احتياجات مصر المستقبليه

رد: احتياجات مصر المستقبليه

عفوا لكن بجانب الاحتيجات الجوية مصر تحتاج سلاح مشاة بحرية قوى مدعم بسفن ابرار برمائى وعدد من الغواصات

لا فائدة منة بدون غطاء جوى قوى جدا و الا تحولت عمليات الانزال الى مذابح لقواتك

طيب اخي بالنسبه للفونكس قادره على كشف التايفون من مسافه 90كلم جيد
ولاكن التايفون قادره على كشف السو35 من مسافه

RCS 0.0001 m2 class target: 18~21 km
RCS 0.001 m2 class target: 32~38 km
RCS 0.1 m2 class target: 104~122 km
RCS 1.0 m2 class target: 185~216 km
RCS 5.0 m2 class target: 278~324 km
RCS 10.0 m2 class target: 330~385 km

ولو قلنا ان المقطع الراداري للسو35 هو 1م2 فأن التايفون ستكشفها من مسافه 185-216 مع العلم
ان المقطع الراداري للسو هو 2م2
يعني التايفون قادره على قتل السو قبل ان تكتشف اصلا
مع العلم ان اعلا مدى لصاروخ تحمله التايفون هو 120كلم
يعني ممكن تطلق من مسافه 100كلم على ما اظن ان الاسبقيه تكون للتايفون في الانظمه الالكترونيه
مع العلم ان هناك مشروع غربي قادم بصاروخ جوجو مداه 180كلم اذا نجح المشروع لا يمكن ان تبقي للسو35 اي ورقه لتربح بها
انا اعرف ان السو35 جيده ولاكن تقنيا هي منافسه ولاكن الغلبه للتايفون
اريد رايك اخي في الكلام اعلاه ممكن اكون علطان اتمنى لو كنت كذالك ان تصحح
مع العلم ان السعوديه مهتمه جدا بالسو34
فممكن اخي تعطيني البصمه الراداريه للسو34 اعرف انه خارج الموضوع ولاكن للمعرفه فقط

تشرفت بالتحدث اليك اخي
شكرا لك

1/ وفقا للجدول المذكور منك عن قدرات التايفون فى رصد rcs لاى طائرة

يمكننا وكما ذكرت انها من الممكن ان ترصدالسوخوى من مسافة 185 الى 216

وهذا الفرق او الاختلاف بينالمسافتين (31)كيلو متر هو اختلاف rcs بناء على معدل النفث/ اتجاة الرصد/الحمولة.

وبناء علية ساعيد المقارنة بين السوخوى 35 وكذلك التايفون

وساعتمد فى المقارنة بين الجدول المذكور منك وبين جدول رصد رادار الايربس الموضوع على السو 35 والذى تم نشرة فى معرض سنغافورة للطيران( ((((((( وانا لحد كبير اشك فى الجدول الذى اتحدث عنة وعن امكانيات رادار الايربس)))))))9

1/ فى حالة مواجهة اخرى بين السو 35 والتايفون

مع حمولة كاملة للطرفين........ ومع معدل نفث واحد

نجد الاتى

ان التايفون يزيد rcs لها من 10 سنتيمتر مربع الى 75 سنتيمتر مربع

وكذلك يزيد rcs للسو 35 من 1 متر مريع الى 2 متر مربع

ناتى للجداول والحسابات ونوعية الصواريخ

لو السو 35 فى كامل حمولتها ومعدل نفث متساوى مع التايفونونظام حرب head to head

التايفون سترى السو 35 على بعد 1000 كيلو(((((((فرضا)))))))))((((((((ومجاملة للتايفون))))))))
ولكن التايفون لا يمكنها ان تضرب السو الا من مسافة 180 كيلو متر(((((((((على افتراض اخر ان التايفون تم تحميلها بصاروخ aim 120 ad بعد ان تم تطويرة الى مدى 180 كيلو متر(((((((وهو مالم يحدث))))))

من هنا نرى ان التايفون يمكنها اسقاط السوخوى من بعد 180 كيلو!!!!!!

مستحيل

لان الصاروخ معدل الاطباق لة سيكون فى اضعف حالاتة فى اضعف اضعف حالاتة لانة اخر مداة

ويمكن لطيار السو 35 المناورة والافلات منة نظرا لان قدرة مناورة السو 35 تسعة ونصف .

