احتياجات مصر المستقبليه

رد: احتياجات مصر المستقبليه

الميراج 2000 عددها مش 20 بس ياحلو

وماتسألنيش كام

فعلا اخي عددها حتى الان 18 طائره
ان شاء الله تأتي الصفقات القادمه وتكون سند وعون للاسلام و المسلمين
والمزيد من التقدم والرخاء لمصر الشقيقه

18 ومنهم مش عارف كام تدريب باين 2 ولا 4

والباقي للقتال

لا أنا عارف القصة دي

بس برضه مش 20 ولا 18

وأنا عارف أنا بتكلم عن إيه

18 طائرة و اتنين تدريب و وقت الحرب الطائرتين يتحملوا اسلحة و نقولهم طيرواااااا

18 ومنهم مش عارف كام تدريب باين 2 ولا 4

والباقي للقتال

لا أنا عارف القصة دي

بس برضه مش 20 ولا 18

وأنا عارف أنا بتكلم عن إيه

ايوة تمام 18 و 2 تدريب

بس و الله باين انى صعبت عليك حبيت تجبر بخاطرى و تفرحنى هههههه

يا رب يكونوا اكتر

و شكرا يا مارشال باشا

18 طائرة و اتنين تدريب و وقت الحرب الطائرتين يتحملوا اسلحة و نقولهم طيرواااااا

ههههههههههه

هيطيروا ويعملوا اللي ماتعملهوش إف 16 بلوك 52

ايوة تمام 18 و 2 تدريب

بس و الله باين انى صعبت عليك حبيت تجبر بخاطرى و تفرحنى هههههه

يا رب يكونوا اكتر

و شكرا يا مارشال باشا

ده كلام بجد ياااااااااااااااااااااااامعلم

مصر مش محتاجة

1/ الاف 16 حتى ولو البلوك 62....... لانة لم يعد يلائم التهديدات المستقبلية للجيش المصرى

وايضا

لان عسكريا لا يصح ان تكون كل طائراتك الضاربة من طراز وحيد.

2/ ولا محتاجة التايفون.لضعفها العملياتى امام الاف 35 .

3/ ولا محتاجة الرافال.

مصر محتاجة

ميج 29 اس ام تى تواجة بها الاف 15 الاسرائيلية (راعم)

وسوخوى 35 للسيطرة الجوية......... تواجة بها الاف 35 الاسرائيلية والمنتظر دخولها الخدمة خلال 3 سنوات تقريبا.وكقاذفة بعيدة المدى.

وطائرة صينية تعوض الميج 21 مثل طائرة fc_1 الصينية والتى توازى الاف 16 بلوك 52!!!

ومن هنا كان تفكير القيادة المصرية عن التوجة لتصنيع مقاتلة فى مصر تعوض الميج 21

والاكتفاء بما فى الاف 16 المصرية كان تفكير رائع لحد كبير جدا

لان fc_1
هتوفر اموال كثيرة من تطوير الاف 16 من بلوك 42 الى البلوك 52((((رغم ما يشاع فى سلاح الجو المصرى ان الاف 16 المصرية هى اعلى من البلوك 42 ولكنها ايضا اقل من البلوك 52)))))))))

ثانيا هتكون حلت محل الميج 21 وبعدد كافى.​

على فكره الاف16 اخر طراز تقترب قدراته من الجيل 4.5 وستظل في الخدمه ان شاء الله الى 2045
التايفون لا تتفوق عليها الا اف22 اما الاف35 فقط في البصمه الراداريه وللاسف التفوق ساحق في هذا المجال
الرافال استبعدها بسبب الثمن والشروط الفرنسيه ومشاكل الطائره نفسها
يا اخي لا يمكن ان تواجه الميج 29 الاف15 الاسرئيليه او حتى اي طائره من الطراز الحديث من نوع اف15
الحل هو السو35 ستواجهه الاف15
على فكره اخي السو35 غير قادره تماما امام الاف35
وللعلم التايفون قادره على قتل السو قبل ان تكتشفها اصلا
فما بالك بالاف 35 قد تقول ان السو35 افضل من الاف35 في المدى والمناوره والسرعه انا معاك بس البصمه وقدره الكشف الاف35 تفوق ساحق لها
جيد ان تبداء القياده المصريه في مشروع لصناعه طائره مقاتله تكون قاعده صناعيه للقوات الجويه في المستقبل وايظا الطائرات جيده وخصوصا الاف جي الباكستانيه الصينيه فباكستان تريد من اول طراز قرابه 300مقاتله منها والطائره الصينيه جي10 وهي ايظا ممتازه ولاكنني قد قرات انها مقتبسه من تصميم المقاتله الاسرئيليه لافي واخشي ان تكون اجهزتها مكشوفه لدى العدو اما الاف جي فهي جيده وخصوصا ان باكستان قادره على المساعده في الذخائر والصواريخ وخلافه
انا ارى ايظا ان يتم رفع كامل الطائرات الاف16 في القوات المصريه الى البلوك 52 وطبعا العدد الكلي يصل الى 220 ومع الصفقه الجديده يصل الى 268 طائره اف16 اخرج منها طائرات البلوكات القديمه جدا التي حان وقت خروجها من الحدمه والتي سقطت والباقي يتم رفعه الى البلوك52 مع العلم ان 48 الجديده بلوك 52 والله اعلم تمت الصفقه ام لا
مع العلم ان مصر مهتمه بها جدا

