هل تفكر مصر فى إستغلال علاقتها بأوكرانيا وتشكيل قوه مرافقه للميسترال ؟!!!

تمام , الكلام ده معقول ,,,
لكن كلهم مع بعض يبقى " عباسية "
اميل للاقتراح الاول وشايف انه اكثر منطقية

مانا قولت ان ده مستبعده اصلا غير العبء على الدعم الفني بس مشيت مع الفرضية للآخر واهي ارحم من 4 الماني و4 روسي و4 صيني و4 فرنساوي :D

بختلف معاك فى التقسيمه دى
السكوربيون بميزة اطلاق الكروز هيكون افضل لو قام بمهامه فى البحر الابيض والاحمر مع اليوان
التايب مع الميسترال واقعى اكتر

بالعكس انت مشكل بالميسترال مجموعة مهام وقتال بحرية تمثل ذراعك الطولى في البحر يعني خيرة غواصاتك وسفنك القتالية في المجموعة دي عشان تقوم بأدوار الردع والهجوم الفوري بمجرد اصدار الاوامر .. يبقى السكوربين هي الاساس كقوة هجوم صاروخي بالكروز من الاعماق ضد الاهداف البرية المُعادية .. امال انا بقول عايز السكوربين بالكروز ليه اصلا ؟!

انما التايب واليوان دول تعمل بيهم مهم دورية لتأمين السواحل وتعمل كمائن بحرية بالتايب لأي سفن او غواصات مقتربة .. يعني هاتشكل خطين دفاعيين للسواحل بتاعتك منهم خط متقدم بالتايب وخط ثاني باليوان يكون قريب من السواحل ومن فوقهم تشتغل بالجاويند والامباسادور ولما يكون في تهديد كبير تطلع بالبيري المطورة تساند الرجالة

وعادي التايب اللي انت حاططها اصلا في خط الدفاع المتقدم في البحر ممكن تروح تسند مجموعة الميسترال عند الحاجة لكده انما المهم عندي القدرة الهجومية من العمق تكون موجودة مع المجموعة دي

2) 4 تايب + 4 أمور لكن مش واضحلها ملامح لحد الان لأنهم مش هايبدأوا فيها قبل الانتهاء من طلبيات الكيلو يعني عشان استلم مش قبل 2020 وانا معايا 2 ميسترال يعني مافيش رفاهية الانتظار الوقت ده كله

اليوان كمان هتنشغل احواضها باربع غواصات باكستاني وغالبا كمان 3 تايلاندي
والفرنسي لو تعاقدت النهاردة مش هتستلم اول واحدة قبل 2020
ولو تصنيع مشترك يبقى ربنا يدينا طولة العمر .. لان الهند من 2005 لحد دلوقتي ولسه الغواصة مدخلتش الخدمة

اعتقد ان اللي معطل القرار المصري حاليا على التعاقد على غواصات هو مواعيد التسليم المتاخرة

اعتقد ان سلاح الغوصات المصري لن يكون الا الماني وروسي فقط 4الماني و6او8روسي بموصفات مصرية لان الروس بصراحة ملهمش منافس حقيقي في الغوصات ده غير انك تقدر تاخد منهم الا مستحيل تخده من الغرب ده غير صوريخ مستحيل الغرب يدهالك تصنعها الكروز المصري لن يكون الا روسي

فهمت انها مرافقة لحراسة الميسترال علشان كده بقول التايب

الأكثر قربا للمنطق
4 تايب 4 سكوربيون 4 يوان
4 تايب زي ما قال الزميل لأولاد العم
4 سكوربيون للميسترال
4 يوان مطعمة بتجهيز غربي + كروز

لكن ما اتمناه هو 6 تايب 6 يوان مع نقل تقنية وتصنيع مشترك في هذه الحالة سنكون دولة مصنعة وليست ستوردة ومستهلكة للسلاح
لكن هل سيكون هناك مانع من جهة الصين لنقل تقنية أو تصنيع مشترك فنحن لسنا باكستان ؟؟!!​

اعتقد موضوع الذراع الصاروخي من الاعماق هو اللي حيحدد الكفة ما بين اليوان و السكوربيون
و بما ان الدنيا بدات تبقى عافية في موضوع ال MTCR نوعا ما JASSM هناك و هينامو متباع هنا
اعتقد القيادة مش حتتنازل عن شئ مماثل قد ايه و ازاي مش فارقة المهم هو مدى كبير نسبيا لضربات برية و هنا قد ترجح الصين عن الباقي عموما
و قد اذهب ابعد من ذلك و اقول روسيا ( نسخة كلوب محترمة ) لانها الاجدر خصوصا بالعلاقات و خصوصا كمان ان منصاتها عاملة فاعلية في صمت الاعماق و التسلل في افضل مناطق لشبكات كشف الغواصات للناتو
المشكلة في المواعيد فعلا للتسليم زاي السو