على الحالة الاخرى
ووفقا لجدول معرض سنغافورة للطيران

نجد ان السوخوى 35

يمكنها ان ترى التايفون من بعد 160 كيلو لو التايفون محملة تماما بالسلاح ويكون rcs لها 75 سنتيمتر مربع

وهو ما اشك فية لانى ارى ان لم تكن الطائرة شبحية بالكامل فيرتقع rcs لها من حالة الطيران الحر الى تسليح كامل بمعدل 1 متر

ولكن للمقارنة وتوضيح الامورهفترض ان السو35 رات التايفون على بعد160 كيلو فقط!!!!!

فيمكنها فى تلك الحالة ارسال صاروخ r-37 مما ينتج عنة تدمير التايفون تماما تماما

لان مدى الصاروخ الفعلى من 300 الى 350 كيلو متر مما يعنى ان معدل الاطباق لدية سيكون فى اشد حالاتة كفاءة

ومن هنا تنتصر السوخوى

--------------------------------------------------------------------

حالة اخرى اكثر احتمالا وواقعيةوهو ماسيحدث بالفعل

وهى ان الطائرتين متقابلتين head to head تايفون ترى السوخوى على مسافة 185

وسوخوى ترى التايفون على مسافة 160 كيلو متر

تنتظر التايفون وتزيد معدل النفث الى اقصاة لتصل بسرعة الى معدل مسافة 120 كيلو متر حتى يمكنها ان تطلق ما تحملة من aim 120 ad ذو مدى 120 كيلو متر الى السوخوى وهنا يراها طيار السوخوى ولا يفع لها شئ......... وينتظر ان تطلق علية الامرام من هذا المدى

سيصل الصاروخ للسو من مسافة 120 كيلو متر سيكون ثانية الصاروخ فى اضعف اضعف حالات اطباقة

هنا طيار السو 35 يمكنة عمل شئ بديع للغاية للغاية الا وهو

التسلق!!!!!!!!!!!!!!!!!!

التسلق للاعلى بسرعة السو 35 الرهيبة

ويطير وراة الصاروخ

ولكنة سيكون بلا فائدة لانة سوف يحرق وقودة قبل ان يصل الى السوخوى 35 على هذا الارتفاع ومن تلك المسافة 120 كيلو متر بما يعنى انى لن تكون لة اى فائدة ومن الاحسن ان لم يطلقة طيار التايفون

وعلى الجهة الاخرى

يرى السوخوى 35 التايفون من مسافة 160 كيلو متر

وينتظر اقترابة لمسافة 120 كيلو حتى يستقبل هو اولا الامرام ذو مدى 120 كيلو متر وبعد ان يتجنبة بالتسلق لاعلى

يطلق هو الاخر صاروخ بديع اسمة

r-27 et وهو صاروخ حرارى وليس رادارى

مما ينتج استحالة هروب التايفون منة نظرا لمعدل النفث الشديد لها

من هنا اخى الكريم

انا ارى من وجهة نظرى الخاصة ولا الزم بها ذاتك الكريمة

ان الغلبة للسو على التايفون

ومن هنا انا ارشحها لدول الطوق العربية وخصوصا مصر بلدى لحجم التهديد المباشر لنا ولامكانيات عدونا.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
اما ما يتعلق بطلبك اخى عن rcs للسوخوى 34 لا اعرف ذلك تلك الطائرة يحيط بها السرية بشكل عنيف

ولكنها طائرة قاذفة ليس لها مثيل هى الاخرى وعبارة عن محطة تشويش رادارى طائر او محطة حرب الكترونية طائرة... يكفى ان تعلم انها تصدر 12 هدف مضلل لاعدائها اثناء طيرانها ههههههههههههه
وعموما انا اعرف انهم عدلوا شكل مقدمتها حتى ياخذ شكل( منقار البطة) لتقليل البصمة الرادارية لها

مما يعنى انها من الممكن ان تقل بصمتها الرادارية عن السوخوى 35

بخلاف اصلا هى لا تريد البصمة الرادارية نظرا لاعتماد الروس على السو 35 والميج 35 والسو 37 على تدمير دفاعات العدو الجوية

ومن ثم تاتى السو 34 لتدمير الاهداف البرية والبحرية

اتمنى ان اراها بالفعل فى الشقيقة السعودية ستكون نقلة كبيرة فى الحرب البرية لديكم.

