أول صورة للرافال المصرية مسلحة بصواريخ MICA راداري ذات مدى 80km

على فكره ال SU-34 كم تبلغ حمولتها..!!

أليست ايضا 8 اطنان ..ان لم تخني ذاكرتي ..صحيح كلامي ام انا مخطئ ياشباب..
تصل الى 13 طن حسب ما اذكر ..

لو افترضنا ان مقطع الاف 35 هو 0.001 ..والادفانسد هو 0.5 متر .. والسوخوي 5 متر مربع (كلهم بتسليح جو جو )
هذا سيعني ان الاف 35 اصغر من السوخوي 5000 مرة
واصغر من الادفانسد 500 مرة
وبالتالي فنعم الادفانسد افضل من السوخوي من ناحية المقطع الراداري
لكن لا فرصة لكلاهما امامها
المسأله نسبه وتناسب ..ال500 فرصها أفضل من ال5000 على كل الاحوال ..

رغم اني متأكد ان الادفانسد هي افضل بنات جيلها من ناحية المقطع الرداري ..ومتفائل ان مقطعها الرداري سيكون مفاجأه ،ولا لماذا كل هذا التردد الامريكي لبيعها على الكويت...

هذا والله اعلم

المسالة بسيطة جداً

هذا الـAPG-82

وهذا الـAPG-81

مشاهدة المرفق 49131
انا اقصد ما الفرق كا مودات او مدى او افضلية او لماذا هنالك ال 81 و هنالك ال 82 من الاساس

ههههههههههههههه حلوه ابن الغسالة :هه:والله معاك حق لكن رفض مصر للسو بحجة الموعيد ياكد ان في كلام كبير مع الامريكيان والزيارة الاسبوعية تاكد كده ان شاء الله نشوف النسر الصامت :لايتنج:
قول يا رب ، لكن انا مش مقتنع بالموضوع عموما ان حاجة تيجي لا ادفانسد و لا ايجل و لا حتى فالكون والله في الايام المفترجة دي

انا مش معترض على ان المقطع الراداري للايجل تم تخفيضه .. انا فقط عايز مصدر على ذلك .. لاني بحثت في هذا الامر ولم اصل لاي شئ نهائيا .. انا فقط اريد مصدر محترم (مش شرط رسمي) وانا هصدق علطول .

بالنسبة للتشويش هي تحمل بودات خارجية كبيرة عكس قدرات تتشويش الاف 15 المدمجة داخل البدن .. وبالتالي فمن الطبيعي ان قدراتها في التشويش الضوضائي هيكون اكبر من الاف 15
....وبصمتها الرداريه راح تكون فضيحه اكبر واكبر..صح ولا انا غلطان

قول يا رب ، لكن انا مش مقتنع بالموضوع عموما ان حاجة تيجي لا ادفانسد و لا ايجل و لا حتى فالكون والله في الايام المفترجة دي
هو مش حبا فينا لكن هو مطر اخاك لابطل وخاصتا ان الصين والروس فتحولك علي الاخر حتي الفرنسين لم يبخلو بدرة تاج قوتهم الجوية ولو لم تقدم شئ مبهر لمصر ستخصر كل ما قامت ببنأه علي مدار اكثر من 30سنه لكن ننتظر لنرا بعد اوباما اي الاهايحصل

يعني بغض النظر الموضوع تم ام لا ، احلام كانت ام لا
منصة معدلة خاصة جدا من الايجل او الادفانسد بالنسبة لي اكثر فاعلية من منصة جيل خامس صينية عاملة نفسها high-tech