شكرا لك

على فكره الاف16 اخر طراز تقترب قدراته من الجيل 4.5 وستظل في الخدمه ان شاء الله الى 2045
التايفون لا تتفوق عليها الا اف22 اما الاف35 فقط في البصمه الراداريه وللاسف التفوق ساحق في هذا المجال
يا اخي لا يمكن ان تواجه الميج 29 الاف15 الاسرئيليه او حتى اي طائره من الطراز الحديث من نوع اف15
فما بالك بالاف 35 قد تقول ان السو35 افضل من الاف35 في المدى والمناوره والسرعه انا معاك بس البصمه وقدره الكشف الاف35 تفوق ساحق لها
جيد ان تبداء القياده المصريه في مشروع لصناعه طائره مقاتله تكون قاعده صناعيه للقوات الجويه في المستقبل وايظا الطائرات جيده وخصوصا الاف جي الباكستانيه الصينيه فباكستان تريد من اول طراز قرابه 300مقاتله منها والطائره الصينيه جي10 وهي ايظا ممتازه ولاكنني قد قرات انها مقتبسه من تصميم المقاتله الاسرئيليه لافي واخشي ان تكون اجهزتها مكشوفه لدى العدو اما الاف جي فهي جيده وخصوصا ان باكستان قادره على المساعده في الذخائر والصواريخ وخلافه
انا ارى ايظا ان يتم رفع كامل الطائرات الاف16 في القوات المصريه الى البلوك 52 وطبعا العدد الكلي يصل الى 220 ومع الصفقه الجديده يصل الى 268 طائره اف16 اخرج منها طائرات البلوكات القديمه جدا التي حان وقت خروجها من الحدمه والتي سقطت والباقي يتم رفعه الى البلوك52 مع العلم ان 48 الجديده بلوك 52 والله اعلم تمت الصفقه ام لا

شكرا لك
أنا تكلمت عن إمكانيات الكشف للرادار إيربس فقط

لكن سوخوي 35 + منظومة رادار قوية طويلة المدى + طواريخ دفاع جوي إس 300

سنرى عرضا رائعا

أظننا نتفق

أنا تكلمت عن إمكانيات الكشف للرادار إيربس فقط

لكن سوخوي 35 + منظومة رادار قوية طويلة المدى + طواريخ دفاع جوي إس 300

سنرى عرضا رائعا

أظننا نتفق

في هذه النقطه نتفق جدا
ولاكن هل تتوقع ان يتم تكامل الانظمه اعلاه
في القوات المسلحه المصريه ام لا

في هذه النقطه نتفق جدا
ولاكن هل تتوقع ان يتم تكامل الانظمه اعلاه
في القوات المسلحه المصريه ام لا

أتوقع بلا شك

الرادارات السلبية موجودة بالفعل

الباقي ............بين مشكك وبين مؤكد

ننتظر

لكن أظن هذا أفضل الحلول

لأنه الحل الوحيد بالطبع

لأنها طورتها بما يواكب العصر الذي نعيشه

وهكذا فعلنا بالميج 21 لدينا

بالمناسبة

خد بالك من الميراج 2000

علشان دي طيارة محترمة جدا

خصوصا لو كانت في مصر

وهل التطوير للطائرات الميج المصرية هو التطوير الاوكرانى ، لان هناك أخبار من فترة عن هذا التطوير ولكن الكلام غير مؤكد ، وبالنسبة للميراج2000 فكلامى كان عن عددها القليل وليس امكانيتها لانى عارف انها طائرة جامدة، وعموما شكرا على التوضيح بالنسبة لعدد الميراج2000 وخليك جدع وقول يعنى فى حدود كام .