تحياتى

و الخبرة لصالح روسيا في تطوير صواريخهم و رداراتهم و منه فإن الفارق سيبقى موجود رغم أن الأمر نسبي ايضا
لكن أود أن أخبركم أهم شئء في الطائرة لمن يريد أن يشتري طائرة معينة
1- أهم ميزة: الهيكل شكله الأيروديناميكي و قوته خاصة في المناورات و هذا ما يحدد العمر الإفتراضي للطائري وهذا تتفوق فيه روسيا بشكل مذهل و طائرات سوخوي 30 و ميغ 29 فما فوق تتفوق على نضيراتها الغربية
إنخفاض البصمة الرادارية أمر مهم لكن تتفوق طائرات الأف 22 الأمركية في هذا الجانب الذي إستطاعات أن تلغيه ردارات السوخوي30 و 32-34 و 35 فتستطيع رادارات روسيا إكتشاف الأف 22 على بعد 260 كلم هذا دون النضر للحرب الإلكترونية التي استطاعت روسيا أن تجد لها وسائل لإلغاء هاته الميزة
و سبب كون الهيكل هو أهم ميزة إلى أن كل الأجهزة الأخرى يمكن تطويرها
2-المحركات و الردارات و الصواريخ التي تتفوق فيها روسيا بشكل مذهل و هي قابلة للتطوير و هنا الأسبقية لروسية حاليا
فتطوير رادار جديد لطائرة يستغرق سنوات أو عشرات السنوات و العشر سنوات تتغير فيها أمور اخرى لذلك إنتضار تطوير الغرب لراداراتهم و صواريخهم و محركاتهم شبيه بالأحلام للتفوق على الطائرة العدو لأن العدو لن يقف الزمن و يكتفي بالتفرج فله الأسبقية و سيطور إلى الأفضل ليبقي على تلك الأسبقية ومن هنا نكتشب سر الحرب الباردة المخابرتية الإقتصادية اللوبية الصهيونية الأمريكية المبنية على توطيد اللوبيات بالدول و الحصار الإقتصادي للتفوق على الإتحاد الصوفياتي الذي كان اقوى بكثير من أمريكا
و روسيا حايليا استفادت من الدرس و هي تستفيد من التخبط الأمريكي الحالي و هي افضل فرصة لها لقهر تلك اللوبيات المتواجدة بتلك الدول أمثلة على ذلك البرازيل و كوبا و فنزويلا و إيران و من العرب سوريا و اليمن و ليبيا دون احتساب الجزائر التي لم تستطع اللوبيات الصهيونية في اختراقها إلا بعض الشرذمات التي لا تملك إي تأثير على الدولة الجزائرية متمثلة في صحفيين أو اقل و ذلك بإعتراف أسرائيل و مثال اللوبي الصهيوني وزير الإقتصاد المغربي اليهودي الأصل كدليل هم يضغطون على امريكا لمنع صفقات الجزائر مستغيلين جهل إخواننا المغاربة المسلمين دون أن ننسى تونس و يوجد بها من يهود لدرجة منع الحجاب و أعتقد أن مصر تمكن كثير اللوبي الصهيوني بها لكن هذا بحكم قربها من إسرائيل و تكثيف جهود إسرائيل بها بمعونة المسيحيين لكن رجال مصر في حرب باطنية قوية معهم و لا أخشى على مصر فهي و السعودية تعتبران مركز للإسلام و الله سيكفينا شر اليهود
3-الإلكترونيات و خاصة المتعلقة منه ببرمجيات التحكم لدى الطائرة و هذا المجال الذي تتفوق فيه أمريكا على روسيا لكنه جانب غير مهم مقارنة بما سبق و الجزائر تعتمد على شركات موثقة اخرى متواجدة بفرنسا علما أن للجزائر لوبي جزائري قوي داخل فرنسا تقول لي كيف يأقول لك
الفضل للله في هذا إستعمار فرنسا لنا عاد علينا بالفائدة من هذا الجناب فحاليا يتواجد حوالي 6 ملايين جزائري بفرنسا و الغريب أن فرنسا من دون أن تشعر كانت تمنح حق المجيئ لفرنسا بخصوصية للطبقة المثقفة الجزائرية و من هنا استفادت الجزائر كثيرا و استطاعت الإستخبارات الجزائرية أن تتوغ بفرنسا بقوة لدرجة فاقت بكير تلك التي زرعتها فرنسا و غسرائيل بالجزائر مم قضى على أغلب مخططات فرنسا داخل الجزائر و مخابرات الجزائر متواجدة حتى بروسية و أمريكا و تقل بأمريكا و علما أنا الجزائر دربت فلسطينيين و هناك حرب باطنية بين الجزائر و إسرائيل قوية جدا وربما تكون أقوى من تلك الموجدة لدى و السر في ذلك الإسلام
سأتوقف عند هذا ثم أعود لأكمل

اتفق معاك تماما اخى

1/ وفقا للجدول المذكور منك عن قدرات التايفون فى رصد rcs لاى طائرة

يمكننا وكما ذكرت انها من الممكن ان ترصدالسوخوى من مسافة 185 الى 216

وهذا الفرق او الاختلاف بينالمسافتين (31)كيلو متر هو اختلاف rcs بناء على معدل النفث/ اتجاة الرصد/الحمولة.