التعديل الأخير:
هو مش حبا فينا لكن هو مطر اخاك لابطل وخاصتا ان الصين والروس فتحولك علي الاخر حتي الفرنسين لم يبخلو بدرة تاج قوتهم الجوية ولو لم تقدم شئ مبهر لمصر ستخصر كل ما قامت ببنأه علي مدار اكثر من 30سنه لكن ننتظر لنرا بعد اوباما اي الاهايحصل
على فكرة انا اصبحت مختلف جدا مع المقولة دي ... هو حقيقي مش مضطر مش معنى ان ليا تسليح شغال معاك انك حتدور في فلكي ، مما نحن فيه الآن اكبر دليل ابرامز و فالكون و عادي مش حلوين مع بعض
و من الطرف الآخر هو كل شركات سلاحه تقريبا اخدت عقود عملاقة تعيشها مش محتاجه شئ جديد بشكل حرج
و الصين فتحت مفتحتش اللي عندها مينفعش بربع جنيه مع احترامي
الروسي حيأدي لكن مش زي ما انت متصور و اقل اعتمادية بالمقارنة مع الامريكي في الجو
و الفرنسي هو و انت عارفين انك مش حتقدر تزود عدد امور معينة عن نسبة ما و ايضا المنصات برغم قدرتها الروعة لكن محدودة القدرات عن ما لديه
فحقيقي هو لو بيعمل شئ فهو بيفيد نفسه باضعافك اكتر في جعلك تعتمد على lower tech و بنفس الوقت تتعامل معاه في حدود ضيقة و تنزف موارد لا تعوض بمعونة و هو ما يريده بالضبط لانه مش محتاج منك شئ و انت فيك اللي مكفيك

مش لازم حضرتك تبحث عن انه خفض مقطعها .. احث عن المواد المكونة للهيكل نفسه ايضاً .. ( في الطراز سي كان التيتانيوم يستخدم في مناطق كثيرة .. الان اعتقد يرتكز على مناطق حساسة .. فقط ) ونفس الشيء حدث مع السو 35 قارنها بالسو 27 لافرق ! للكن المواد المكونة اختلفت ..

اما قدرات التشويش حتى الاف 15 لديها بودات تشويش خارجية لكن ليست على الاجنحة انما اعلى الذيل بودين
مشاهدة المرفق 49130
اعتقد تستطيع ملاحظتهما .. الان وممكن تركب بودين كبار على الذيلين ان اردت ...

هذه اجهزة البود كاملة

افترى :D

اما عن بودات السو 35 احب انبهم لنقطة جداً مهمة .. العلاقة بين البودين تكاملية .. حبث يغطي كل بود نطاق ترددي لايغطيه الاخر ...

بالنسبة لحتة المواد الداخلة في تركيب البدن فهي دي النسخة السترايك ايجيل .. شوف انت كده واحكم (المواد المركبة هي فقط اللون الغامق)

بالنسبة لقدرات التشويش
السوخوي 35 تحمل بودين على الاطراف اسمه ساب 518
شوف حجمه

ويمكنها ان تحمل بود اخر في المنتصف اسمه ساب 14
تحمله اسفل البدن

البودين معا لا يمكن مقارنتهم الا بالجراولر

اما الاف 15 فحجم بوداتها قريب من بودات التايفون .. كما انها تتكون من قدرات الرصد والمعالجة والتشويش معا

على فكرة انا اصبحت مختلف جدا مع المقولة دي ... هو حقيقي مش مضطر مش معنى ان ليا تسليح شغال معاك انك حتدور في فلكي ، مما نحن فيه الآن اكبر دليل ابرامز و فالكون و عادي مش حلوين مع بعض
و من الطرف الآخر هو كل شركات سلاحه تقريبا اخدت عقود عملاقة تعيشها مش محتاجه شئ جديد بشكل حرج
و الصين فتحت مفتحتش اللي عندها مينفعش بربع جنيه مع احترامي
الروسي حيأدي لكن مش زي ما انت متصور و اقل اعتمادية بالمقارنة مع الامريكي في الجو
و الفرنسي هو و انت عارفين انك مش حتقدر تزود عدد امور معينة عن نسبة ما و ايضا المنصات برغم قدرتها الروعة لكن محدودة القدرات عن ما لديه
فحقيقي هو لو بيعمل شئ فهو بيفيد نفسه باضعافك اكتر في جعلك تعتمد على lower tech و بنفس الوقت تتعامل معاه في حدود ضيقة و تنزف موارد لا تعوض بمعونة و هو ما يريده بالضبط لانه مش محتاج منك شئ و انت فيك اللي مكفيك
الموضوع له وجهين سياسي وعسكري لكن هو مش مستفيد منك كا تسليح كما يستفيد مثلا من المملكة ولكن مستفيد من جهات اخري والاحتياج هنا مش فقط عسكري لتشغيل مصانعه انت اصلا عميل شكك بمعونة ولكن ليك اهمية قصوي في التحكم في مجريات الامور في العالم ومنها الممرات الملاحية وفي المقابل لامتلاك الاولوية ده بيديك معونة من سنين طويلة جعلته المتحكم في الجزء الاكبر من قوات المسلحة علي الاقل الجوية فا مستحيل يسيبك تخرج كل الاف16بدون بديل لان الاف16الان ليسة كما كانت في الثمانينات مثلا هنا ممكن تكون وصلتك وجهة نظري الاحتياج متبادل ولو ان كده كده مش هاخد جديد يبقا مفيش امتيازات ومع الوقت هلقي بديل