المشكلة إنه الصين مشغولة بالصفقة الباكستانية الكبيرة 8 غواصات
وروسيا الأمور لسه مخرجتش للنور والكيلو مشغولة أيضاً
فيتبقى لك خيارين جيدين متاحين هم زيادة التايب أوالتعاقد على السكوربيون
لكن هل بالإمكان سكوربيون مع كروز ؟؟ وممكن يكون بمدى كام ؟؟​

يا جماعة الخير
اليوان مفيش فيها ميزة عن الاوربي او الروسي حتي السعر لما تيجي تجيب سونارات و اجهزة اليكترونية اوربية هتبقي نفس السعر تقريبا.
لو عايزين حاجة مستعجلة في خلال 2020 تبقي الاختيار الاول الامور و ممكن السكوربيون في حالة حل مشكلة الكروز سكالب علي ما نجهز نفسنا بكروز مصري محترم.
غير كده يبقي ياما مش هنعمل كروز او هحتاج غواصات تاني بعد ما اطور الكروز

الاقرب للواقع هو التعاقد علي ٢ سكوربيون بنقل تكنولوجي بالاضافه لاربعه تايب و في المستقبل احلال الاربعه المتقادمين عندنا باربعه او سته صيني او روسي

كده مش هتشيل عبئ
كده لمؤاخذة هتشيل ابح
تمام , الكلام ده معقول ,,,
لكن كلهم مع بعض يبقى " عباسية "
اميل للاقتراح الاول وشايف انه اكثر منطقية

بختلف معاك فى التقسيمه دى
السكوربيون بميزة اطلاق الكروز هيكون افضل لو قام بمهامه فى البحر الابيض والاحمر مع اليوان
التايب مع الميسترال واقعى اكتر
يا عم فوزى مالك بس زاعق فى الناس كلها يعنى ايه المشكلة فى هذا التعدد يعنى لو حيكون فى اسطولين فى البحرين الأحمر والأبيض ويتم تقسيم الغواصات عليهم ولكل اسطول قواعده وصيانته وبابا غنوجه ايه المشكلة خصوصا وانت تريد إرباك أعدائك بما لديك من أسلحة متنساش حاجة إننا نحطم النظريات تحطيما ولك منى أحلى سلام وتحية

هو المهم في الموضوع كله اني قبل ما اموت اشوف مصر بتستخدم السلاح ده ضد العدو الاول و الاخير .. اتمني اشوف الميسترال علي شواطئ حيفا و اتمني اشوف الرافال بتضرب تل ابيب و الميج ٣٥ بتدمر طائرات اسرائيل واشوف حائط صواريخ جديد بس امام رفح المصريه

يا جماعة الخير
اليوان مفيش فيها ميزة عن الاوربي او الروسي حتي السعر لما تيجي تجيب سونارات و اجهزة اليكترونية اوربية هتبقي نفس السعر تقريبا.
لو عايزين حاجة مستعجلة في خلال 2020 تبقي الاختيار الاول الامور و ممكن السكوربيون في حالة حل مشكلة الكروز سكالب علي ما نجهز نفسنا بكروز مصري محترم.
غير كده يبقي ياما مش هنعمل كروز او هحتاج غواصات تاني بعد ما اطور الكروز
مينفعش نضغط عليهم بتصنيع طلبيتنا من الغوصات عندنا فلى الترسانة ؟ والقطع الحساسة تجى من عندهم يجو هما عندنا يصنعو بايدهم ومنها العمالة تتدرب معاهم على التصنيع ؟

الافضل ان تكمل مصر مشوارها مع فرنسا خاصة في القطاع البحري
فحزمة التسليح التي اخذتها مصر تسمح لها من تختار مالذ وطاب من المعدات البحرية الفرنسية
واتمنى عدم تفويت الغواصات

السؤال هو انت عايز تفضل صغير و لا عايز تكبر؟
انت عايز يبقي عندك نوع واحد و لا اتنين غواصات و تجبر نفسك علي الذل لده او لده في المستقبل ولا عايز تنوع خياراتك؟
و الله لو المشكله كلها في الصيانه و الدعم الفني و الله انا ماعنديش في مصر اكتر من الشباب
ابعت بعثات دربهم في الاربع بلاد و اشتري من الاربع بلاد
بعد 10 سنين او 15 سنه هتلاقي عندك جيش كوادر بشريه بيفهموا تقريبا في الغواصات شرقي و غربي اعتمد عليهم في مشروع غواصتك انت
انا مش شرط عندي الجيش يبقي مليون عسكري اللي يفرق معايا انا كنيل ان يبقي عند الالاف الفنيين و المهندسين لان من غيرهم المليون دول هيعطلوا!
لو الطريقه اللي هتجبرني اني اعلم الناس اني اشتري غواصات يبقي اشتري
مين عارف يمكن كمان 30 سنه و لا حاجه تكون عملت غواصه ديزل محترمه تبيعها لبلاد افريقيا التعبانه لان وقتها اكيد هيكونوا فكروا فيها اصلا