وبناء علية ساعيد المقارنة بين السوخوى 35 وكذلك التايفون

وساعتمد فى المقارنة بين الجدول المذكور منك وبين جدول رصد رادار الايربس الموضوع على السو 35 والذى تم نشرة فى معرض سنغافورة للطيران( ((((((( وانا لحد كبير اشك فى الجدول الذى اتحدث عنة وعن امكانيات رادار الايربس)))))))9

1/ فى حالة مواجهة اخرى بين السو 35 والتايفون

مع حمولة كاملة للطرفين........ ومع معدل نفث واحد

نجد الاتى

ان التايفون يزيد rcs لها من 10 سنتيمتر مربع الى 75 سنتيمتر مربع

وكذلك يزيد rcs للسو 35 من 1 متر مريع الى 2 متر مربع

ناتى للجداول والحسابات ونوعية الصواريخ

لو السو 35 فى كامل حمولتها ومعدل نفث متساوى مع التايفونونظام حرب head to head

التايفون سترى السو 35 على بعد 1000 كيلو(((((((فرضا)))))))))((((((((ومجاملة للتايفون))))))))
ولكن التايفون لا يمكنها ان تضرب السو الا من مسافة 180 كيلو متر(((((((((على افتراض اخر ان التايفون تم تحميلها بصاروخ aim 120 ad بعد ان تم تطويرة الى مدى 180 كيلو متر(((((((وهو مالم يحدث))))))

من هنا نرى ان التايفون يمكنها اسقاط السوخوى من بعد 180 كيلو!!!!!!

مستحيل

لان الصاروخ معدل الاطباق لة سيكون فى اضعف حالاتة فى اضعف اضعف حالاتة لانة اخر مداة

ويمكن لطيار السو 35 المناورة والافلات منة نظرا لان قدرة مناورة السو 35 تسعة ونصف .

على الحالة الاخرى
ووفقا لجدول معرض سنغافورة للطيران

نجد ان السوخوى 35

يمكنها ان ترى التايفون من بعد 160 كيلو لو التايفون محملة تماما بالسلاح ويكون rcs لها 75 سنتيمتر مربع

وهو ما اشك فية لانى ارى ان لم تكن الطائرة شبحية بالكامل فيرتقع rcs لها من حالة الطيران الحر الى تسليح كامل بمعدل 1 متر

ولكن للمقارنة وتوضيح الامورهفترض ان السو35 رات التايفون على بعد160 كيلو فقط!!!!!

فيمكنها فى تلك الحالة ارسال صاروخ r-37 مما ينتج عنة تدمير التايفون تماما تماما

لان مدى الصاروخ الفعلى من 300 الى 350 كيلو متر مما يعنى ان معدل الاطباق لدية سيكون فى اشد حالاتة كفاءة

ومن هنا تنتصر السوخوى

--------------------------------------------------------------------

حالة اخرى اكثر احتمالا وواقعيةوهو ماسيحدث بالفعل

وهى ان الطائرتين متقابلتين head to head تايفون ترى السوخوى على مسافة 185

وسوخوى ترى التايفون على مسافة 160 كيلو متر

تنتظر التايفون وتزيد معدل النفث الى اقصاة لتصل بسرعة الى معدل مسافة 120 كيلو متر حتى يمكنها ان تطلق ما تحملة من aim 120 ad ذو مدى 120 كيلو متر الى السوخوى وهنا يراها طيار السوخوى ولا يفع لها شئ......... وينتظر ان تطلق علية الامرام من هذا المدى

سيصل الصاروخ للسو من مسافة 120 كيلو متر سيكون ثانية الصاروخ فى اضعف اضعف حالات اطباقة

هنا طيار السو 35 يمكنة عمل شئ بديع للغاية للغاية الا وهو

التسلق!!!!!!!!!!!!!!!!!!