أتمنى فقط ان نكمل نواقص التسليح الأمريكى الحالى و بعدين ننظر الى الخطط المستقبليه
لا داعى لسرد ما منعه الأمريكان عن مصر فلكل يعرفه

ماذا تغير الان حتى نتوقع الايجل او حتى الادفانسد

اذا كان هناك بوادر انفراج
الاولى ان أطلب الحاجات الملحه

الامرام وحده سيكون نقله

ان اتفق مع الاخوه ان العلاقة الان تعقدت اكثر لان ليس لدى الطرفان ما يخسره
انتهى عصر الضغط النوعى لان مصر اتجهت لمصادر اخرى
و شركات السلاح الامريكية لا تعانى من أزمات

فكلا الطرفان المتفاوضين لن يلين
فلن يتحرك الموقف

اذا صحت الأخبار عن الطلبات المصريه قد تكون ضغط من المفاوض المصرى لتثبيت حد المفاوضات anchor
لكن الموضوع معقد لأنك تريد تغيير الثوابت و الحصول على محرمات

الموضوع له وجهين سياسي وعسكري لكن هو مش مستفيد منك كا تسليح كما يستفيد مثلا من المملكة ولكن مستفيد من جهات اخري والاحتياج هنا مش فقط عسكري لتشغيل مصانعه انت اصلا عميل شكك بمعونة ولكن ليك اهمية قصوي في التحكم في مجريات الامور في العالم ومنها الممرات الملاحية وفي المقابل لامتلاك الاولوية ده بيديك معونة من سنين طويلة جعلته المتحكم في الجزء الاكبر من قوات المسلحة علي الاقل الجوية فا مستحيل يسيبك تخرج كل الاف16بدون بديل لان الاف16الان ليسة كما كانت في الثمانينات مثلا هنا ممكن تكون وصلتك وجهة نظري الاحتياج متبادل ولو ان كده كده مش هاخد جديد يبقا مفيش امتيازات ومع الوقت هلقي بديل
موضوع امتيازات العبور معدش فارق معاه و هو متمركز في كل نطاق في الكوكب بقواعد و تشكيلات و جدول رحلات مش حيغلب ... انت لو فتحت خريطة قواعده في الشرق الاوسط حقيقي مش محتاج اي امتيازات زياده مكفي نفسه مية مية
و لو على عبور الحاملات و كده عادي حيستنى زيه زي غيره في الطابور المهم حيطلب تامينه و دا شئ اعتيادي مش محتاج علاقات فله انت بتعملها مع الاسرائيلين و الايرانيين و الروس و الصينين و غيرهم

بالنسبة لحتة المواد الداخلة في تركيب البدن فهي دي النسخة السترايك ايجيل .. شوف انت كده واحكم (المواد المركبة هي فقط اللون الغامق)

بالنسبة لقدرات التشويش
السوخوي 35 تحمل بودين على الاطراف اسمه ساب 518
شوف حجمه

ويمكنها ان تحمل بود اخر في المنتصف اسمه ساب 14
تحمله اسفل البدن

البودين معا لا يمكن مقارنتهم الا بالجراولر

اما الاف 15 فحجم بوداتها قريب من بودات التايفون .. كما انها تتكون من قدرات الرصد والمعالجة والتشويش معا

الزاوية خداعة :)

وقد اريتك البود 135 حيث مكوناته مدمجة بالبدن وضخمة جداً ..

اما الساب 514 يغطي ترددات اقل من الـSAP-518 لايغطيها البود ...الثاني ..