سوخوى -35 و تحديث الاف-16 بلوكات حديثة 52 مثلا

هتبقى كده معقولة و تكون معقولة اكتر لو معاهم ميج-29 للدفاع الجوى

و هتعمل توازن مع الثلاثى الاسرائيلى اف 15و16و35

يا رب

مشكووورين يا شبااب على المرووور الكرريم :ura1[1]:

و الله يكون في عوون مصر و يوفقها و يحميها فوق كل ارض و تحت كل سماء يا رب و الدول العربيه عامه :999[1]:

سي يو :yaya[1]:

شكرا لك

اولا/ تعليقى على ملحوظة لماذا السوخوى 35 افضل لمصر من التايفون... هو نفس تعليقى على جملتك المتعلقة بان التايفون يمكنها ان تضرب السوخوى قبل ان تراها السوخوى.......

انت نسيت اخى ان السوخوى 35 بها نظام فريد للغاية الا وهو( ols ( Optical Locator System وهو نظام المسح الجوى من بعد 90 كيلو متر وبالتالى وببساطة شديدة للغاية عندما يتقابل الطياران يمكن لطيار السوخوى ان يغلق رادار طائرتة ويعتمد على بيانات مرسلة لة من طائرة اواكس او من طائرة سوخوى اخرى تقوم بعمل الاواكس وتعالج فى حاسوبة ومن ثم ارسال صاروخr27 الى التايفون من بعد 90 كيلو متر هى حدود ونطاق عمل نظام ols وبالتالى عند اغلاق رادار السوخوى تكون هى الاخرى طائرة شبحية مما ينتج عنة تدمير التايفون بسهولة من تلك البعد الا وهو 90 كيلو متر/اذا لم يتم اصلا اكتشافها من بعد 160 كيلو متر نظرا لبصمتها الرادارية وارسال صاروخ r77 اليها فى الوقت التى هى ايضا ترى السوخوى ولكنها لا تستطيع فعل الكثير نظرا لمدى افضل امرام الا وهو فقط 120 كيلو متر!!!وبالتالى تكون الغلبة للسوخوى 35.

اما على نطاق القتال bvr بالتاكيد السو 35 تنتصر لبعد صواريخها عن كافة انواع الامرام

يكفى مثلا r77-r37

ذلك هو ما جعلنى افضل السوخوى لمصر ((((تحديدا))))) وليس لبلد اخر نظرا لطبيعة التهديدات الموجهة لمصر دائما.

ثانيا / بخصوص الاف 35 او حتى الاف 22 رابتور وقدرة السوخوى 35 على الرد عليها.....

هوهو نفس السابق بخصوص التايفون نظام ols او ......الاعتماد على رصد محطات الرادار وبالتالى تكون الاف 35 وكذلك الاف 22 فقدوا قيمتهم امام السوخوى 35.

ثالثا/بالتاكيد اخى ان الاف 16 بلوك 62 هى طائرة رائعة بالفعل كتقييم للطائرة وكذلك الاف 15

ولكن اذا فكرت بهم مصر فيحكمها عوامل عدة السعر/ توطين التكنولوجيا/سلاح جو العدو وكفاية ما سنشترية لمواجهتة والا لن يكون هناك فائدة من اقتناء طائرة حديثة ولكنها لا تصلح للمخاطر المنتظرة....ومن هنا لم لا تناسب تلك الطائرتين احتياجات مصر العسكرية.

رابعا/ بخصوص الميج 29 اس ام تى2 فيكفى ان تعرف ان روسيا منوطة لتلك الميج حماية طائرات السوخوى من مخاطر الاستباك قصير الاجلdog fight مع اى طائرة غربية من الجيل الرابع

مما يعنى قدرتها على تحييد الاف 16 بكل بلوكاتها والاف 15 الاسرائيلية فى الاستباك التلاحمى ليس هذا فقط

ولكن bvr هتدمر الاف 16 و 15 بسهولة نظرا لقدرات r 77 / r73 المتفوقين على بايثون 5 /aim9x وبالتالى تتضح قيمة الميج 29 اس ام تى 2 ولماذا مصر فضلتها كخيار اول بعد رفض صفقة الاف 15.

من هنا اخى الكريم انا رشحت السوخوى 35 لمصر فقط... اما الشقيقة السعودية قلها احتياجات مختلفة

بما يعنى ان لكل بلد توجهاتة واستراتجيتة واعدائة .

تحياتى اليك اخى وعلى اسلوبك الراقى فى الحوار.

مشكووور اخي على المرووور و تحليلك الراااائع :76_khlodi-com[1]:

لكن اذا ارادت مصر انت تقتني السو-35 يب توطين التكنلوجيا و خلاص تبقى زي الفل و تقاتل في اي حد :duel[1]:

سي يو :4[1]:

تسلم يابطل انت

على موضوعك الرائع زيك

وزى بلادك الجميلة

مشكور اخويا

عودة
أعلى