التسلق للاعلى بسرعة السو 35 الرهيبة

ويطير وراة الصاروخ

ولكنة سيكون بلا فائدة لانة سوف يحرق وقودة قبل ان يصل الى السوخوى 35 على هذا الارتفاع ومن تلك المسافة 120 كيلو متر بما يعنى انى لن تكون لة اى فائدة ومن الاحسن ان لم يطلقة طيار التايفون

وعلى الجهة الاخرى

يرى السوخوى 35 التايفون من مسافة 160 كيلو متر

وينتظر اقترابة لمسافة 120 كيلو حتى يستقبل هو اولا الامرام ذو مدى 120 كيلو متر وبعد ان يتجنبة بالتسلق لاعلى

يطلق هو الاخر صاروخ بديع اسمة

r-27 et وهو صاروخ حرارى وليس رادارى

مما ينتج استحالة هروب التايفون منة نظرا لمعدل النفث الشديد لها

من هنا اخى الكريم

انا ارى من وجهة نظرى الخاصة ولا الزم بها ذاتك الكريمة

ان الغلبة للسو على التايفون

ومن هنا انا ارشحها لدول الطوق العربية وخصوصا مصر بلدى لحجم التهديد المباشر لنا ولامكانيات عدونا.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
اما ما يتعلق بطلبك اخى عن rcs للسوخوى 34 لا اعرف ذلك تلك الطائرة يحيط بها السرية بشكل عنيف

ولكنها طائرة قاذفة ليس لها مثيل هى الاخرى وعبارة عن محطة تشويش رادارى طائر او محطة حرب الكترونية طائرة... يكفى ان تعلم انها تصدر 12 هدف مضلل لاعدائها اثناء طيرانها ههههههههههههه
وعموما انا اعرف انهم عدلوا شكل مقدمتها حتى ياخذ شكل( منقار البطة) لتقليل البصمة الرادارية لها

مما يعنى انها من الممكن ان تقل بصمتها الرادارية عن السوخوى 35

بخلاف اصلا هى لا تريد البصمة الرادارية نظرا لاعتماد الروس على السو 35 والميج 35 والسو 37 على تدمير دفاعات العدو الجوية

ومن ثم تاتى السو 34 لتدمير الاهداف البرية والبحرية

اتمنى ان اراها بالفعل فى الشقيقة السعودية ستكون نقلة كبيرة فى الحرب البرية لديكم.

تحياتى
اخي الكريم معلوماتك مشوشة للغاية
r37 هو مخصص لطائرات الاواكس والطائرت ضعيفة المناورة ولا يصلح لاستهداف الطائرات المقاتلة ذات المناورة العالية
ثانيا يا اخي المقطع الرادري من موقع شركة سوخوي 3م
فكيف تقول ان واحد متر بدون تسليح و2 متر بكامل التسليح
ناهيك عن طريقتك في المقارنة غريبة وتحيز واضح للسوخوي وهل التايفون لا تناور كما تناور السوخوي وتفعل نفس الامر في مواجهه الصواريخ الروسية:duel[1]:
عموما التايفون والرافال هم الافضل في البصمة الرادرية بعد الطائرات الشبحية الامريكية
والسوخوي طائرة ممتازة ولها ما يميزها ols والمدي والحمولة وغيرة
وفي النهاية اي طائرة من هذة الطائرات اقتنائها سيكون شيء رائع للدول العربية
مع اني افضل التقنية الغربية بدون الخوض في مقارنات
تحياتي لك

r37 هو مخصص لطائرات الاواكس والطائرت ضعيفة المناورة ولا يصلح لاستهداف الطائرات المقاتلة ذات المناورة العالية
ناهيك عن طريقتك في المقارنة غريبة وتحيز واضح للسوخوي وهل التايفون لا تناور كما تناور السوخوي وتفعل نفس الامر في مواجهه الصواريخ الروسية:duel[1]:
عموما التايفون والرافال هم الافضل في البصمة الرادرية بعد الطائرات الشبحية الامريكية
تحياتي لك

بدخول الميتيور الخدمه للتايفون سيتغير الوضع جذريا

لكن السوخوي 35 تتميز بمناورة حتى 9 جي وهذا عن حق لأن سلفها السوخوي 30 كانت هكذا

بالوضع الحالي السوخوي تتفوق على التايفون

مع دخول الرادار الجديد والميتيور المعدل للخدمة سيكون لنا كلام غيره

نخلينا واقعيين ..
عندنا اف 16 بلوك 42 .. اتمنى يتحدث 52 وتمام .. + ميراج 20000 جميل جدا ..واعتقد دى القصف الجوى للاهداف الأرضية مش كدة ؟ ولو حد يفيدنى تنفع ميراج وفاكلون يكونو طائرات سيادة جوية ؟ ام فقط ممصمة لقصف الأهداف ؟

لو محتاجين سيادة جوية يبقى سوخوى 30+++
الى ينقصنا بقى طيران اعتراض بدل طبعا الميج 21 .. وارجو محدشيقولى مطورة .. محتاجين طيارة حديثة !! ميج 29 ! فى حدود الواقع وعلى اد ميزانيتنا .. وكفاية قوى مع خبرة الطيار المصري