ان اردت الحكم فعلاً حاول ايجاد قوة البث .. فعلاً .. وطرق التشويش فالبودين

ليس شرط اذا حصلت علي الاف18 فسيكون التطوير للبلوك52 كامل التسليح كافي جدا لاعمال القصف و لتوفير النفقات ايضا
طموحات مصر ارتفعت ولن ترضى بتطوير لن يفى باحتياجتها المستقبلية سؤال أخى الكريم كم يستغرق زمن التطوير واين ستكون بعد انتهائه من إسرائيل

اصل لو اخدتها غير منقوصة شوفها في مهام قصف
اينعم حتخلصلك المخزون :D بص حتنفع جدا في تشكيلات معادية او في ليبيا
الادفانسد متوازنة اينعم بس ببود مغلق او من غيره مش حتباى زيها
و لو اتحملت بنظم built in ممكن تبقى بنزينة BVR\WVR missiles و تتربط مع الرافال ، الادافنسد نفس الشئ بس قول 16 صاروخ مثلا :D
الايدج الوحيد اللي هاممني كبلاتفورم هي مهام القصف و الحمولة
و تشغلها بحري شايله 3 larsm او 4 سلامر +e+e
لكن تسدق امريكا مش حتخلينا نجمع فالكون على ايجل :(
انا عايز ايييييييييييييييييييييييييييجل :لايتنج:

ردارها احسن من التلاتة و يا سلام لو حطينا ال AN\APG-82\81

اسيب المنتدي يومين ارجع الاقيكو بتخلصوا في الادفانسد و الايجل و كمان نسخ خاصه لأ و تتشرطوا في الرادار كمان
ماتخدوا الرابتور علي الفيرجينيا علي حاملتين طائرات فورد بطياراتهم بجموعات الحمايه هديه
و لا اقولوكوا : اكتب ليكو الساحل الغربي كله بيع و شرا lollll
الكويت بقالها سنين طالبه الهورنيت و الامريكان مطنشين و هما هايوفقولنا علي الادفانسد بسهوله
يا رب اكون غلط لاكن مش متقائل

اسيب المنتدي يومين ارجع الاقيكو بتخلصوا في الادفانسد و الايجل و كمان نسخ خاصه لأ و تتشرطوا في الرادار كمان
ماتخدوا الرابتور علي الفيرجينيا علي حاملتين طائرات فورد بطياراتهم بجموعات الحمايه هديه
و لا اقولوكوا : اكتب ليكو الساحل الغربي كله بيع و شرا lollll
الكويت بقالها سنين طالبه الهورنيت و الامريكان مطنشين و هما هايوفقولنا علي الادفانسد بسهوله
يا رب اكون غلط لاكن مش متقائل
كلام يا مان قعدة كلام هوا الكلام بفلوس :D
بس انا محق حشتري حاجة اشتري custom made ليا غير كده بلاها

يا نهار ابيض ... دى المواد المركبه يادوب 1% من البدن ... يا استاذ هاوس لو سمحت نسبة المواد المركبه فى بدن الرافال والاف 16 كام ... جزاك الله خيرا على المعلومه

حقك ؟ بتتشرط ؟ مش بقولك هاكتبلك الساحل الغربي قريب :D
مفهمتنيش ، المعيار القياسي مش حينفع لحالتك لانه نافع لحالتهم هوا بيشغل large scale lot بايدج نوعي مريحه لكن مش كبير
انت بتتعامل ب lot صغير جدا و لازم يبقى cutting edge مهندس على احتياجك اصلك مش حتقابل الكتلة الروسية و الميج و السو في الهواء على جانبي الكوكب
انت حتقابل رافاييل و البيت و التا في نطاق 200 كيلو حنين و الليلة زحام و هو عليا متقدم خطوتين و كل اللي حواليا بيتشرط و يطلب نسخ فا تاني هوا انا اللي ابن غسالة يعني جت عليا انا :D
يعني بزمتك هل في عاقل دلوقتي حيشتري ايجل بمعيار الامريكان بعد ما السعودي ادفانسد طلعت ب 14 طن حمولة و ملا يقل عن 14 hard points !!! ازاي يعني و يا باشا عايزها كاش شغال المهم دي طلباتي و انا كويس معاك و مظبطك لوجيستي حلو بدل ما تدفع انت تمن الصفقة كلها في تكلفة تغير خطوط عبورك حواليا لما اقفلك الطرق + انت مزبط سوسو و انا ساكت و مديلهم بدل الطيارة 3 و سامحلهم ب technology access و انا قلت ماشي برده و مش طالب كتير طيارة عادي من عندك كلها بس متزبطة ... غلط انا كده طماع ileysق

التعديل الأخير:
عودة
أعلى