اليوم.. مصر تتسلم كورفيت «جوويند» الأول فى احتفالية كبرى بفرنسا

بس الامباسادور كزورق صاروخى صحيح متميز بس مشكلته الاساسى انه لا يلائم العمل فى اعالى البحار بالمناسبة كم مدى الهاربون المركب على الامباسادور
180
قصدي التسليح بيعلى

The missile is propelled by a Teledyne Turbojet engine / solid propellant booster providing a thrust of over 600lb (272.2kg). The propulsion system provides high subsonic
speed and range of 124km.
تمام
اسف على الخطأ

مبروك للبحرية المصرية هذه الكورفيتات

لكن لدي سؤال ..... هل يوجد خطط لاستبدال البيري المتقادمة

اخي عزت. مشكله الامباسيدور في اعالي البحار هي القدرات اللوجيستيه علي ما اعاقد. من تموين و وقود و غير ذلك. ولكن اذا كان يمضي مع تشكيل قادر علي امداده بكل ما يحتاجه فلم تكون هناك اي مشكله في مدي الامباسيدور و في بقاءيته في اعالي البحار. يعني ادا كان ضمن تشكيل ثقيل يضم حاملات هيل و فرقاطات و سفن تموين و امداد وما الي ذلك فلن تكون هناك مشكله.وسيكون مفيد جداً للتشكيل من حيث المرونه العملاتيه والسرعه والقدره العاليه جدا علي المناوره. سيكون مثل الدبور. تاتي المعلومات و الرصد من الهيل السريع و يتحرك الامباسيدور في سرعه و مرونه و يلسع كالدبور بالهربون. وشكراً

ألف آلف مبروك لمصر قلتها منذ زمن البحرية المصرية بحرية محترمة ومن تطور الي تطور إن شاء الله.

ألف آلف مبروك لمصر قلتها منذ زمن البحرية المصرية بحرية محترمة ومن تطور الي تطور إن شاء الله.
شكرا يالغالي ومزيد من التطور لأشقائنا بالخليج العربي

كمية زرط في الفيلم ده مش طبيعية ابدا وتخلف لا مثيل له من اجل النصر المبين من وجهة النظر المصرية

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

اه والله العظيم معاك حق يافندم

بيييييييب بيييييييييييييييييب

كمية زرط في الفيلم ده مش طبيعية ابدا وتخلف لا مثيل له من اجل النصر المبين من وجهة النظر المصرية
وكأن البحرية الإسرائيلية عبارة عن بط بلدي لا يستطيع الدفاع عن نفسه المجهود الأول في حرب بحرية ستكون للطيران الإسرائيلي والغواصات بتلغيم المسارات المحتملة للبحرية المصرية لذلك اول القطع دفعاً ستكون كاسحات الألغام ثم اعمال الكمائن من الأخير النقص في البحرية الإسرائيلية سيعوضه الطيران والحرب الإليكترونية

وكأن البحرية الإسرائيلية عبارة عن بط بلدي لا يستطيع الدفاع عن نفسه المجهود الأول في حرب بحرية ستكون للطيران الإسرائيلي والغواصات بتلغيم المسارات المحتملة للبحرية المصرية لذلك اول القطع دفعاً ستكون كاسحات الألغام ثم اعمال الكمائن من الأخير النقص في البحرية الإسرائيلية سيعوضه الطيران والحرب الإليكترونية

ولا طيران ولا حرب الكترونية

لا تنسى ان رادارات القطع البحرية مرتبطة بشبكة الدفاع الجوي عن طريق منظومة C4I

اخي عزت. مشكله الامباسيدور في اعالي البحار هي القدرات اللوجيستيه علي ما اعاقد. من تموين و وقود و غير ذلك. ولكن اذا كان يمضي مع تشكيل قادر علي امداده بكل ما يحتاجه فلم تكون هناك اي مشكله في مدي الامباسيدور و في بقاءيته في اعالي البحار. يعني ادا كان ضمن تشكيل ثقيل يضم حاملات هيل و فرقاطات و سفن تموين و امداد وما الي ذلك فلن تكون هناك مشكله.وسيكون مفيد جداً للتشكيل من حيث المرونه العملاتيه والسرعه والقدره العاليه جدا علي المناوره. سيكون مثل الدبور. تاتي المعلومات و الرصد من الهيل السريع و يتحرك الامباسيدور في سرعه و مرونه و يلسع كالدبور بالهربون. وشكراً
حجمه الصغير لن يحميه من الامواج العالية الشديدة وقت العواصف لا تنسى ان السفن تعمل طوال الوقت مهما كان حالة الجو

حجمه الصغير لن يحميه من الامواج العالية الشديدة وقت العواصف لا تنسى ان السفن تعمل طوال الوقت مهما كان حالة الجو
معقوله. ٥٠٠ طن غير قادر علي مقاومه الامواج العاتيه. انا ليس لي معرفه بامور البحار. ولكن اري ٥٠٠ طن هي ازاحه كبيره نوعاً ما. ولكن يحتمل كلامك صحيح طبعاً

معقوله. ٥٠٠ طن غير قادر علي مقاومه الامواج العاتيه. انا ليس لي معرفه بامور البحار. ولكن اري ٥٠٠ طن هي ازاحه كبيره نوعاً ما. ولكن يحتمل كلامك صحيح طبعاً
قد يصل ارتفاع الموج وقت العاصفة فى البحر المتوسط الى8 امتار مع سرعة عالية للموج يعنى الامباسادور وسطها هيبقى عامل زى علبة الكبريت

ربنا يستر
نفس ما حدث قبل نكسة 67
تهويل خرافى لا يستند على واقع

والله حتي ترتيب الخطوات الحربية مش مظبوط ازاي المنظومات الساحلية هتضرب القطع البحرية الاسرائيلية بعد ما المجموعات البحرية المصرية ما توصل وتشتبك وبعد ما سلاح الجو المصري يوصل ويشتبك
ثانيا ازاي سلاح الجو المصري هيوصل قبل الاسرائيلي اللي بادئ العملبات البحرية اصلا !؟ وقرب المسافة لاسرائيل عن مصر ؟

قد يصل ارتفاع الموج وقت العاصفة فى البحر المتوسط الى8 امتار مع سرعة عالية للموج يعنى الامباسادور وسطها هيبقى عامل زى علبة الكبريت
البحر غدار يمكن ان يثور في لحظات فرقاطة Latouche-Tréville بازاحة 4500 طن مرت بتجربة عصيبة مع هياج البحر

نقول مبروك والحمد لله على التطور الكبير الى حاصل فى البحريه ده
لسه محتاجين شغل كتير اوى عندنا قطع كتير قديمه ولازم تخرج من الخدمه
ويدخل مكانها قطع جديده
ومحتاجين تجهيزات الميسترال واسطول حمايه لها
لسه الطريق طويل .​

عودة
أعلى