يبقى محتاجين نحدث بلوك الفالكون .. وطيران اعتراض محترم من عائلات الميج المتطورة .. واللهى لو نقدرن جيب ميج 30++ يبقى فضل ونعمة .. لكن مش لدرجة 35 لانى اعتقد انها لسة مخدمتش فى الجيش الروسي اصلا ؟ ولو خدمت هناخدها نسخة تصديرية ! ومش هتصدر روسيا طيرانها الى شغالة بيه قواتها الجوية الحالية مش كدة ؟

ويريت نبدل بقى كافة طائرات الخردة مش ميج 21 بس ..مثلا كالاف 4 فانتوم بمثلا التورنيدو .. بديل كويس ومتاحة وتناسبنا وتناسب ميزانتنا ..

تحياتي

اسف للرد مرتين ..

لا فائدة منة بدون غطاء جوى قوى جدا و الا تحولت عمليات الانزال الى مذابح لقواتك

اتفق معاك .. بالاضافة لاننا يسيدى مش محتاجين اصلا مشاة بحرية قوات السيل تيم والصاعقة وباقى فرع القوات الخاصة كافية اوى وبتؤدي دورها تمام والى هنصرفة فى طيران بحرى لتغطية ودعم قوات مشاة البحرية خصوصا اننا مش محتاجينها نخليه لتحديث وتتعديل سلاحنا الجوى ..

تحياتي لك

تماااااااااااااام

اخي الكريم معلوماتك مشوشة للغايةجملة سخيفة جدا ممكن ارد عليها بشكل اسخف........... لكن مفيش داعى
r37 هو مخصص لطائرات الاواكس والطائرت ضعيفة المناورة ولا يصلح لاستهداف الطائرات المقاتلة ذات المناورة العاليةجل من لا يسهو
ثانيا يا اخي المقطع الرادري من موقع شركة سوخوي 3مانت بتردد الكلام وبس ومش عاوز تتعب نفسك انك تعرف معلومة جديدة....... ولو كنت تعبت نفسك وسالت الجدع المصرى اللى هو انا اللى بيقول عكس ما سوخوى بتقول ....... كنت عرفت معلومة جديدة على ودانك عن السوخوى 35.......لكن انت مش عاوز تعرف شئ جديد او رافض تعرف شئ جديد........ السوخوى ممكن توصل لمتر واحد او اقل كمان........ ولو سالتنى بشكل كويس انا هجاوبك وهعرفك ازاى ممكن توصل لواحد متر مربع......
فكيف تقول ان واحد متر بدون تسليح و2 متر بكامل التسليح........... لو سالتنى هتعرف وهتعرف كمان شئ جديد عن السوخوى انت متعرفوش قبل كدة واول مرة تسمعة.
ناهيك عن طريقتك في المقارنة غريبة وتحيز واضح للسوخويممكن سياستك تعمل مقارنة (((((مش غريبة))))))))) وفيها تحيز واضح للتايفون وانا اناقشك فيها بكل موضوعية. وهل التايفون لا تناور كما تناور السوخوي وتفعل نفس الامر في مواجهه الصواريخ الروسيةحاول تتعب شوية واعرف مدى الصواريخ الروسية وسرعتها وسرعة السوخوى ومعدل تسلقها وزوايا رادارها ونفس الشئ عن التايفون وانت تعرف انا بتكلم ازاى..... انت بتردد وبس........... وعموما مفيش طيارة مناورتها زى السو 35 ........ اثبت العكس لو تعرف:duel[1]:
عموما التايفون والرافال هم الافضل في البصمة الرادرية بعد الطائرات الشبحية الامريكيةمحدش قال العكس...هههههههههههه
مع اني افضل التقنية الغربيةاهو انت كدة عبرت عن دواخلك من منطلق عاطفى

لكن انت لا ناقشتنى فى كلامى ولا دافعت عما تؤمن بة من حبك للطائرات الغربية..... انت قولت كلمتين ومشيت
بدون الخوض في مقارنات
تحياتي لك[/QUO

تمام

نخلينا واقعيين ..
عندنا اف 16 بلوك 42 .. اتمنى يتحدث 52 وتمام .. + ميراج 20000 جميل جدا ..واعتقد دى القصف الجوى للاهداف الأرضية مش كدة ؟ ولو حد يفيدنى تنفع ميراج وفاكلون يكونو طائرات سيادة جوية ؟ ام فقط ممصمة لقصف الأهداف ؟

