويرات وتحسينات.

وكان يطلق عليه AN-APG-63 V4 أثناء برنامج تحديث الرادار RMP إلى أن تم إنتهاء برنامجه التطويري عام 2009, ثم إعتمد تستميته إلى AN-APG-82.

لماذا تركته العربية السعودية ؟ لأن الرادار لم ينتهي من إختبارات الطيران إلا في عام 2014.

* حتى وقت قريب كانت هناك أقاويل تتحدث بشأن إستبدال العربية السعودية لرادارات AN-APG-63 V3 إلى AN-APG-82.

ولا أعلم حقيقة ماذا حدث, لكن على الأغلب تم الإبقاء على الرادار AN-APG-63 V3 لأن الردار الجديد لا يمثل إضافات إستثنائية تجعل أمر إستبداله ملحاً. خصوصاً إذا علمنا أن Structure الخاص بالرادارات الإثنين شبه متطابقة.

عييييب دا انا drug cartel لوحدي و ليا علاقات مع كلومبيا +e+eالقذافي الله يرحمه كان بيشتري مني

5 دقائق كمان هاتقوللي هانجيب الفيرجينيا و انا عارف بتحبها :D

العب يعني في كلام كبير هايحصل الفرقه 101 دي تاريخ بتدريبات بمستوي احترافي عالي جداااااااااااااااااااا
يعني تقدر تقول قوات خاصه Airborne
تقريبا كنت بقول لمحمد jack.beton.agent @jack.beton.agent و هاقولك: جهز اللب و السوداني و اربط الحزام و استمتع بالعرض

الإجابة بسيطة

الرادار AN-APG-82 هو بالأساس AN-APG-63 V3 مضاف إليه تطويرات وتحسينات.

وكان يطلق عليه AN-APG-63 V4 أثناء برنامج تحديث الرادار RMP إلى أن تم إنتهاء برنامجه التطويري عام 2009, ثم إعتمد تستميته إلى AN-APG-82.

لماذا تركته العربية السعودية ؟ لأن الرادار لم ينتهي من إختبارات الطيران إلا في عام 2014.

* حتى وقت قريب كانت هناك أقاويل تتحدث بشأن إستبدال العربية السعودية لرادارات AN-APG-63 V3 إلى AN-APG-82.

ولا أعلم حقيقة ماذا حدث, لكن على الأغلب تم الإبقاء على الرادار AN-APG-63 V3 لأن الردار الجديد لا يمثل إضافات إستثنائية تجعل أمر إستبداله ملحاً. خصوصاً إذا علمنا أن Structure الخاص بالرادارات الإثنين شبه متطابقة.
اشكرك استاذي على التوصيف الرائع الدقيق جدا فهذا ما ابحث عنه
سؤال آخر اذا ، اين يقع ال AN\APG-81 في الصورة و لما لم تتوجه السعودية له اذا ان لم يكن ال 82 جاهزا في حينها

يا مان انا رايح جاي من هواريز في المكسيك اهزقهم على المنافسة في السوق ... انا عيني على ال black projects :cool::D فيرجينيا مين بس ما دام الصنف عالي يبقى الشغل عالي
5
العب يعني في كلام كبير هايحصل الفرقه 101 دي تاريخ بتدريبات بمستوي احترافي عالي جداااااااااااااااااااا
تقريبا كنت بقول لمحمد jack.beton.agent @jack.beton.agent و هاقولك: جهز اللب و السوداني و اربط الحزام و استمتع بالعرض

ال 101 معروفة طبعا تاريخ عريق جدا هي اسرع قوة ضخمة للانزال من الجو للتعامل بدون الاشتباك التقليدي المدرع head on
الامريكان شغالين بقوات خاصة already افضل بكتير تحت نطاق ال JSOC بقالهم فترة و ال 101 عشان تغطي رسمي لان تقريبا في عمل ضخم حيتم في المنطقة

اشكرك استاذي على التوصيف الرائع الدقيق جدا فهذا ما ابحث عنه
سؤال آخر اذا ، اين يقع ال AN\APG-81 في الصورة و لما لم تتوجه السعودية له اذا ان لم يكن ال 82 جاهزا في حينها

العفو يا أستاذي.

الرادار AN/APG-81 هو مخصص لمقاتلة F-35.

أعتقد أنه يجب على العربية السعودية إنتظار إكمال إختبارات دمجه على مقاتلة F-15.

يا مان انا رايح جاي من هواريز في المكسيك اهزقهم على المنافسة في السوق ... انا عيني على ال black projects :cool::D فيرجينيا مين بس ما دام الصنف عالي يبقى الشغل عالي

لا انتا تمام كدا ما حدش يرصلو تاني :D

ال 101 معروفة طبعا تاريخ عريق جدا هي اسرع قوة ضخمة للانزال من الجو للتعامل بدون الاشتباك التقليدي المدرع head on
الامريكان شغالين بقوات خاصة already افضل بكتير تحت نطاق ال JSOC بقالهم فترة و ال 101 عشان تغطي رسمي لان تقريبا في عمل ضخم حيتم في المنطقة
كده الموضوع ليه علاقه بتصريحات جو بايدن عن وجود الخيار العسكري علي الطاوله لحل الازمه السوريه
و سوريا و العراق ايه 10 دقائق بالعربيه بقيت في سوريا
Way to go

العفو يا أستاذي.

الرادار AN/APG-81 هو مخصص لمقاتلة F-35.

أعتقد أنه يجب على العربية السعودية إنتظار إكمال إختبارات دمجه على مقاتلة F-15.
اتنصح به عن ال 82 و لماذا

لا انتا تمام كدا ما حدش يرصلو تاني :D

كده الموضوع ليه علاقه بتصريحات جو بايدن عن وجود الخيار العسكري علي الطاوله لحل الازمه السوريه
و سوريا و العراق ايه 10 دقائق بالعربيه بقيت في سوريا
Way to go
؛ث:
------

exactly

عايز إيه يا كابتن ( بتشير لييه ليه )

سرب المقاتلات الأمريكية رقم 389 الأمريكى إستلم أول طائرة (F-15E) مجهزة بالرادار (APG-82V1) من النوع (AESA) من برنامج (RMP) وهو حل محل الرادار القديم (APG-70) الميكانيكى وشركة (BORING) حتجهز (48) طائرة (F-15-E) بالرادار ده على (2017) وهو تقريباََ الرادار أو أكيد إلى حيكون على النسخة السعودية (F-15SA) ..

عودة
أعلى