مينفعش نضغط عليهم بتصنيع طلبيتنا من الغوصات عندنا فلى الترسانة ؟ والقطع الحساسة تجى من عندهم يجو هما عندنا يصنعو بايدهم ومنها العمالة تتدرب معاهم على التصنيع ؟
عادي جدا فرنسا عرضت السكوربيون علي كل الدول و بالتصنيع كمان و TKMS الالمانية التي تصنع التايب عرصت علي استراليا نقل تقنية و تصنيع احدث اصدارات التايب
مفيش مشكلة خالص في التصنيع المشكلة في باقي العناصر
الترسانة البحرية و هل تستطيع انتاج موازي لانتاج الجاوند في نفس الوقت
الفنيين المدربين
حجم الصفقة نفسها من الاخر رقم 4 غواصات و انت طالع هتصنع خصوصا السكوربيون
لذلك لازم الـتأني في موضوع الغواصات و تحديد مواصفات و بناءا عليه نقدر موقفنا هل نصنع ام نشتري

ايه رأيكم في الحته دي

عادي جدا فرنسا عرضت السكوربيون علي كل الدول و بالتصنيع كمان و TKMS الالمانية التي تصنع التايب عرصت علي استراليا نقل تقنية و تصنيع احدث اصدارات التايب
مفيش مشكلة خالص في التصنيع المشكلة في باقي العناصر
الترسانة البحرية و هل تستطيع انتاج موازي لانتاج الجاوند في نفس الوقت
الفنيين المدربين
حجم الصفقة نفسها من الاخر رقم 4 غواصات و انت طالع هتصنع خصوصا السكوربيون
لذلك لازم الـتأني في موضوع الغواصات و تحديد مواصفات و بناءا عليه نقدر موقفنا هل نصنع ام نشتري
الخطوة دى مهمة جدا وفى وجهه نظرى تصنيع الغوصات افضل من الجويند حتى لو هيتأخر انا عارف اننا محتاجين كميات من الجويند لكن الغوصات لو طورناه بكروز وتسليح مميز من احدث الطوربيدات خير الف مرة لانو سلاح ذكى جدا وفعال
بس المهم هل الترسانة فى الوضع الحالى هنقدر نصنع غواصة تصنيع مشترك ؟

اعتقد لو ربنا كرم و اشتريناها انسوا موضوع الـ350 مليون دولار للقطعة , ممكن ترسى على 200 مليون :D

مبلغ زي ده كنا اشترينا بيه الـجويند 3200 الأفضل منها بالـESSM و الـNSM من وجهة نظري

أعتقد أيضاً انه هناك احتمال كبير اننا لم نفعل بند عقد الجويند-2500 الذي يسمح لنا بطلب 2 اضافيين حتى الان بسبب هذه الفرقاطات الروسية المعروضة للبيع بتسليم فوري
الروس لا توجد لديهم مشاكل فى استكمال المشروع وهذا كان قرارهم فى البدايه
خصوصا ان ازمه المجركات الاوكرانيه ليست متعلقه بالادميرال جريجورفيتش فقط
ونائب رئيس الوزراء الروسى صرح سابقا ان المشروع سيعود للعمل عليه عام 2018 بعد ان تنتهى ساترن من تجارب على المحركات الجديده المصنوعه لصالح المشروعين الادميرال جورشكوف وجريجورفتش
لكن حاليا يبدو انهم تخلوا عن المشروع بشكل شبه نهائى لتوفير التكلفه لمشروع جديد ولكن طبعا توجد انتقادات لفكره محاوله تسويق مشروع تصميمه ليس حديث
ومن شهرين او ثلاثه كان هناك تصريح للرئيس التنفيذى لمكتب تصميمات احواض الشمال Vladimir Spiridopulo على امكانيه بناء مشروع جديد على الهياكل المبنيه فى احواض يانتار
وتحدث عن تعديلات كامله تتضمن تغيير Ship mast وانظمه رادار احدث وتسليح مختلف وازاله RBU-6000 واضافه قواذف VLS حسب الطلب
ولا يوجد خيارات كثيره امام ااروس , من الممكن جدا اقتناص الفرصه وبسعر جيد
رأيى ان الامر لا يستحق , الافضل التعامل معاهم فى الكورفيتات و زوارق الصواريخ حاليا

عودة
أعلى