لو محتاجين سيادة جوية يبقى سوخوى 30+++
الى ينقصنا بقى طيران اعتراض بدل طبعا الميج 21 .. وارجو محدشيقولى مطورة .. محتاجين طيارة حديثة !! ميج 29 ! فى حدود الواقع وعلى اد ميزانيتنا .. وكفاية قوى مع خبرة الطيار المصري

يبقى محتاجين نحدث بلوك الفالكون .. وطيران اعتراض محترم من عائلات الميج المتطورة .. واللهى لو نقدرن جيب ميج 30++ يبقى فضل ونعمة .. لكن مش لدرجة 35 لانى اعتقد انها لسة مخدمتش فى الجيش الروسي اصلا ؟ ولو خدمت هناخدها نسخة تصديرية ! ومش هتصدر روسيا طيرانها الى شغالة بيه قواتها الجوية الحالية مش كدة ؟

ويريت نبدل بقى كافة طائرات الخردة مش ميج 21 بس ..مثلا كالاف 4 فانتوم بمثلا التورنيدو .. بديل كويس ومتاحة وتناسبنا وتناسب ميزانتنا ..

تحياتي

اخى الكريم

السو 30 مفيش بينها وبين السو 35 مقارنة
لان مفيش مقارنة بين
irbis_e

و

niip no11m

ودة اللى بيخلى ان السو 30 ليست طائرة سيادة جوية الا فى حالة تطوير رادارها

اما السو 35 هى سيادة جوية ومناسبة اكتر لمصر

تحياتى اليك

اخي الكريم معلوماتك مشوشة للغايةجملة سخيفة جدا ممكن ارد عليها بشكل اسخف........... لكن مفيش داعى
r37 هو مخصص لطائرات الاواكس والطائرت ضعيفة المناورة ولا يصلح لاستهداف الطائرات المقاتلة ذات المناورة العاليةجل من لا يسهو
ثانيا يا اخي المقطع الرادري من موقع شركة سوخوي 3مانت بتردد الكلام وبس ومش عاوز تتعب نفسك انك تعرف معلومة جديدة....... ولو كنت تعبت نفسك وسالت الجدع المصرى اللى هو انا اللى بيقول عكس ما سوخوى بتقول ....... كنت عرفت معلومة جديدة على ودانك عن السوخوى 35.......لكن انت مش عاوز تعرف شئ جديد او رافض تعرف شئ جديد........ السوخوى ممكن توصل لمتر واحد او اقل كمان........ ولو سالتنى بشكل كويس انا هجاوبك وهعرفك ازاى ممكن توصل لواحد متر مربع......
فكيف تقول ان واحد متر بدون تسليح و2 متر بكامل التسليح........... لو سالتنى هتعرف وهتعرف كمان شئ جديد عن السوخوى انت متعرفوش قبل كدة واول مرة تسمعة.
ناهيك عن طريقتك في المقارنة غريبة وتحيز واضح للسوخويممكن سياستك تعمل مقارنة (((((مش غريبة))))))))) وفيها تحيز واضح للتايفون وانا اناقشك فيها بكل موضوعية. وهل التايفون لا تناور كما تناور السوخوي وتفعل نفس الامر في مواجهه الصواريخ الروسيةحاول تتعب شوية واعرف مدى الصواريخ الروسية وسرعتها وسرعة السوخوى ومعدل تسلقها وزوايا رادارها ونفس الشئ عن التايفون وانت تعرف انا بتكلم ازاى..... انت بتردد وبس........... وعموما مفيش طيارة مناورتها زى السو 35 ........ اثبت العكس لو تعرف:duel[1]:
عموما التايفون والرافال هم الافضل في البصمة الرادرية بعد الطائرات الشبحية الامريكيةمحدش قال العكس...هههههههههههه
مع اني افضل التقنية الغربيةاهو انت كدة عبرت عن دواخلك من منطلق عاطفى

لكن انت لا ناقشتنى فى كلامى ولا دافعت عما تؤمن بة من حبك للطائرات الغربية..... انت قولت كلمتين ومشيت بدون الخوض في مقارنات
تحياتي لك[/QUO

تمام
لا حول ولا قوة الا بالله
لماذا يا اخي هذا الاصرار والتمادي في الخطا
معلوماتك مغلوطة يا اخي العزيز سواء بخصوص r37 او المقطع الراداري للسوخوي 35
اتمني ان تراجع معلوماتك ولا تتمادي في الخطا بهذة الطريقة دون فهم
ولن اسالك عن شيء انا متاكد منة عن طريق موقع شركة سوخوي فهل ستعلم امكانيات الطائرة اكثر من مصنيعها :confused:
ام انك تردد فقط ما تقراة في المنتديات دون ان تعي ما تقول
اما بالنسبة لمدي الصواريخ يوجد فرق كبير بين االمدي الاقصي للصاروخ والمدي المؤثر للصاروخ
وهذا المدي يختلف ايضا بين الطائرات ضعيفة المناورة كالاواكس وطائرات التزود بالوقود والطائرات المقاتلة عالية المناورة
اما بالنسبة لعدم مناقشتك في مقارنة السوخوي والتايفون من تكون معلوماتة مغلوطة لهذة الدرجة لا يجوز الدخول في نقاش معة من الاساس لكن اصحح خطاة ليس اكثر وهذا ما فعلتة معك
انتهي

لا حول ولا قوة الا بالله
لماذا يا اخي هذا الاصرار والتمادي في الخطاتانى بتتكلم وبس

عدل........ عدل ......... عدل......... مش عارف تعدل يبقى خلاص اسكت

معلوماتك مغلوطة يا اخي العزيز سواء بخصوص r37 زى ان التايفون بتشوف السو على بعد 1000 كيلو كدة ولا زى ما بتشيل صاروخ 180 كيلواو المقطع الراداري للسوخوي 35اولا / انت شكلك اتاكدت ان ان البصمة الراداريةبتتاثر بالحمولة ومعدل النفث هههههههههههههههه

ثانيا/ rcsللسو 35 .... ...... واللهى مفيش كلام يتقالك .... كانت معلومة البصمة الرادارية ومؤثراتها جديدة عليك وشكلك اتاكدت منها ونسيتها وعاوز تتكلم فى فى rcs انا بقولك توصل لمتر او اقل((((((( بس انت مش عاوز تعرف او تتعلم شئ جديد))))))))) انت حر فى نفسك.

اتمني ان تراجع معلوماتك ولا تتمادي في الخطا بهذة الطريقة دون فهم.... هقولك اية بس........ واللهى حرام اكتبلك كلام يعرفك شئ جديد
ولن اسالك عن شيء انا متاكد منة عن طريق موقع شركة سوخوي فهل ستعلم امكانيات الطائرة اكثر من مصنيعها :confused:اكلمك ازاى اذا كنت حتى مش عارف تقرا اللى كاتباة شركة سوخوى...... واذا قريتة مفهمتوش....... روح اقرا من تانى اللى كاتباة شركة سوخوى وافهمة وبعد كدة تعالى ناقشنى......... ولغاية اللحظة متناقشنيش. لازم تعرف تقرا الكلام وتفهمة قبل ما تناقش الناس.ولو قريتة كويس هتعرف ان السو 35 بتوصل لمقطع رادارى (((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((واحد متر))))))))))))))))))))))))))))))))))))))) او اقل.

عاوز اكتر من كدة

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ولو معرفتش اسالنى بشكل مؤدب وانا اعرفك ازاى.

ام انك تردد فقط ما تقراة في المنتديات دون ان تعي ما تقوليا مثبت العقل والدين

اذا كنت انا بقولك على معلومات انت اول مرة تسمع عنها زى

1/ البصمة الرادارية بتتاثر بالحمولة ومعدل النفث وزاوية الطيران

2/ السو 35 بتوصل rcs لواحد متر

3/ قولتلك لو عاوز تعرف عبقرية الايربس هى اية انا هجاوبك...... بس دلوقتى لا مش هجاوبك

ابقى بردد كلام ازاى

ابقى بقول كلام انت عمرك ما قريتة على اى منتدى

صح ولا لا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اما بالنسبة لمدي الصواريخ يوجد فرق كبير بين االمدي الاقصي للصاروخ والمدي المؤثر للصاروخق و ل لنفسك الكلام دة وانت هتلاقى ان التايفون خسرانة امام السوخوى مش تقولهولى انا.
وهذا المدي يختلف ايضا بين الطائرات ضعيفة المناورة كالاواكس وطائرات التزود بالوقود والطائرات المقاتلة عالية المناورةانت حتى مش عارف تكتب .... اخر سطرين انت كتبتهم ملهمش اى علاقة ببعض ههههههههههههههههههههههههه
اما بالنسبة لعدم مناقشتك في مقارنة السوخوي والتايفون من تكون معلوماتة مغلوطة لهذة الدرجة لا يجوز الدخول في نقاش معة من الاساس لكن اصحح خطاة ليس اكثر وهذا ما فعلتة معك
انتهي

ميطرقعش الا الصفيح الفاضى

سيبك انت

مشكوووورين على المرووور الرااائع

سي يو

عودة
أعلى